Everspace 2 Recenzia PC Hra

Everspace 2 – Recenzia Early Access verzie

25 januára, 2021 Lukáš Kanik

Akčná singleplayerová vesmírna strieľačka s veľkým potenciálom.

Everspace 2 po miernom odklade kvôli Cyberpunku dorazilo do Early Access. Vývojári ponúkajú viac ako dvanásť hodín obsahu a časť príbehu, ktorý bude následne v plnej hre pokračovať. Príbeh je pritom hlavným ťahákom hry, na rozdiel od pôvodnej hry Everspace z roku 2016.

Štúdio Rockfish Games sa totiž rozhodlo zmeniť žáner tejto značky a z pôvodnej rogue-like nelineárnej vesmírnej strieľačky sa stala viac štandardná, príbehová hra. Samozrejme, herné mechaniky ostali a pribudli nové, a treba povedať, že táto zmena Everspace 2 prospela. Príbeh je skutočne zaujímavý, miestami zábavný a postavy majú výborný dabing.

Hlavným hrdinom je znovu klon Adam Roslin s tým rozdielom, že je to jeho posledná verzia, posledný život. Po úteku z väzenia sa spojí s Daxom a spoločne pracujú na vybudovaní útočiska. V obsahu early access verzie tak budete riešiť najmä získavanie cenných súčiastok na chod úkrytu a dostupných je niekoľko planetárnych systémov. Príbehom vás budú sprevádzať kvalitné dialógy a cutscény v štýle kreslených slajdov.

Dialógy pritom nebudete počuť len počas brífingov v misiách, ale aj náhodne počas cestovania do susedného systému. Nikdy som tak nemal pocit, že som vo vesmíre sám a všetky hluché miesta sú skvele vyplnené.

Cestovanie medzi misiami s krátkym loadingom

Zamrzí však fakt, že počas cestovania medzi misiami, planétkami a stanicami, hru vždy preruší kratučký loading a takisto zmena hudby, ktorá sa po čase stáva monotónnou. Vývojári by sa mohli zbaviť načítania a vložiť tam nejakú prechodovú  animáciu, keď už to zvládol aj taký No Man’s Sky. Vytvára to potom dojem, že Everspace 2 nemá úplne otvorený vesmír, ale len koridormi spojené mapy.

Počas cestovania svetelnou rýchlosťou vás hra zasype novými bodmi záujmu, kde sa môžete zastaviť a niečo si polootiť. Vývojári tieto miesta šikovne vyplnili rôznymi výzvami, či už bojovými, kedy musíte zničiť celú obranu stanice, alebo logickými, kde využijete šikovnosť a orientačný zmysel. Logické environmentálne hádanky od vás budú vyžadovať manévrovanie v tesných priestoroch, prenášanie rôznych predmetov z miesta na miesto či precíznu streľbu. Odmenou je samozrejme kvalitný loot.

Everspace 2 je však primárne strieľačka a súboje sú znovu jednou z najsilnejších stránok hry. Na rozdiel od ostatných vesmírnych hier, Everspace 2 si zachováva precízny a rýchly pohyb vo všetkých osiach. Nebudete tak odkázaní na naháňanie chvosta nepriateľa na plný plyn, naopak, precízne sa môžete hýbať v tesných priestoroch do všetkých smerov. Loď sa prakticky ovláda ako postava v nejakej FPS strieľačke. Dokonca môžete využiť aj FPS kameru v kokpite vášho stroja.

Everspace 2 Recenzia PC 04

Do inventára arzenálu si môžete vložiť niekoľko primárnych a sekundárnych zbraní a to kedykoľvek, aj počas súbojov. Rovnako si môžete meniť spotrebné predmety, ako opravovacie nanoboty alebo posilnenie útokov. K dispozícii vám budú aj špeciálne schopnosti lode, napríklad EMP výboj, či rapídny skok vhodný na únik pri prevahe. Tieto schopnosti majú ešte ďalšie vlastnosti, ktoré je možné meniť a tak sa vám otvárajú široké možnosti experimentovania.

