DayZ – Recenzia finálnej PC verzie

DayZ recenzia

Česká hra DayZ vyšla vo verzii 1.0 čo je finálna verzia. Presvedčí hráčov o tom, že ide o najlepšiu verziu doteraz?

Verili by ste tomu, že DayZ konečne vyšlo vo verzii 1.0 a už to nie je Alpha, Beta, ani Early Access? Hoci, keď som to po rokoch znova zapol, mal som pocit, že sa skoro nič nezmenilo. České štúdio Bohemia Interactive si ale môže konečne vydýchnuť, pretože DayZ sa za neuveriteľných 5 rokov v Early Access stalo synonymom pre nedokončenú hru. Každá hra, ktorej alpha verzia bude trvať tak dlho, bude prirovnávaná len k DayZ.

Možno to je ale trochu premárnená šanca, pretože DayZ si svoje najlepšie roky už odžilo. Pri spustení alpha verzie v Decembri roku 2013 sa hra predávala ako teplé rožky a naraz ju hralo aj 45 tisíc ľudí. Počas rokov nasledoval pomalý pokles a po spustení verzie 1.0 sa do hry vrátila asi polovica hráčov. Samozrejme, netreba odoprieť úspech, ktorý DayZ zožalo a to je niekoľko miliónov predaných kópií.

Pri hraní finálnej verzie DayZ 1.0 na PC mám ale pocit, že „vydanie“ hry je len taká formalita v Bohemia Interactive. Žiadny významný posun za posledných 5 rokov nenastal. DayZ stále možno označiť za neskutočne realistický open world survival, kde sa 60 hráčov snaží prežiť na mape o veľkosti 230 kilometrov štvorcových. Existuje tu len veľmi malá šanca, že živého hráča vôbec stretnete, no spoločnosť vám budú robiť neohrabané zombie. Post apokalyptická mapa sovietského Chernarusu je nimi totiž posiata.

Koncept hry spočíva v tom, aby ste si v gigantickom svete hľadali čo najlepšiu výbavu, loot, zbrane, jedlo, lieky a náboje, prežili čo najdlhšie a prípadne sa socializovali s ostatnými hráčmi. V prípade smrti prichádzate o všetko, čo ste dovtedy nazbierali a začínate úplne odznova. Po niekoľkých hodinách lootovania je smrť to posledné, čo si želáte a strach zo straty postavy je jedným z najväčších ťahákov hry. Neustála ostražitosť a paranoja vytvárajú v DayZ príbehy, ktoré nezažijete v žiadnej inej hre. Vývojári to dokonca nazývajú sociálnym experimentom. Budete náhodnému hráčovi dôverovať, budete s ním spolupracovať, alebo sa navzájom zabijete pri prvom stretnutí?

Bohužiaľ vo svete DayZ platí to posledné a šanca, že si nájdete normálneho spoluhráča, je extrémne nízka. Nie len preto, že na hráča narazíte tak raz za 5 hodín hrania, ale hlavne mnohí majú nevraživosť už v krvi. Ak vás niekto nezabije na prvý pohľad, zabije vás o pol hodinu neskôr, pretože sa mu zapáči váš kabát. V konečnom dôsledku je DayZ nie len o tom, vyhnúť sa zombie, ale vyhýbať sa budete aj debilom, ktorí vraždia pre zábavu. DayZ je neuveriteľne osamelá hra. Chcete si zahrať s kamošom? V poriadku, napojte sa na rovnaký server a prejdite peši 20 kilometrov, aby ste sa vôbec niekde v strede mapy stretli.

Vývojári sa za 5 rokov bohužiaľ neposunuli ani v AI zombíkov a v súbojoch. Absolútne neohrabané ovládanie a útoky zbraňami na blízko skoro nikdy nie sú detekované na tele zombíka a tak len šialene mačkáte tlačidlo a dúfate, že niektorý z úderov bude zaznamenaný hit. Zombíci prechádzajú cez vaše telo, nezávisle si robia vlastné animácie, proste neexistuje tu žiadny fyzikálny systém úderov. Keď zombíkovi trčí ruka cez zavreté dvere, na ruku nemôžete útočiť. A vlastne, prečo trčí zombíkovi ruka cez zavreté dvere?

Herné mechaniky v DayZ sú teraz fakt premakané do posledných detailov. Každú činnosť, ktorú chcete vykonávať musíte vykonávať tak, ako by ste to robili aj v realite. Chcete si vložiť batérie do svietidla na pištoli? Svietidlo treba pekne odňať, pištoľ schovať do vrecka, batérie vložiť do svietidla a svietidlo potom znovu nasunúť na pištoľ. Crafting, lov, systém zdravia a ošetrenia, to všetko je premyslené fakt do detailu. Ale je to zábava? Je zábava robiť minútu 11 úkonov myšou len preto, aby som si vložil baterku do pištole? Absolútne nie, ale realistické to je, treba uznať. A čo je horšie, v hre neexistuje žiadny tutoriál, na všetko musíte prísť sami.

Stabilita a plynulosť hry sa oproti alpha verzii výrazne polepšila, je tu oveľa menej bugov a zo servera vás odpojí oveľa zriedkavejšie. Celkovo prechod na Enfusion Engine bol správnou voľbou, aj keď stále tu vývojári nechali neduhy, ktoré hru sužovali aj predtým. Od ťažkopádneho ovládania postavy, cez bugy až po otrasný systém manažmentu itemov (hovorím o engine, nie o inventári). Vývojári za 5 rokov nedokázali vyriešiť to, že vlasy by nemali byť vidieť cez čiapku, keď si dám čiapku na hlavu. Alebo keď otváram plechovku, mal by som mať plechovku v ruke.

Graficky vyzerá DayZ naozaj výborne. Striedanie dňa a noci je skutočne realistické a tma je tak temná, ako by ste to čakali aj v realite. Prostredia a príroda Chernarusu majú niečo do seba, čím dlhšie v hre strávite, tým viac oceníte fantastický vizuál. Je to jednoznačne najkrajšie vyzerajúca hra, ktorú Bohemia vydala. To isté platí aj o zvuku…hoci čo za zvuky môžete počuť na mape, kde takmer nikto a nič nie je?

Nakoniec sa dostávame k tomu, že DayZ 1.0, teda finálna verzia, neprináša oproti alpha verziám nič nové. Nie je tam takmer žiadny obsah, okrem tuctu ťažkopádnych herných mechaník. Ak ste hrali DayZ naposledy pred rokom a prihlásili by ste sa do hry teraz, nevideli by ste žiadnu zmenu. Navyše, pre nových hráčov je absencia tutoriálu, či systému nápovedy čisté utrpenie. Hra beží plynulejšie, lepšie sa to hrá, vyzerá to skvele, ale nie všetko v DayZ je aj skutočne zábavné. Lootovať donekonečna, nie je zábava.

Finálna verzia DayZ vyšla na Steame

DayZ
  • 5/10