Dead Space 2 – Recenzia

Prvý AAA titul tohto roku už zamieril na mechaniky hráčov. Očakávaný sc-fi horor prekročil prah svojho predchodcu a stanovil ďalšiu latku v žánri akčných adventúr.

Hrali ste Dead Space? Ponorili ste sa do vtedy nevídanej atmosféry temného vesmíru, ktorý už v 25-tom storočí brázdia ľudské lode v snahe objaviť niečo, čo ľudstvu chýba? Vžili ste sa do príbehu Isaaca Clarka, mechanika, ktorý mal spolu s malým tímom opraviť ťažobnú loď USG Ishimura? Vtedy sa niečo skomplikovalo, iste tušíte, že s pôvodného tímu veľa nezostalo, a tajomný artefakt Marker spôsobil hrôzu, na ktorú Isaac Clarke už len spomína, čo ho priviedlo do blázinca. Možno za tým je strata milovanej osoby, možno brutalita, ktorú prežil.

Dead Space 2 sa začína tri roky po prvej hre, Isaac je v blázinci na koloniálnej Sprawl, ktorá bola vybudovaná na Titane, jednom z už rozbitých mesiacov Saturnu. Jej účel je tiež čisto výskumný, aj keď život na nej bol kedysi pestrý, spokojný a bezstarostný. Marker, na ktorom je zapísané DNA necromorphov znovu zasiahol, a nákaza sa rozšírila aj na Sprawle. Isaac tak znovu začína svoju cestu peklom. Deje hier si môžete pospájať aj vďaka videu v menu, ktoré vám objasní udalosti z prvej hry.

Čo je na Dead Space 2 také výnimočné, je samotná atmosféra, ktorá po evakuácii stanice zavládne v rozľahlých priestoroch. Postupne bude Isaac objavovať tajomné zákutia, temné chodby, obrovské átriá, strojovne, dokonca servisné šachty, no dostanete sa aj do samotného vesmíru, do vákua, miesta tak nekonečného a tajomného, až si budete ten pocit dokonale vychutnávať. Počas celej hry vami budú prúdiť rôzne vlny pocitov, a to nie len z napätej atmosféry, ale aj rôznych zápletiek, nečakaných udalostí a zvratov. Isaac tam totiž nebude sám, aj keď postupovať bude musieť na vlastnú päsť, pomáhať mu bude krásna slečna, ktorú ale stretnete až v polovici hry. Ostatné postavy nedopadnú najlepšie, aj keď ani samotný Clarke nevyviazne so suchými trenkami. Možno v tom je rozdiel oproti jednotke, už nebudete poslúchať príkazy ako obyčajný opravár, už konáte podľa toho, ako to situácia vyžaduje a niektoré úkony samozrejme prinesú ďalšie a ďalšie utrpenie.

Dead Space je sci-fi horor, čo už snáď pochopíte z úvodných minút hrania. V tenkom oblečení, s provizórnou zbraňou a skúsenosťami z predošlého dielu sa budete potulovať po krvavých tuneloch a spletitých chodbách. Už prvá návšteva nákupného automatu vám dodá pocit nadradenosti. Kúpite si svoj prvý oblek, v ktorom prvý krát navštívite vákuum, vyberiete si účinnejšiu zbraň a nejaké to vylepšenie. tento systém v hre je priam dokonalý. Dokonalý pre vytvorenie atmosféry, ktorej sa budete doslova báť. Na obrazovke nezavadzia žiadny HUD, žiadny prvok, vidíte len Clarka a jeho možnosti. Ukazovatele zostali z predošlej hry, stav zdravia ako aj nábojov vidíte na jeho obleku alebo zbrani. Nechýba ani schopnosť uvedenia objektu do stázy, čiže spomalenie, ani kynéza, ktorou dokážete dvíhať objekty a vrhať ich. V Dead Space 2 ale kynézu využijete okrem hádzania výbušných, či stázových nádrží aj na vrhanie končatín necromorphov, ktoré sú snáď najrýchlejšou a najúčinnejšou zbraňou. Ostré a špicaté končatiny jednoducho prichádzajúcemu necromorphovi ustrelíte, ihneď si ju pritiahnete a vrhnete späť.

Nakazení ľudia, necromorphovia rozšírili svoje rady o niekoľko nových nepriateľov, počet z preošlého dielu ale ostal rovnaký. Niektoré boli vypustené, iné boli pridané. Od tých najmenších vás zaujmú batoľatá, ktoré radi explodujú, cez deti, ktoré sa na vás vrhnú v celých húfoch až po bossov, akými sú napríklad Tripody. Nepriatelia za tie tri roky výrazne zrýchlili, a takí Stalkeri sa vedia schovávať, prebehovať z jedného úkrytu do druhého a bleskovo zaútočiť, keď to najmenej čakáte. Na to vás ale upozorní ich prenikavý škrekot, ktorý vám zaľahne v ušiach a okamžite spozorniete.

Čakal som ale oveľa viac ľakavých momentov, no ani náhodné vypnutie svetiel, vybuchnutie žiaroviek, padanie rôznych objektov, alebo vyskočenie necromorpha ma dostatočne nevyľakalo. Samozrejme, našli sa momenty, pri ktorých som ledva dýchal. Boli to hlavne momenty, kedy máte za zadkom niekoľko veľmi odolných necromorphov, mizivé množstvo munície, žiadnu lekárničku a snažíte sa rýchlo dostať do výťahu. Ešte aj cez zatvárajúce sa dvere strieľate dávky, len aby ste prežili. Adrenalín do krvi vám napumpuje záver hry, kedy budete mať dočinenia s nezničiteľným Ubermorphom, no zároveň budete musieť zvládnuť hackovanie dverí. Niektoré dvere idú otvoriť len tak, že pred skener identity privlečiete nejakého, pravdepodobne mŕtveho obyvateľa. Vláčenie sa s takou váhou dá zabrať, a s Ubermorphom za chrbtom to je skutočný zážitok. Rátate každú sekundu, volíte správne strelivo, taktiku.

