Crysis 2 – Megarecenzia

4 apríla, 2011 Lukáš Kanik

Crytek znova vytvoril hru, ktorá valcuje konkurenciu. Zaslúži si ale názov Crysis? Čo ju spája s pôvodnými dielmi, okrem nanoobleku, poletujúcich mimozemšťanov, alebo SCARky?

Bohužiaľ, okrem spomenutých vecí nič. Drastická zmena prostredia, niekoľkoročný skok vpred bez toho, aby sme sa dozvedeli, ako dopadol súboj na kórejskom ostrove a nový nanooblek už tvoria novú podstatu Crysis 2. Kríza sa teda presunula do svetových metropol, Tokia, Londýna a New Yorku. Mimozemšťania sa navliekli do robotických oblekov, aby nemuseli trčať len v ľadovej bubline, v New Yorku navyše vypukla epidémia a vírus rozožiera telá, akoby to nestačilo, jednotky C.E.L.L. spoločnosti Crynet Systems chcú svoj oblek späť. A nemá ho na sebe nikto iný, ako práve Alcatraz, ktorého budete viesť celou hrou.

Dôležitou postavou v hre je Prorok, ktorý velil v jednotke. Prorok ale podľahne vírusu, preto mu zostáva len zveriť oblek vojakovi, ktorého zachráni z potápajúcej sa ponorky. Alcatraz sa tak stáva nie len zbraňou budúcnosti, ale dostáva do daru aj nevyriešené problémy, ktoré na tomto rozpadajúcom sa svete ostali po Prorokovi. Zachrániť ľudstvo, Marťanom nakopať zadky, eliminovať vírus, zničiť diabolské plány Crynet Systems, a čo je hlavné, prežiť. Je toho dosť, nemyslíte? Hra a jej storytelling je naozaj dynamický, akčný, plný zvratov, dychberúcich momentov, podobne, ako to dokáže Call of Duty (na tie potom zaostríte kameru akčným tlačidlom). O situácii v New Yorku budete dokonale oboznámení čítaním e-mailov, ktoré je možné zozbierať v hre, a rovnako roztrúsené sú aj extra bonusy, ktoré nájdete v menu hry.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=_z48KeWwsm0[/youtube]

Scriptovaných situácií je v hre požehnane, všetko vidíte z vlastného pohľadu a postava nepovie za celý čas ani slovo. Viac mi ale vyhovoval Crysis: Warhead, niektoré scény si zaslúžia aj iný pohľad, než ten z vlastných očí. Scény sú napokon skvelé, budovy vám padajú pred nosom, mimozemské vrtáky tunelujú ulice priamo pod nohami a núdza nebude ani o drastické pády Alcatraza. Oblek sa rebootuje každú chvíľu, až sa budete čudovať, že ste stále nažive. Niektoré scény sú epické, a až do konca bude kampaň maximum zážitkom.

Špeciálnou kapitolou je zase multiplayer. Ten si zobral inšpiráciu z predajne úspešných Call of Duty a taktiež ponúka systém rankov a odmien. Nahradiť multiplayer z Crysis Wars sa im tak celkom nepodarilo. Mapy sú menšie, no naopak, vertikálne a boje sú o to intenzívnejšie. Na výber sú štyri triedy vojakov k tomu vlastné upravené triedy. V menu si potom môžete otvoriť psie známky a známe killstreaky, čiže vylepšenia obleku. O vašich úspechoch či neúspechoch vás potom hra po každom zápase informuje v komplexných štatistikách. Máp je dostatok, herných módov taktiež. Napokon ste si multiplayer mohli vyskúšať v oficiálnom deme.

 

Asi každý čakal džungľu, veď to bol jeden zo špecifických znakov Crysisu. Betónová džungľa tiež nie je na zahodenie, naopak, ponúka voľby, ako žiadna iná hra. V koridorových FPS si nenavyberáte, no Crysis 2 a jeho ulice sú priam obrovské. Určite sa v daných lokalitách nestratíte, vždy je pekne vytýčený cieľ, respektíve checkpoint. Vyberiete si štýl, aký vám vyhovuje, a to prispieva k vysokej znovuhrateľnosti. Aj keď som dostal smrtiace zásahy, na druhý pokus už som volil inú cestu, iný postup. Väčšinou som možno zbytočne zabíjal čas stealth postupom, no ten pocit bol skvelý.

