Dying Light: The Following – Recenzia

22 februára, 2016 Marek Jaroš

Dying Light sa prakticky do roka a do dňa vracia na scénu. Ako obstálo The Following v našej recenzii?

Techland sa pred takmer 13 mesiacmi pred svetom poriadne vytiahol. Priniesol totiž na svet Dying Light a ten sa okamžite stal celosvetovým hitom. Hráčov si tak hra získala za premakaný svet, skvele zvládnutý parkour, skvelý pocit so zombíkov a aj miestami hororovou atmosférou. Preto nikoho neprekvapilo, že vývojári v Poľsku dali všetky svoje ostatné projekty k ľadu a začali ďalej pracovať a vylepšovať univerzum v Dying Light. Výsledkom ich práce je dnes expanzia s názvom The Following. Vydarila sa im? Oplatí sa hráčom, ktorý Dying Light hrali, ísť aj do tohto rozšírenia?

Opäť sa ocitáte v roli Kyle Crane-a. Váš priateľ je chorý a vám v Harrane dochádza Antizin, liek ktorý je tak potrebný pred nákazou od zombíkov. Vydávate sa na vidiek, mimo mesta, o ktorom ste počuli, že sú tam ľudia voči nákaze imúnny. Pýtate si liek no zisťujete, že ľudia sú tu odolný vďaka viere a modlitbám k Matke. Postupne sa tak dostávate do víru udalostí, kde sa snažíte dostať do priazne ľudí žijúcich na vidieku a spolu s tým tak prísť na záhadu okolo tajomnej Matky a v neposlednom rade aj pomôcť svojmu priateľovi v Harrane. Príbeh nepatrí k tým najlepším, no ani vyslovene k zlým. Aj keď je pravdou, že niekde tesne za polovicou hry som začal tak trocha tušiť, ktorá vlastne bije.

Spolu s týmto do hry vývojári z Techlandu zapracovali level viery, ktorý sa zvyšuje s tým, ako veľmi ľuďom na vidieku pomáhate. Niekto vás poprosí, aby ste vyčistili od zombíkov farmu, aby ste im pomohli s opätovným nahodením elektriky, oslobodili zdroj pitnej vody od nadvlády banditov či len doručiť nedoručený balík a listy. Samozrejme, s týmto sa výpočet vedľajších misii nekončí, je ich oveľa viacej a sú pekne rozmanité a nie sú vytrhnuté z reality. Všetky sú zasadené do sveta Dying Light a svojim spôsobom ho dotvárajú. No a teraz na ich plnení záleží ešte viacej ako v pôvodnej hre, pretože získavate potrebnú vieru od ľudí, vďaka ktorej ďalej postupujete v príbehu hry. Ten tak zvládnete dohrať za 10-15 hodín, čo je na expanziu dosť.

Dying Light_20160209210918  Dying Light_20160220123342

Začo si od hráčov vývojári zaslúžia uznanie, je fakt, že sa nesnažili z daného úspechu Dying Light zarobiť rýchlym vydávaním DLC balíkov, ale dali si čas a prakticky po roku priniesli za cenu expanzie to, čo by sa iní nebáli vydať ani ako plnú hru.

Príjemným spestrením hry sú aj novo-pridané bounties. Tie v hre prijímate v safe house-och a nájdete medzi nimi zaujímavé výzvy, ktoré vám pomôžu vyplniť čas medzi misiami. Zabiť určitý počet zombíkov, prebehnúť danú vzdialenosť, vyšplhať x metrov, predviesť také zabitie a onaké, … Možností je veľa a hra vás v menšej miere motivuje a zároveň odmeňuje za hranie. A je to veľmi účinné. Ďalšou novinkou, ktorá poteší hlavne priaznivcov strelných zbraní, je fakt, že vývojári na mape vidieka rozmiestnili rôzne vojenské konvoje. Ako inak, ani tieto sa neubránili zombíkom a ich nákaze. Ak ste v pôvodnej hre trpeli na nedostatok nábojov, tu ich nájdete v hojnom počte. To sa týka aj zbraní. Akurát si ich musíte vybojovať naspäť od vojakov-zombíkov. V neskoršej fáze hry vás tak zabaví aj hľadanie vojenských dební, ktoré obsahujú tiež cenný obsah.

