Far Cry New Dawn – Recenzia českej PC verzie

Far Cry New Dawn logo

Skvelý Far Cry zážitok, ktorý nesklame. No ani ničím neprekvapí. Taký je Far Cry New Dawn.

Keď v roku 2013 vyšlo Far Cry 3: Blood Dragon, Ubisoft tým začal akýsi nový cyklus. Prakticky do roka od regulárneho diela v sérii sa dočkáme aj niečim výnimočného spin-offu. Blood Dragon bolo šialené a výstredné, Primal nás prenieslo o tisíce rokov späť. No čo také New Dawn? Čím je výnimočný tento diel? Prvou zaujímavosťou je, že sa odohráva v post-apokalyptickom svete. A tou druhou je fakt, že ide o vôbec prvý diel v sérii, ktorý priamo nadväzuje na svojho predchodcu. No stojí Far Cry New Dawn za vašu pozornosť?

Ako už bolo v úvode spomenuté, Far Cry New Dawn nadväzuje na udalosti z Far Cry 5. Konkrétne sa ocitáme v Hope Country 17 rokov po tom, čo naň padla atómová bomba. Po nukleárnej zime sa krajina spamätala, ľudia vyšli z podzemia opäť na povrch a začínajú budovať nové komunity. Darí sa im to až kým sa na scéne neobjaví gang s názvom Highwaymen (v českom preklade Zbojníci). Na ich čele stojí extravagantné duo sestier – Mickey a Lou. Táto sesterská dvojica sa nezastaví pred nikým a ničím a ide im hlavne o jedno. O Etanol. Toho je vo svete žalostne málo.

A kto ste vy? Ste špecialista na bezpečnosť v skupine Thomasa Rusha. Táto skupina vojakov, farmárov a inžinierov vlakom brázdi USA a snaží sa pomôcť rôznym komunitám opäť postaviť na nohy. Pri príchode do Hope Country je ale váš vlak napadnutý zbojníkmi. Vám sa však akoby zázrakom podarí prežiť. Rozhodnete sa preto dokončiť prácu, ktorú váš tím ani len nestihol začať – postaviť sa na odpor zbojníkom a vybudovať v Hope Country opäť prosperujúcu komunitu.

Samozrejme, príbeh toho ponúka oveľa viac, no nechcem zbytočne veľa prezrádzať. Čo však povedať môžem je, že Ubisoft nijako štandardne nevybočil zo zabehnutých koľají. Hra vám predstaví ‘tých dobrých’ a ukáže vám aj ‘tých zlých’, proti ktorým bojujete. Prakticky rovnako ako v predchádzajúcich dieloch. Príbeh nie je vyslovene zlý, no nijako neprekvapí. Ak oplývate ako-takým intelektom, zrejme si mnoho vecí budete vedieť domyslieť. A hoci mnoho postáv v hre je niečim výstredných a neraz ponúknu aj vtipné dialógy, prakticky ihneď po skončení hry si na ich mená ani nespomeniete. Veď prečo by aj. Dialógy neponúkajú žiadnu hĺbku a v hre nie je ani priestor na to, aby ste si s nimi nejaký vzťah vybudovali. Asi najviac sa mi do pamäte vryli Timber a Horatio. A aj to preto, že ide o psa, respektíve diviaka. A ešte Bean, vďaka jeho nevinným sexuálnym narážkam.

V čom však hra exceluje je otvorený svet. V tomto si Far Cry New Dawn berie z Far Cry 5 len to dobré. Prakticky všetky aktivity v hre máte sprístupnené od samého začiatku. Mapu si samozrejme odomykáte cestovaním. Mnoho aktivít viete objaviť len tak, náhodou. Členovia odboja vám navyše vedia dať množstvo tipov na vedľajšie misie, stanovištia či miesta s pokladmi. Stačí sa pri nich z času na čas pristaviť a spýtať sa.

Hope Country sa moc nezmenilo. Teda až nato, že všade rastú ružovučké kvietky a  stromy sú kde-tu obhoreté po obrovskom výbuchu. A hoci je len 17 rokov po výbuchu, oblasť prekypuje životom. Neuvidíte teda nijaký zničený a ponurý post-apokalyptický svet. Naopak, čakajú vás farebné kvietky či pestro sfarbené lesy, ktoré ponúkajú nádherné scenérie.  A do toho zvieratá, ktoré nie sú tak poznačené radiáciou, ako by si nejeden myslel. Väčšina zvierat ponúkne len rôzne divne sfarbenú srsť. Žiadne divoké mutácie, nijaký strakatý jeleň s dvoma hlavami a deviatimi nohami sa v hre nekonajú. A hoci je svet pekne živý, občas je toho až moc. Čo 100 metrov, to iná prestrelka. A ak už aj nie prestrelka, tak nejaké rozzúrené zviera, ktoré si vás vybralo za obeť. O to viac si budete vážiť tie momenty, v ktorých sa okolo vás nič nedeje.

Hope Country sa moc nezmenilo. Teda až nato, že všade rastú ružovučké kvietky a  stromy sú kde-tu obhoreté po obrovskom výbuchu.

Vďaka expedíciam sa viete pozrieť aj ďalej za hranice Hope Country. Navštívite miesta ako Alcatraz, Grand Canyon či lietadlovú loď na Floride. Rozhodne sa teda máte na čo tešiť. Po grafickej stránke hre niet čo vytknúť. Far Cry New Dawn vyzerá absolútne skvelo a aj sa tak hrá. Akurát som mal sem-tam problém so snímkovaním. Hra mi prakticky celý čas išla medzi 50-60 fps, no na niektorých miestach nepochopiteľne padala až k 30 snímkam za sekundu. Takýchto miest je ale len pár a nie je to nič strašné.

Tu sa však dostávame k samotnej hrateľnosti. Ak ste hrali predcádzajúce Far Cry hry, zrejme ste doma. Pocit zo streľby je úplne fantastický. Ten blažený pocit keď sa zakrádate a nepriateľov potichu likvidujete streľbou z luku. Na nezaplatenie. Tento pocit si užijete hlavne pri dobývaní stanovíšť. Toto dobývanie je nutné, keďže zaň získavate Etanol. Čo sa týka boja, je len na vás, aký prístup si zvolíte. Či už sa radi schováte v tráve a útočíte pekne potichu zozadu, alebo na to idete ako Rambo, hra je k vám plne otvorená.

Ja som si dobývanie stanovíšť celkom užíval. Bola sranda sa postaviť niekam na vyvýšené miesto, zmapovať si situáciu a potom len vášmu spoločníkovi rozdávať príkazy na elimináciu žoldnierov. Dá sa to však len dovtedy, kým vás neprezradí. Bohužiaľ, v tomto AI vašich žoldnierov moc inteligencie nepobrala. Prakticky hneď pri prvej príležitosti vás prezradí. Na druhú stranu, mnoho inteligencie nepobrala ani AI vašich protivníkov. Neraz sa stalo, že pod priamou paľbou robila úplne tragické rozhodnutia. Len si to predstavte. Strieľate po ňom a on namiesto toho, aby sa niekde schoval a snažil sa brániť, sa vám otočí chrbtom a začne liezť po rebríku. Už mu chýbal len terč na chrbte a bolo by to priam ukážkové.

Každé z desiatich stanovíšť má tri úrovne. Za každé dobytie získate odmenu a Etanol. Ten je vyslovene nutný na ďalšie vylepšovanie vašej základne. Bohužiaľ, bez toho aby ste ju vylepšovali, sa ďalej v hre nepohnete. Vďaka tomu si však odomykáte lepšiu autodielňu, výcvikový kemp či stôl na craftenie zbraní. Celkovo sa vaša základňa skladá až z 9 oblastí, do ktorých môžete Etanol investovať.

Na rozšírenie vašej základne potrebujete ale aj špecialistov. Tých je celkovo v hre päť. Ich misie patria medzi to najlepšie, čo v hre nájdete. To isté sa dá povedať aj o žoldnieroch. Tých je v hre pre zmenu osem a do boja si vždy viete povolať jedného z nich. Každý má nejaké iné prednosti a voliť si ich budete na základe štýlu vášho boja. Niektorí sú lepší na boj z blízka, iní zasa na boj z väčšej vzdialenosti. Rozhodne sú v boji ako-takým prínosom a aspoň z časti vám suplujú vášho co-op partnera. Bohužiaľ, sem-tam sa stane že sú vám viac na príťaž, ako na pomoc. Pojem krytie im zrejme nič nehovorí. Preto máte občas pocit, že vám viac času z boja zaberie ich oživovanie, než strieľanie. Dobrou správou však je, že Far Cry New Dawn sa dá prejsť prakticky celé v kooperácii. Podobne ako Far Cry 5.

Čo sa týka vašej postavy, žiaden strom schopností tu nenájdete. Zato tu však získavate talenty, za ktoré si viete vaše vlastnosti odomknúť. Talenty môžete získať viacerými spôsobmi. Najčastejšie tak, že budete v hre plniť rôzne výzvy. Nájsť ich však môžete napríklad aj pri hľadaní pokladov. Na miestach s pokladmi nie sú však len talenty, ale aj Far Cry kredity. Ide o menu, ktorú si môžete dokúpiť aj za reálne peniaze. Neskôr s nimi môžete v hre kupovať napríklad materiál na craftenie zbraní, či nejaké to oblečenie na vašu postavu. Poviem vám, že v hre som neminul ani jeden takýto kredit. Prakticky všetok materiál, ktorý v hre potrebujete, si viete nájsť aj sami.

Far Cry New Dawn sa rozhodne nemá za čo hanbiť. Od svojho “veľkého brata” si zobral len to dobré a ponúka to v post-apokalyptickej podobe sveta Hope Country. Hlavná dejová linka vám zaberie niečo medzi 10 až 15 hodinami. Je len na vás, ako rýchlo ňou prebehnete. Jedno je však isté, v hre sa nikdy nebudete nudiť. Našťastie je hra plná miest ktoré stoja za vašu návštevu a preskúmanie. A ak si k tomu prirátame cenovku 40 eur, ide o veľmi zaujímavú kúpu. Hra nijako neprekvapí, no ani nesklame. Ide o skvelý a zábavný Far Cry zážitok, ktorý je ako stvorený pre nováčika, rovnako však aj pre fanúšika tejto série.

Recenzovaná verzia: PC (Uplay)

Far Cry New Dawn
  • 7/10
    Príbeh a postavy - 7/10
  • 8.5/10
    Gameplay - 8.5/10
  • 9.5/10
    Grafika - 9.5/10
8.3/10

Far Cry New Dawn je podareným prírastkom do Far Cry série. Hra vás dokonale zabaví na niekoľko desiatok hodín a užije si ju ako úplný nováčik, tak aj verný fanúšik tejto série. Navyše, za cenovku 40 eur sa jedná o skvelú kúpu v pomere cena/výkon. A hoci by ste na hre našli zopár chybičiek, tých pozitívnych vecí je predsa len o dosť viac.

Mám 21 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už takmer 6 rokov. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem 🙂