Football Manager 2021 – Recenzia

6 decembra, 2020 Denis Slez

V hre Football Manager 2021 môžete svoj obľúbený futbalový klub viesť lepšie ako jeho existujúce vedenie.

Je niečo málo po polnoci, prichádzam domov z práce a napadlo ma vyskúšať ten nový Football Manager 2021. Po zapnutí hry si vyberiem kariéru, vyplním a vyklikám úvodné informácie, a to meno, výzor, farbu pleti manažéra. Vyberiem si klub, tam som sa chvíľu zdržal. Predsa len výber bol obrovský, ale zvolil som domáci klub, a to Spartak Trnava,  a všetko mohlo začať.

Od spustenia hry až po jej vypnutie (až na malé výnimky) bolo TICHO. Nehovorím, že niekomu to nemôže vyhovovať, prípadne si ľudia pustia vlastnú hudbu, no očakával som akúkoľvek striedajúcu sa melódiu a dostal som len hrobové ticho. Pokiaľ nemáte po ruke nechystanú nejakú hudbu, tak je možné, že pri hre zaspíte aj počas dňa.

Čo ale hre nemôžem uprieť, je jej komplexnosť. Možnosti sú naozaj skoro neobmedzené v rámci futbalu a manažmentu. Musíte sa starať o svojich hráčov, hľadať nových, upravovať a nastavovať tréningové procesy, všetko čo by ste v „manager“ hre čakali. V kampani je naozaj veľmi doležíte sledovať aktuálny stav hráčov, či majú dobrú kondíciu, prípadne motiváciu. Nákup hráčov alebo hľadanie nových talentov je v hre naozaj prepracované.

Rovnako aj taktický režim je veľmi dôležitý, akú taktiku zvolíte, prípadne rozloženie hráčov po ihrisku, platí to na každého súpera individuálne. Taktiku si ale (aby ste boli úspešní) treba upravovať aj podľa aktuálnej zostavy vlastných hráčov. Po upravení súpisky a nastavení hernej taktiky som si zapol prvý zápas. Musím priznať, že počuť po hodine úplného ticha zvuk, ako hráč kope do lopty a rozhodca zapíska, bolo celkom prijemné, ale rýchlo to skončilo a nastalo opäť ticho.

Pozitívne hodnotím, že Football Manager 2021 vám umožní zasahovať do už prebiehajúceho zápasu. Nemusíte sa sústrediť len na taktiku pred zápasom, ale zápas môžete aktívne ovplyvňovať. Ticho nebola tá najhoršia vec, ovládanie pre Xbox bolo hrozné. Na tlačidle „LT“ bolo herné menu, posun medzi položkami fungoval ľavým analógom a presun už v danej položke šípkami. Ak ste sa chceli len posúvať v hre ďalej, stačilo stláčať len „RT“. Hra vám dala tie najdôležitejšie veci, ktoré ste vyklikali a išiel ďalší zápas.

Jedna vec ma zachránila, a to tá, že po stlačení ľavého analógu sa mi zobrazil kurzor a pomocou analógu som sa dokázal (aj keď veľmi pomaly) posúvať po možnostiach. Veľmi mi to uľahčilo orientáciu, zmeny v klube som robil rýchlejšie a presúvanie v hernom menu sa zlepšilo. Bolo jasne vidieť, že titul bol prioritne robený na PC s použitím myšky. Po prvých hodinách som bol ovládaním tak znechutený, že som Football Manager 2021 už nechcel ani zapnúť, no dal som mu ešte šancu. Ak by som nerobil recenziu, neviem či by som bol ochotný si zvykať.

Novému ročníku futbalového manažéra musím vytknúť aj grafiku, neberte ma v zlom, som skôr zástancom kvalitnej hrateľnosti ako dobrej grafiky. Ale táto hra vychádza v roku 2020 a má v režime simulácie zápasu horšiu grafiku ako FIFA pred desiatimi rokmi. Myslím si, že autori mali na tej grafike oveľa viac popracovať. Zaujímavosťou sú aj tlačové konferencie, kde dostávate rôzne otázky a vyberáte čo najlepšie odpovede.

Ako som spomínal, Football Manager 2021 je veľmi komplexný a aj náročnejší manažér si v nej príde na svoje. Titul však na Xboxe nepodporuje český ani slovenský jazyk. Ak ste nováčikom, nemusíte sa báť, hra má celkom dobre zvládnutý tutoriál a vysvetli vám všetko, čo potrebujete vedieť. Rýchlo sa do sveta Football Managera dostanete a keď už ste v ňom, ťažko sa z neho odchádza. Pri komplexnosti tejto hry by som však aspoň základy angličtiny viac než odporúčal.

Ja som si nový Manažér užil a v podstate si ho ešte chvíľu užívať budem. Trvalo však dlhé hodiny, než som si zvykol na ovládanie, ktoré má na konzolách „veľké medzery“. Ticho som neskôr vyriešil pustením si hudby v pozadí.

Cena je momentálne na Xbox Store 39,99 €. Myslím si, že na simuláciu, ktorá nemá dobre optimalizované ovládanie, je to dosť peňazí. Pre fanúšikov série, ktorí si ju chcú užiť z pohodlia pohovky, to zas nie je až tak veľa. Ak ale nie ste fanúšikom série a chceli by ste to skúsiť, skôr odporúčam PC verziu, inak vás čakajú dlhé hodiny zvykania si na ovládanie.

Football Manager 2021 39,99€
  • 4/10
    Technické spracovanie - 4/10
  • 9/10
    Atmosféra - 9/10
  • 10/10
    Herné rozhranie - 10/10
  • 7/10
7.5/10

Football Manager 2021 ako manažérska hra určite obstála. Je to rozvinutý komplexný titul, ktorý vás dokáže pohltiť. Ovládanie na Xboxe nie je úplne doladené a komplikuje to zážitok už z tak náročnej hrateľnosti. Absencia hudby mi príde zvláštna. Na grafickej stránke (simulácia zápasu) mohli autori ešte popracovať.