Doom Eternal Recenzia

DOOM Eternal - Recenzia

A brány pekelné sa po 4 rokoch opäť otvárajú, tento raz priamo na Zemi.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková Veronika Ďureková

Dva roky po udalostiach z DOOM 2016 nastáva opäť čas Slayera. Celá Zem sa zmieta v pekelných plameňoch, väčšina ľudskej populácie je vyhladená a vy dostanete za úlohu odvrátiť neodvrátiteľné. Z vašej vesmírnej lode sa na základe núdzového volania preživších vydávate zabiť váš prvý cieľ, pekelného kňaza, ktorý...

Koho to vlastne zaujíma, keď hneď za rohom nájdete desiatky a stovky démonov čakajúcich len na to, aby ste ich rozštvrtili, vytrhli im očné buľvy, zapálili, zmrazili a na ďalších milión spôsobov znesvätili ich telá. Prvý adept na hru roka práve dorazil a to v naozaj veľkolepom štýle.

Doom Eternal snáď netreba nikomu bližšie predstavovať. Pokračovanie rebootu legendárnej fps série od id Software zaštítené vydavateľstvom Bethesda sa hneď po ohlásení stalo jednou z najočakávanejších hier roku 2019 (a po odklade aj roku 2020).

Pradedo všetkých fps sa práve vrátil v rýchlejšej, šialenejšej podobe a stíhať mu nedokáže žiadna z mladej generácie first person shooter hier. Po 4 rokoch Doom nie len dospel a vyvinul sa, no oku bystrého hráča neunikne ani celá rada zmien v hrateľnosti.

Tutoriálmi a novinkami vás hra neprestane zasypávať takmer po celú dobu hrania. Slayer sa v Doom Eternal stáva azda tým najrýchlejším zabijakom s akým sa pri dnešných fps hrách môžete stretnúť. K rýchlosti vám pridá najmä dash (rýchly posun do ľubovoľného smeru) a dvojskok, ktorý máte v tomto prípade k dispozícii hneď od začiatku. Jednou z najväčších noviniek je prepracovaný a zábavný parkour so stenami na lezenie a horizontálnymi tyčami na odrážanie.

Bohužiaľ, v spojení s ojedinelým zložitejším path findingom (hľadanie správnej cesty) takáto inovácia v inak čistokrvnom fps nemusí byť každému po chuti. Osobne som sa ale v  hre nestretla so situáciou kedy by som sa vyslovene zasekla na mieste a nevedela sa pohnúť vpred.

Level dizajn Doom Eternal je ako stvorený na objavovanie

Vďaka skvele riešenému leveldizajnu môžete cez celú misiu len povrchne preletieť, alebo naopak dôkladne prehľadať každý jeden kút a stráviť v nej hoci aj o tretinu času viac. Z celkového hľadiska sú mapy väčšie a zberateľských predmetov nachádzate oveľa viac. Vinylové platne a figúrky démonov sa krásne vynímajú vo vašej zbierke na domovskej základni a z početných kódexov sa zas môžete dozvedieť množstvo zaujímavostí, oveľa dôležitejšie sú však collectibles s praktickým využitím.

Runy, pri ktorých sú hráči zvyknutí na ťažké výzvy, teraz len jednoducho nájdete na mape a aktivujete (napríklad spomalenie času pri nízkom HP). Body do obleku (praetor suit) zase zúžitkujete pri vylepšeniach granátov, preskúmavania, zdolávania prostredia a celkového fungovania obleku.

Dôležité sú aj Sentinel kryštály na upgradovanie armoru, zdravia a munície. Samozrejme nechýbajú ani staré známe modboty poskytujúce modifikácie do zbraní. Po novom vás dokonca hra odmení mastery perkom na zbraň aj za jej samotné používanie či zabitie určitého počtu démonov.

Veľkou novinkou sú aj cheat kódy. Tie však nájdu uplatnenie až po opätovnom prehrávaní misií. Po prvýkrát sa stretávame aj so sentinel batériami. Pomocou dvoch dokážete otvoriť komnaty s odmenami vo vašej vesmírnej základni, kam sa vraciate takmer po každej misii.

