Deliver us the Moon – Recenzia

Deliver us the Moon Recenzia

Hra z Kickstarter kampane, ktorá vo výsledku vyzerá o niekoľko tried lepšie. Čítajte recenziu

K hre Deliver us the Moon som sa dostal čistou náhodou. Nesledoval som vývoj a ani nevedel, že sa v roku 2016 uchádzala o priazeň na Kickstarteri. Podarilo sa im vyzbierať len o 3000 eur viac, ako na úspešné ukončenie kampane požadovali. Musím sa priznať, že prezentačné video na Kickstarteri ma nepresvedčilo, aby som si ju kúpil.

Bude znieť až neuveriteľne, čo dokázalo holandské indie štúdio KeokeN Interactive. Takú kvalitnú, technicky skvele zvládnutú, odladenú a hlavne zábavnú hru s výbornou atmosférou, som nehral už dlho. Deliver us the Moon sa rokmi vývoja stala vďaka grantom od Epic Games hrou s kvalitami AAA titulov, a nielen preto, že využíva najmodernejšie technológie Unreal Engine 4. Pre mňa je zatiaľ najväčším prekvapením roka, ktoré si momentálne zahráte len na PC.

Zem v štyridsiatych rokoch 21. storočia prichádza o posledné rezervy tuhých palív a tak je na čase vymyslieť nový spôsob výroby energie. Riešenie sa skrýva na Mesiaci, kde pôda uchováva dostatok prvku Helium-3, spracovateľný na čistú energiu. Svetové mocnosti spolu so Svetovou Vesmírnou Agentúrou na Mesiaci vybudovali generátory a masívny vysielač, ktorý mikrovlnami posiela energiu priamo na Zem. Po niekoľkých rokoch nastal takzvaný Blackout, kolónia na Mesiaci prestala odpovedať a prúdenie energie sa zastavilo. Na Zem to malo tvrdý dopad, pretože ľudstvo bez energie bolo už tak bičované silnými piesočnými búrkami a inými výkyvmi počasia. Hmm, neznie to ako predpoveď nie príliš vzdialenej budúcnosti, čo poviete?

A práve vy budete posledný astronaut, čo sa dostane na Mesiac poslednou raketou, ktorú bolo ľudstvo schopné zostrojiť. Astronaut, ktorý má päť rokov po Blackoute zistiť, čo sa stalo a obnoviť dodávky energie. V podstate ide o sci-fi thriller inšpirovaný filmami Gravitácia, Marťan, alebo Interstellar. Však máte radi aspoň jeden z nich? Potom je Deliver us the Moon práve pre vás.

Vývojári totiž využili viaceré herné prvky, aby atmosféru budovali už od začiatku. Ako prvé si asi všimnete inštrukcie na ovládanie rakety, hneď vo vašej obytnej bunke na Zemi. Znamená to, že vás čaká niečo veľké a zároveň, že na misiu budete pravdepodobne úplne sami. A tak to aj je, hlavný hrdina je celú hru nemý a úplne sám. Vďaka tomu sa počas šiestich hodín kampane s postavou v skafandri dokonale stotožníte. Hra výborne kombinuje aj pasáže z pohľadu prvej a tretej osoby, preto si určité momenty vychutnáte ešte viac, keďže budete mať exkluzívny výhľad. Hovorím napríklad o štarte rakety plne vo vašich rukách, alebo precízne dokovanie rakety k vesmírnej stanici. Takéto momenty som v hrách ešte nezažil. V spojení s úžasnou hudbou ma preniesli presne do filmov spomenutých vyššie.

Vývojári vyladili na jednotku aj dávkovanie akcie. Momenty tichého osobného objavovania striedajú chvíle, keď musíte zapojiť mozgové bunky a potom aj také, pri ktorých si užijete hravosť prostredia, alebo vám bude doslova horieť pod zadkom. Každopádne si užijete voľný let v nulovej gravitácii, jazdenie na mesačných roveroch, aj skákanie v slabšej gravitácii Mesiaca. Žiadna z týchto pasáží netrvá tak dlho, aby vás omrzela.

Spomeniem si napríklad na jeden z najintenzívnejších momentov, keď som sa musel čo najrýchlejšie dopraviť ku kolabujúcemu vysielaču mesačnou krajinou, pričom mi v pozadí hrala intenzívna hudba a tikali hodinky. Tik tak, tik tak. Musím proste zložiť klobúk pred tým, ako sa vývojár pohrali s tempom hry. Fúha a ten koniec, ten bol teda silný. Čo sa týka napätia, aj emócií.

Z času na čas narazíte na invironmentálnu hádanku, pri žiadnej sa ale nezaseknete. Sú navrhnuté šikovne, aby boli viac menej lineárne a aby ste sa zároveň tešili z riešenia. Deliver us the Moon vás neobmedzuje náročnými hlavolamami, ktoré by ste nevyriešili bez Youtube tutoriálu, všetky hádanky dokonale zapadajú do prostredia. Stačí si všímať nejaký ten papierik s kódom na nástenke, alebo použiteľné predmety. Hra vám dokonca do cesty nekladie ani nepriateľov, najväčším nepriateľom tak bude prostredie a vzduchoprázdno.

Na Mesačnej základni nebudete úplne sami. Podstatnú časť hry vám bude spoločnosť robiť malý dron ASE, ktorého môžete tiež voľne ovládať. Využijete ho pri riešení množstva rébusov, ale aj pri odhaľovaní udalostí v príbehu. ASE totiž dokáže prehrať hologramy v prostredí, zaznamenané iným robotom ASE v čase katastrofy. Nezabudnite si tiež prečítať nejaký ten zápisník, alebo vypočuť nahrávky, stojí to za to.

Deliver us the Moon PC Screenshot 06

Prostredia hry sú navrhnuté do posledných detailov s prihliadnutím na technické vybavenie základne. Či už budete vo vesmírnej stanici Pearson, na mesačnej základni Copernicus, alebo v kráteri Reinhold, všetko je poctivo navrhnuté. Pred výstupom na mesačnú krajinu tak musíte prejsť dekompresnou komorou, systémy je nutné ručne aktivovať, v hre fungujú aj toalety a bežiaci pás. Detaily prostrediu dodávajú život a pocit interakcie.

Po audiovizuálnej stránke ide o úžasný zážitok. Unreal Engine 4 znova ukazuje svoju silu a vývojári ho využili skutočne naplno. Detailné textúry, parádne realistické nasvietenie za každých okolností, skvelé procedurálne animácie postavy a zvuk v závislosti od prostredia dodávajú hre taký ten šmrnc AAA titulov. Takéto detaily by mali byť samozrejmosťou v multimiliónových projektoch, ale pri takejto „malej“ hre musí vzdať poctu. Po technickej stránke je to skvele zvládnutý titul. Vyzdvihnúť musím aj hudbu. Pre nás neznámy skladateľ Vander van Zanten dokázal z každej scény vyžmýkať maximum, keď jej dodal intenzívny, aj emotívny soundtrack. Znovu inšpirovaný filmami ako Gravitácia a Interstellar.

Deliver us the Moon je prekvapením po každej stránke. Vývojári dokázali skvele vyvážiť dávkovanie príbehu, akčných momentov, logických hádaniek aj objavovania sveta v absolútnej samote. Trochu škoda, že hra nie je dlhšia, množstvo dialógov pôsobí bezducho a za slabší by som označil aj samotný dabing. Ale celkovo ide o hru, ktorá by vám tento rok rozhodne nemala ujsť. Na PC vyšla s celkom príjemnou cenovkou.

Deliver us the Moon vyšlo na Steame

Deliver us the Moon
  • 8/10