Forza-Horizon-5-Recenzia

Forza Horizon 5 - Recenzia

Nový diel populárnej série nás privádza do Mexika.

Rok 2021 je pre Xbox veľmi silný, zo štúdií Microsoftu vychádzajú samé výborné videohry. Spomeniem napríklad Psychonauts 2, Microsoft Flight Simulator ale aj novinku – Forza Horizon 5, ktorú dnes recenzujem.

Forza si vybudovala rešpektovanú povesť medzi Xbox aj PC hráčmi a netreba ju predstavovať. Zatiaľ čo podséria Forza Motorsport sa zameriava na simuláciu a okruhy, Forza Horizon neberie nič vážne a prináša akčné závody v otvorenom svete. Po trojke v Austrálii a štvorke na Britských ostrovoch, prichádza piaty diel, ktorý sa odohráva v Mexiku.

Forza Horizon 5 je ako výlet do iného sveta, inej kultúry

Keď si porovnám Forza Horizon 5 so staršími dielmi, tak asi ešte nikdy ma hra tak nevtiahla do lokálnej kultúry. Austrália mala nádherné prostredia, ale o kultúre krajiny sme sa nedozvedeli nič. Britský Horizon festival už nejaké tie zvyky zakomponoval, ale Mexický Horizon to robí ešte lepšie. Prináša totiž desiatky príbehových misií - ehm, závodov – plné skvelých dialógov aj objavovania lokálneho sveta.

Vývojári sa prakticky vo všetkom inšpirovali Mexickou kultúrou a hodnotné dialógy vám čo-to o tejto kultúre aj prezradia. Zvyky, tradície, umenie, príroda, všetko je úzko späté s festivalom, ktorý v Mexiku prebieha.

Príbeh v závodnej hre? Nezmysel, poviete si. Ale opak je pravdou. Hlavný festival Forza Horizon 5 je totiž sprevádzaný niekoľkými príbehovými linkami a množstvom zaujímavých postáv. S týmito postavami budete podnikať rôzne expedície a zároveň rozširovať festival Horizon po celej mape. Vydáte sa na expedíciu do strateného mesta Aztékov v strede džungle, vyleziete na vrchol aktívnej sopky pre geologický výskum alebo budete zbierať dáta o počasí počas najväčších búrok. Vojsť do gigantickej piesočnej búrky je v tejto hre jedinečným zážitkom.

Tieto príbehové misie so sebou prinášajú mini-questy, ktoré počas závodu alebo expedície treba splniť. V starovekom meste napríklad treba vyfotiť sochy, na letisku pozbierať potrebné veci a na sopke sa zase prezliecť do ochranného odevu a rozbiť skaly s parným komínom. Niektoré „misie“ vôbec netlačia na čas a tak si ich môžete v pokoji vychutnať. Všetko samozrejme s možnosťou online kooperácie.

V jednom z príbehov sa moja postava stretla s kaskadérkou, ktorá má točiť film, ale šoférovanie jej moc nejde. Keďže podoba medzi nami bola značná, rozhodol som sa zastúpiť kaskadérku a zúčastnil som sa točenia filmu sám. Vo výsledku išlo o sériu fantastických a šialených závodov s kamerami a vrtuľníkom, ktoré sprevádzali vtipné dialógy. Dokonca aj v rádiu budete počuť novinky z festivalu, napríklad komentár k vášmu víťazstvu v poslednom závode.

Kopec možností progresu

Vývojári si zo starších hier zobrali to najlepšie, systém odmeňovania prakticky za každú akciu. Každým vyhraným závodom prispievate do banku svojho festivalu. Na každej úrovni si môžete odomknúť jednu z 21 expedícií festivalu v šiestich rôznych témach. Odmenou bývajú najmä nové automobily, či možnosť zakúpiť si novú nehnuteľnosť a tiež nové typy závodov.

Vozidlá môžete zase šľachtiť bodmi za štýl jazdenia. Za každý drift, šmyk, otočku, skok ale aj za rýchlu jazdu, či búranie do objektov získavate body ovládnutia. Tie potom môžete investovať späť do vozidiel a zvýšiť si príjem týchto bodov. Body sú zdieľané naprieč vozidlami a tak je len na vás, do ktorých budete body investovať.

Hra vás za nazbierané XP odmení kolesom šťastia, kde si môžete vytočiť nové autá, peniaze, oblečenie, emotikony aj hlášky do komunikačného systému Forza Link. Tieto možnosti hráči Horizon moc dobre poznajú a fungujú skvele, pocit odmeňovania budete mať prakticky stále. Čokoľvek v tejto hre robíte, hra vás za to odmení. Navyše, silný dôraz kladie aj na sociálne prepojenie a každý váš úspech je porovnávaný s priateľmi, čo ešte viac motivuje k zlepšovaniu.

Stovky vozidiel, kustomizácia aj možnosti zdieľania výtvorov

Forza Horizon 5 už tradične obsahuje viac ako 500 vozidiel výrobcov z celého sveta. Tradičné značky ako Porsche, Ferrari, Audi, Jaguar alebo Lamborghini sú doplnené o menej tradičné, Holden, Maserati aj RAM. Škodovka stále chýba. Áut je na výber fakt hromada a snáď ešte viac je dostupných polepov. Komunitné, aj oficiálne dizajny si môžete na auto stiahnuť a aplikovať behom pár klikov.