Doom Slayera a zbrane si môžete doslova vytuningovať

Na prvý pohľad neuvážene veľká hromada inovácií môže zaľahko odplašiť ako nováčikov, tak aj veteránov série. Neskôr ale zistíte, že Doom Eternal je oproti svojmu predchodcovi o dosť väčšia výzva a každá pridaná novinka má svoje opodstatnenie. Zároveň ma osobne veľmi teší, že aj napriek všetkému si hra stále zachováva svoju jednoduchú tvár a nedovolí hráčom pre Slayera vytvoriť charakteristický build, ktorým by sa príliš vzdialil od pôvodnej jednoduchej hrateľnosti.

Ako som už spomínala, riešenie leveldizajnu a náplne misií sa našťastie zbytočne neodklonilo od predošlej hry z roku 2016 a tak sa opäť stretávame s už familiárne známym čistením miest od démonov, hľadaním kľúčov či trápením sa s boss fightami. A to všetko s až prekvapivo veľkým dôrazom na príbeh s epickými cutscénami, pri ktorých vám nabehnú zimomriavky.

Zbytočne tu ale nečakajte silný storytelling. Tvorcovia sa rozhodli zásadne prehĺbiť lore o Slayerovi, jeho pôvode a vytvoriť tak silné univerzum, ktorého solídne základy položili už v roku 2016. Zároveň sú však všetky informácie podávané tak opatrne, aby príbehovým neznabohom príliš nenarušili bezduchú zábavu. Na druhej strane fanúšikovia a nadšenci môžu cez kódexy a detaily v hre načerpať toľko informácií, až sa im z toho bude točiť hlava. Z bezbožného zabíjania sa tak po 4 rokoch razom stáva silná mytológia.

Od bezbožnej zábavy ale zbytočne neodbáčajme. Ani hlavná náplň hry – vraždenie démonov sa nevyhla inováciám. Napríklad hniezda, ktoré boli v predošlej časti pravidelnou povinnou jazdou, sa teraz stávajú už len dobrovoľnou okrajovou kratochvíľou s obmedzeným časom na splnenie. Nestrachujte sa ale, že by adeptov na „rip&tear“ na mape nebolo dosť, práve naopak. Démonov je viac, sú rýchlejší, odolnejší a tomu sa samozrejme musíte prispôsobiť aj vy.

Nebojte sa na začiatku zvoliť si jednu z ťažších obtiažností, tak je totiž podľa tvorcov Doom Eternal mienený hrať. Áno, budete umierať, no každú svoju smrť a chybu si budete plne uvedomovať. Meníte si typ granátu a stratíte pri tom 0,5 sekundy? Takéto chyby sa v pekle netolerujú. Zaváhate pri zmene zbraní? Toto vám démoni neodpustia. Glory killy už nie sú len oku lahodiace zakončováky a plameňomet na obleku nemáte len na parádu. Teraz je všetko súčasťou premyslenej taktiky a ak chcete prežiť a najmä užiť si gameplay na vyššej obtiažnosti, musíte začať rozmýšľať.

Živí horiaci démoni dropnú veľké množstvo zeleného armoru, každý glory kill je zas zárukou modrého zdravia a v prípade ak vám dochádza munícia, siahnite po motorovej píle, benzínu do nej je v okolí vždy dostatok. S týmito vedomosťami a skillom v spojení so starým známym arzenálom zbraní na čele s BFG (a po novom aj OP melee mečom) vám už nič nebude brániť v tom, aby ste si hru užili dokonca aj na nightmare obtiažnosti.

Vďaka dvojskokom, dashu, reťazi na dvojhlavňovej brokovnici na pritiahnutie sa k démonom a novým parkour prvkom budete môcť po aréne doslova lietať. A keď raz získate to správne momentum, stane sa z vás nemilosrdný stroj na zabíjanie poháňaný tým najefektívnejším palivom – krvou a vnútornosťami démonov.

