Gran Turismo Sport – MEGARecenzia

19 októbra, 2017 Marek Jaroš

Hra, v ktorej sa môže stať profesionálnym jazdcom ktokoľvek.

Keď pred takmer 10 rokmi prišiel Nissan, Sony a Polyphony Digital s nápadom GT Academy, kde by sa hráči z poza televíznych obrazoviek “vyjazdili” až do profesionálneho pretekárskeho týmu Nissanu, bola to revolučná myšlienka. Dnes, po takmer 10 rokoch sa Gran Turismo Sport pokúša zájsť ešte ďalej. Tí najlepší z najlepších totižto nedostanú len FIA Gran Turismo Digital License, ale budú aj ocenení na záverečnom galavečeri po bokoch skutočných jazdcov, ako napríklad Lewis Hamilton.

Kto 4 roky od uvedenia Playstation 4 na trh márne čakal na Gran Turismo 7, zrejme ostane sklamaný. Gran Turismo Sport totižto NIE JE Gran Turismo 7. Zmena vo filozofii tohto titulu je jasná a je tak trocha nepochopiteľné, ako hráči mohli čakať niečo iné. Kazunori Yamauchi už od prvého predstavenia hry hovoril, že GT Sport bude o niečom úplne inom. Hra je o závodení s reálnymi jazdcami. Áno, o závodení online.

Hlavnou myšlienkou hry je možnosť dať obyčajnému človeku možnosť závodiť. Gran Turismo Sport chce, aby pretekanie bolo pre všetkých, bez ohľadu na skúsenosti či vek. Jednoducho vám hra do rúk dáva všetko, čo potrebujete. Trať, auto, možnosť si ho nastaviť a pretekať.

Ale poďme pekne po poriadku. Hneď ako hru zapnete a prebehnete cez úvodné nastavenie jazyka a obrazu, privíta vás minimalistická úvodná obrazovka. Riadok z najnovšími správami dole, menu s výberom režimov hore a na ľavo menu s vašim profilom. Ostáva tak obrovský priestor, ktorý hra využíva na premietanie rôznych scenérii, ktorým dominujú autá z hry. Už úvodná obrazovka vám tak napovedá, na čo ste hru zapli a na čo sa môžete tešiť.

Ak necháte hru pár minút na pokoji, menu zmizne a na obrazovke sa ostanú premietať spomínané scenérie. Dokonca sa mi raz stalo, keď som od hry odbehol a vrátil sa, že hra sama vygenerovala záznam zo závodu a ja som sa tak kochal záznamom, ktorý vyzeral ako vystrihnutý z televízie.

Vybrať si môžete z troch režimov – Arkáda, Kampaň a Športový režim. V Arkáde máte na výber z viacerých možností. V klasickom preteku si vyberiete trať, auto, obtiažnosť a hráte sa. Time trials snáď netreba predstavovať a v Drift móde máte na danom úseku trate nazbierať čo najviac bodov za drift. Taktiež tu nájdete možnosť si nastaviť vlastný závod, či možnosť si zahrať hru vo VR.

Čo však zaujme z tejto ponuky najviac, je možnosť hrať v split screene. Zoberte brata, otca či frajerku a rozdajte si to na okruhu. Je skvelé, že ani táto možnosť v hre nechýba, nakoľko ju už v dnešných hrách vídať čoraz menej. Hra vám aj v tomto režime pôjde na klasickej Playstation 4 v 1080p a 60fps, akurát v zhoršenej grafike. Ale to vám za tu srandu stojí.

Kto by od režimu Kampaň čakal niečo obdobné ako v predchádzajúcich GT hrách, ostane poriadne sklamaný. Tá v GT Sport slúži ako vstupná brána do online bojov. Kampaň sa delí na 3 časti – Autoškola, Misie a Skúsenosti z okruhov. Autoškola je obdoba licencii, ktoré si môžete pamätať zo starších ročníkov. Plníte tu rôzne úlohy, získavate medaily a posúvate sa ďalej. Tu sa vás hra snaží naučiť jazdenie v hre od úplného začiatku. Od pridávania, po brzdenie, cez hľadanie ideálnej stopy až po to, ako sa vyrovnať s nedotáčavosťou, či naopak, s pretáčavosťou vášho auta. A mnoho ďalšieho.

