Crysis 3 – Recenzia

22 februára, 2013 Lukáš Kanik

Grafický benchmark novej generácie je tu, v recenzii PC verzie sme sa pozreli, či Crysis 3 ponúka okrem grafiky aj iné kvality.

Je rok 2013 a nám dodnes vyšlo pár kúskov, ktoré svojou grafikou, či spracovaním vyrážajú dych, no keď sa spomenie skutočný herný benchmark, každý si spomenie na Crysis z roku 2007. Dnes už technicky zastaralá a graficky dávno prekonaná hra dostala po spackanej dvojke právoplatného nástupcu a Crytek žmýka z aktuálneho hardvéru konzol maximum, PC hráči zažívajú orgie a zo značky sa stal v hernom priemysle jeden z najsilnejších hráčov.

Nebude od veci, ak recenziu začnem práve grafikou a enginom, ktorá nemá konkurencie a ktorá vyráža dych. Ak si chcete Crysis 3 užiť na maximálnych detailoch a antialiasingom a slušným počtom snímkov za sekundu, budete potrebovať viac, než je priemerný herný počítač. Hra z pochopiteľných dôvodov nebeží na Windows XP a spustia ju len grafiky s DirectX 11 a vyššie. Ak sa vám ju predsa len podarí spustiť na minimálnych detailoch, bude vyzerať lepšie, než drvivá väčšina AAA titulov na trhu.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Hzer3AuR-sU[/youtube]

Crytek sa PC komunite fakt zavďačil za podporu a zdá sa, že hra bola portovaná na konzoly, ako naopak. Konzolová verzia totiž bojuje s nižším rozlíšením, neostrým obrazom a pochopiteľným orezaním, napriek tomu vyzerá aj na sedem ročných konzolách geniálne.

Či ide o fotorealistickú grafiku na PC je otázne, minimálne niektoré scény sa vás o tom budú snažiť presvedčiť, hra si ale zachováva určitý art-štýl. Ide hlavne o výrazné farby, efekty a nasvietenie, ktoré dokáže len CryEngine a ktoré sa vám tak vryjú do pamäti, že hru identifikujete už podľa screenshotov. PC verzia naplno využíva DX teseláciu, bokeh, depth of field, masívny počet častíc, volumetrické svetlá, hustú dynamickú vegetáciu (áno, stromy už môžete znova sekať) a dokonca volumetrické oblaky, ktoré vám budú tieniť na bojisku.

  

S otvorenými ústami budete pozerať hlavne na Psycha, ktorého xicht má snáď najvyšší počet polygónov zo všetkých postáv a hľadať na ňom hranaté časti je zbytočnosť. Hlavne vďaka dokonalým animáciám je z neho cítiť skutočnú virtuálnu postavu s charakterom, namiesto NPC, ktoré ani nevnímate. Špecialitkou sú potom dokonale vymodelované zbrane, 3D tráva, ale aj ďalšie objekty, pri ktorých sa s radosťou zastavíte.

Scény však neoplývali veľkým množstvom dynamických svetiel a nemôžete rozstreliť ani žiarovku. Možno by to bola pre hardvér až príliš veľká záťaž, každopádne scény sú nasvietené dokonale, či už nočné, alebo denné, až to vyzerá, že dizajnéri sú skutoční umelci a s farbami a svetlami sa vedia pohrať tak, aby zanechali dojem. Orgazmus navodia hlavné mimozemské zbrane, ktorých letiace projektily osvietia okolitý priestor, o explóziách nehovoriac.

  

Grafike nie je absolútne čo vytknúť a Crytek vlastní v rukách ten najkrajší engine na trhu. Vlastne je Crysis 3 tou najlepšie vyzerajúcou hrou, aká kedy na PC vyšla a nemyslím, že ju v najbližšom období len tak niečo prekoná. Engine si licencuje čo raz viac vývojárov no také kúzelné výhľady, panorámy a momenty sa napodobia len ťažko. Vďaka otvorenosti príkazovej konzoly si hru môžete vyfotiť aj bez HUD, čo som pri fotení nádherných screenshotov preferoval viac, ako s neustále prítomným displejom okuliarov nanoobleku. Možno trochu divný je fakt, že vertikálny pohľad je obmedzený na 145 stupňov a telo nanoobleku neuvidíte tak, ako v minulosti.

Nanooblek vôbec hrá v príbehu Crysis 3 tú najdôležitejšiu rolu a všetko, čo sa stalo od pamätnej vety Proroka „Locate and Evacuate“ v prvej hre sa v trojke spája do jedného celku. Obrovským pozitívom trojky je návrat k hrateľnosti, aj príbehu jednotky a odkazov na prvú hru je viac, než dosť. Dozviete sa, ako Psycho prišiel o oblek, čo je skutočnou hrozbou a kým vlastne ste. Človekom, alebo strojom?

  

Príbeh nie je nijak prešpekulovaný a možno až primitívny, zakončenie príbehu Proroka v poslednom videu však považujem za uspokojivé, až prekvapivé (znova odkaz na jednotku). Problém však je, že tak nejak nemáte počas hry predstavu, o čo vlastne ide a vie to len Prorok. Náplň hry vám vydrží na 5-6 hodín, čo je skutočne málo, ale výprava je pôsobivá.

Po úvodnom tutoriáli (v sérii novinka) sa stretávate s Psychom, ktorý vás bude sprevádzať počas celej hry. Ten už je v obrovskej kopuli New Yorku pár rokov zabehnutý a dialógmi zaspomína na časy vlastného nanoobleku. Nové postavy, ktoré v trojke stretnete síce určitú rolu hrajú, ale sú nevýrazné, až sa zdá, že Prorok medzi ne nepatrí.

