FRACT OSC – Recenzia

4 mája, 2014 Michal Pavlík

O hre FRACT OSC ste pravdepodobne nepočuli, no ak máte radi elektronickú hudbu, tak sa s touto hrou rýchlo zoznámte, napríklad aj v našej recenzii.

Vývojári zo štúdia Phosfiend Systems milujú hudbu a videohry. Na znak tejto lásky vytvorili veľmi zaujímavú hru, ktorá oživila priemerný jarný lineup indie hier na Steame.

Na tento titul, ktorý bol pôvodne projekt jedného študenta vysokej školy, som sa dlho tešil a bol som veľmi šťastný, keď som našiel kľúč na hru vo svojej emailovej schránke.

Je úplne nepodstatné za koho hráte v tejto hre alebo či má nejaký plnohodnotný príbeh. Celý FRACT mi prišiel ako osemhodinový sen, v ktorom som sa túlal po abstraktnom svete, postavenom na hudbe. Hneď v prvých minútach hrania som videl silnú inšpiráciu z filmov Tron. Krátky tutorial mi predstavil veľmi jednoduché a intuitívne ovládanie a hor sa do toho. Výťah ma vyniesol a úroveň vyššie, do zvláštnej krajiny a ja som netušil kam mám ísť. Všade okolo mňa trčali podivné geometrické objekty, zafarbené do pastelových farieb. Nevnímal som ich umelo, skôr som mal pocit, že vznikli prirodzene na podnet hudby. Sem tam sa v diaľke ozval hlboký, potlačený tón alebo tiché cinknutie. Okrem toho vládlo v tomto zvláštnom svete ticho.

Moje blúdenie po farebných chodbách posúvala ďalej rastúca intenzita tónov, až som dokráčal k podivnej konštrukcii, plnej neónových trubíc a rôznych tlačidiel. Prišiel som na to, že môžem tieto tlačidlá používať a to už som riešil prvý hlavolam. Veľmi sa mi páčilo, ako ma hra odmeňuje za dobrý postup v rébusoch. Ak som spravil v hádanke správny krok, začali sa vytvárať melódie zo zvukov, no po vyriešení celej hádanky začalo všetko okolo mňa lietať v rytme, blikať farbami a pulzovať na výbornú elektronickú hudbu, ktorá vznikla vďaka mne. A moje oči a uši kričali: OMG! Chceme toho viac!!!

Fract 1 Fract 2

Jediným poslaním v hre, je odhaliť tajomstvo tejto čarovnej krajiny. Je zložená z troch veľkých odlišných celkov a každý obsahuje približne šesť hádaniek. Ich náročnosť je rôzna. Niektoré som prebehol za pár minút a pri ostatných som presedel 20 minút a opakujúce sa tóny mi pri riešení začali riadne liezť na nervy. Takže, ak hlavolamy nemáte práve v láske, často sa zaseknete a budete musieť počúvať tie isté zvuky dookola. Narazíte na hádanky typu: zoraďovanie kociek na správne miesta a vytvorenie cesty, otáčanie laseru, aby dorazil k svojmu cieľu alebo vytváranie správnej melódie, ktorá odomkne most k ďalšiemu rébusu. Ale tá hudobná explózia za dokončenie takýchto hádaniek stojí za to skoro vždy, nech je hlavolam akýkoľvek. A nebudú šťastné iba uši, oči si prídu na svoje, keď všetky tie konštrukcie a objekty začnú pohybom a farbami doprevádzať hudbu. Celý soundtrack má na svedomí Mogi Grumbles a môžete si ho vypočuť napríklad na tomto Bandcamp odkaze. Mne hudba pripomína soundtrack z filmu Drive alebo skupinu Boards of Canada.

Skvelá pesnička nie je za vyriešený hlavolam jediná odmena. FRACT má v sebe výborný program na tvorbu elektronickej hudby a pri každom úspešnom rozlúštení hádanky sa odomkne nová funkcia. Po prejdení celej hry máte k dispozícii hudobný editor, ktorý je prepojený priamo s Youtube a môžete sa v ňom riadne vyblázniť, ak na to budeme mať dostatok času. Keďže ja ho až toľko nemám, veľa času som pri tvorbe nestrávil, no vrelo vám ho odporúčam.

Fract 3 Fract 4 Fract 5

Grafické spracovanie hry je zaujímavé. Grafika je jednoduchá, ale svoj účel spĺňa na 100%. Sem tam som mal pocit, že je hra postavená na voxelovom engine. Ak by sa ma niekto spýtal, ako vyzerá svet vo FRACTe, tak by som odpovedal, nech si predstaví mesto Babylon v neónovej budúcnosti, ktoré zasiahne meteroid plnený hudbou, zničí väčšiu časť mesta, poškodí gravitáciu a všetko podriadi hudbe. Po takomto svete sa mimochodom budete pohybovať pomocou portálov, takže sa kedykoľvek môžete vrátiť k vyriešenej hádanke pre inšpiráciu alebo naspäť do štúdia. FRACT má samozrejme kopu achievementov a veľká časť sa dá získať za objavovanie skrytých častí tohto sveta. Čiže ak vám zaberie hlavná misia osem hodín hrania, máte tu ešte zopár ďalších hodín na potulovanie a hľadanie achievementov, plus výborný hudobný editor. Celkom slušný balík za 15€, v porovnaní s inými hrami.

Možno niekto z vás hral hru Proteus. Ak sa vám to páčilo alebo ste to aspoň nezaradili medzi nudné hry, tak pri FRACTe budete plesať radosťou. Potrebujete na to jedine aspoň priemernú aparatúru alebo slúchadlá a hlavne dosť času na užitie si celej hry. Hudobný nadšenci určite ocenia editor a všetky tie syntetizátory, samplere a ďalšie tlačidlá, či funkcie, ktorých som ja vôbec nerozumel.

Fract 7 Fract 8 Fract 9

Najsilnejší moment: To predstavenie pre oči a uši, spustené po vyriešení posledného hlavolamu, si budem pamätať ešte dlho.

FRACT OSC si môžete kúpiť na Steame.