Football Manager 2015 – recenze

Rádi dirigujete lidi a chybí vám způsob, jak toho dosáhnout? Co takhle nedávno vydaný Football Manager 2015?

Football Manager 2015 je dalším zářezem studia Sega. Na tvorbě hry přímo pracovali lidi ze Sports Interactive, kteří mají zkušenosti s celou sérií fotbalového manažera. Právě oni stojí za zrodem relativně úspěšné skupiny her. Letos nám bylo slíbeno několik desítek změn a jako tradičně na tvůrce, kteří vydávají hry každý rok, byl zvýšen nátlak. Byly sliby o lepší grafické stránce, zlepšeném prostředí nebo o přidání desítek animací pravdivé? Je hra podle tvůrců jiná než předchozí ročníky?

Musím jen na okraj upřesnit, že Football Manager z minulého roku byl pro mě velice povedeným dílem. Hra se po grafické stránce tehdy hodně zvedla a konečně přibyly lepší animace při sledování zápasu. Nešlo ani tak o vizuál, ale taky konečně byl více zohledněn tzv. lidský faktor. Taktéž jsem počítala s tím, že letos to budou mít tvůrci prostě mnohem těžší mě přesvědčit o kvalitách.

Možná právě neustálé porovnávání s minulým dílem zapříčinilo snížené hodnocení a nebo prostě horší vychutnání hry samotné. Neustále jsem přirovnávala a na miskách vah vyvažovala, co jsem již zažila a měla možnost vyzkoušet jinde. Nějak z nového dílu nejde vycítit inovace, které byste s nadšením sledovali a nebo si z nich dokonce skutečně sedli na zadnici. Zde se nic takového neděje.

Tvůrci se snažili navázat, tam kde minule skončili. Letos jejich snažení dopadlo tak, že to spíše působilo, že nevěděli, kudy se vydat. Jako kdyby chtěli obsáhnout všechno, ale nic pořádně. Neříkám, že hra je celá od základů špatná, ale přesto lze najít několik chybek a dokonce některých nových bugů, která v minulosti vůbec nebyly.

Hra vás ze začátku přivítá v novém kabátku, tedy ne zas tak v novém, ale nabídka je barevně upravena a působí to moderně. Pro některé hráče to působilo jako zbytečnost a bylo pro ně těžké si zvyknout, jiní to zase schvalovali a změna se jim líbila. U mě bylo zvykání taky delší, množství barviček na mě působilo jako rušivý element a skutečně jsem si hru nemohla vychutnat při relaxování. Musela jsem se více soustředit, abych neklikla kam nechci. Možná by neublížilo zvolit lehčí variantu změn a tedy zakomponovat méně barev, například jenom dvě.

Úprava herní obrazovky se však povedla na výbornou. Přibylo několik oken, kde lze jednoduše dohledat pokyny od vedení, porovnat současný stav a zároveň zjistit, jak je na tom tým v pohárech nebo v lize.

Jako tradičně je hra v češtině, zde jsem mohla vidět snad největší změnu od bety. Některé fráze totiž ještě během testování byly v angličtině, to se brzy opravilo a překlad tak byl mnohem více kompletní. Jako už několikátým rokem některé věty prostě bijí do očí, protože takhle nemluví ani cizinec. Nezohledňuje se prostě fakt, že máme časování, skloňování a různá jiná pravidla, které nám i tvůrcům her komplikují život. Nic takového v angličtině není, takže je logické že jejich věty jsou mnohem plynulejší a dá se jim porozumět. Některé české překlady jsem si totiž musela i několikrát přečíst znovu, abych tušila, co se po mně chce. Stává se tak, kdy se používá erární věta a pak se jenom například doplňují vlastní jména hráčů nebo zaměstnanců. Překlad se vůbec nestará o to, že máte větu v množném čísle, nestará se ani o takové prkotiny jako slovosled. Nelze se však divit, překladů je ve hře prostě několik desítek a stejně tak hra obsahuje několik stovek až tisíců frází, které když se překládají samostatně dávají jiný smysl než když se použijí ve větě.

