FIFA 18 – Recenzia Playstation 4 verzie

Jeden z najlepších futbalových zážitkov vôbec.

120. minúta zápasu a súboj o trofej v MLS stále nie je rozhodnutý. LA Galaxy vs. DC United. Na ľavom krídle sa však rozbieha Alex Hunter a prihrávkou do behu vyzýva na rozhodnutie svojho spoluhráča z útoku. Strela a brankár loptu len vyráža. Avšak, tak nešikovne, že niektorý z hráčov LA Galaxy posiela milimetrový center na hlavu Huntera a ten tak svojim 10., jubilejným gólom v MLS rozhoduje toto finále.

Ako už fanúšikovia série FIFA od EA Sports vedia, reč je o príbehovom móde, ktorý táto séria dostala len minulý rok. A na prekvapenie sa s ním popasovali viac než dobre. O to väčšie bolo prekvapenie, keď sme sa dozvedeli, že aj tento rok sa predstavíme v roli Alexa Huntera. Mladíka, ktorý minulý rok tak veľmi vyskočil v Premier League. Avšak, dokáže futbalovému svetu, že to nebola len zhoda náhod?

Príbehový mód sa vracia so všetkými starými tvárami, ktoré sme mali možnosť vidieť aj minulý rok. Tohtoročný príbeh sa začína v Brazílii, kde si Alex prišiel vyvetrať hlavu po minuloročnej sezóne. A keďže počas predsezónneho turné v Amerike vyskočí, čoskoro sa oňho začnú zaujímať veľké ryby Európskeho futbalu. Čoskoro však zisťuje, že futbal je len biznis a tak je nútený svoju kariéru nanovo rozbehnúť v Americkej MLS. A tam by som už skončil a ďalej z príbehu hry neprezrádzal.

Treba povedať, že ten je spracovaný viac než dobre a ponúkne viaceré herné, ale aj osobné zvraty v živote mladého futbalistu. Osobne som až prekvapený, ako pútavo je príbeh spravený a hlavne napísaný. Neskutočne som sa pri ňom bavil a zvládol som ho za jeden deň, takže vám zaberie aj viac než 10 hodín, čo je na dnešnú dobu viac než slušné. Navyše, v športovej hre! Čo sa obsahu týka, aj tento rok je to viac menej tréning, zápas, cut-scéna a tak stále dokola.

Čo však môžem prezradiť je fakt, že tento rok si nezahráme len za Alexa. A navyše, okrem toho že sa pri príbehu zabavíme, nás aj niečo naučí. Napríklad to, že ani tí najlepší hráči futbalu na svete nemajú ani len štipku hereckého talentu. Ronaldo či Henry, slabý podpriemer, ale ani to nekazí zážitok z parádneho príbehu.

Čo sa týka hrateľnosti, všetko je pekne po starom. Ak ste teda hrali FIFU 17, viete, čo od hry čakať. Jedinou výraznejšou zmenou, na ktorú si treba zvyknúť je fakt, že lopta teraz pôsobí ťažšie. Inak sa tak prihráva, spracováva aj posiela do rýchleho brejku. Zo začiatku to môže narobiť problémy, na akonáhle si na to zvyknete, príde vám hra neskutočne zábavná. Síce už nie je tak rýchla ako napríklad FIFA 14, no stále je o stupeň rýchlejšia oproti konkurencii PES.

Ak teda dáte razantnejšiu prihrávku, musíte rátať s tým, že hráč ju najprv musí skrotiť a až potom s ňou môže ďalej manévrovať. Ak má dotyčný hráč slabšiu techniku, lopta mu od nohy odskočí, čo neraz môže znamenať stratu lopty. A čo sa týka AI protivníkov, tá pôsobí až strojovo presne. V obrane pôsobí AI ucelene, od lopty vás odstaví až príliš čisto a v celkovom dojme jej chýba to, čo robí z futbalu hru, na ktorú sa pozerajú miliardy ľudí po celom svete – duša, futbalovosť, iskra. Samozrejme, nečakám samé fintičky na štýl Joga Bonito, ale strojová presnosť obrazu hry skôr škodí. Každopádne, rozdiel v jednotlivých obtiažnostiach je len ten, že AI je presnejšia a rýchlejšia.

V porovnaní s konkurenciou od Konami je futbal vo FIFE rýchlejší, menej taktický a zábavnejší. PES je pre niekoho, kto má čas, hrá s jedným tímom dookola a taktiku na svojich 11 hráčov na ihrisku sa snaží kúsok po kúsku poskladať k dokonalosti. Zatiaľ čo FIFA je oveľa prístupnejšia. No a čo, že ste ovládač nedržali nikdy v ruke. To vám nebráni hneď v prvom zápase streliť s Ronaldom hatrick. Jednoducho je prístupnejšia oveľa širšiemu publiku. Jasne sa tak od PES odlišuje, aj keď v posledných rokoch jasne badať v oboch hrách isté posuny. FIFA je zábavná, no pridáva na reálnosti či taktických možnostiach. Naopak, PES je reálny, taktický, no snaží sa to rok čo rok podať v zábavnejšej podobe. Ktorá hra sa hrá lepšie? Ťažko povedať, každá má osobité plusy a mínusy. Avšak, FIFA poráža svojho konkurenta v iných aspektoch.