K novým autám sa dostanete buď vytočením z kolesa šťastia, odmenou za závody a výzvy, kúpou z obchodu alebo z miestnej burzy. Na nej môžete auto ihneď odkúpiť, alebo prihadzovať po menšej sume a dúfať, že vám ho nikto nevyfúkne. Nechýbajú ani autá v stodolách skryté na mape. Nové vozy tiež môžete dostať do daru od iných hráčov, takisto môžete auto darovať.

Svoje tátoše si môžete kustomizovať v najširších možnostiach, aké Forza kedy mala. Od pneumatík, cez karburátor až po výfuky, všetko na aute je možné si upraviť. Napríklad také výfuky majú priamy vplyv na zvuk vášho vozidla a iné časti zase na jeho výkon. Systém tuningu je prehľadný a jednoduchý, takže si úplne ľahko môžete vyskladať napríklad auto na offroad s dobrým ovládaním. Rovnako ako dizajny a polepy, aj výkonnostné nastavenia je možné zdieľať medzi hráčmi. Konkrétne nastavenie si stačí stiahnuť a zaplatiť za nové diely.

Pred vývojármi si fakt musím zložiť klobúk pred tým, na čo všetko mysleli. Nekladú polená pod nohy, všetko je možné zdieľať medzi hráčmi, menu sú prehľadné a aplikácia nejakých zmien trvá len pár sekúnd. Nestačí vaše auto na závod? Z pauzy hry si upravíte výkon a môžete jazdiť. Všetko je otvorené hneď od začiatku.

Nádherná príroda v Mexiku

Osobne mi najviac sedelo zasadenie Horizon festivalu v Austrálii. Milujem tropické prostredie a červené západy slnka. Forza Horizon 5 je však minimálne tak podmanivá, ako posledné diely. Tento krát sú biómy ešte pestrejšie. Mapa je rozdelená na niekoľko sekcií. Na západe sú piesočné duny, nasledujú púšte plné kaktusov, palmové pláže, hospodárske polia a husté lesy, v neposlednom rade bažiny a džungľa. Dominantou mapy je obrovský vulkán, hora s plesom na jej vrchole.

Príbehové misie vás prevedú všetkými týmito prostrediami. Niektoré závody sú vytrvalostné a ťahajú sa z jednej strany mapy na druhú, trvať môžu aj dvadsať minút. V ponuke sú však ako offroad závody, tak tie cestné.

Po vizuálnej stránke sú prostredia skutočne nádherné, prepracované do posledného detailu. Fotorealistické útesy na juhu, hlboké piesočné duny, modré zátoky a husto zarastené lesy – všetko dýcha jedinečnou atmosférou. Vývojári v rôznych ročných obdobiach do hry znovu naskenovali oblohu v reálnom Mexiku a tak budete mať pocit, že ste fakt na mieste. Mám však mierne výhrady k zmene dňa a noci, mal som pocit, že jazdím stále len vo dne, tak som ani nemal možnosť nafotiť toľko večerných záberov, koľko by som chcel. Tie prišli až keď sa ročná doba zmenila na jeseň, mení sa každých pár dní.

Battle royale vo Forza Horizon?

Okrem klasických závodov proti AI jazdcom máte možnosť si závody odjazdiť v kooperácii alebo v PvP režime. Musíte však mať vo svojom konvoji ďalších hráčov. V úvodných dňoch po vydaní hry bol s týmto sakra problém. Konvoj neustále odpájalo, furt bol niekto z našej skupiny offline alebo boli lagy. Niekedy sme sa nevideli na jednej mape, niekedy sme nevideli ani len ikonku. Často sa nám stávalo, že síce sme jazdili rovnaký závod, každý videl niečo iné. Ja som videl, že môj kamoš je štvrtý ale on mi furt tvrdil, že je prvý. Proste každý videl inú realitu rovnakého závodu.

Na mape sa čas od času objavia aj režimy PvE alebo PvP. PvE režimy Horizon Festival dobre poznáme zo starších dielov. Skupina hráčov dostane jednu veľkú úlohu – napríklad naskákať spoločne 10 kilometrov, alebo rozbíjať terče.

Najväčším PvP režimom na mape je znovu The Eliminator, teda Battle Royale. No fakt by ma ani nenapadlo, že v závodnej hre je možné vymyslieť tak originálny Battle Royale, ako ten vo Forze. 72 hráčov sa spawne v kruhu, ktorý sa postupne začína zmenšovať. Každý jazdí na pomalom chrobáku, ale na mape sú skryté aj lepšie autá. Hráči počas toho, ako sa kruh zmenšuje, si hľadajú autá lepšej a lepšej triedy.