Dying Light_20160220120311  Dying Light_20160220152639

Ak máte smartphone, odporúčam vám si stiahnuť Dying Light Companion App. Vďaka tejto záchodovej záležitosti, kedy počas volania prírody pošlete svojich scoutov na misie, odkiaľ vám donesú medkity, metal parts a v podstate všetky možné materiály, ktoré poznáte z Dying Light. Tie si tak viete poslať z mobily do vašej hry na PC/PS4/XBOX One. Nenáročná hra, ktorá slúži ako váš dodatočný zdroj materiálu v hre. Palec hore pre Techland!

Čo sa týka samotnej mapy Vidieka, je 2-krát väčšia ako všetky mapy v Dying Light dohromady. Vývojári sa na nej pekne vyhrali a zaplnili ju obsahom a stále máte miesta, kde ste ešte neboli alebo niečo neobjavili. Vývojári na mapu rozosiali aj lovecké veže, ktoré slúžia ako restart point v prípade, že vás zombíci zabijú. Jednoducho sa spawnete na najbližšom možnom (objavenom!) mieste. Smutnú správu mám pre vyznávačov parkouru. V The Following je ho oveľa menej. Väčšinou sa skresáva na preliezanie plotov, lozenie na skalnaté útesy či občasné návštevy v maličkých mestečkách. Tu si však prídu na svoje tí z vás, ktorí sa vyžívajú v jazdení krížom-krážom po hernom svete.

Úprimne, Vidiek mi pre Dying Light sadol oveľa viacej ako mestská kulisa Harranu. Krásna zeleň, husto zatrávnené plochy, husté lesy, krásne scenérie, sem tam nejaké to malé mestečko, … Toto všetko radí Dying Light: The Following k najkrajšie vyzerajúcim hrám tejto generácie. Úprimne si myslím, že na tejto generácii krajšie spracovanú prírodu nenájdete. Akurát k tomu všetkému chýba trocha zver, ale to je detail, ktorý si ani nevšimnete a stále ponúka autorom miesto na rozšírenie. Jeden veľký problém celej hry však ukázalo až rozšírenie The Following. Nepriehľadná mapa. Vyznať sa v čierno-sivo-bielej zmesi na obrazovke je takmer nemožné. Vytýčite si cestu, rozhodnete sa ísť mimo ciest po vlastnej skratke a hľa, tu nejaká hora, skalnatý útes, … Jednoducho prírodná prekážka, ktorú nemáte šancu takmer nijako z mapy vyčítať. Nakoniec som tak jazdil takmer výlučne po vyznačených cestách a tak eliminoval problém a frustráciu z mapy.

Dying Light_20160221211223  Dying Light_20160220194232

Dying Light_20160220192828  Dying Light_20160220134546  Dying Light_20160220123736

Keď už sme pri jazdení, v hre dostanete aj svoju vlastnú buginu, s ktorou sa budete takmer výlučne pohybovať po hernej mape. Tá je obrovská a bugina vám pomáha prekonávať obrovské vzdialenosti. Neviem si predstaviť, že by som sa mal pohybovať výlučne po vlastných nohách, trvalo by to strašne dlho. Zároveň vám auto poskytuje pri cestovaní aj pomyselnú ochranu a hlavne zbraň, pretože zrážanie zombíkov je aspoň pre mňa veľmi zábavná kratochvíľa pri cestovaní. Zároveň za zrážanie dostávate aj expy, tak ako za samotnú jazdu a zvyšujete si svoj jazdecký level. Ten vám dovoľuje odomykať rôzne vylepšenia na auto ako UV svetlá, elektrický šok, či vyrábať si komponenty vyššieho levelu, čím zvyšuje rýchlosť, odolnosť, … Bugina je tak jedným z najhlavnejších vylepšení a užijete si s ňou veľa zábavy. A ak chcete výzvy, môžete si zasúťažiť v pretekoch, alebo plniť rôzne jazdecké výzvy ako za čo najkratší čas dosiahnuť TOP speed, zničiť čo najviac objektov, pozrážať zombíkov, …