V misiách si na vás vývojári nachystali zaujímavé scenáre, ako prejsť nejaký úsek na trati naraz, či za jednou kolo predbehnúť čo najviac áut, alebo sa počas preteku prepracovať z posledného miesta na prvé a vyhrať. Je toho oveľa viacej a plniť tieto úlohy je zábavné, pretože ponúkajú niečo iné, ako len obyčajné jazdenie, no na druhej strane je to výzva, ak teda idete na zlaté medaile.

V Skúsenostiach z okruhov na pretekárov čakajú samotné okruhy. Tu máte možnosť sa naučiť ideálnu stopu na každej trati. Jednotlivé trate máte rozdelené na niekoľko sektorov, na ktorých vám je postupne vysvetlená ideálna stopa cez zákruty. Po absolvovaní všetkých sektorov môžete skúsiť absolvovať celé kolo. Dobré je, že hra výber necháva na vás. Ak sa vám v danom sektore nedarí, neznamená to, že nemôžete ísť na ďalší. Akurát nedostanete zlatú medailu.

Tu však treba spomenúť, že aj keď je kampaň podstatne zmenená oproti predošlým dielom, stráviť v nej môžete stále niekoľko desiatok hodín vášho času. Závisí len od toho, ako ju pojmete. Ak budete chcieť dať všetky výzvy na zlatú medailu, budete mať fakt čo robiť.

A čo ponúka hlavný režim? Šport? Momentálne len denné preteky a ponuku šampionátov, ktoré ale začínajú až v Novembri. Celý princíp režimu je v tom, že hra vás za váš spôsob jazdy hodnotí v dvoch kategóriach – Racing rating a Sportmanship rating

Racing rating vám stúpa za umiestnenia v pretekoch. Samozrejme, čím vyššie sa umiestnite, tým viac stúpate. Tak isto vás hra odmení za najrýchlejšie kolo preteku.

A v čom spočíva Sportmanship rating? Celý princíp znie na papieri veľmi elegantne, ba priam až jednoducho. Čím čistejšie jazdíte, tým vyšší rating máte. Avšak, v praxi sa ukázalo zopár chýb, ktoré budú musieť autori ešte doladiť. Hlavným problémom však sú, a s tým bohužiaľ vývojári nespravia nič, ostatní vaši spoluhráči na trati. Ak jazdíte s ľuďmi, ktorý si pomýlili Gran Turismo s Flatout, len ťažko sa vám bude dostávať váš športový rating hore.

Samozrejme, poviete si, že čím rýchlejšie jazdci jazdia, tým sú zrejme aj inteligentnejší a pretek berú serióznejšie a nebúrajú vás toľko. To je všetko aj pravda. Lenže, aby vám stúpal váš Racing rating a tým pádom ste jazdili s lepšími, musí stúpať aj váš Sportmanship rating. Obe hodnotenia sú totižto previazané. Ak ste dobrý, ale jazdíte ako hulvát, hra vás jednoducho vyššie nepustí. Na jednej strane správne, no na druhej čiastočne nespravodlivé. Čiastočne pre to, že máte jednu možnosť, ako sa kolíziam vyhnúť. Jazdiť na čele.

Avšak, ani to vám nezaručuje, že vás nikto zo zadu nezostrelí, tak ako sa to stalo mne. Jazdil som na 4. priečke a postupne som sa doťahoval na jazdca predo mnou. Lenže, ako tak brzdím do zákruty, zo zadu ma niekto zostrelí. Ledva sa udržím na trati a ako sa vraciam, drb a 10 sekundová penalizácia pre mňa je na svete. Netuším za čo, zrejme ma hra vyhodnotili ako vinníka, zrejme za vybrzďovanie. A ešte mi aj znížila rating.

