Frostpunk – Recenzia PS4 verzie

Frostpunk PS4

Zima sa blíži a vy máte za úlohu zabezpečiť prežitie poslednej fungujúcej spoločnosti na Zemi.

Úspešný počin našich severných susedov si po viac než roku a pol konečne môžu vyskúšať hráči aj na konzolách a my si pri tejto príležitosti hru pripomíname recenziou. Developeri z 11 Bit Studios sa tentokrát rozhodli svoje dielo zasadiť do prostredia ľadom zničenej alternatívnej minulosti. To najlepšie čo môže svet real-time stratégie ponúknuť v spojení so SURVIVAL žánrom nemohlo dopadnúť inak než na výbornú. Napriek tomu by som ale Frostpunk s pokojným svedomím nemohla odporučiť každému.

Skôr než sa dostaneme k samotným úskaliam, ktoré potrápili (a ešte len potrápia) nervy mnohých hráčov, nedá mi nevyzdvihnúť krásne grafické spracovanie hry. Je až neuveriteľné ako sa tvorcom podarilo sprostredkovať pocit chladu a tepla len s minimalistickým využitím bielej, steampunkovo hnedej a teplej oranžovej farby. Beznádejnú atmosféru zosilňuje aj dramatická hudba sprevádzaná až mrazivo realistickým audiovizuálnym efektom. Pri poklese teploty len bezmocne sledujete ako okraj vašej obrazovky pokryje silná námraza. V kombinácii so zvukmi praskajúceho ľadu máte pocit, že sa mráz dostáva pod nechty nie len obyvateľom mesta ale aj vám samotným.

S prihliadnutím na fakt, že sa jedná o hru primárne vyvíjanú pre PC je ovládanie takmer bezproblémové. Akurát pri prechode kurzoru z mesta do ľadovej divočiny si kamera občas zaskáče ako sa jej zachce. V zásade sa ale nejedná o nič čo by výrazne uškodilo pôžitku (a trápeniu) z hrania.

Vo všetkých scenároch, ktoré vám Frostpunk ponúkne je alfou aj omegou celej infraštruktúry generátor na uhlie poskytujúci potrebné teplo. To už trošku predbieham, pretože zvyšné tri varianty príbehu sa stanú hrateľnými až po dovŕšení dvadsiateho dňa v hlavnom príbehovom móde – New Home. To môže byť väčšia výzva než by sa na prvý pohľad mohlo zdať.  Ako kapitán konvoju cestujúceho z Londýna tu musíte okolo spomínaného generátora postaviť mesto s vhodnými podmienkami pre život – posledné skutočné mesto na Zemi. Pri obtiažnosti si namiesto celkovej úrovne prispôsobujete náročnosť jednotlivých aspektov hry (ľudské potreby, ekonomika, počasie, spoločenský postoj). Tu vás rovno pripravím na to, že ani na najnižších úrovniach nepôjde o žiadnu prechádzku ružovou záhradou.

S umiestnením budov hra príliš veľké drahoty nerobí. Objekty slúžiace na ťažbu samozrejme musíte umiestniť v závislosti od polohy ložiska. Okrem toho však máte pri architektúre mesta viac-menej voľnú ruku. Jednou z prvých úloh je postaviť signalizačný maják vďaka ktorému budete môcť vysielať skautov na výpravy do divočiny. Na rozdiel od chaosu v meste prebiehajú tieto expedície celkom pokojne. Teda až pokiaľ nenarazíte na skupinu medveďov ohrozujúcich potenciálnych nových osadníkov. V takom prípade je na vás či sa rozhodnete útočiť alebo ľudí nechať napospas svojmu osudu. Ak sa pri Frostpunku necháte nalákať na nálepku city-building, musíte sa zároveň pripraviť aj na survival v tej najsurovšej podobe.

S obmedzeným prísunom surovín na stavbu a najmä s nedostatkom pracovnej sily je potrebné každý krok dvakrát premyslieť. Budujete podľa potrieb ľudí a všetky vaše zlé rozhodnutia budú nekompromisne potrestané. Po celý čas vám do očí neprestajne bije červený a modrý ukazovateľ nespokojnosti a nádeje. Udržanie optimálnej hodnoty pri oboch prípadoch vás bude stáť nemalú dávku zničených nervov.

Frostpunk sa vám snaží trpezlivo vysvetliť každý jeden krok tutoriálmi. Stále však platí, že najviac sa naučíte na vlastných chybách. Radím vám nebrať svoj prvý pokus vo Frostpunku príliš vážne. Hra prezieravo ani len priebežne neukladá váš postup. Ak ste so svojím výsledkom spokojní, možnosť pre manuálne ukladanie nájdete v menu.