Tu je však potreba prehľadávať autá naokolo. Nielenže v kufri nájdete tak potrebné materiály na crafting, ale z odstavených áut získavate aj súčiastky do buginy a hlavne benzín. Vaša bugina predsa nejazdí na výpary. Je to rozhodne oživením a už tak okolo áut nebudete chodiť ako okolo kulisy, ale stanú sa plnohodnotnou súčasťou hry. Ďalší skvelý krok, ktorý vás viacej vtiahne do hry a spraví dojem z hry reálnejším.

Dying Light_20160220144429  Dying Light_20160220150442

Troška zamrzí už len ten fakt, že na Playstation 4 má The Following prepady snímkovania. Hlavne, keď naraz zrážate väčší počet zombíkov a prakticky stále pod 30 fps som mal snímkovanie v mestečku, kde bolo zombíkov a akcie na menšej ploche viacej. Trocha to zamrzí, pretože v pôvodnej hre som niečo takéto nezažíval. No jeden problém z pôvodnej hry ešte stále ostal. Doskakujúce objekty a LOD. To teraz, pri ešte rýchlejšej jazde na bugine bije do očí ešte viacej. Jediným šťastím vývojárov je to, že na vidieku je koncentrácia budov menšia, ako v Harrane.

Treba uznať, že Techland minulý rok priniesol hit, ktorý ich život zmenil od základu. V podstate zo dňa na deň všetko nechali a začali pracovať na The Following. Začo si od hráčov vývojári zaslúžia uznanie, je fakt, že sa nesnažili z daného úspechu Dying Light zarobiť rýchlym vydávaním DLC balíkov, ale dali si čas a prakticky po roku priniesli za cenu expanzie to, čo by sa iní nebáli vydať ani ako plnú hru. Množstvo noviniek, vylepšení a prehĺbenie vecí, ktoré v pôvodnom Dying Light fungovali. Vývojári sa snažia o prehĺbenie celého sveta tohto univerza, a The Following pokračuje v príbehu pôvodnej hry. No stále sa Techland má kde pohnúť. Rád by som sa pozrel na Harran a udalosti, čo nákaze predchádzali, rád by som sa pozrel na iné príbehy z mesta, z vidieka, ale aj na riešenie celej nákazy. Možností je veľa, a ak Techland nepodlezie nastavenú latku, v budúcnosti sa môžeme dočkať ešte veľa zaujímavých titulov zo sveta Dying Light.

Dying Light_20160209211004

Dying Light_20160209211621  Dying Light_20160222101510

Ak by som to mal zhrnúť, Techland prináša obrovské množstvo obsahu a tým pádom zábavy za cenu expanzie. Ak ste sa v pôvodnom Dying Light bavili, rozhodne by ste mali siahnuť aj po The Following. Nový príbeh, ktorý neurazí, kopa vedľajších aktivít, zombíkov, bugina a novinky, ktoré posúvajú celý svet hry ďalej. Čo viac si môžu fanúšikovia Dying Light a zombíkov priať? Nuž, už len ďalšiu takú podarenú expanziu či Dying Light 2.

Dying Light: The Following v Enhanced Edícii spolu so základnou hrou si môžete kúpiť na Xgames.sk

Dying Light: The Following
  • 7/10
  • 10/10
    Cena/Výkon - 10/10
  • 8/10
    Technické spracovanie - 8/10
  • 9/10
    Bugina, novinky - 9/10
8.5/10

Dying Light: The Following obohacuje nie len pôvodný titul, ale aj celý svet Dying Lightu o nový príbeh a novinky, ktoré vás zabavia na niekoľko desiatok hodín. Pre tých, ktorých pôvodná hra bavila, je to povinná kúpa. Pre tých, čo im Dying Light príliš nevoňal, by im zase The Following mohol ukázať inú cestu k hre. Tak či onak ide po obsahovej stránke o vynikajúce DLCčko!

5 (1 hlas)