Dying Light 2 Recenzia

Dying Light 2 - Recenzia

Techland si dal v prípade Dying Light 2 poriadne na čas. Avšak, stálo 7 ročné čakanie skutočne za to?

Písal sa Január 2015, keď na pulty obchodov prišla celkom nenápadná hra - Dying Light. Začiatok roka bol v hernom priemysle pomerne hluchým obdobím, takže každá väčšia hra bola príjemným osviežením. A veru, Dying Light si vďaka parkouru, zombíkom a kooperatívnemu hraniu rýchlo našiel svoju základňu hráčov. Aj vďaka pravidelnému prísunu obsahu si ju za tie roky zahralo viac ako 19 miliónov hráčov.

V roku 2018 Techland prekvapil. Na E3 ohlásil pokračovanie v podobe Dying Light 2. Hráčom sľúbil prakticky všetko, čo ich na prvom dieli bavilo. Akurát všetko lepšie a väčšie. E3 2018 doslova ovládli Poliaci. CR Projekt RED so svojím Cyberpunkom 2077 a Techland s Dying Light 2. A hoci Cyberpunk 2077 má svoje kvality, mizerný technický stav hru stiahol poriadne dole. V prípade Dying Lightu sa schyľovalo k podobnému osudu. Začali sa objavovať správy, že v štúdiu to poriadne nefunguje, k tomu sa pridali mnohé odklady. Nadšenie hráčov sa pomaly, ale isto, začalo premieňať na obavy.

Priznám sa, pred recenzovaním som patril k tým skeptickejším fanúšikom. Dnes, viac ako tri a pol roka od ohlásenia, konečne poznám odpoveď na otázku - zaslúži si Dying Light 2 vašu pozornosť?

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Dying Light 2 Stay Human - The Reason - Official Gameplay Trailer

Dying Light 2 Stay Human - The Reason - Official Gameplay Trailer

Príbeh ktorý neurazí, no ani nenadchne

Dying Light 2 sa odohráva pár rokov po prvej hre. Na vírus z Haranu sa podarilo nájsť vakcínu a GRE sľúbilo zavrieť svoje laboratória. Avšak, vedci aj naďalej v tajnosti pokračovali vo výskume a po čase sa do sveta rozšíril ešte horší variant vírusu. Civilizácia padla a na svete ostala len hŕstka ľudí. Tí sa združujú v menších sídlach, ktoré sú prakticky odrezané od okolitého sveta. Jediný kontakt im poskytujú Pútnici. Post-apokaliptickí kuriéri, najtvrdší frajeri, ale aj blázni, ktorí prekonávajú veľké vzdialenosti cez pustatinu a do miest nosia nie len tovar, ale aj správy zo sveta.

A vy sa práve ocitáte v koži jedného z nich. Aiden Caldwell, hlavný hrdina hry, prichádza do mesta Villedor motivovaný túžbou po pomste, ale aj poznaní. V mladom veku, v čase, keď GRE hľadala liek na šíriaci sa vírus, bol pre týchto vedcov spolu so svojou sestrou pokusným králikom. Dnes sa starší a ostrieľanejší Aiden vracia do mesta, aby našiel svojho hlavného trýzniteľa a sestru, s ktorou boli násilne odlúčení.

Samotný príbeh sa odohráva na pozadí boja dvoch hlavných frakcií ovládajúcich mesto - Preživších a Strážcov mieru. Medzi týmito dvoma tábormi sa budete viackrát rozhodovať, keďže vývojári do príbehu zapracovali systém volieb. Vo finále sa vďaka tomu viete dopracovať k viacerým koncom. Neviem, či to bolo prekladom (hra je kompletne s českými titulkami) alebo scenárom poprepisovaným na poslednú chvíľu, no občas som mal pocit akejsi nelogickosti. Postavy sa občas pýtali na veci, ktoré ste im povedali asi 10 sekúnd dozadu a niektoré akcie mi nedávali úplne zmysel.

Takýchto momentov však v hre veľa nebolo. Nejde o najlepší či najoriginálnejší príbeh, aký môžete vo videohernom priemysle nájsť, no nie je ani zlý. Scenáristi si pre vás nachystali viacero prekvapení či zvratov. Počas deja stretnete aj niekoľko zaujímavých postáv, ktoré sa vám dostanú pod kožu. Navyše, skvelou správou je, že celý príbeh viete od začiatku až do konca dohrať v kooperácii až s tromi ďalšími kamarátmi. Počas príbehových volieb vás hra nechá hlasovať, no rozhodujúce slovo bude mať ten, kto hru hosťuje.