Jediné, čo nemôžete meniť, je ultimátna schopnosť lode. Počas hry ich môžete s dostatočným kapitálom kúpiť niekoľko, každá má inú ultimátku. Tá začiatočná vám ponúkne elektrický výboj, vďaka ktorému budete efektívne ničiť množstvo lodí naraz.

Medzi vybavením nájdete všemožné rotačníky, lasery, brokovnice a iné vychytávky. V sekundárnych zbraniach sa potom môžete pohrať s raketami a mínami, explodujúcimi v blízkosti nepriateľa. Primárne zbrane majú dva typy poškodenia a tak je prakticky nutné ich meniť, čo je kľúčom prežitia v skupinke nepriateľov. Aj keď sa zdá, že Everspace 2 je skôr arkádová strieľačka, počas kampane vás prekvapí aj náročnejšími súbojmi a bossmi. Celkovo však platí, že hrateľnosť je zábavná, rýchla a nestihnete sa nudiť, možností je tu hromada.

Nakoniec sa dostávame aj k RPG prvkom a lootu. Toho tu nájdete dostatok a nie len použiteľných predmetov, ale aj crafting materiálov. Pri rozobratí predmetov získavate skúsenosti, ktoré potom môžete investovať do výroby nových predmetov. Vyťažené materiály z asteroidov môžete „darovať“ svojim kolegom, ktorí na oplátku pre vás vyrobia vylepšenia lode. Za získané body môžete rozširovať aj strom schopností, či permanentne vylepšovať rôzne pasívne vlastnosti lode. Príjem bodov skúseností mi však v Early Access prišiel pomalší. Hra sa tvári, že má aj nejaký systém ekonomiky, obchodníci totiž ponúkajú rôzne ceny za rôzne tovary. Nedokážete si tieto ceny nijako sledovať a tak vám ostáva len skúšať, kde vám za odpady dajú najviac. V konečnom dôsledku to za tú námahu ani nestojí.

Vesmír nebol nikdy krajší

Everspace 2 si zachováva umelecký štýl jednotky, no vďaka novšej verzii Unreal Enginu vyzerá ešte lepšie. Každá z vesmírnych lokalít pôsobí dokonalo a je to jedna z hier, ktorá vyzerá skvele v každom jednom momente. Pridaný foto mód vám ponúka možnosti zachytiť nádherné pohľady na planéty, vesmírne stanice, pásma asteroidov a dokonca – planetárny povrch.

Vývojári priniesli už v early access niekoľko planetárnych misií, kedy so svojou loďou zostúpite na povrch. Tieto lokality vyzerajú absolútne fantasticky a je vidieť, že vývojári do ich tvorby vložili značné úsilie. Za kvalitu týchto lokalít by sa nemusela hanbiť žiadna Star Wars, ani Mass Effect hra. Vyzdvihnúť musím aj atmosferické efekty a nasvietenie, na Everspace 2 sa proste díva skvele.

Čo sa ovládania týka, hra je ideálna pre myš a klávesnicu. Skúšal som ju aj na HOTASe avšak nemal som dostatok tlačidiel, problém môžu mať aj tí, ktorí si ju chcú užiť na gamepade. Verím však, že vývojári ovládanie gamepadom vyladili lepšie, keďže hra sa chystá na vydanie aj na konzoly PlayStation a Xbox.

Everspace 2 má všetky predpoklady na to byť jednou z najlepších vesmírnych strieľačiek roka. Early access verzia prináša ochutnávku zaujímavého príbehu s dobrým dabingom, kvalitnú akčnú hrateľnosť a tonu vedľajších aktivít, ktoré motivujú k skúmaniu sveta. Navyše hra skvele vyzerá a jediným drobným negatívom sú časté krátke loadingy, či opakujúca sa hudba. Plnej hry by sme sa mali dočkať až v roku 2022 a tak verím, že sa vývojárom podarí odstrániť aj menšie nedostatky.

Everspace 2 nájdete v early access na Steame a GOG.
Everspace 2 37,99€
  • 8/10