Death Stranding Recenzia

Death Stranding - Recenzia

Aký je rozdiel medzi životom a smrťou, ak ľudia naďalej ostanú opustení?

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Málokedy je hneď prvý počin nového štúdia pod intenzívnym drobnohľadom verejnosti ešte pred vydaním tak ako tomu bolo pri Death Stranding. O prvotine z dielne Kojima Production zaštítenej spoločnosťou Sony Interactive Entertainment sa za posledné roky napísalo toľko teórie, že radšej bez ďalších formalít prejdem k tomu ako hra dopadla v praxi.

Keby nám Hideo pravidelne nepripomínal svoj zbrusu nový žáner STRAND, s pokojným svedomím by som hru definovala ako RPG akčnú adventúru z pohľadu tretej osoby s veľmi zaujímavými a originálnymi online prvkami. Celá podstata hrateľnosti stojí na doručovaní balíkov do vopred určených destinácií vo svete kde môžete s ostatnými hráčmi zdieľať jednoduchšie predmety aj zložitejšie stavby na lepšie zdolávanie náročných ciest. Áno, v Death Stranding skutočne hráte za kuriéra.

Tak ako mnoho ďalších, aj ja patrím k vyznávačom priamej úmernosti – čím viac násilia vo videohrách, tým lepšie. Musím sa priznať, že najmä na začiatku mi po krvi prahnúci primitív vo mne našepkával, že tento koncept možno nebude fungovať tak dobre ako predošlé Kojimove hry. Opak bol však pravdou a Death Stranding ako moja najočakávanejšia hra roku 2019 splnila a možno aj prekonala moje očakávania. Hneď na úvod by sa patrilo ozrejmiť o čo vlastne v hre ide.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Death Stranding - Launch Trailer | PS4

Death Stranding - Launch Trailer | PS4

Niekoľko rokov pred udalosťami v Death Stranding sa vedcom konečne podarilo čiastočne vysvetliť posmrtný život. Nanešťastie sa ľudstvo z novonadobudnutých poznatkov nemohlo radovať príliš dlho. Zakrátko na to totiž nastala globálna apokalypsa v podobe Prílivu Smrti. Vedci túto udalosť vysvetľujú ako v poradí už šieste masové vymieranie druhov (predtým napríklad dinosaurov). Počas príbehovej kampane sa stretnete s mnohými charakterovo výraznými postavami s hviezdnym obsadením, ktoré na vás budú neprestajne chrliť nové informácie o fungovaní post apokalyptického sveta ako aj o samotnom Prílive, jeho príčine a následkoch.

Aj napriek tomuto nepretržitému prúdu informácii pôsobí celý lore tak prirodzene, sebaisto a premyslene, až som niekedy mala pocit akoby bol Príliv Smrti skutočný prírodný fenomén o ktorom sa mi len učiteľky na základnej škole zabudli zmieniť.

Pri tejto udalosti sa okrem iného na svet dostal aj tajomný materiál – chiralium. Vďaka pokročilej technológii dokážu ľudia využívať chiralium vo viacerých odvetviach vo svoj prospech. Z hľadiska hrateľnosti sú ale o niečo dôležitejšie práve jeho nežiaduce účinky. Chiraliom presýtené ovzdušie a oblaky zapríčinené okrem iného aj spaľovaním mŕtvol produkujú nebezpečný dážď - TIMEFALL. Ten rapídne zrýchľuje proces starnutia a deštrukciu všetkých živých aj neživých vecí s ktorými príde do kontaktu. Timefall so sebou prináša aj tajomné bytosti BT, cez ktorých územia budete prechádzať so stisnutým venčekom.

Hlavný hrdina, Sam Porter sa vydáva na náročnú cestu naprieč celou mapou až k západnému pobrežiu, aby roztrúsené obydlia zapojil na chirálnu sieť, vyriešil záhadu unesenej prezidentky a popri tom všetkom naďalej robil svoju prácu kuriéra. Pre nezasvätených môže tento popis pôsobiť dosť jednotvárne a poviem vám pravdu, Death Stranding naozaj je jednotvárna hra. Nové prvky, vylepšenia a s aj nimi originálne herné mechanizmy sú však dávkované tak vyvážene, že by ste chceli pokračovať dlhé hodiny stále ďalej a ďalej hoci aj bez zaujímavého príbehu odvíjajúceho sa na pozadí.
Vozidlá, vznášadlá, podporné exoskelety, to je len zlomok vybavenia z plejády fabrikovateľných vylepšení, ktoré máte neskôr k dispozícii. Suroviny na výrobu týchto predmetov sú roztrúsené po celom svete a vďaka online prepojeniu s ostatnými hráčmi ich môžete aj zdieľať, darovať.

Viac než pri akejkoľvek inej hre stojí úspech aj na prepracovanom dynamickom svete vytvorenom v DECIMA engine. Tento engine sa výborne osvedčil už pri Horizon Zero Dawn, no tento raz sa Kojimovmu tímu podarilo vytvoriť nové benchmarky ešte realistickejším prostredím. Technologický posun je zjavný najmä pri renderovaní vody a prúdov v riekach vďaka čomu má krajina často až fotorealistický obraz.

Svet je priestranný, rozmanitý a až depresívne prázdny, čo v tomto prípade nemôže byť brané ako negatívum. Spracovanie detailov vôbec netrpí na úkor veľkosti mapy, naopak, toľko pozornosti akej v Kojima Production venovali obyčajným kameňom sa v niektorých hrách nedostane ani celým budovám či lokalitám. Od riečnych naplavenín cez čadičové stĺpy až po obrovské balvany valiace sa z kopcov, všetko s dôrazom na realistické detaily. Aj bez prítomnosti akýchkoľvek zvierat a ľudí (až na pár zablúdených kuriérov) dokázali tomuto svetu vývojári bez problémov vdýchnuť život za pomoci GPU procedurálneho umiestňovania. V spojení s priestorovým zvukom máte pocit akoby ste sa skutočne potulovali nehostinnou pustinou. Death Stranding je zrejme prvá hra, pri ktorej som si uvedomovala každý jeden osobitý krok, rozoznávala terén pod nohami a pociťovala prúd rieky na tele.