Len pre úplnosť dodám, že prejsť hlavný príbeh mi trvalo 33 hodín. Ja osobne som počas tohto času poctivo lootoval prakticky všetky miesta, ktoré som navštívil, a splnil nejednu vedľajšiu misiu. Ak by ste chceli príbeh len prebehnúť, zvládli by ste to aj pod 25 hodín.

Kam sa pozriete, tam je bod záujmu

Vývojári mesto, v ktorom sa hra odohráva, rozdelili do dvoch častí. Na Starý Villedor a Centrum. Starý Villedor je typický staršími, nízkymi budovami, ktoré sú spolu poprepájané rôznymi lávkami či lanami. Na strechách nájdete rôzne obydlia či záhrady, keďže na uliciach sa to len tak hemží zombíkmi. Centrum sa vám odomkne asi v polovici príbehu. Tu sú už dominantné moderné výškové budovy. Pri ich prekonávaní sa vám zíde aj padák, ktorý si neskôr odomknete.

Samotné mesto je ešte rozdelené do menších častí. Každá z nich ponúka na odomykanie viacero typov budov. Po svete tak nájdete porozmiestňované rôzne prístrešky s UV lampami. Tých sa zombíci boja ako čert kríža, takže je to ideálne miesto, kde môžete prespať, a tým pádom pretočiť čas dopredu. Nájdete tu aj frakčné budovy, v ktorých sa združujú obchodníci, ale aj obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, ktorí vám môžu zadať vedľajšie úlohy.

Najmä však budete odomykať vodárenské veže a elektrárne, keďže tieto stavby majú zásadný vplyv na to, ako bude vaše mesto vyzerať. Každú z nich viete prisúdiť jednej z frakcií. Tým pádom zvýšite jej vplyv v meste. Ak budovu zveríte do rúk Preživším, odomykáte si rôzne stavby a prvky pre rýchlejší pohyb - viac natiahnutých lán, rôzne trampolíny či vzduchové vaky pre mäkké pristátie. Na druhej strane, podpora Strážcov mieru znamená rozmiestnenie rôznych prvkov hodiacich sa v boji so zombíkmi - výbušné pasce na autách či ozubené kyvadlá. Vyčistiť od zombíkov môžete aj stanice metra. Tie vám vďaka tomu vedia poslúžiť ako body pre rýchle cestovanie po mape.

Parkour bol jednou z najzábavnejších vecí v prvej hre. Vývojári si toho boli dobre vedomí, preto zapracovali na jeho zlepšení. A veru, pohyb po svete je perfektný. Behanie, skákanie, šplhanie, hojdanie či šmýkanie sa po strechách je absolútne skvelé.

V meste na vás čakajú rôzne parkour výzvy, oblasti s anomáliami GRE (špeciálne zmutované druhy zombíkov), budovy plné lootu či Tmavé zóny, v ktorých sa nachádza ten najlepší loot. Cesta k nemu je však lemovaná poriadnym množstvom zombíkov. Lootovanie Tmavej zóny je tak jeden z najhororovejších zážitkov, ktorý vám Dying Light 2 ponúka.

Hra je tiež plná náhodných eventov. Beháte si po streche, keď tu zrazu začujete volanie o pomoc. Prídete na miesto a zisťujete, že miestneho preživšieho prepadli banditi. Môžete to nechať tak, alebo mu pomôcť. Samozrejme, zadarmo to nerobíte. Vo svete je podobných aktivít viacero, no chcem nechať nejaké prekvapenia aj pre vás.

Okrem toho, Villedor je plný ľudí, ktorí vám ponúkajú viac či menej zaujímavé vedľajšie úlohy. Neraz sa mi stalo, že pri cestovaní za ďalšou príbehovou misiou som natrafil na človeka v núdzi. A ani neviem ako a zrazu som namiesto príbehu behal po meste a hľadal norkový šál, doručoval listy či zháňal suroviny na prípravu voňavky. Aktivít je v meste veľa, prakticky na každom rohu nájdete nejaký bod záujmu. Priznám sa, bol som skeptický, keď vývojári pred vydaním hovorili o 500+ hodinách obsahu. Dnes už nepochybujem o tom, že v hre dokážete stráviť a skvele utratiť stovky hodín zábavy. Navyše, vývojári chcú hru novým obsahom zásobovať minimálne ďalších 5 rokov.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Dying Light 2 Stay Human — Decide The Fate of The City — Gameplay Trailer

Dying Light 2 Stay Human — Decide The Fate of The City — Gameplay Trailer

Skvelý parkour, zábavný súbojový systém

Parkour bol jednou z najzábavnejších vecí v prvej hre. Vývojári si toho boli dobre vedomí, preto zapracovali na jeho zlepšení. A veru, pohyb po svete je perfektný. Behanie, skákanie, šplhanie, hojdanie či šmýkanie sa po strechách je absolútne skvelé. Skvele odladené je aj ovládanie, teda minimálne na DualSense gamepade. Hra presne reaguje na to, čo od nej chcete. To oceníte hlavne v situáciách, keď potrebujete uniknúť rozzúrenému davu zombíkov.