Je to celkom podobná situácia, aká bola zo začiatku v Driveclube. Tam vám hra strhávala body za kolízie aj vtedy, ak niekto narazil do vás. To sa v Gran Turismo Sport deje tiež, avšak nie vždy. Ak vám pri zatáčaní niekto narazí do zadnej polky auta, hra vám ešte nič nestrhne. No ak vám narazia do prednej, hra za vynníka vyhodnotí vás a body strhne vám. Čiže ak sa v zákrute o niekoho opriete pod správnym uhľom, máte vyhraté.

Aj keď jazdenie v online ešte potrebuje vychytať svoje muchy, jedno sa musí tomuto systému nechať. Je to najspravodlivejší systém, aký sa dal vymyslieť. Aj vzhľadom k tomu, že tí najlepší sa dostanú k licencii Medzinárodnej Automobilovej Federácie, FIA Gran Turismo Digital License.

A keď už sme pri FIA, všetci hráči sa môžu zapojiť do dvoch seriálov, pri ktorých tí najúspešnejší budú stáť na koncoročnom galavečeri po bokoch skutočných jazdcov. Pretekať sa bude v dvoch režimoch – za značku a za národ. Body budete získavať v podujatiach, ktoré sa budú jazdiť na viac pretekov a samozrejme, čím vyšší rating máte, tým viac bodov získate.

Ak vás už skutočný protivníci omrzia a budete si chcieť zajazdiť len tak, rekreačne, sú tu pre vás AI protivníci. U nich som si všimol zopár zaujímavých faktov. Čiastočne sa prispôsobujú vášmu tempu. Samozrejme, ak stojíte, utečú vám, no ako som sa od preteku k preteku zrýchľoval, zrýchlili sa aj oni. Zo začiatku, keď som si na ovládanie len zvykal, profesionálna AI jazdila na trati Dragon Trail časy okolo 2 minút. No ako som od preteku k pretekom začal zrýchľovať, nakoniec sme časy stlačili aj pod 1:47. Nie len ja, ale aj AI. Tento systém mi príde praktický hlavne pre nováčikov, ktorým tak AI neutečie a ich pretek sa nezmení na nudné krúženie o samote. Takto tak vždy budú mať okolo seba zopár jazdcov.

Druhá vec, ktorá ma absolútne dostala a v iných racingových hrách som ju ešte nikdy nevidel, je defenzívna stopa od AI. Idete do zákruty, tlačíte sa do vnútra, že idete predbiehať a v tom vám pretekár pred vami zavrie dvere. Doslova. Vnútornú stopu si postrážil a zmaril vám váš pokus. Najprv som si myslel, že to bol len náhodný pohyb, no AI tento pohyb volila zakaždým, keď som sa do obdobnej situácie dostal.

Ďalšou zaujímavosťou je, že AI nie je strojová a nemá problém robiť chyby. V preteku s vozmi LMP1 pri bránení svojej pozície predo mnou, AI volila dosť agresívny štýl jazdy. A to sa jej vypomstilo, keď prešla prudko cez obrubník a dostala hodiny.

Čo sa týka jazdného modelu, je absolútne špičkový. V zákrutách cítite váhu auta, ako sa nakláňa v zákrutách a aj pri brzdení. Jednotlivé pneumatiky majú veľkú váhu na vašu rýchlosť a stabilitu auta na trati. Viete si nastaviť prakticky každý aspekt vášho auta. Výšku prednej aj zadnej nápravy, pomer výkonu i hmotnosti, odklon kolies i rovnováhu bŕzd.