2014-11-14_00005 2014-11-14_00004

Opět se setkáváme s opravdu velikým množstvím lig v mnoha státech. Včetně těch v Česku nebo Slovensku. Není však nejmenší problém se připojit ke špičkovým týmům například v Anglii nebo Španělsku. Setkáte s reálnými názvy klubů, s finanční situací, která tak nějak odpovídá skutečnosti a navíc i se skutečnými jmény, které v klubu nějak figurují. Občas se stane, že během toho než hra stihla vyjít, v klubech proběhly nějaké ty změny, takže například soupiska není zase tak aktuální. Občas se v nižších a méně známých ligách setkáte s jmény, které ne úplně s klubem mají, co dočinění a skutečně některé jména jsou vymyšlená. S vymyšlenými jmény se setkáte především v nižších ligách a nebo v juniorských týmech.

Přišlo mi, že letos je více zohledněn um hráčů. Profil hráče je více rozšířený a lze skutečně vypozorovat, zda je kvalitní pro váš tým. Lze vypozorovat zda je vhodný na kopání standardních situací, zda je rychlý nebo naopak je akorát morální podporou v kabině. U známých hráčů si skutečně tvůrci dali práci a skutečně to sedí. Naopak u hráčů, jak z české nebo slovenské ligy jsem neměla takový pocit. Mnohdy ani u velkých jmen, která hráli v cizině není profil dostatečně kompletní nebo vůbec pravdivý. Je to škoda, protože pak právě takový hráč působí jako nemotora na hřišti i přesto, že je v realitě velký dříč, který kolikrát stojí za úspěchem celku. Hráči si nyní tak nějak mohou rozhodnout, zda nastoupí za váš tým. Samozřejmě, že hráč, který je nějakým rokem v cizině a má několika milionovou hodnotu, nebude chtít přestoupit do druholigového klubu někde v Česku. Nebude se s vámi o podmínkách ani bavit, i kdybyste mu nabídli dvakrát lepší plat než měl do teď.

Právě v letošním díle je nemotorné chování k vidění více než v minulosti. Brankáři i obránci dělají takové kiksy, které vás stojí body. Gólman vám mnohdy udělá takový zákrok, až se nestačíte divit a v zápětí pustí laciného šmudlu, kterého přihrává stoper jako malou domů. A to ani radši nemluvím o odražených balonech od jeho zad, které znamenají vlastní gól. Vy s tím navíc nic nezmůžete. Brankáře můžete trénovat, jak chcete, pokyny na hřišti taky nepomůžou a osobní pohovor už vůbec ne. Občas mi přišlo, že je prostě určeno, že musíte prohrát nebo remizovat a tak si to prostě hra zařídila sama. Tým tak může být sebelepší.

Více se to děje pokud zvolíte těžší obtížnost. Při ní jako kdyby bylo prostě už předem určeno, jak celá sezóna dopadne. Jenže občas nechává vyhrát takové celky, které by ani teoreticky šanci na úspěch neměly. Obtížnost se taky projevu v počtu zranění vašich hráčů, ale i ohledně toho, jak často vám remcají do řemesla. Na tu nejtěžší obtížnost si vaši hráči neustále na něco stěžují a požadují změn. Nesednou si s kolegou v kabině, nelíbí se jim, že málo hrají, a nebo jim nesedne styl jakým chcete hrát. Jeho frustrace pak může nakazit další hráče a nakonec se to projevuje i na výsledcích.

2014-11-07_00001 2014-11-14_00001

Zatím co na lehkou úroveň se lze spokojit s poskládáním 11 náhodných hráčů, kteří se budou honit za kulatým nesmyslem, při té těžké musíte hodně dávat pozor, kam hráče posunete a co po něm budete vyžadovat. Právě u toho se ještě projeví, jak hodně je vaše taktika natrénovaná. Některým hráčům to navíc trvá mnohem déle, protože je musíte naučit hrát na novém postu. Nestačí do týmu dát jedenáct univerzálů, kteří by teoreticky zvládli jakoukoliv pozici. Hráči si musí padnout do noty, musejí si rozumět na tréninku. Musíte správně vybrat hráče, který kope tou správnou nohou, ale taky hráče, který je zvyklý na pozici hrát. Navíc na těžší úrovni trvá mnohem déle než se navrátilci po zranění znovu dostanou do tempa. Do toho musíte dodržovat filozofii klubu – hrát útočně, obraně, zakomponovat mladíky nebo být tzv. průchoďák pro hráče z hostování.

Pokud navíc máte po krk klasické hry, můžete zkusit různé výzvy. Tzv. scénáře vás dostanou do klubů v různých situacích. Můžete se stát šéfem klubu, který je na pokraji sestupu, trápí ho spousty zranění a nebo je už několikátým rokem úspěšný. Scénářů je mnohem víc, v některých půjde čistě jen o úspěch, někdy o finanční situaci a někdy jde o to, ukázat hráčům, kdo je pánem. Opět lze zvolit úroveň obtížnosti a tak si vlastně čas u hry ještě o nějakou hodinku prodloužit.