Samostatná kapitola patrí spôsobu akým tvorcovia pojali strom schopností. Namiesto klasického kupovania schopností za XP musíte „financovať“ výskum prebiehajúci vo workshope. Takýto druh výskumu je zameraný najmä na funkčnosť budov a generátora. Nič výnimočné poviete si. Oveľa originálnejší koncept priniesla takzvaná Kniha zákonov. Raz za určený čas tu podpisujete zákon značne ovplyvňujúci vývoj celej spoločnosti. Vzhľadom na reputáciu štúdia som bola vopred pripravená na morálne zaťažujúce rozhodnutia. Riešenie otázok ako nútená detská práca či využívanie orgánov z mŕtvol predčilo dokonca aj moje očakávania (a to som nespomenula tie najrozporuplnejšie zákony).

Podpisom väčšiny zákonov sa zároveň zaväzujete aj k splneniu určitej požiadavky. Nehráte tu za slovenských politikov a preto vám plané reči stačiť zďaleka nebudú. Ak sa napríklad chcete blysnúť pred občanmi podpísaním zákona o verejných domoch, dostanete (napríklad) 3 dni na to, aby ste tento dom skutočne aj postavili. V opačnom prípade sa nesplnenie ultimáta negatívne odrazí na ukazovateľoch nespokojnosti a nádeje čo pre vás môže mať neskôr fatálne následky.

Frostpunk je o voľbe medzi zlými a horšími rozhodnutiami.

Vaším najväčším nepriateľom sa prirodzene stane všadeprítomná zima. Z „príjemných“ -20 stupňov dokáže v priebehu niekoľkých sekúnd klesnúť na teplotu kedy už hrozí pracovníkom veľké riziko vážneho ochorenia a následne smrti. V takejto situácii máte dve možnosti. Pokiaľ nedisponujete parou poháňanými automatonmi pre ktorých chlad nie je problém, musíte sa pokúsiť na jednotlivých pracoviskách udržať akceptovateľnú teplotu, čím ale zvýšite spotrebu uhlia. Ak sa rozhodnete nechať ľudí pracovať v treskúcej zime, treba sa pripraviť na závratný rast počtu chorých (a práce neschopných) ľudí. Investovať drahocenné suroviny a pracovnú silu do jednoduchých doliečovákov je rovnako neisté riešenie ako riskovať zlyhanie generátora. V podobnom duchu musíte riešiť problémy na všetkých pracoviskách.

Frostpunk je jednoducho o vyberaní medzi zlými a horšími rozhodnutiami. A ak sa náhodou dostanete do bodu kde všetko funguje tak ako má, ľudia sú spokojní, sýti, surovín je dostatok, vtedy na rad prichádzajú duchovné potreby ľudí… Zaistiť prosperitu mesta, plné žalúdky a teplo v domovoch je jedna vec, udržať si zdravého ducha je vec druhá. Radšej než chytať sa za hlavu a prevracať očami nad požiadavkami občanov je rozumnejšie neodkladne ich riešiť. Verte mi, nie je nič príjemné ísť do postele po 6 hodinách hrania s vedomím, že hra skončila vaším vyhostením do ľadovej divočiny len preto, že ste kostoly nepovažovali za dôležité. A teraz si predstavte, že všetky občianske nepokoje a revolty sú len žabo-myšie vojny oproti tomu čo sa na vás valí zvonku. To už sa pomaly, ale isto dostávame k príbehovým spoilerom, ktoré by som nechcela rozvíriť viac, než je treba.

V mierne odlišnom duchu sa nesú aj ostatné tri scenáre. V The Arks máte na starosť správne fungovanie rezervoárov rastlín a semien, pri The Refuges musíte zvládnuť návaly utečencov pred zimou a v neposlednom rade je tu The Fall of Winterhome kde máte za úlohu znovu nastoliť poriadok v už postavenom a dezolátne zničenom meste.

Frostpunk vás k sebe nekompromisne pripúta na niekoľko hodín pričom hrozí, že hru vypnete v nie príliš zdravom psychickom rozpoložení. Napriek tomu sa na opätovné vrátenie do vášho ľadového domova zaručene budete tešiť. O niečo múdrejší a skúsenejší sa vám to tento raz určite podarí dotiahnuť do úspešného konca (a možno opäť nie). Hru budete nenávidieť a milovať zároveň. Poliakom jednoducho v posledných rokoch v hernom priemysle ide karta a ja som zvedavá s akou novinkou nás ľudia z 11 Bit Studios prekvapia najbližšie.

Hra Frostpunk vychádza 11.10.2019 na Xbox One a PlayStation 4.

Frostpunk PS4
  • 9/10
  • 9/10
    Grafické spracovanie - 9/10
  • 9/10
    Soundtrack, audiovizuálne efekty: - 9/10
  • 10/10
    Atmosféra - 10/10
9.3/10

Skvelá 4x city-building survival hra s neopakovateľnou atmosférou, ktorá exceluje vo všetkých svojich žánroch. Jej najväčšou prednosťou a zároveň nevýhodou je paradoxne náročnosť, kvôli ktorej sa jedni hráči nebudú vedieť od hry odtrhnúť týždne a naopak druhí jej po pár pokusoch už nedajú ďalšiu šancu.

5 (1 vote)