Navyše, všetko je vysvetlené veľmi prehľadne a vďaka podrobným popisom nebude mať problém aj absolútny amatér zistiť, čo ktoré nastavenie mení. A zmeny vidíte v reálnom čase na štatistike, ktorá vám hovorí, ako sa daným nastavením mení maximálka, zrýchlenie či stabilita auta na trati.

Je tak radosť sa s nastaveniami hrať a skúšať, čo vám sadne viac a čo nie. Auto si tak viete nastaviť absolútne podľa seba a nastaviť ho presne na váš jazdný štýl. Hral som hru na volante a aj na Dualshocku a v oboch prípadoch hra ponúka skutočnú výzvu. Jazda s volantom vyžadovala veľkú precíznosť, stačilo pár kôl a neskutočne som sa namakal pri hre.

Ale aj na Dualshocku cítite všetky aspekty svojho auta. Navyše, hra je k vám prísna, no férová. Ak netrafíte ideálnu jazdnú líniu, máte na výber. Buď vyletíte, alebo poriadne prebrzdíte a stratíte veľa času. Ak však trafíte ideálnu stopu, vedzte, že výjazd zo zákruty budete mať fantastický a prakticky ihneď sa vzdialite vašim súperom, respektíve dotiahnete sa na auto pred vami.

Skúšal som sa pohrať s nastaveniami na svojom Mercedes-AMG. Išiel som závodiť na Severnú šmyčku, takže dlhé rovinky s miernymi zákrutami a len minimum takých, ktoré by potrebovali veľa prítlaku. Preto som si auto upravil na vyššiu rýchlosť. Ubral som prítlak z predku aj zadku auta, upravil svetlú výšku a prevodové stupne rozložil tak, aby som dosiahol vyššiu maximálku, hoc aj na úkor trocha pomalšieho zrýchľovania.

A zmena bola okamžitá. Auto v zákrutách nedržalo jak na koľajniciach, trocha viac sa bránilo a bojovalo. Avšak, na dlhých rovných úsekoch nemali súperi šancu. Síce zo zákruty vyšli skorej ako ja, vďaka rýchlejšej akcelerácii, no už po pár metroch začali strácať a v polke najdlhšej rovinky bol už rozdiel medzi nami priepastný.

Autá sa tak chovajú presne tak, ako by ste očakávali. A neskutočne hodnoverne. Zatiaľ čo s tými slabšími, ktoré nemajú tak premakanú aerodynamiku sa modlíte, aby vám auto vôbec držalo na trati keď idete do zákruty, pri športových prototypoch držíte ako prikovaný. Stačí však prudšie prejsť cez obrubník a budete mať čo robiť, aby ste svoju chybu napravil.

Čo sa týka čísel, pri Gran Turismo Sport vás hlava nerozbolí. Oficiálna štatistika hovorí o 159 autách a 17 lokalitách, ktoré spolu ponúknu 40 tratí. Čísla, ktoré dnes už neohromia, ba priam patria do slabého priemeru. Avšak, každé jedno auto je do detailov namodelované a ponúka aj pohľad z kokpitu! Tak isto aj trate vyzerajú fantasticky a hlavne tie s prírodou ponúkajú prekrásne scenérie a pohľad do diaľky je parádny. Akurát na Nurburgringu, Severnej šmyčke sa mi stalo, že som videl, ako doskakovali modely. Ale pri tej maximálke a rozlohe, ktorú mapa ponúka, sa ani nečudujem.

Nechcem sa hry zastávať, no osobne si myslím, že čísla sú dostatočné vzhľadom na zážitok, ktorý vám chce hra ponúknuť. Predsa len, stať sa špičkovým jazdcom znamená hodiny a hodiny jazdy a tréningu. A ak striedate jedno auto za druhým a trate tak isto, všetko sa naučíte polovičato. Triafať sa na konkrétnej mapy do brzdných bodov a perfektne sa naučiť prechádzať jednotlivé zákruty chce nie len cit, ale aj drinu v podobe stoviek, ak nie tisícok odjazdených kôl, až kým sa dostanete na pomyselný vrchol.