Skúsim popísať jeden boj. Na streche budovy som si pozorne označil všetkých nepriateľov, na sniperku priskrutkoval tlmič a pripevnil puškohľad a lov sa mohol začať. Tí nepriatelia, ktorí boli osamotení, padli ako prví, následná skupinka z vychádzajúceho džípu schytala raketou. Ostatných som zase obliehal už priamo na ulici, respektíve oni obliehali mňa. Podarilo sa mi dostať za chrbát jedného z C.E.L.L. vojakov, dostal to nožom. Ďalší, ktorí mimochodom dozerali jeden na druhého, začali rýchlu paľbu, neviditeľnosť som vystriedal za štít, zo SCAR samopalu som odstránil tlmič a nasadil reflexné mieridlo. Mohol som to vyriešiť granátmi, mohol som skočiť priamo na okraj ulice a vystrieľať to tam, mohol som obsadiť guľomet na džípe, alebo som mohol komplet celý úsek prejsť neviditeľný. Kombinujte, čo to dá, možností je neúrekom.

 

K dispozícii máte Nanooblek druhej generácie, ktorý sa so správnym hostiteľom mení na smrtiaci stroj. Aj keď je hrdina nemý, oblek neustále upozorňuje na rôzne zmeny prostredia. Nebezpečné podnety, ako elektrina, či oheň zaregistrujete automaticky. Oblek ale v každom väčšom priestore upozorní aj na taktické možnosti, čo je nový mód. Odporučí vám stealth cestu, ukáže, kde sú umiestnené zásoby munície a taktiež si môžete označiť všetkých nepriateľov v dosahu ďalekohľadu. Všimol som si jednu chybičku, a to označenie viditeľných nepriateľov na radar. Tých totiž nemusíte ani vidieť, stačí, že sa trafíte na ich pozíciu za prekážkou a označia sa vám. Oblek je okrem taktického módu oveľa intuitívnejší, už nepotrebujete prepínať medzi silou, štítom, rýchlosťou, či neviditeľnosťou. Všetko je pokryté klávesmi, ktoré sú po ruke, ale stále môžete použiť koliesko myši pre voľbu obleku, alebo kustomizácii zbraní.

Energia do šprintu je pridávaná automaticky, maximálnu silu docielite podržaním skoku, alebo úderu a štít alebo neviditeľnosť si aktivujete podľa potreby. Možno mi trochu chýba charakteristické červené zafarbenie nano vlákien pri použití sily, no to je detail nového obleku. Ten je dokonca možné upravovať a dodatočne upgradovať. Z mŕtvych mimozemšťanov zbierate nano catalysty, za ktoré si doslova kupujete vylepšenia obleku. V hre je navyše pridaný nový cover systém, bez potreby priskočiť k prekážke, ponuku vykuknúť sa dostanete automaticky pri zájdení k stene.

Aj pri tom, aký je zbraňový arzenál pestrý má každá zo zbraní niekoľko častí, ktoré je možné meniť. Najviac ich má samozrejme samopal SCAR, na ktorý je možné zavesiť granátomet, pohotovostnú brokovnicu, tlmič, laser a rôzne druhy mieridiel. Môže sa tak z nej stať celkom slušná ostreľovacia puška, síce zaľahnutie v hre nefunguje, pri čupnutí a aktivovaní stabilizácie nanoobleku sa zameriavač ani nepohne. Vracajú sa pištole, „Psychove“ SMG, raketomet, no pribudla nová Gaussova puška, špeciálny granátomet, guľomet a mnoho ďalších technologicky vyspelých hračičiek. S nanooblekom dokonca vytrhnete ťažký guľomet zo stojana a pobehujete s ním, kam chcete. Munície je v hre dostatok, debny s nábojmi a granátmi sú na každom rohu.

 

A veru bude do koho strieľať. Zpočiatku to budú jednotky CELL, neskôr samotní votrelci. V misiách sa mi páčilo aj to, že slušný kus hry vám robia spoločnosť vojaci, a hra je o to akčnejšia. Boje naberajú iný smer. Väčšinou sa ale pohybuje Alcatraz sám, a plní príkazy, ktoré mu znejú vo vysielačke. Mimozemšťania, zvaní Ceph majú niekoľko druhov smrtiacich nástrojov. Základom sú skauti, ich výhodou je rýchlosť a obratnosť, takže neraz sa dostanú priamo k vám so snahou nakopať vám zadok. V kapsulách posielajú aj ťažších mechov s účinnejšou palebnou silou a niekoľko krát bude proti vám stáť chodiaci tank – Pinger. Ceph jednotky sú väčšinou nahustené na jednom mieste, no okamžite sa rozpustia, a prekvapujú náhlymi útokmi z niekoľkých strán.