Jedným z nich je napríklad prezentácia hry. Špičková grafika či atmosféra na štadiónoch, kde počúvate pri tých najznámejších týmoch reálne oslavné chorály fanúšikov. Zostrih či práca s kamerou počas opakovačiek pripomínajú skutočný futbalový zápas. Tento pocit umocňuje aj reálna grafika vybraných líg. Prezentácia futbalu je tak opäť špičková.

Menších zmien sa dočkal aj manažérsky režim, ktorý teraz vyjednávanie s hráčmi ponúkne v interaktívnej forme. Hráč vám povie svoje požiadavky, vy ich tak môžete splniť, odmietnuť, či mu ponúknuť vlastný návrh. Pôsobí to ucelene a pekne, aj keď po čase, keď už niektoré hlášky sledujete po 50-krát, celkom nudne. Našťastie, jednotlivé scény sa dajú skipnúť, alebo, celé toto “filmové vyjednávanie” proste vynechať a použiť to, ktoré poznáte už z minulých ročníkov.

Čo sa týka ostatných režimov, ponuka je štandardná. Nájdete tu všetko, čo aj pred rokom. Najväčšia pozornosť je okrem príbehového módu venovaná aj FIFA Ultimate Team, ktorý viete hrať ako online, tak aj offline. Nič sa nezmenilo, aj tento rok zbierate kartičky a snažíte sa zostaviť svoj tým snov. Ak ste teda fanúšikom tohto režimu, určite by ste si mali zahrať aj príbeový mód, nakoľko odmeny z neho sú priamo viazané na FUT.

Čo sa týka grafiky, ktorú som načrtol pred pár riadkami, tá je fantastická. Frosbite Engine sa už druhý rok stará o to, že hra vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým. Tu by sa vývojári NHL mohli inšpirovať a budúci rok sa pokúsiť o niečo podobne.

Na modeloch v hre vidno, ktoré boli použité v príbehovom móde a ktoré nie. Napríklad taký štadión LA Galaxy má o nejaké tie detaily navyše, tak isto aj hviezdy ako Ronaldo, či už samotný Alex Hunter. Ale ani ostatní futbalisti sa nemajú za čo hanbiť. Jednoducho sa FIFA 18 nie len dobre hrá, ale sa na ňu aj parádne pozerá.

V čom však FIFA dlhé roky dominuje, sú licencie. Dlhoročný argument fanúšikov tejto série. Samozrejme, kto chce, sa pri PES uskromní a na PC to vyriešia patche. A aj keď viete, že s týmom z Kórejskej ligy si zrejme nikdy nezahráte, je fajn, že predsa len máte tú možnosť. Jednoducho, po obsahovej stránke je FIFA 18 na kilometre napred a PES ju v tomto ohľade zrejme ani najbližšie roky nedobehne, aj keby šla FIFA oproti. Bohužiaľ.

V čom FIFA už tradične vyniká, sú skladby. Ich výber je aj tento rok fantastický a častokrát som sa pristihol, ako len sedím s ovládačom v ruke a vychutnávam si aktuálnu skladbu. V hre ich je až 39, čo je skoro 3-krát viac, ako u konkurencie. Aj to jasne svedčí o tom, ako FIFA dominuje v obsahu.

FIFA 18 je tak zasa o niečo reálnejšia, no stále neskutočne návyková a zábavná. Zabaví sa pri nej nováčik, ale aj skúsený borec. A čo sa týka obsahu, nemusíte sa báť, že by ste po pár hodinách nemali čo robiť. Príbehový mód vás zamestná kludne aj cez 10 hodín a prináša mnoho noviniek oproti minulému roku. A aj keď FIFA 18 dostala tento rok neskutočne kvalitnú konkurenciu v podobe PES 2018 (naša recenzia), stále ostáva na tróne. Obsahovo najväčšia a naj-komplexnejšia za posledné roky. Ak nie vôbec. Podarený ročník.

Hru FIFA 18 v češtine si môžete objednať na XGames.sk.

• 9/10
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 9/10
  • 9/10
    Obsah - 9/10
  • 10/10
    Prístupnosť - 10/10
9.3/10

FIFA 18

Ak by som to mal zhrnúť, FIFA 18 ponúka jeden z najlepších futbalových zážitkov v hrách, aké dnes môžete dostať. Parádny príbehový mód a neskutočne zábavná hrateľnosť, ktorá je z roka na rok reálnejšia, no stále ostáva neuveriteľne chytľavá. Parádna robota od EA Sports!

Mám 21 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už takmer 6 rokov. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem 🙂