Ja osobne som v hre strávil celý týždeň a každým jedným dňom som sa zlepšoval. Desatinka v jednej zákrute, zopár tisícinok v ďalšej. A tak stále dookola, až som pomalými krokmi okresával výsledné časy. Na skrátenej verzii trati Brands Hatch som mal čas niečo nad 1 minútu. Dnes mám čas na úrovni 57 sekúnd s Audi TT a každý deň skresám pár desatín. Avšak, na najlepších mám stále čo robiť, predsa len jazdia podstatne rýchlejšie časy.

Čo sa týka grafiky, hra vyzerá neskutočne dobre. Samozrejme, Gran Turismo nikdy neoslňovalo grafikou a ani v roku 2013, pri GT6 sa Japonci neštítili zobrať modely z PS2 éry a použiť ich v hre. Našťastie, pred GT Sport ich všetky zahodili a aj vďaka tomu vyzerájú autá v hre tak dobre, no je ich zároveň aj menej. Akurát je škoda, že sa neinšpirovali napríklad pri konkurencii v podobe Project CARS a do hry stále nedali počasie a ani dynamické striedanie dňa a noci. Na výber síce máte pri preteku zo 6 časov, ktoré každé z nich ponúka trocha iné počasie, no dážď v preteku nenájdete. Len v jednej z misii som naňho natrafil.

Čím sa hra neposunula do roka 2017 je tiež deštrukčný model. Už tak trocha poznávacie znamenie Gran Turismo série. Celá hra si vystačí s odretým lakom, prasklinami na svetlách a to je tak všetko. Aj to musíte vpáliť do zvodidiel vo vysokej rýchlosti. Na jednej strane je to škoda, lebo hra by tak posunula autenticitu na ešte vyššiu úroveň. Na druhej strane by však zrejme pôsobilo na nováčikov v sérii, ak by prvé dni nič iné nerobili, len rozbíjali auto o stenu. Ale aj to by sa dalo vyriešiť jednoduchou možnosťou deštrukčný model zapnúť a vypnúť podľa potreby.

Ďalšou negatívnou vecou, ktorá je pre Gran Turismo viac než typická sú zvuky. Tu treba povedať, že sa autori hry polepšili. Samozrejme, Driveclub v tomto smere nastavil úplne iný rozmer, no už autá aspoň neznejú na jedno kopyto. Čo však stále trhá uši je zvuk, keď narazíte do auta pred vami, či zvodidiel. Ten zvuk by som prirovnal k dvom smetiakom, ktoré zrazíte dokopy.

Podstatnú časť áut, ktoré v hre budete využívať, si viete odomknúť samotným prechádzaním hry. Hra vás odmeňuje po istých v úspechoch v autoškole či v misiách, ale tak isto aj za plnenie rôznych úloh. Každopádne, viete si ich kúpiť aj kredity, ktoré v hre získavate za plnenie úloh, ale hlavne za pretekanie. Čím úspešnejší ste, tým viac dostanete. Logicky. Okrem toho ale za umiestnenie získavate aj skúsenosti, vďaka ktorému rastie váš level a dostávate aj míľové body a odjazdená vzdialenosť sa vám zaráta do denného tréningu.

Váš level vám tak slúži na odomykanie tratí v hre. Zo začiatku máte v arkádovom režime len 5 tratí, no veľmi rýchlo sa vám ich počet rozšíri. Tak isto si odomykáte aj nové kombinézy či prilby. Tie si ale viete kupovať aj za míľové body. Za tie isté body si aj kupujete možnosti tuningu, respektíve úprav pre vaše autá. A keď už sme pri kombinézach, tie si viete v hre upravovať. Tak isto aj prilbu a v editore viete vytvárať a upravovať aj vzhľad vašich áut. Meniť farby a pridávať rôzne nálepky či nápisy.