Ak narazia na iného hráča, môžu ho vyzvať na krátky súboj – dôjsť do náhodného cieľa ako prvý. Ten kto prehrá, v Battle Royale vypadáva. Hráči, ktorí ostanú v hre až do posledného kruhu, dostanú jeden spoločný cieľ – kto sa do neho dostane ako prvý, vyhráva. Preto je potrebné využiť dostupný čas nie len na nájdenie čo najlepšieho vozidla na záverečný súboj, ale aj na vyradenie slabších oponentov, či vyhýbanie sa tým silnejším. Tento režim je naozaj zábavný a originálny.

Samé chvály, a čo hrateľnosť?

Forza Horizon 5 – ako som už spomínal – nekladie žiadne polená pod nohy. Ak hra vycíti, že stále prehrávate, sama vám navrhne zníženie obtiažnosti. Ak ste naopak veľmi úspešní, navrhne zvýšenie obtiažnosti. Hráči majú k dispozícii množstvo nastavení a asistencií, vývojári nezabudli ani na hendikepovaných.

Ovládnuť väčšinu vozidiel je hračka a ak vám náhodou nejaké nevyhovuje, napríklad moc šmýka, je to len otázka drobnej kustomizácie. Napríklad s takými Hoonigan autami si užijete najviac zábavy, keďže zákruty sa s nimi dajú vyberať akoby ste boli Ken Block. Forza Horizon 5 som hral primárne na Xbox ovládači, ale skúšal som to aj na staršom volante. Hra okamžite zaregistrovala volant a nemal som s kompatibilitou žiadny problém. Vibrácie, povrchy a force feedback sú spracované absolútne fantasticky a uveriteľne. Kamarátovi zase novší volant nefungoval, túto chybu už vývojári stihli opraviť.

Problém je, že hra akoby pri jazde na volante povypínala všetky asistencie a jednoducho sa dostanete do nekontrolovaného šmyku. Možno je to tak aj v reáli, neviem, ale na gamepade sa mi to stalo len málokedy. Možno je to sila zvyku a tréningu. Forza sa však úplne v pohode dá zahrať aj na klávesnici.

Super grafika a zvuky, ale aj fantastická optimalizácia na PC

Zlepšenie oproti predchádzajúcim dielom je vidieť na poli vizuálneho aj zvukového spracovania. Hra teraz ťaží z výkonnejších konzol Xbox Series a pribudol RayTracing, prostredia sú detailnejšie, nasvietenie uveriteľnejšie. Modely áut sú viac-menej recyklované z Forza Horizon 4 aj keď pribudlo pár nových kúskov. Stále sú však dostatočne fotorealistické. Nechýba ani foto mód, s ktorým si túto vizuálnu podívanú môžete nafotiť. Ide totiž o jeden z najkrajších otvorených svetov v hrách vôbec.

Vývojári však prekopali zvuky automobilov a to ako zvnútra, tak aj z vonku. Pri prepínaní kamery budete vždy počuť autentický zvuk motora aj výfukov presne ako v realite. Mnohé automobily teraz vydávajú výraznejší „rámus“ čo pridáva k autenticite jazdy. Zvuky automobilov sa pomerne presne prispôsobujú jazde a plynu. Spomenúť musím aj výbornú hudbu, ktorá poteší azda každého poslucháča.

Ak by som mal označiť dve najlepšie optimalizované hry v roku 2021, bol by to nedávno recenzovaný Back 4 Blood a Forza Horizon 5. Aj Forza mi totiž beží ako po masle na maximálne detaily. Pri prvom spustení hra skompiluje súbory a väčšinou sa aj rýchlo načíta. Na pomalších HDD môžete zaznamenať doskakovanie celých častí mapy, odporúčam preto hru inštalovať výhradne na SSD. Navyše, hru si doslova môžete zahrať aj bez grafickej karty a pobeží skvele aj na starších zostavách. Pre zmeranie výkonu a zvolenie optimálnych nastavení vám poslúži zabudovaný benchmark.

Stále tu však ostávajú otravné sieťové problémy, ktoré nie sú úplne vyriešené ani desať dní po vydaní. Okej, síce sa do hry prihlásilo už desať miliónov ľudí a servery možno na to neboli dimenzované, ale časté odpájanie, hláška offline, rubber-banding či lagy sú nepríjemné v každej hre. Nehovoriac o nerovnosti pri závodoch s priateľmi. Verím, že postupom času sa tieto problémy vytratia aj bez zásahu vývojárov.

Forza Horizon 5 je skutočne ultimátna hra roku 2021. Prístupná pre deti aj dospelých, pre hardcore hráčov, fanúšikov motošportov ale aj adventúr, táto hra dokáže uspokojiť všetky skupiny. Skvelá príbehová časť je plná zaujímavých dialógov, mexickej kultúry a výziev, na ktoré nezabudnete. Parádne audiovizuálne spracovanie je len čerešničkou na torte plnej obsahu, ktorý vás zabaví na desiatky hodín.

Forza Horizon 5

Zvuky - 10/10

Multiplayer - 9/10

9.5/10

Ak hľadáte titul na dlhé zimné večery, Forza Horizon 5 je tou správnou voľbou. Formulku open-world závodných hier štúdio Playground vyšperkovalo k dokonalosti. Ide o jednu z najlepších hier vydaných v roku 2021, preto by ste si ju nemali nechať ujsť.

Kúpiť