Cult of the Lamb Recenzia

Cult of the Lamb – Recenzia

11 septembra, 2022 Milan Zabielny

Roztomilá rogue-like hra, ktorú si určite nenechajte ujsť

Predstavte si kreslenú hru v ktorej hráte za roztomilú ovečku. Každému z nás teraz napadne hra ako adventura, walking simulátor, či možno aj detská puzzle hra. Nikomu však nepríde na um hybrid rogue-like a city builder žánrov, kde ste vodcom temného kultu. To je aj najlepší možný spôsob ako opísať Cult of the Lamb, bezpochyby tú najunikátnejšiu hru, akú som mal česť hrať.

Roztomilý štýl a temná atmosféra hry si vás získajú

Hra sa môže pýšiť nádherne spracovaným až detsky pôsobiacim grafickým štýlom, schopným vás okamžite zaujať. Veľmi rýchlo vás však z tejto idylky vytrhne pohľad na vašu ovečku, kľačiacu na popravisku počas rituálu nepriateľského kultu. Veľa aspektov hry vďaka tejto jedinečnej kombinácií roztomilého a temného pôsobí až desivo. Najznepokojivejšie je to, že niektoré z týchto „prvkov“, sú veľmi dobre skryté. Napríklad to ako vaša ovečka počas bojových animácií strieda úsmev s hnevom alebo to ako pokojne sa vaši nasledovatelia tvária keď sú obetovaní počas vášho rituálu. Rovnako desivé je aj vidieť s akou hrôzou vás vaši uctievači sledujú keď pristihnete niekoho zo svojho stáda ako káže proti vám. Čím ďalej ste v hre, tým menej pôsobí roztomilo a je čoraz viac temnejšia až kým dokonale vykreslí pochmúrnu atmosféru života v kulte.

Prostredie je ohromne nadizajnované a či už sa nachádzate v bezpečí vášho kultu alebo sa preháňate pomedzi stromami temného lesa, ovešanými pentagrammi. Nanešťastie hre chýba diverzita prostredia a časom začnú mapy pôsobiť trocha repetetívne.

Rovnako na vás pôsobia aj postavy žijúce v tomto temnom svete. Treba povedať že ich je tu celkom dosť a každá z nich je unikátna, rovnako ako aj interakcie s ňou. Či už ide o hráča hazardných hier, ktorý kvôli stávke prišiel o ruku, osamelého rybára, či pašeráka. Každého si zapamätáte a obľúbite.

Atmosféru vinikajúco dopĺňa aj vynikajúca hudba, ktorá je zapamätateľná a často krát vás prinúti zastaviť sa a chvíľu počúvať.

Cult of the Lamb geniálne kombinuje žánre, no má to aj mínusy

Rogue-like a city builder žánre sú dobre známe a vo svete hier existujú už dlhé roky. Doposiaľ sme tu však ešte nemali hru, ktorá by ich kombinovala tak ako to robí Cult of the Lamb. Hra je totižto rozdelená na dve fázy. Prvá je vo vašom kulte, tu sa z hry stáva city builder so všetkým, čo k hre patrí. Musíte sa starať o to aby boli vaši nasledovatelia nakŕmení, šťastní a aby mali kde spať. Za odmenu však dostávate vernú pracovnú silu a skrz ich modlitby si odomykáte nové schopnosti a budovy. V neskoršej fáze hry si budete môcť postaviť budovu, ktorá vám dovolí premeniť vašich uctievačov na démonov a získať tak užitočnú pomoc na výpravách.

Druhá váza vás čaká v lesoch ovládaných nepriateľským kultom. Tu sa z hry stáva klasická rogue-like hra. Priebeh je jednoduchý, na začiatku dostanete zbraň, prebojujete sa cez par miestnosti až k bossovi, ktorý vás čaká na konci. Počas vašich výprav zbierate suroviny pre váš kult.

Hra má od každého niečo no nič nedotiahla k dokonalosti

Toto celé znie fajn no má to nedostatky. Problémom je, že hra sa snaží skĺbiť dokopy dva úplne odlišné žánre a výsledkom je ten, že ani jeden z nich nebol do hry implementovaný naplno a pôsobí nedokončene.  Stavanie kultu je síce fajn no je veľmi zjednodušené a pokiaľ idete do hry s nádejou že pôjde o prepracovaný city-builder simulátor, môžete byť sklamaní.