Foto mód. Ten je v hre neskutočne premakaný a ponúkne vám neskutočné množstvo nastavení, s ktorými sa viete pohrať. Na výber máte nastavenie clony, zaostrenia, rýchlosti uzávierky až po také drobnosti, ako výber rozlíšenia (fotky renderuje buď v 2K, alebo 4K) či rôzne filtre či nastavenie efektov rozostrenia šošovky. Samozrejmosťou tak je sloboda hýbania kamery, aby ste zachytili uhol presne podľa predstáv.

Ak sledujete záznam vašej jazdy, v každom momente môžete záznam pozastaviť a ísť si spraviť fotku. Hra vám sama ponúkne pohľad z niekoľkých kamier plus pohľad z kokpitu. K tomu máte ešte voľnú kameru, takže ak sa vám žiaden z ponúkaných uhľov nepáči, môžete si nájsť ten svoj.

Kapitolou samou o sebe je tak možnosť nafotiť si autá na rôznych scenériach. V hre nájdete stovky scenérii, do ktorých môžete zasadiť niekoľkou áut a spraviť si tak render. Navyše, scény majú hĺbku, takže autá môžete umiestňovať nie len hore a dole či do strán, ale aj do scény či bližšie k sebe. Možností máte neúrekom, za zmienku stoja určite scenérie z Prahy, Tokia, Manhattanu alebo z Nurburgringu. Celkovo tak nájdete 42 lokalít, kde si môžete odfotiť takýto render. Niektoré z nich sú na nerorzoznanie od reality. Aj to svedčí o kvalitne prepracovaných autách.

Gran Turismo Sport je titul, ktorý je v ohľade e-šport hrania revolučný. Aj keď si to neuvedomujeme, praktické zrovnoprávnenie najlepších GT jazdcov s tými skutočnými je krokom do novej éry nie len v pretekárskom športe, ale v hernom priemysle ako takom. Hra síce ponúka mierne odlišné zameranie, na aké boli jazdci Gran Turisma série doteraz zvyknutý no to neznamená, že hra by im nevedela dať to, čo od nej čakajú. Ak niekto nechce hrať online a súperiť tak s hráčmi z celého sveta, nemusí. Môže si nastaviť pretek podľa svojej ľubovôle a hrať.

No pre tých ostatných, ambicióznych je tu online režim v ktorom stať sa skutočne dobrým hráčom znamená stovky odjazdených hodín. A len čas ukáže, ktorí hráči na to majú a ktorí sa postavia na pódium a preberú si oficiálny titul FIA šampionátu. A séria GT nám ukázala, že aj z obývačky sa dá dostať až na 24-hodinovku Le Mans. Hlavná myšlienka hry je veľmi jednoduchá, no aj ťažká zároveň. Jazdenie je pre všetkých. A Gran Turismo Sport vás dokonale zasvätí do čara pretekárskeho športu. Zlomový titul nie len v sérii, ale aj v e-športe ako takom.

Gran Turismo Sport si môžete objednať na XGames.sk.

Gran Turismo Sport
  • 8/10
    Kampaň - 8/10
  • 9/10
    Online - 9/10
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 8.5/10
    Grafika - 8.5/10
  • 7.5/10
    Obsah - 7.5/10
8.5/10

Verdikt

Trocha iný, no stále neskutočne kvalitný zážitok. GT séria sa posunula smerom vpred, zahodila staré modely a do novej éry vykročila s prekrásnou grafikou a neskutočne prepracovaným modelom jazdenia. Vďaka nemu sa viete vyhrať s nastaveniami auta a prispôsobiť si ho k dokonalosti pre váš herný štýl. Navyše hra perfektne predstavuje základy pretekania a nastavovania auta ako takého. Skvelý zážitok ako pre začiatočníka, tak aj profesionála. Vyšperkovaná hra, ktorá ale predvádza revolúciu na trocha inom ihrisku, ako by bežný hráč vedel oceniť.

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Marek Jaroš