Ďalšie pohyby si odomykáte v parkourovom strome schopností. Takto sa viete dostať k väčšej odolnosti pri skoku z výšky, k rýchlejšiemu šplhaniu a behu, dokonca aj k behaniu po stenách. Neskôr vám pohyb po meste spríjemní už spomínaný padák, či lano s hákom.

Parkour je skvele doplnený súbojovým systémom. V ňom to nie je len o sekaní, budete sa musieť aj kryť. Hlavne proti ľudským protivníkom je vykrytie útoku kľúčové. Predovšetkým ak čelíte väčšiemu počtu súperov. Hra striekajúcou krvou a odletujúcimi končatinami nešetrí. Nie som žiaden sadista, no pohľad na letiacu hlavu zombíka v spomalenom zábere som si doslova vychutnával. Nepomôžem si, má to svoje čaro.

Samozrejme, aj pri súbojoch si nové možnosti odomykáte v strome schopností. Postupne sa hraním viete dopracovať k silnejším útokom či k lepšiemu bráneniu sa. A aj tu sa viete postupne dopracovať k rôznym vychytávkam. Nechýba molotov, C4 či prenosná UV lampa, ktorá infikovaných na krátky čas omráči a dá vám priestor na útok, alebo útek.

Keď už sme pri súbojoch, obísť nemôžeme ani zbrane. Tých je v hre neúrekom a v podstate sa váľajú na každom rohu. Stačí lootovať debny porozhadzované po svete. Najzaujímavejšie kúsky však dostávate ako odmenu za príbehové misie, alebo vám padnú z nejakého bossa. Zbrane si môžte rozlične vylepšovať. Pridať si k nim viete rôzne modifikácie, vďaka čomu pri kritických zásahoch viete protivníkov zapáliť, zmraziť ci zoslať na nich elektrický šok. Ak však nájdete nejakú skvelú zbraň, nerobte si k nej citové puto. Každá z nich má svoju trvanlivosť. Po čase sa jednoducho zničí a vy si budete musieť nájsť novú hračku.

Samozrejme, efekty si viete u obchodníkov vylepšovať, vďaka čomu sa zlepšujú ich atribúty. Sú silnejšie či sa rýchlejšie dobíjajú. Na to však budete potrebovať trofeje zo zombíkov. Okrem zbraní si viete kúpiť či nájsť aj rôzne časti oblečenia. Tie sú rozdelené do tried ako tank, bitkár či medik, každá so zameraním na niečo iné. Trieda medik sa rýchlejšie lieči a je efektívnejšia v parkoure, zatiaľ čo taký tank dokáže utŕžiť viac rán.

Osobne si myslím, že je to skvele vyvážený systém. Ak chcete len rýchlo prebehnúť príbehom, môžete. Hra vás počas hrania odmení celkom zaujímavými kúskami. Avšak, k tomu najkvalitnejšiemu vybaveniu sa dostanú len tí, ktorí sú ochotní preto niečo spraviť. Ak veľa lootujete, dokážete sa dostať k predmetom, ktoré môžete u obchodníka dobre predať. A následne poctivo zarobené korunky uňho môžete rovno aj minúť. K tým najsilnejším zbraniam, ako som už spomínal, budete potrebovať trofeje zo zombíkov. A tie inak, ako hraním, nezískate. Tento systém vyslovene nabáda k tomu, aby ste Villedor a jeho zákutia prehľadávali. Je to zábava, no občas aj poriadna výzva. Na konci však parádne odmenená.

Deň a nov ponúkajú úplne iný príbeh

Dôležitým faktorom hry je, že hlavná postava, Aiden, je infikovaná. Cez deň to problém nie je, no noc v meste je o niečom inom. Tak za prvé, zombíci sú oveľa agresívnejší a silnejší. A za druhé, vírus vo vás silnie a vy sa pomaly premieňate na jedného z nich. A práve v tom vám pomáhajú UV lampy, ktoré si rôzne po meste odomykáte. Tie totižto resetujú váš čas do premenenia.

Hlavne zo začiatku vás to bude pekne srať, pretože Aiden v tme dlho nevydrží. Budete sa tak musieť dopovať rôznymi inhalátormi. Odolnosť v tme proti nákaze sa vám automaticky zvyšuje každým zvýšením zdravia či výdrže. Tie si zvyšujete za pomoci inhibítorov, ktoré sú porozhadzované po mape v špeciálnych GRE debničkách. Občas sa k nim dostanete pomerne jednoducho, no často sa poriadne zapotíte. Bývajú totiž na miestach, kde medzi vami a debničkou stojí horda infikovaných.