Boj nie je len o držaní najúčinnejšej zbrane, pretože vám naozaj rýchlo dôjdu náboje, je o využívaní prostredia, schopností a šikovnosti. Nákupné automaty ponúkajú rôzne typy zbraní, od mechanických, kynetických až po špeciálne, akými sú napríklad plameňomet, píla, alebo míny. Síce plameňomet v húfe deciek využijete, niektoré kúsky sú naozaj zbytočné, a dokonca som ich ani sám nevyskúšal. Nájdené kredity ale môžete investovať aj do cenných nábojov, lekárničiek rôznych veľkostí alebo na nákup energetických článkov. Tie zase využijete pri upgradovaní zbraní, obleku alebo stázy v Bench automate. Oblekov je v hre niekoľko, každý z nich má obmedzený inventár, preto budete musieť zvažovať, čo so sebou chcete, a čo nie. celú polovicu hry budete trpieť nedostatkom munície a lekárničiek, preto je pohyb ešte náročnejší. Sám som niektoré chodby prechádzal len s namierenou zbraňou, aby som vedel efektívne využiť strelivo. Útoky päsťou alebo kopanec vás síce príliš nezachránia, no z padnutých tiel je možné vykopnúť ešte nejaké tie zásoby. Ak by vás omrzel boj s mnohými nepriateľmi naraz, môžete rozbiť okno a unikajúci vzduch už vycucne všetko, čo nie je pevne spojené so zemou. Ak sa vám nepodarí spustiť núdzovú zábranu včas, usekne vám to telo a tá dôležitá časť odletí do vesmíru.

V mnohých lokalitách, ktoré Isaac navštívi, bude takmer hrobové ticho, ale zvuková stránka hry dodáva tak napätú atmosféru, že si ju budete chcieť vychutnať znova. Úplné ticho prehluší spadnutá metla, kotúľajúce sa vedro, škrípanie, hrozný škrekot batoliat alebo ešte hroznejší výkrik, čí búšenie necromorpha vo ventilácii. Okrem obývateľnej časti stanice sa dostanete do rôznych strojovní, nemocničnej časti, obrovských tunelov bez gravitácie a aj mimo stanicu. V Dead Space 2 si už konečne budete môcť vychutnať pocit úplnej voľnosti, a teda pohyb do všetkých smerov v nulovej gravitácii, s čím vám pomôžu trysky na obleku. S obmedzeným kyslíkom budete musieť nasmerovať solárne panely, pomocou prenosných raketových trysiek odtlačiť dvere, či lasery, a v strojovniach budete musieť prejsť pascami. Hra obsahuje množstvo logických hádaniek alebo takých, pri ktorých sa prejaví vaša šikovnosť. Pomocou kynézy je treba meniť batérie, prisúvať a odsúvať plošiny a pomocou spomalenia v stázy zase spomaliť rýchlo sa zatvárajúce dvere, alebo točiacu sa centrifúgu.

Náplň misií je veľmi rozmanitá, a križujú ich prestrihové scény, pri ktorých si Isaac väčšinou dáva dole masku. S jeho postavou sa stotožníte viac aj preto, lebo celou hrou ho sprevádzajú nočné mory z Ishimury a preludy mŕtvej priateľky v jeho hlave, čo sa znásobí aj samotnou návštevou lode, kde sa odohrávala jednotka. Koniec pokladám za špičkové vyvrcholenie celej hry, ktorá vás aj tak nepustí ani na moment.

Prejdením kampane na otvoria nové možnosti v hre. Určite neodporúčam hrať Dead Space na ľahkých náročnostiach, veď predsa, nedostatok zásob len znásobí váš strach z každého rohu. Po prejdení sa otvára hardcore mód, ktorý umožňuje len tri uloženia za celú hru! Inak je ukladacích terminálov dostatok. Okrem toho sa otvára mód new game+, ktorý z vami vybraného uloženia importuje všetky odomknuté veci už do prvého automatu. Multiplayer nie je ničím výnimočným, ponúka len jeden mód, v ktorom bojujú proti sebe necromorphovia a vojaci. Na jednej zo šiestich máp môže byť maximálne 8 hráčov.

Scenérie, aké ponúka Dead Space budete asi ťažko hľadať. Dokonale nasvietenie scén, rôzne prostredia, herecké výkony. Oproti prvému dielu ide o výrazný krok dopredu. Síce textúry nie sú až tak ostré, ale hry s dymom, svetelnými lúčmi, a naopak tmou dokonale kontrastujú s art-štýlom tejto hry. Keď som spomínal skvelé zvuky, tak dabing je priam perfektný. Hudby si moc neužijete, ale tóny vydávané v stiesnených priestoroch, ako škrípanie huslí, alebo jemný klavír dotvárajú pravú hororovú atmosféru.

[review pros=”skvelá atmosféra, množstvo lokalít, držanie hráča pri deji, beztiažový stav, skvelá grafika” cons=”menej strašivých momentov, slabý multiplayer” score=95 verdict=”Visceral Games už vie, čo má so značkou Dead Space robiť, a novinka v podobe hry len posúva hranice tohto hororového univerza vpred. Atmosféra je ešte napätejšia, boje ešte krvavejšie a brutálnejšie a príbehové momenty sú dramatickejšie. Mŕtvy vesmír definuje práve táto pecková hra.”]