FIFA 20 – Recenzia Playstation 4 verzie

FIFA 20 recenzia

FIFA 20? Prechodný ročník s futsalovým Volta módom.

FIFA 19 bola skvelou hrou. Priniesla Ligu Majstrov, uzavrel sa príbeh Alexa Huntera a skvelý futbal sme si mohli vychutnať v obrovskej ponuke herných módov. Avšak, to čaro, ktoré v sebe mala minuloročná hra, sa niekam vytratilo. FIFA 20 nie je zlá hra, no skvelou by som ju nenazval. Prečo? O tom viac už v našej recenzií…

Pouličný futbal alá Volta

Keďže sa v minulom roku príbeh Alexa Huntera uzavrel, EA potrebovalo prísť s niečim novým. A preto FIFA 20 ponúka namiesto The Journey nový herný režim, Volta. Fanúšikovia virtuálneho futbalu sa po rokoch opäť dočkali pouličných zápasov. Aby nám EA predstavilo ponuku tohto módu nejako ucelene, opäť ponúka príbehový mód. Ten ale na The Journey ani zďaleka nemá. Príbeh je veľmi jednoduchý. Vaša hlavná postava sa stáva súčasťou tímu, ktorého sen je prebojovať sa na svetový šampionát. Avšak, váš kapitán sa zraní, tím sa takmer rozpadá. Je len na vás dostať hŕstku odhodlaných na vysnívaný šampionát.

Príbeh ponúka plytké dialógy, nezaujímavé charaktery a celkovo to hrá hlavne na štýl. Byť pouličným futbalistom je to najviac cool, čo môže byť. Preto tu nájdete široké možnosti, ako vašu postavu upravovať. Vlasy, hlava, tričká, gate, topánky atď. To všetko si viete meniť od výmyslu sveta. Kusy oblečenia dostávate aj za plnenie rôznych úloh.

Porovnávať Voltu a FIFA Street si netrúfam. Každopádne, futbal v tomto režime je iný. Je viac arkádový. Vývojárom sa podaril zaujímavý mix  reálnosti a arkádovej zábavy. Kto si myslel, že Volta bude o šialenom kľučkovaní, mýlil sa. Hra sa veľmi podobá na futsal. Gameplay je viac o nahrávaní a o snažení sa vyšachovať so súperovov obranou. Avšak, jedna zle mierená prihrávka či strela a pošlete vášho protivníka do rýchleho brejku.

Na výber budete mať hneď z piatich rôznych herných režimov. 3vs3, 4vs4 a 5vs5 (pričom posledné dva menované ponúkajú možnosť hrať s brankárom či bez neho). Každý z nich má niečo do seba. Asi najväčšou zmenou oproti klasickému futbalu je prítomnosť mantinelov na niektorých ihriskách. Od nich sa lopta perfektne odráža a to prináša do hry zaujímavý taktický prvok. Aj keď, zo začiatku si naňho budete musieť zvyknúť. Predsa len, je to niečo nové a neprirodzené.

Zrejme najväčšiu obľubu si ale získajú režimy 4vs4 s brankárom, respektíve 5vs5. A to hlavne vďaka spomínanej futsalovej podstate zápasu. No v tých módoch je brankár zväčša len v úlohe štatistu. Ak ho lopta priamo netrafí, väčšinou ju nechytí. V “ideálnom” prípade ju vyrazí do priestoru, kde už čaká útočník na dorážku do prázdnej brány.

Celkovo sa mi páči, ako vývojári tento režim poňali. Hráte na ihriskách pod mostom, v sklade atď. Všade samé graffity, značkové oblečenie, replaye z pohľadu priemyselných kamier či smartphonov. Ale aj kopa oslavných tančekov či animácii špeciálne len pre tento režim. Vývojári sa s Voltou vyhrali. Bola by škoda, ak by ste jej nedali šancu. Či to ale bude plnohodnotný režim? Asi skôr nie. Asi si to dáte len ako oddychovku. Na druhej strane, pre niekoho kto hráva FIFU veľmi sporadicky, je to prijateľnejší režim ako klasický zápas.