Zo začiatku o polohe týchto debničiek viete len vtedy, keď sa nachádzate v ich bezprostrednej blízkosti. Až neskôr, ku koncu príbehu, sa vám otvorí možnosť odomykania rádiových veží, ktoré vám polohu týchto inhibítorov zvýraznia na mape.

Ak sa vám páčila prvá hra, alebo len máte radi hry s podobnou tematikou, v prípade Dying Light 2 nespravíte krok vedľa.

Tvorcovia celkovo pri vývoji vašej postavy a mesta zvolili zaujímavý postup. Nedávajú vám všetko a zadarmo hneď na začiatku. Ako som už naznačil vyššie, niektoré predmety a možnosti (napr. padák, lano s hákom) sú viazané na váš progres hlavným príbehom. Svet Dying Light 2 sa vám tak otvára postupne, ale zato vám vývojári vždy všetko pekne a prakticky vysvetlia v rámci nejakej príbehovej misie. Pre mňa osobne tento prístup funguje veľmi dobre. Okrem samotného deja vás tak motivuje dohrať hlavnú príbehovú linku aj to, aby ste si všetky tieto možnosti odomkli. A vedzte, že ich budete potrebovať. Hra totiž ponúka istú obdobu dynamickej náročnosti. Čím je silnejšia vaša postava, tým sú silnejší aj vaši protivníci.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Dying Light 2 Stay Human - Your Actions, Your World

Dying Light 2 Stay Human - Your Actions, Your World

3 grafické módy, no hrateľný je len jeden

Príbeh hry Cyberpunk 2077 dobre poznajú zrejme všetci. A očividne aj vývojári z Techlandu, keďže hru viackrát odložili. Odklad z Decembra na Február hre určite prospel, pretože pri jej hraní som natrafil len na minimum bugov. Tak napríklad, asi dvakrát vypadlo nejaké audio a raz mi zblbli titulky. Hru som musel len raz počas celého hrania načítať od posledného checkpointu. Paradoxne to bolo počas súboja s finálnym bossom, keď sa prepadol pod zem.

Iný príbeh je to už pri grafických módoch. Dying Light 2 na next-gen konzolách Playstation 5 a Xbox Series X ponúka na výber 3 grafické módy - výkon, kvalita a rozlíšenie. Už jednotlivé názvy vám napovedajú, v čom budú excelovať.

Prekvapivo, vizuálne najkrajší mi neprišiel mód kvalita, ale rozlíšenie. Ten ponúka 4K rozlíšenie, takže obraz je najostrejší. Mód kvalita síce ponúka ray-tracingové efekty, no nižšie rozlíšenie sťahuje celkový dojem dole. Dám však ruku do ohňa, že v týchto režimoch to hrať nebudete. Hra pri nich doslova trpí nízkym snímkovaním, keď sa naháňanie po meste či súboje s infikovanými stávajú prakticky nehrateľnými. Nemám to síce zmerané, no pocitovo hra v tých režimoch nebeží ani len na 30fps. Jasnou voľbou sa tak stáva režim výkon. Ten má síce menej detailov či kockaté tiene, jeho 60fps je však dostatočne silným argumentom, prečo po ňom siahnuť.

Po grafickej stránke ide o typický príklad cross-gen titulu. Vidno, že vývoj hry sa začal ešte dávno pred vydaním nových konzol. Modely či textúry pôsobia old-genovo, jediné, čo vylepšuje zážitok z nich, je vyššie rozlíšenie či lepšie snímkovanie. Každopádne, ak ste si pozreli čo i len jeden gameplay trailer, presne viete, ako hra vyzerá. Žiadne zavádzanie či umelé prikrášľovanie v PR screenshotoch a traileroch sa nekonalo.

Dying Light 2 Stay Human

Obsah - 10/10

8.6/10

Dying Light 2 nerobí prakticky nič zle. Tvorcovia zobrali to, čo v prvom dieli fungovalo a spravili to väčšie a lepšie. Mesto Villedor je preplnené obsahom, ktorý vám bude stačiť na desiatky hodín skvelej zábavy. Prepracovaný parkour, skvelý súbojový systém, obrovské množstvo zbraní, ich vylepšení a v neposlednom rade zombíci, ktorí len čakajú na to, ako si to s nimi rozdáte. Navyše, toto všetko si viete užiť v kooperácii až štyroch hráčov. Ak sa vám páčila prvá hra, alebo len máte radi hry s podobnou tematikou, v prípade Dying Light 2 nespravíte krok vedľa.

Odpoveď na moju otázku z úvodu je teda jasná - Dying Light 2 si vašu pozornosť skutočne zaslúži.