Cyberpunk 2077 CD Projekt RED

Face2Face: Takto si CD Projekt RED poškodil svoju reputáciu

15 decembra, 2020 Lukáš Kanik

Všetko, čo by ste mali vedieť o vydaní Cyberpunk 2077 a čo urobili vývojári zle.

Po niekoľkých odkladoch najočakávanejšej hry roku 2020 sme sa dočkali druhého decembrového týždňa. Dátum vydania Cyberpunk 2077 bol naplánovaný na 10.12.2020 s tým, že ešte tesne pred ním sa hovorilo o ďalšom odklade. Štúdio sa nakoniec rozhodlo stihnúť vydanie pred Vianocami – v najlukratívnejší čas celého roka.

Už tri dni pred vydaním sme sa dočkali prvých recenzií. Mnoho svetových médií malo k dispozícii hru na recenziu, aby mohli svoj verdikt vydať pred vydaním a tým ešte viac podporiť predobjednávky. CD Projektu sa tento plán podaril, pretože priemerné hodnotenie hry na Metacritic dosiahlo úžasných 91%.

Toto bol tiež deň, kedy začali prvé problémy a plán štúdia sa začal rúcať ako domček z kariet. Takmer každé rozhodnutie od tohto dátumu bolo zlé.

Recenzenti mali zákaz natáčať gameplay a recenzovať konzolovú verziu

Pred vydaním bežne elektronicky podpisujeme NDA – dohodu o mlčanlivosti. V prípade Cyberpunk 2077, ak chceli recenzenti dostať hru na recenziu, museli vyhlásiť, že nebudú zverejňovať vlastné zábery z hry pred vydaním. K dispozícii dostali všetci len PC verziu. CD Projekt sa takto zámerne snažil zahladiť evidenciu o nepodarenej konzolovej verzii Cyberpunk.

Konzolovú verziu žiadna redakcia nedostala. Niektorí recenzenti, napríklad austrálsky kanál Skill Up, odmietol zverejniť svoju recenziu 7.12. a počkal na vydanie hry, aby mohol v recenzii použiť vlastné zábery.

Cyberpunk 2077 PS4 Metacritic Score

CD Projekt presne vedel, že väčšina redakcií svoje skóre v recenzii nezmení, keď vyjde konzolová verzia. Médiá to nerobia z princípu. Z hľadiska SEO sa neoplatí publikovať novú recenziu a zároveň Metacritic neaktualizuje známky, ak sa po čase zmenia. Väčšina hráčov sa tak či tak rozhodla, že si hru kúpi alebo nekúpi, na základe vlastného uváženia, alebo recenzií zo 7.12.2020

Investor: Je Cyberpunk 2077 pripravený na vydanie?
CD Projekt: Hra na PC je takmer hotová, konzolová verzia by potrebovala ešte pár mesiacov, možno pol roka a máme 8 miliónov predobjednávok
Investor: Koľko že predobjednávok?
CD Projekt: 8 miliónov
Investor: Vydajte to!
CD Projekt: OK.

Prvý krát do hry vstúpil aj agregát recenzií OpenCritic

OpenCritic je stránka, ktorá sústreďuje recenzie z celého sveta a vypočíta z nich priemerné skóre. Na rozdiel od uznávaného Metacritic, OpenCritic priemeruje jedno hodnotenie zo všetkých platforiem, konzol aj PC. Vedenie stránky včera vydalo stanovisko špeciálne k tejto hre. A dosť tvrdé.

Priamo sa pustili do štúdia CD Projekt a priamo pomenovali všetky chyby, ktoré štúdio urobilo. Podľa OpenCritic išlo o manipuláciu a zavádzanie formou obmedzovania recenzentov. Zámerne obmedzovali možnosť natáčať gameplay a recenzovať rozbité konzolové verzie. To všetko pre to, aby neuškodili predobjednávkam a zároveň hodnoteniam recenzií.

“Urobili to s vedomím, že to čo robia, je zlé. Bolo to klamlivé, sebecké a zneužujúce. Aj tak to urobili.” – OpenCritic

Server OpenCritic preto pristúpil k ráznemu kroku a Cyberpunk 2077 je prvou hrou, ktorú bude niekoľko mesiacov zdobiť špeciálny oznam:

“Tím OpenCritic a niekoľko kritikov má podozrenie, že sa vývojár, CD PROJEKT RED, úmyselne snažil skryť skutočný stav hry pre Xbox One a PS4, s požiadavkami ako napríklad v recenziách používať len vopred pripravené zábery z hry a neposkytovať kópie pre PS4 a Xbox One. Toto oznámenie bude odstránené vo februári 2021.”

