Conglomerate 451 - Recenzia

Conglomerate 451 – Recenzia

4 marca, 2020 Lukáš Kanik

Grid-based dungeon crawler s turn-based súbojmi a prvkami rogue-like.

RuneHeads je malé talianske štúdio, založené v roku 2017 len dvoma vývojármi. Počas uplynulých mesiacov sme si mohli v Early Access vyskúšať ich prvú hru – Conglomerate 451. Dnes už je tento titul dostupný v plnej verzii na Steame a tak som sa ju rozhodli zrecenzovať. Zaujal ma najmä vizuál, o svete tejto hry som nevedel prakticky nič. A moc som sa toho nedozvedel ani zo samotného hrania.

Conglomerate je grid-based dungeon crawler ťahové RPG s prvkami rogue-like. Čo to znamená? Každá z misií vás hodí so skupinkou agentov na mapu (dungeon), po ktorej sa pohybujete výlučne po políčkach. Podobne ako v Legend of Grimrock, či iných dungeon crawleroch. Hra sa odohráva v meste pod vplyvom rôznych korporácií, ktoré ovládajú obchod, zdroje, ľudí a podsvetie. Úlohou vašej agentúry, v mojom prípade Normandie, je vyčistiť futuristické mesto od grázlov a vplyvu korporácií.

V príbehovom móde máte na to dokopy 75 týždňov, respektíve 75 misií. Kampaň nie je lineárna a môžete si vyberať, kde na mape sa v daný týždeň vydáte a na ktorú korporáciu zaútočíte. Misie sú však veľmi ploché a stereotypné. Nevidím totiž rozdiel v misii typu „zabi vodcu gangu“ a „zabi všetkých na mape“. Pretože v oboch prípadoch sa snažím vyčistiť celú mapu, kvôli surovinám na rozvoj svojej agentúry.

Cyberpunkovo ladené mesto sa navyše veľmi rýchlo opozerá a niet tam čo objavovať. Je vidieť, že mapy sú zložené z blokov, ktoré vývojárom uľahčili robotu. Tieto dungeony sú posiate nepriateľmi, výnimočne narazíte aj na NPC, postávajúce v okolí. Nedá sa s nimi ale komunikovať a tak vývojári zahodili príležitosť vybudovať tomuto prázdnemu svetu nejakého ducha. O pozadí a lore sa tak dozviete jedine v menu, časti lore si navyše musíte odomykať veľkým počtom kreditov. V zásade tento svet nie je okrem vizuálu ničím zaujímavý.

Mám celkom problém aj s tým, ako nelogicky je svet poskladaný. Napríklad v komplexe pod vodou vedľa seba stáli väzeň, striptérka a gangster. Prečo tam sú? Prečo má tá striptérka laserovú zbraň a väzeň mačetu? Čo tam strážia? Nehovoriac o tom, že niektoré dungeony sú na jedno kopyto, 4 zo 4 miestností sú identické. Niektoré levely skutočne pôsobia, akoby boli dizajnované v roku 1999.

Ako fanúšik cyberpunkových svetov si viem predstaviť napríklad striptérky na uliciach, pozývajúce do vysvietených barov. Alebo bezdomovcov, žobrajúcich o drogy, túlavých psov, potýčky obyvateľov s políciou, hlučné reštaurácie, diskotéky, či hádky obyvateľov v oknách bytov. Jasné, bola by to robota navyše, ale svetu by to dodalo život. Na mapách predsa len narazíte na NPC, s ktorými je možná interakcia. Sú to rôzni obchodníci s legálnymi aj nelegálnymi vylepšeniami vašich agentov.

V čom táto hra vyniká, je budovanie organizácie, čo mi veľmi pripomína XCOM. Do dungeonu si môžete zobrať troch agentov rôznych tried. V tejto hre funguje permadeath a nových agentov získate klonovaním. Už pri klonovaní si môžete zvoliť triedu agenta, všetky jeho skilly a DNA. Tvorba dokonalého tímu je len na vás a tak budete prvé týždne vyslovene experimentovať, s ktorou zostavou sa vám hrá najlepšie. A až to zistíte, odpadáva dôvod meniť túto zostavu. Svojich agentov môžete označiť jedinečnou farbou a pomenovať ich, preto môj obľúbený tím tvorila Magda, Ján a Dávid.

Agentov je možné vylepšovať rôznymi implantátmi. Vylepšiť môžete zbrane, štíty, skilly aj končatiny agenta. Pred tým je však nutné vylepšiť si strom výskumu vašej agentúry. Výskum je vedený až v piatich kategóriách a za spomínaných 75 týždňov v kampani rozhodne nestihnete odomknúť všetky možnosti. Kredity a technické body môžete investovať do liečenia agentov, výskumu zbraní, perkov ale aj do nových úprav DNA pri klonovaní agentov. Tu sa vývojári vyhrali a každý hráč bude svoju organizáciu rozvíjať trochu inak.

V súbojoch Conglomerate 451 sa na ťahu strieda váš tím a AI nepriateľ. Aj tu vývojári prichystali tonu možností, ako ochromiť nepriateľa, či už rôznymi debuffmi, omráčením a elementárnymi útokmi. Časom ale zistíte, že každý súboj sa dá vyhrať brutálnou silou a žiadne taktizovanie nie je potrebné. Hoci vývojári rátali s tým, že práve taktika bude silným prvkom pri ťahových súbojoch. Snáď na najvyššej obtiažnosti.

Vašim agentom môže byť spôsobené aj trvalé zranenie a trauma. Tieto zranenia sa potom prenášajú aj do ďalších misií. Mentálna porucha môže vzniknúť aj nadmerným užívaním drog pri súbojoch. Ak nechcete o agenta nadobro prísť, je treba využiť ošetrenie v komore, ktorá agenta vyradí na najbližšiu misiu. Takto hra motivuje k tomu, aby ste klonovali aj ďalších agentov a obmieňali svoj aktívny zoznam.

Okrem kampane hra ponúka aj nekonečný mód, kde sú dungeony náhodne generované. Na prvý pohľad neprináša nekonečný mód nič nové, ak ale vydržíte pri hre dostatočne dlho, podarí sa vám vylepšiť agentúru na maximum.

Graficky ide o veľmi podarený titul, prekvapivo tu nájdete aj foto mód. Unity Engine spĺňa svoju funkciu a mestské cyberpunk prostredie vyzerá výborne. Na druhej strane, animácie nepriateľov sú až príliš primitívne a trhané, zvuky sú katastrofálne a jediný dobrý soundtrack nájdete asi len na úvodnej obrazovke. Všadeprítomná AI vám počas pohybu po svete bude hovoriť také náhodné nezmysly, že by ste ju po chvíli najradšej umlčali.

Conglomerate 451 skrýva svoje silné stránky v rozvoji agentov a organizácie, pričom tu nájdeme tonu možností. Rozvoj je tiež jedným z veľkých motivačných prvkov v hrateľnosti, pretože príbeh, ani svet to rozhodne nie je. To, čo autori investovali do jednotlivých herných prvkov, chýba v atmosfére sveta, hudbe a zvukoch.

Hra Conglomerate 451 vyšla na Steame

Conglomerate 451 19,99€
  • 3/10