Najhoršia súčasť tímu? Brankári

Očividne najslabším článkom na ihrisku sú brankári. Neviem si pomôcť, no ich výkon by sa dal charakterizovať vetou “čím ďalej, tým lepšie”. Pri strelách z diaľky predvádzajú neuveriteľné zákroky. Avšak, čím bližšie k päťke sa hra presúva, tým je to horšie. Volia zlé typy zákrokov a veľa toho nechytia. Navyše, až príliš často boxujú lopty pri centroch. A dokonca aj pri tých, ktoré by mohli (mali) v pohode chytať.

V šestnástke sa celkovo FIFA mení na akúsi formu zápasenia. Ide len o to, čo sa podarí skorej. Či obrancovi dostať loptu do bezpečia, alebo útočníkovi nejako tú loptu do tej brány pretlačiť. V takýchto momentoch hráči nekoodinovane pobehujú, zrážajú sa,… Jednoducho zmätkujú.

Samotný gameplay sa oproti minulému roku o trochu spomalil. Tempo hry pôsobí prirodzene. Dokonca mám pocit, že aj rýchlostné rozdiely medzi hráčmi sa vyrovnali. Jasné, najrýchlejší útočník vedľa najpomalšieho obrancu stále pôsobí ako Ferrari pri Trabante. Ale gólov typu “hodím si loptu do behu a idem s ňou až do brány” padá menej. Hra ale prináša iné “zaručené” metódy, ako dať gól. Šesťdesiat metrový šprint popri čiare, center, hlavička a gól. Brankár sa väčšinou len bezmocne prizerá.

Vývojári prepracovali systém bránenia, v ktorom po novom viac záleží na vás. Obranu máte plne pod kontrolou, všetko je manuálne a AI vám takmer vôbec nepomáha. Aj vďaka tomu v novej FIFE 20 padá oveľa viac gólov. Dostať nový systém do rúk vám zaberie nejaký ten čas. Každopádne, ak sa ho naučíte, odstavovanie súperov od lopty vám bude spôsobovať neskutočnú radosť.

Zmenou prešiel aj systém zahrávania priamych kopov či penált. Vďaka nemu si viete presne nastaviť smer, silu či rotáciu lopty. Tento systém je náročnejší a vyžaduje si veľkú dávku snahy a tréningu. Avšak, ak sa systém naučíte používať, budete strielať nádherné góly.

Hovorí sa síce, že sto ľudí, sto chutí, no mne sa gameplay vo FIFE 20 páči. Tempo je pomalšie, no nad zápasom máte úplnú kontrolu. Ak dostanete gól, viete, že hnevať sa môžete len sami na seba, pretože ste zlyhali pri bránení. Pri stavbe útoku zasa viac záleží na kombinácii, presnosti prihrávok a hlavne ich načasovaní. Ak útočníkovi pri nábehu na strelu nevyjde krok, strela nebude taká kvalitná. V pohode sa môže stať, že zluftuje. No ak všetko sadne tak ako má, vy sa len budete s úžasom v tvári pozerať, ako ste práve z 20 metrov vymietli pavučinu v pravom hornom rohu brány.

Režim kariéry s minimálnymi zmenami

EA Sports si po dlhých rokoch všimlo, že ich hra obsahuje aj kariérny režim. Vo FIFE 20 si konečne viete vytvoriť vlastného manažéra. Môžete sa s ním poriadne vyhrať a pri troche snahy bude váš obľúbený tím viesť niekto, kto sa na vás podobá. Vašu postavu vidíte v cut-scénach z tlačových konferencií, ktoré sa konajú pred, či po zápase. Tieto tlačovky sú spracované podobným spôsobom, ako tie v PES 2020. Vaša postava je nemá a odpovedáte len formou voľby dialógov. Tie potom ovplyvňujú morálku celého tímu, ale aj niektorých hráčov. Ale žeby táto morálka mala nejaký zásadný vplyv sa povedať nedá.

Po novom viete pri správach od hráčov aj odpovedať a viesť tak s nimi dialóg. Aj to ovplyvňuje ich morálku. Okrem toho tu však veľa zmien nenájdete. EA práve tu demonštruje, ako im na tomto singleplayer hernom móde absolútne nezáleží. Hráči roky volajú po zmene a tá stále neprichádza. Chcelo by to niečo viac, niečo zásadné. Prekopať celý tento režim od absolútneho základu. Kto vie, možno sa očakávanej zmeny dočkáme na novej generácii konzol už o rok.