  

Kampaň, ktorá vás prevedie všemožnými zákutiami New Yorku, si môžete predĺžiť nepovinnými misiami. Hrateľnosť je niekde medzi jednotkou a dvojkou, levely sa svojou otvorenosťou blížia viac k jednotke, naopak z dvojky si hra berie vertikálny gameplay. Lezenia do vyšších podlaží si užijete dosť, aj vo vašom vlastnom záujme. Úplne nenútene sa väčšinou hry môžete preplížiť a na stealth postup tu je obrovské množstvo možností.

Jednou z nich je ikonický luk s niekoľkými typmi munície, ktorý je efektívny na blízko aj na diaľku. Zbraňový arzenál je naozaj bohatý (dokopy až 30 kúskov s výbušninami) a väčšina pozemských zbraní ponúka aj široké možnosti kustomizácie. Trojka sa výberovým menu kolieskom myši znova vrátila po stopách Crysis 1 zpred piatich rokov, aj keď rovnako fungujú aj rýchle klávesy z dvojky.

  

Po novom si však môžete vylepšiť nanooblek inou metódou, ako v dvojke. Tento krát sú moduly rozmiestnené v leveloch a čím viac ich nazbierate, tým viac schopností si samozrejme odomknete. K nájdeniu tajných zákutí pomáha rovnako vylepšený visor v helme, nechýba automatické označovanie nepriateľov, munície, bonusových nahrávok a vylepšení obleku. Mimochodom, tajné správy rozmiestnené po celom New Yorku skvele rozširujú príbeh a oplatí sa ich čítať.

Novinkou je tiež hackovanie zariadení pomocou okuliarov, strelné veže tak môžete z diaľky preprogramovať proti nepriateľom, či zneškodniť mínové pole. Nanooblek po novom dokáže absorbovať energiu Cephov a v neskoršom štádiu hry si oblek nabijete na nezničiteľné maximum, čo u hráča vyvoláva pocit sily, aký naposledy vyvolali prvé hry s oblekom v jednotke.

  

Crytek prekvapil aj dizajnom nových jednotiek momozemšťanov, na ktorých funguje rôzna taktika. Elektrický šíp napríklad zelektrizuje malú vodnú plochu, rýchlopalný Typhoon zase nasype obrovskú dávku projektilov za pár sekúnd. Zaujímavý bol level vo vysokej tráve, v ktorej mali za ušami jednak jednotky Cell, ako aj hráči. Znova škoda, že takých nebolo viac a na hráča nekládli veľké nároky. Rovnako jazdenie na vozidle je len veľmi jednoduchým spestrením, navyše trochu neprehľadným. Ak sa navyše rozhodnete hrať jedným štýlom celú hru, čaká vás celkom repetitívne strieľanie, ktoré bohužiaľ dá vyniknúť primitívnej AI.

Crysis 3 si zakladá na multiplayeri viac, ako dvojka, čo dokazuje množstvom herných módov a máp. Až osem módov na dvanástich mapách je oproti konkurenčným FPS fakt poriadna dávka a nechýbajú ani štyri herné triedy dobre známe z dvojky. Najatraktívnejším herným módom je Hunter, kde sa dvaja hráči stanú permanentne neviditeľnými lovcami v nanooblekoch, ostatní hráči v úlohe obyčajných vojakov musia dve minúty prežiť bez toho, aby ich lovci dostali. Pri hraní vám do krvi stúpa adrenalín, hlavne ak ste medzi poslednými živými vojakmi, po ktorých idú všetci ostatní v úlohe lovcov.

  

V lobby si potom môžete navoliť niekoľko tematických úloh, ktorých splnenie vám prilepší v skúsenostiach. Trošku zamrzí, že služba New York feed je nevyužitá a správy priateľov, či komunity si ani nevšimnete. Multiplayer tiež v aktuálnej verzii obsahuje množstvo bugov, ktoré od bety dokonca pribudli. Na rýchlej dynamike a zábavnosti to však neuberá, multiplayer sa silno inšpiroval Call of Duty, no v spojení s nanooblekmi a novými hernými módmi ide o unikátny zážitok.

Crysis 3 v prvom rade perfektne vyzerá, vlastne bezchybne, farbami a svetlami vytvára jedinečný a realistický art-štýl. Najlepšie vyzerajúca hra súčasnosti sa však aj skvele ovláda a rozšírené možnosti a otvorené levely dávajú ešte väčší priestor pre vlastný spôsob hrania, či už priamu akcia, alebo stealth. Náplň hry je však v neskorších štádiách slabšia a nepomáha jej ani krátka hracia doba, či primitívne AI. Je totiž vidieť peniaze, ktoré boli namiesto dĺžky hry, AI, inovácií, storytellingu alebo gameplayu investované skôr do grafiky. Obrovským plusom je návrat k jednotke, ktorý cítiť od začiatku, až do konca.

Hru si môžete kúpiť v internetovom obchode XGames.sk s okamžitým doručením

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“Fantastická grafika, luk a stealth, hudba, prostredia a scény, bohatý multiplayer, odkazy na jednotku“ cons=“Dĺžka kampane, slabšie AI, klišé príbeh a nevýrazné ciele misií, nepodarená jazda vozidlom“ score=88 verdict=“Šokujúca, realistická next-gen grafika, pri ktorej sa chcete zastaviť a pokochať sa, až zabudnete, ako sa boj s nepriateľmi opakuje, aké sú ciele misií bez nápadov a ako sa správajú vaši oponenti. Tento nový grafický benchmark prináša ale slušnú porciu zábavy a rôzne štýly hrania zamerané na podstatu série – nanooblek.“]

  

  

  

  

  

  

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články