Keď už je reč o náročných terénoch, skenovacie zariadenie ODRADEK umiestnené na Samovom ramene je neodmysliteľnou súčasťou našej výstroje. Funkcií má hneď niekoľko, jediným impulzom dokáže oskenovať terén, zmerať hĺbku riek a označiť stratený náklad. Okrem toho správne načasovaný impulz zablokuje aj sken banditov či teroristov, ktorý by vás mohol inak odhaliť.

Odradek vám poslúži aj pri prechode cez územie BT.  Vtedy sa z neho stáva akýsi lokalizátor najbližších prízrakov. Sam patrí k jedincom s vysokým DOOM levelom, vďaka čomu na rozdiel od väčšiny ostatných dokáže vycítiť prítomnosť entít z Pláže. To mu je ale celkom zbytočné, pokiaľ práve nie je prepojený s BRIDGE BABY (BB). Iba vtedy dokáže odradek lokalizovať smer aj vzdialenosť najbližšieho prízraku. Ani s BB sa však  nie vždy dokážete vyhnúť tomu aby vás prízraky chytili a donútili k súboju s bossom. BB je jednoznačne ten najoriginálnejší a najneobvyklejší herný nástroj s akým som sa za posledné roky stretla.

Ak sa BT podarí v boji zvíťaziť, vaše telo doslova imploduje do voidoutu a zanechá aj fyzický dôkaz vašej smrti v podobe malého kráteru. A opäť sa raz dostáva ku slovu Samova jedinečnosť, vďaka ktorej sa Sam dokáže vrátiť medzi živých.

Plánovanie donášok a trasy je povinnosťou každého poctivého kuriéra. V distribučných centrách pri termináloch máte možnosť si balíky naukladať na seba tak, aby boli vyvážené. Každý z nich má totiž váhu, ktorá dokopy ovplyvňuje pohyb, stabilitu, rýchlosť, ťažisko postavy a spotrebu energie. Šliapanie terénom je tak v podstate minihrou, kde je nutné udržiavať stabilitu a dbať na fyzickú pohodu postavy.  Plánovanie trasy na interaktívnej mape a sledovanie počasia je vhodné pre tých, ktorí sa chcú vyhnúť nie len ťažkému terénu, ale aj dažďu a územiu prízrakov.

Po každom namáhavom súboji alebo donáške máte možnosť oddýchnuť si vo svojej vlastnej izbe kde doplníte zdravie a staminu. Tu sa naplno prejavil Hideov zmysel pre humor. Popri sprche, vykonávaní potrieb a exovaní Monster energeťákov tu Sam vo veľkej miere reaguje priamo na hráča. Aj vďaka tomu si s ním aj s BB vytvoríte intenzívnejší vzťah než pri hrdinoch z iných hier.

Čo sa týka bojového systému a gunplayu, nemôžem povedať, že by som bola 100 percentne spokojná. Kurzor sa pri mierení hlavne pri ľudských nepriateľoch správa nezávisle od skutočnej trajektórie strely a paradoxne auto-aim celú situáciu iba zhoršuje. Neposlušná býva aj fyzika pri hádzaní granátov kedy často nepriateľa úplne miniete. Našťastie po klasických zbraniach siahnete len zriedkavo a do popredia sa tak dostávajú multifunkčné zbrane BOLA a STICKY gun, pri ktorých sa naozaj zabavíte.

Tu je na mieste zdôrazniť, že pri Death Stranding sa nejedná o žiadnu strieľačku. Ako som spomínala už v úvode, vašou primárnou úlohou je doručovanie balíkov do provizórnych miest a obydlí roztrúsených po celej nehostinnej krajine. Pre uľahčenie práce musíte bez priameho kontaktu spolupracovať s ostatnými hráčmi. Či už na strmej stene pre ostatných necháte rebrík, postavíte generátor alebo dokonca vystaviate cesty skrz celú mapu. Každá maličkosť sa počíta a nazbierané lajky sa priaznivo odrazia na vašom hodnotení.

Na záver ešte musím vyzdvihnúť naozaj intenzívny filmový zážitok aký som pri hre už dávno nezažila. Teraz nehovorím len o prvotriednych prestrihových scénach. Veď sa predsa jedná o hru Hidea Kojimu. V tomto prípade mám ale na mysli skôr samotné in-game scenérie. Často sa mi stávalo, že som sa bezcieľne túlala svetom len za doprovodu skvelého upokojujúceho soundtracku.

Čo ešte dodať? Death Stranding je niečo nové, niečo iné, ale určite sa nemienim schovávať za vyjadrenie: „Nie je to hra pre každého.“ Naopak, Death Stranding je presne ten typ hry, ktorú by si mal vyskúšať každý s trochou času nazvyš.

Hra Death Stranding vyšla v češtine na PlayStation 4. Na PC vyjde v roku 2020.

Death Stranding

Príbeh - 10/10

Technické spracovanie - 10/10

9.8/10

Vizuálne strhujúce, emotívne a zábavné...Také je najnovšie dielo Hidea Kojimu. Za pomoci hviezdneho osadenia a osvedčenej technológie požičanej z Guerrilla Games sa vývojárom podarilo priniesť zážitok, nad ktorým bude nejeden hráč zaručene rozmýšľať ešte dlhé dni po dohraní.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková

Veronika Ďureková Hviezda