Je naozaj ťažké predstaviť si, že model rozpadu a deštrukcie tiel sa oproti Doom 2016 dá zdokonaliť, no tvorcovia sa aj v tomto smere postarali o veľký skok vpred. Po novom dokonca môžete dobre mierenými ranami odstreliť funkčné časti tela, napríklad kanóny mancubusov alebo raketomety revenantov. Všetko s prihliadnutím na veľkorysý (ale nie prehnaný) hitbox nepriateľov. Vďaka nemu vám hra napríklad pri lepivých mínach odpustí pár centimetrové nepresnosti a projektily bez problémov nalepí na mrštných enemákov, alebo nimi doslova nakŕmi ťarbavých cacodémonov. Dôležitou súčasťou hrateľnosti ostali aj bossfighty. Tie sú samozrejme tak ako zvyšok hry rýchlejšie, náročnejšie a nenájdete v nich veľa priestoru na chyby.

Vizuálne najvýraznejšia zmena je v tomto smere jednoznačne postupná deštrukcia tiel pri strete s projektilmi. Nepriatelia disponujú hneď niekoľkými vrstvami samostatných polygónov, ktoré sa pri každom údere a výstrele oddeľujú od základného modelu, až nakoniec ostane iba doráňaný démon s obnaženými kosťami čakajúci na ranu z milosti, samozrejme v sprievode prehnaných mlák krvi.

Id Tech 7 Engine beží ako po masle

Id Tech 7 engine je v tomto prípade jednoducho malý zázrak. Tvorcovia sa s geometriou a polygónmi nevyhrali len pri modeloch démonov, ale samozrejme aj pri prostrediach. V jednom zábere je tak oproti DOOM až 8-10 násobne viac trojuholníkov v polygónoch (80-90 miliónov v jednom zábere). Miera detailov v hre je teda skutočne fascinujúca. Zároveň sme sa spolu s id tech 6 rozlúčili aj so zastaraným mega-textures, ktorý nám všetkým v Doom 2016 robil vrásky všadeprítomnými oneskorenými načítaniami textúr. To je teraz už našťastie minulosťou.

Slovami chvály netreba šetriť ani na optimalizáciu hry na všetkých platformách. So správnou mašinou dokážete z Doom Eternal vydolovať až 1000 obrázkov za sekundu. Zároveň však vývojári dodržali aj ambiciózny sľub šesťdesiatich fps na všetkých konzolách. Dokonca aj na základnej PS4 hra bez problémov beží pri 1080p na 60 fps ( s ojedinelými dropmi 2-3 obrázkov).

Vedľa parádnej grafiky sa o audiovizuálny zážitok stará aj výborný soundtrack. Hudba v Doom Eternal nie je žiadnou okrajovou záležitosťou ale dôležitou súčasťou hry. Mick Gordon sa opäť raz postaral o dokonalý metalový koncert, ktorý k vraždeniu démonov sadne ako uliaty.

Zatiaľ čo singleplayerová kampaň si prešla radou väčších či menších zmien, vývojári multiplayer v Doom Eternal doslova prekopali od základov. Deatmatch a všetky jeho variácie z DOOM 2016 tak nahradil (zatiaľ) jeden battle mód, kde sa proti Slayerovi postavia dvaja démoni. Takýto jednoduchý multiplayer neurazí, no ani samotní vývojári naň prezieravo po zlých skúsenostiach spred 4 rokov zbytočne pred vydaním neupozorňovali. Veď prečo by aj, keď v singleplayeri hráč nájde všetko čo potrebuje ku šťastiu.

Hra DOOM Eternal vyšla na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Doom Eternal

Technické spracovanie - 10/10

Grafika, soundtrack - 10/10

9.8/10

Pekelne dobrá zábava sa po dlhom čakaní vrátila vo väčšej, krajšej a celkovo prepracovanejšej verzii. Aj napriek všetkým novinkám, jadro hrateľnosti ostáva verné svojej podstate – jednoduchej, rýchlej a intuitívnej first person shooter hre, aká momentálne nemá konkurenciu.

Profilový obrázok autora článku - Veronika Ďureková

Veronika Ďureková Hviezda

Platformy: PlayStation, Nintendo