CD Projekt zvolal núdzový míting investorov

Vedenie spoločnosti včera tiež zvolalo míting s kľúčovými investormi, ktorí vlastnia akcie CD Projekt RED. Hovor trval takmer 50 minút a manažment štúdia odpovedal na otázky okolo stavu hry. Aj počas tohto mítingu sa vyhýbali mnohým odpovediam, napríklad – prečo nedokázali vydať hru v dobrom stave, kedy ju dokončia a kedy vydajú multiplayerovú časť hry. Optimisticky sa spomínal až rok 2023.

CD Projekt zarazil niekoľkými odpoveďami a niektorými zase zahmlieval skutočnosť. Napríklad vo svojom ospravedlnení zverejnil inštrukcie, ako požiadať o vrátenie peňazí, ak s hrou hráči nie sú spokojní. Pre investorov to však bol znak toho, že vývojári zámerne motivujú hráčov, aby požiadali o vrátenie peňazí. CD Projekt zároveň verí, že hráči si svoju PS4 a Xbox One verziu nechajú, keďže dostanú next-gen upgrade zdarma.

O čísla predajov sa zatiaľ nechceli podeliť. Vraj ich zverejnia ešte pred Vianocami. Rovnako nechceli prezradiť dopad rušenia predobjednávok na predaje, ako aj spôsob fungovania štúdia najbližších pár mesiacov.

Sony ani Microsoft nechcú vracať peniaze za Cyberpunk 2077

Podľa všetkého, CD Projekt v skutočnosti nechcel ľuďom vrátiť peniaze za hru a túto “povinnosť” zhodil na Sony a Microsoft. A to bez toho, aby ich vopred informoval. Podľa informácií, CD Projekt neviedol diskusiu s majiteľmi platformy o refundácii. Tí teda nepostupujú nijako špeciálne a vrátenie peňazí podlieha štandardným pravidlám obchodov PS Store a Xbox Store.

Dnes vysvitlo najavo, že ani Sony ani Microsoft nechcú za hru vracať peniaze, dokazujú desiatky sťažností na fórach a sociálnych sieťach. Dokonca odporúčajú hráčom, aby počkali mesiac-dva, kým bude hra opravená.

Ak peniaze nebudú vracať, hráči nebudú naštvaní na CD Projekt, ale na Sony a Microsoft. Vývojári sa tak elegantne vyvliekli aj z tohto problému. Oni predsa za to nemôžu, že vám obchod nechce vrátiť peniaze.

Prečo Cyberpunk 2077 nebol odložený o pár mesiacov?

CD Projekt chcel za každú cenu stihnúť predvianočný predaj. Ľudia utrácajú na nové konzoly, na nový PC hardvér a chcú si zahrať najnovšie hry. Celý december nevychádza žiadna väčšia hra a Cyberpunk tak mal voľné okno. A to aj za cenu vydania totálne nedokončenej hry.

Prečítaj si aj:
CD Projekt sa ospravedlňuje za bugy, sľubuje opravu Cyberpunk 2077

Konzolovú verziu si nemohli dovoliť odložiť z dôvodu obrovskej fanúšikovskej základne. Na svete je 150 miliónov konzol PS4 a Xbox One. Zároveň marketingové dohody s Microsoftom a inými kanálmi nebolo možné predlžovať a navyšovať tak stanovený budget. V neposlednom rade, budúci rok začína vychádzať mnoho blockbusterov, s ktorými by sa nechcel o zákazníka deliť asi nikto.

Hra musela vyjsť za každú cenu. Aj keď PS4 a Xbox One verzia bude vo vývoji niekoľko ďalších mesiacov. CD Projekt RED sľubuje, že v mesiaci Január a Február vyjdú dva veľké patche, ktoré vylepšia nie len stabilitu, ale aj vizuál hry Cyberpunk 2077.

Jedno je isté, uznávané poľské štúdio a miláčik PC hráčov si týmto podkopal svoju reputáciu.

Viac kritických článkov nájdete v samostatnej kategórii Témy/Face2Face.

Sledujte ma: