Felix The Reaper Recenzia

Felix The Reaper – Recenzia

23 novembra, 2019 Veronika Ďureková

Tancujúca zamilovaná Smrť hľadajúca svoju lásku vo svete živých. To znie ako námet na skvelú hru.

Romantická komédia o živote Smrti. Takto nám svoje dielo opísali vývojári z dánskeho štúdia Kong Orange zastrešeného vydavateľstvom Daedelic entertainment. Felix The Reaper je 3D logická adventúra, v ktorej sa zhostíte úlohy veľmi nezvyčajného a svojského smrťáka. Felix je na svoju žiadosť konečne po prvýkrát poverený ministerstvom smrti na misiu do sveta živých, kde ako agent v teréne musí naaranžovať okolnosti smrti tak aby vyzerali čo najprirodzenejšie. Jeho pohnútky pracovať vo svete živých pramenia z túžby stretnúť sa so svojou milovanou Betty. Ako to vo väčšine romantických príbehov býva, aj tu musia hlavné postavy čeliť neľahkým úskaliam predtým ako si k sebe nájdu cestu.  V tomto prípade je ale celá situácia ešte o niečo zložitejšia, nakoľko Betty pracuje ako zamestnankyňa na ministerstve života.

Ďalší nezmyselný romantický brak, poviete si. V skutočnosti má však Felix The Reaper tú správnu dávku depresie, roztomilosti, násilia a grotesknosti na to, aby si príbeh bez problémov mohli užiť aj nie príliš veľký nadšenci pre romantiku.

V prvom rade musím pochváliť príjemne pôsobiaci low-poly vizuál vytvorený v unity engine. Od kreslenej úvodnej scény cez in-game scenérie a prestrihové scény až po dizajn hlavného menu, v každom kúsku hry je cítiť kus práce ľudí s umeleckým cítením. A to som ešte nespomenula Felixov zlozvyk neustále tancovať (za čo býva od svojich nadriadených často kritizovaný). Bohužiaľ sa tanečné kreácie navrhnuté skutočnými tanečníkmi v hre nedajú ovládaním vôbec ovplyvňovať tak ako tomu bolo napríklad pri PS exkluzivite Bound, no aj napriek tomu vás nadšenie z pohľadu na štýlového Felixa neopustí dokonca ani ku koncu hry.

S neodmysliteľnými slúchadlami v ušiach má roztomilý agent smrti k dispozícií aj originálny playlist, v ktorom môžete cez menu ľubovoľne prepínať pesničky. Neočakávajte tu však žiadne skladby, ktoré by ste si hneď bežali pridať od svojho zoznamu v spotify. V zásade sa jedná iba o veľmi primitívny podmaz k hrateľnosti a niekedy si ani nevšimnete rozdiely pri jednotlivých pesničkách.

Azda najväčšie prekvapenie bol pre mňa rozprávač, ktorému prepožičal hlas slávny herec Patrick Stewart. AJ vďaka nemu hra získala ten správny šmrnc serióznosti, no ani to nakoniec nestačilo na vyváženie nedostatkov zo strany hrateľnosti.

Náplň hry je pomerne jednoduchá. V podstate sa jedná o click&point plošinovku kde musíte postavu navigovať tak aby mohla uchopiť a premiestniť predmety podľa potreby. Má to však jeden háčik, Felix sa ako smrtka môže pohybovať len v bezpečí tieňov. Našťastie máme k dispozícií aj schopnosť, pomocou ktorej môžeme do určitej miery manipulovať s časom tak, aby sa tiene pohybovali (vždy len jedným smerom a vždy len o 90 stupňov).

Okrem toho sú na mapách rozmiestnené aj predmety slúžiace na vytváranie dodatočných tieňov a v špeciálnom náhľade môžete aj predbežne skontrolovať umiestnenie tieňov pred aktiváciou schopnosti. A keď konečne prídete na to ako sa dostať na konkrétne miesta, stačí vám len správne rozmiestniť predmety alebo smrteľníkov a rozohrať tak šachovú partiu na konci ktorej sa ako výsledok dostaví vždy minimálne jedno úmrtie.

Celé vaše pôsobenie na scéne sa odohráva počas zastaveného času, takže sa nemusíte báť, že sa okrem slnka treba schovávať ešte aj pred zrakmi smrteľníkov. Keď čas opäť začne plynúť, vy už ste dávno na ceste za ďalšou zákazkou.  Ako som už v úvode spomínala, Felix The Reaper je logická hra a miestami vám chvíľu potrvá kým prídete na tie správne kroky ako sa dostať do cieľa konkrétnej misie. K tomu by vám teoreticky mala pomôcť nápoveda, ktorú prekvapivo môžete využívať neobmedzene, hoci aj pri každom jednom kroku.  No a záver netreba zabudnúť ani na náročnejšie hardcore verzie jednotlivých levelov pre hráčov obľubujúcich výzvy. Osobne si ale nemyslím, že by FtR bola hra, ku ktorej by sa hráči radi vracali.

Hneď na začiatku vás po úvode s pekným vizuálom a zaujímavým príbehom ako prvé sklame neposlušná kamera. Manipulácia s ňou je ťažkopádne nepredvídateľná a nepomáha tomu ani fakt, že vždy keď sa nachvíľu chcete zamyslieť nad ďalším pohybom, kamera sa sama od seba začne otáčať okolo tancujúceho Felixa. Okrem kamery som však nemala ohľadne hrateľnosti žiadny zásadný problém, teda až pokiaľ som sa nedostala k záverečným titulkám, kde som si uvedomila, že hre chýbala gradácia.

Felix sa od začiatku až do konca nesie v jednej monotónnej rovine, bez akýchkoľvek nových herných mechanizmov. Bez zmeny prostredia by som si zrejme ani neuvedomila, že vôbec niekam postupujem. Hra pre mňa po skončení pôsobila skôr ako rozsiahle demo so základnými hernými mechanizmami. A zadosťučinenie sa nedostavilo ani v príbehu, do ktorého som v závere vložila všetku zvyšnú nádej.

Hra Felix The Reaper vyšla na PC, Xbox One, Nintendo Switch a PlayStation 4
Felix the Reaper 24,99€
  • 7/10
  • 5/10
    Gameplay - 5/10
  • 7/10
    Grafika, soundtrack - 7/10
  • 7/10
    Logické úlohy - 7/10
6.5/10

Ani zaujímavá téma, pekný vizuál a dobre rozohraný príbeh nedokázal zahrániť pre mňa odfláknutý level dizajn so zlou kamerou. Momentálne pri hre na steame svieti cenovka 26 eur, plus 8 eur za DLC pack, čo sa mi zdá nesmierne veľa za 5 rovnakých misií, akurát v inom prostredí. Ak patríte k milovníkom logických hier, radím vám v prípade Felixa počkať si až na dobrú zľavu.