Druhá znepriatelená strana – vojaci C.E.L.L. sú zase rozmiestnení na strategických miestach, strechy, uličky, poschodia. Takmer vždy ale majú niekoho, kto na nich dozerá, a dostať sa k nemu vyžaduje štipku trpezlivosti a odhad v správny moment. Dokážu naštvať aj tým, že svetlicou privolajú ďalšie jednotky. Inteligencia nepriateľov je podľa autorov jedna z najdokonalejších. Aj napriek tomu, že technicky sú občas zaseknutí, alebo debilne nabiehajúci do rany, ich správanie v boji treba len pochváliť. Jednotky si šikovne hľadajú vhodné úkryty, často menia pozície a oznamujú každú stopu ďalším jednotkám. Neboja sa páliť naslepo, a v prípade, že trčíte na jednom mieste, vás zasypú granátmi.

Autori nepracovali len na umelej inteligencii, ale na kompletnom Cryengine, ktorý vo verzii 3 prichádza aj na konzoly. Nadšenci prvého PC exkluzívneho Crysisu sa báli orezania hry vďaka zastaranému hardvéru, no tam je Crysis 2 snáď najlepšie vyzerajúcou hrou. S PC verziou to nie je inak, a dovolím si povedať, že Crysis 2 je hrou s najlepším vizuálom. Ani neviem, koľko krát sme New York v hrách videli, no takto detailne a realisticky ho podal len Crysis. Efekty a technológie enginu nemajú chybu, no hre chýbajú detailnejšie textúry, čo je niekedy poriadne vidieť. Ani voda nepôsobí najkrajším dojmom, no pod hladinou rieky Hudson vyniká hra tieňov a prostredie charakteristickej zakalenej vody. Do očí mi udreli aj efekty častíc, oheň pôsobí lacným dojmom. Naopak efekt dymu – hmly je dokonalý. Oznámený, no odložený DirectX 11 by mal hru vyžmýkať na maximum, no musíme sa uspokojiť so zastaraným DX9.

 

Hra navyše ponúka len nastavenie celkovej grafiky v troch stupňoch, čo si hráči nahradili nástrojom na detailné nastavenie každého aspektu. Hra napokon vyzerá skvele aj na High – najnižšom nastavení, a môžem povedať, že pri takej optimalizácii žiadna hra lepšie nevyzerá. Či ide o krok vzad v porovnaní s pôvodným Crysisom? Niektoré veci boli určite orezané pre blaho všetkých troch platforiem, ale v konečnom dôsledku sa Crytek technologicky pohol len ďalej. Schválne, oba enginy sa môjmu úsudku nevyhnú a až budem mať po ruke oba editory Sandbox, vytvorím dve identické scény pre porovnanie. Brány realistickosti pri použití enginu pre budúce projekty majú štúdiá otvorené.

Nedá mi nespomenúť ani skvelý hudobný podmaz, na ktorom sa podieľal aj Hans Zimmer, svetoznámy skladateľ, ktorý má sa svedomí doprovod v najlepších filmoch. Hudba si zachovala známky pôvodných Crysisov, čo je skvelé. Vychutnal som si ju nielen v parádnej akcii, kde sa ideálne hodila, ale aj počas mission briefingov, ktoré sú vytvorené len sieťami modelov, no spolu s hudbou ma skvele navnadili na prichádzajúce úlohy. Samotný loading už taký pôvabný nie je. Aj herecké výkony, motion capture postáv a animácie tváre sú na vysokej úrovni. Detailnosť tvárí ale mohla byť lepšia, ale to už zapríčiňuje spomínaný DX9. Vrátim sa k samotným zvukom, ktoré budete počuť nie len priestorovo, ale vďaka použitiu niekoľkých vrstiev bude svet ešte dynamickejší. Pri aktivovaní cloak módu sa všetky okolité rušivé zvuky zoslabia a vystriedajú ich šuchotanie poletujúcich listov papiera a pofukovanie vetra. Dokonalé.

Crysis 2 možno nespôsobil takú revolúciu, ako prvý Crysis, ktorý dokáže vytvoriť neuveriteľné scény dodnes, no je to právoplatný Must Have titul.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“skvele podaný príbeh, dlhá kampaň a epické momenty, znovuhrateľnosť, vhodný multiplayer, kustomizácie a upgrady, špičková grafika, hudba, zvuky“ cons=“ochudobnená PC verzia, slabá prepojenosť s pôvodným Crysisom“ score=90 verdict=“10 hodinová kampaň ponúka intenzívny zážitok, príbehové zvraty, vertikálny gameplay, v ktorom je rozhodovanie len na vás. Intenzívny multiplayer, štýlom pripomínajúci Call of Duty, ponúka ďalšie hodiny zábavy, a to všetko v dych berúcej grafike, ktorá momentálne znova nepozná konkurenciu. Menšie technické nedostatky a chabá prepojenosť s pôvodnými dielmi ale na zážitku neuberú. Jednoznačne ašpirant na herné ocenenia.“]

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články