Vaším kultistom môžete dať na starosť produkciu kameňa, jedla, dreva a viery, musíte im navariť jedlo, postarať sa aby boli pravidelne omše, aby boli budovy v dobrom stave a to je celé. Radosť kultistov je veľmi jednoduché udržať na prijateľnej úrovni a ak aj náhodou niekto z nich dezertuje, nie je to problém lebo ho dokážete rýchlo nahradiť. Celkovo vám neodporúčam vytvárať si vzťah k vašim kultistom. Budú totižto umierať a veľmi často vašou rukou.

Rogue-like časť hry je rovnako nedotiahnutá. Na výber máte päť typov zbraní, každá z nich má variácie s extra efektami plus máte pár kúziel. Do toho máte k dispozícií tarotové karty poskytujúce bonusy do konca výpravy. Možností buildu je tu tak žalostne málo v porovnaní s ostatnými rogue-like hrami a čoskoro začnú byť výpravy repetetívne. Ďalším problémom je, že výpravy sú krátke a obťažnosť hry je nastavená veľmi nízko takže pokiaľ hľadáte výzvu možno vás čaká menšie sklamanie. Na druhú stranu je hra super pre viac idle hráčov, ktorí chcú postupovať v hre bez znateľných problémov. Diverzita nepriateľov tu tiež nie je najlepšia. Najväčším problémom však je, že počas vašej výpravy plynie čas v kulte. Hra vás tak núti dokončiť vašu misiu čo najskôr, lebo ak tak neurobíte, môže sa stať že po návrate do kultu zistíte, že je vašich služobníkov menej ako keď ste vyrážali.

Mini hry sú príjemným rozptýlením

Už vás omrzelo neustále sa starať o vašich kultistov, ktorí bez vás nevedia ani pohnúť prstom? Už je neskoro večer a vám sa nechce ísť na ďalšiu výpravu? Cult of the Lamb si pre vás pripravil niečo aj v takýchto situáciách a ponúka vám zábavné mini hry na spestrenie. Máte na výber kockovú hru Knuclebones alebo lovenie rýb. Knuclebones by som možno porovnal s gwentom v zaklinačovi. Ste tu schopní stráviť veľmi veľa času. Hra je totižto jednoduchá no aj tak ju musíte pochopiť a naučiť sa využívať jej zaujímavé pravidlá.

Poučte sa z mojich chýb

Pred finálnym zhodnotením dávam rád do svojich recenzií zopár rád, ktoré som sa naučil na vlastných chybách v hre a tu to nebude inak.

Pre začiatok tá najdôležitejšia rada, čo najskôr si zabezpečte stabilnú produkciu dreva a kameňov. Jedlo je samozrejmosť a toho najdete počas hry dosť no ak sa nezásobíte drevom a kameňmi, môžete sa na dosť dlhú dobu zaseknúť a váš kult bude stagnovať.

Ďalej nezabudnite vylepšovať postele, takto docielite, že sa vám budú menej kaziť a v konečnom dôsledku ušetríte materialy.

V kostole si budete môcť vyberať doktríny, ktoré vášmu kultu môžu dať mocné bonusy. Toto rozhodnutie nemôžete vziať späť takže si rozmyslite, ktorý bonus chcete. Ak si však vyberiete zle, nezúfajte lebo hra vám takéto chyby toleruje a ani jedno rozhodnutie vám nemôže pokaziť hru.

Nedovoľte aby vás občasné zlyhania odradili. Na výpravy môžete ísť znova, mŕtvych kultistov dokážete ľahko nahradiť.

Zhodnotenie

Cult of the Lamb dokázala spojiť dva odlišné žánre do jedného, síce nie dokonalého no aj tak zábavného celku. Vďaka svojej jedinečnej atmosfére si vás získa a jej návykový gameplay si vás udrží na dlhé hodiny a vďaka miernejšej obtiažnosti sa nemusíte báť frustrácie. Nemôžem urobiť nič iné než vám hru vrelo odporučiť, pretože aj napriek jej chybám ide o skutočne jedinečný herný zážitok.

Pokiaľ vás moja recenzia zaujala a aj vy sa chcete stať mocným vodcom kultu, môžete si hru kúpiť na Steame za neveľkú sumu 23 eur

Cult of the Lamb - Recenzia
  • 8.5/10