Dalším přídavkem v případě, že vás hra už nebaví je online funkce. Stanete se součástí online ligy, v které můžete společně s přáteli, ale i další desítkou hráčů zkusit být úspěšný. Online ovládání občas hapruje. Při dlouhém načítání jsou drobné výpadky, které komplikují nějaké plynulé hraní. Mnohdy tak ztratíte data a vlastně musíte začít od znovu. Ve finále však kromě výpadků nepoznáte rozdíl od obyčejné offline hry. Jednoznačně by to chtělo na multiplayeru velice zapracovat, ať už například tvorbou nějakých online lig, nebo zjednodušení načítání, které je občas opravdu dlouhé (zvlášť pokud chtějí kamarádi obsáhnout větší databázi hráčů a lig).

Už v minulých dílech byl přímý vztah k sociálním sítím, které tak nějak umožňovaly sdílet váš postup na Facebook a Twitter. Letos navíc přibyla plná interakce s Twitchem, přes který lze jednoduše streamovat, co právě děláte.

2014-11-14_00002 2014-11-14_00008

Závěrem: FM 2015 nabízí jako tradičně několika hodinový zážitek. Nejedná se jen o obyčejný sportovní manager, ale i tzv. bussiness manager, který nabídne správcovat finanční situaci v klubu. Není problém se chopit otěží při vedení Realu Madrid a nebo nějaké Horní Dolní v Indické lize. Není nejmenší problém určovat směr všech možných pozic v klubu. Někdy jsou však vaše kompetence až moc přehnané, proto doporučuji na některých postech si nechat poradit od jiných zaměstnanců klubu. V původní filozofii hry se totiž můžete postarat vlastně o cokoliv, o náplň tréninků, nakupování a prodávání hráčů, mluvení s médii, určování kompetencí v klubu. Pořád jsem totiž nějak nepřišla jaká že je tedy vaše pozice v klubu. V jednu chvíli jste majitel klubu, v druhé trenér a v některých případech snad i tiskový mluvčí. V některých případech tak zvládáte cokoliv, ale přesto vám do vašeho konání bude někdo mluvit.

Letos se zvýšil důraz na inteligenci hráčů. Nyní se už nebojí ozvat, že se jim něco nelíbí. Zvláště na těžké úrovni umí jejich remcání velice znepříjemnit situaci. Jenže toto vylepšení bylo už i v minulém díle. Letos jsme se tak dočkali velkého bugu v bránění hráčů a chytání brankářů. Další inovací bylo přidání několika oken, ať už ohledně situaci v klubu tak na profilech hráčů, jenže to nějak nestačí. Jedinou výhodou je rozsáhlá nápověda, která pomůže nováčkům se lehce zorientovat.

Změn se nedočkaly animace při sledování zápasů. Ano, lze si užít pohled na atraktivní fotbal, lepší detaily hráčů, které ukazují špínu na jejich dresech nebo kudrliny na jejich hlavě, ale není to pořád nic úžasného z čeho bychom byli v šoku. Spíše naopak. Nedoporučuji proto utrácet peníze za tento počin. I minulý rok byl velice atraktivní a v lecčem naprosto totožný jako ten letošní. Pro fanoušky série povinnost, pro ostatní jsou tu slevy a nebo předchozí díl, který vyjde finančně lépe.

Testovaná verze: PC

Football Manager 2015 pořídíte za super cenu na XGames.sk

Football Manager 2015
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 7.5/10
    Grafika - 7.5/10
  • 7.5/10
    Překlad - 7.5/10
  • 5.5/10
    Cena/Výkon - 5.5/10
7.5/10

Souhrn

Tvůrci Football Manager 2015 se v letošním díle neposunuli. O proti předchozímu ročníku tak tento působí nedodělaně. Ve hře se nachází několik bugů, které nespraví ani lepší a barevnější nabídka. Nováčci v sérii nepoznají rozdíl a naopak můžou být potěšeni rozsáhlou nápovědou, která jim pomůže v začátcích. Matadoři pravděpodobně budou mít radši předešlé ročníky, který nabízí v podstatě stejné funkce a zabaví na stejnou dobu.

2014-11-14_00006 2014-11-14_00009 2014-11-14_00007

Laďka Jonášová
Sleduj mě