FUT s menšími vylepšeniami

Zato režim FUT sa vylepšení dočkal. V novom ročníku FUT prináša systém sezón, ktorý je veľmi podobný tomu z Fortnite. Hráči po dobu 6 až 8 týždňov plnia rôzne úlohy, za ktoré získavajú body. Pri dostatočnom počte bodov postúpite na ďalšiu úroveň. Tých je celkovo 30 a za každú novú úroveň získate nejakú odmenu. Nového hráča, dres či štadión. Zámer vývojárov je pritom jednoduchý. Chcú hráčov prinútiť sa do FUT pravidelne vracať. A čím viac času hráč v režime strávi, tým väčšia šanca, že si zakúpi nejaký ten balíček aj za reálne peniaze.

FUT sa ale dočkal aj pridania priateľských zápasov. So svojim virtuálnym mančaftom budete môcť offline či online vyzvať daného človeka. Aj tu budete môcť aplikovať všetky tie šialené modifikácie, ktoré poznáte z klasického režimu Výkop. Okrem toho sa režim ale veľa zmien nedočkal. Načo. FUT funguje skvele. Láka starých aj nových hráčov a pravidelne generuje obrovské zisky z predaja balíčkov. Vo svojej podstate nie je čo meniť.

Špičková prezentácia svetového futbalu

V čom však herná séria FIFA pravidelne exceluje, je prezentácia samotného futbalu. Hlavne pri komentovaní zápasov je FIFA sto rokov pred svojou konkurenciou v podobe PES. Komentátori sa málokedy opakujú a skvele sa počúvajú. Navyše, majú komentár aj pre okamihy, keď sa na ihrisku nič dôležité nedeje. Hlavne v kariérnom režime sa prepracovanosť komentára ukazuje v plnej kráse. Komentátori občas vytiahnú nejakú štatistiku, sem tam nejakú špekuláciu z prestupového trhu, párkrát za zápas zase dajú priestor svojmu kolegovi, ktorý informuje o aktuálnom dianí z priebežne sa hrajúcich zápasov. Presne tak, ako je tomu v realite.

Čo sa týka samotných prestrihov a opakovaných záberov, toto FIFA zvláda už nejaký ten rok na jednotku. Obzvlášť si ale prezentáciu vychutnáte pri Lige Majstrov. Oficiálna zvučka, logo, grafika prenosu ako v TV. To všetko sa stará o jedinečnú atmosféru, ktorú môže futbalovému fanúšikovi ponúknuť len táto prominentná súťaž.

Ak by som to mal zhrnúť…

FIFA 20 prináša viacero zaujímavých noviniek. Predovšetkým Volta je režim, ktorý si hráči pýtali už niekoľko rokov. Či však ale naplní vaše očakávania je otázne. Sto ľudí, sto chutí. Kto čakal šialené arkádové kľučkovanie zrejme ostane sklamaný. Prepracovaný systém obrancov a bránenia je zase niečo, čo mení hru. Tak isto systém zahrávania priamych kopov sa dočkal poriadneho prepracovania.

Avšak, FIFA 20 stále dookola opakuje tie isté chyby. Hlavne pri režime kariéry môžeme hovoriť o absolútnej ignorancii vývojárov. Séria sa dostáva do bodu, kedy po rokoch inovácii opäť začína stagnovať. Treba len dúfať, že sa z nej nestane druhá NHL. Uvidíme, čo prinesie nový ročník na novej generácii konzol. Isté však je, že vývojári budú musieť oveľa viac zabrať.

FIFA 20
  • 7.5/10
    Volta - 7.5/10
  • 8/10
  • 9/10
  • 8.5/10
    Obsah a licencie - 8.5/10
8.3/10

FIFA 20 nie je zlá hra. Prináša novinku v podobe futsalového Volta módu, ktorý ale nemusí byť každému po chuti. Inak je to na inovácie chudobný titul. A hoci si vývojári po rokoch všimli, že hra má aj režim kariéry, veľa zmien sa nedočkal. Ešteže hra ponúka FUT, v ktorom viete stráviť obrovské množstvo času. A spomenúť treba aj atmosféru zápasu Ligy Majstrov, ktorá je ako vystrihnutá z reality.

Mám 21 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už takmer 6 rokov. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem, alebo s mojou priateľkou Saši 🙂