Grand Theft Auto V – Megarecenzia

30 septembra, 2013 Lukáš Kanik
Všetko podstatné o jednej z najlepších videohier histórie – Grand Theft Auto znovu preberá žezlo kultovej záležitosti.

Recenzia to bude dlhá, napokon ste si o ňu zahlasovali na Facebooku, ale rozhodne sa oplatí prečítať od začiatku až do konca. Ani rozsiahle záverečné hodnotenie vám totiž nenahradí informačnú injekciu v podobe 3750 slov a obrázkov, kde nájdete všetky klady aj zápory tohto majstrovského diela vývojárov z Edinburghu a ďalších štúdií Rockstar Games. Však na hre pracovalo cez tisíc ľudí a do vývoja boli investované stovky miliónov dolárov.

Ono práve vývojári z Rockstar North už nejaké desaťročie udávajú žánru otvorených akcií smer, vždy plný prekvapení a inovácií a to vlastným geniálnym spôsobom. Sandboxových gangsteriek je na trhu mnoho, ale len jednu pozná takmer každý hráč na planéte. GéTeÁčko sa vracia aby znovu vrátilo sériu tam, kde sa v širokej spoločnosti uchytila najlepšie. Vraciame sa do slnečného štátu San Andreas!

Vitajte späť v San Andreas

San Andreas. Znečistený vzduch, dopravné zápchy, slnkom zaliate hory aj púšť, naháňačky policajtov s kriminálnikmi, štetky na uliciach ale aj luxusné autá a vily v Los Santos. Znovu sa vraciame do štátu, ktorý svojim spracovaním odráža celú súčasnú Americkú podobizeň a kultúru, San Andreas sa stalo ikonou otvorenosti a slobody. Grand Theft Auto V posúva otvorenosť na nový level, len samotná pevnina je tri krát väčšia Red Dead Redemption a spolu s podvodným svetom prekonáva rozlohy San Andreas, Liberty City aj Red Dead Redemption dokopy.

Svet je rozdelený na dva obrovské bloky – mesto Los Santos na juhu vám bude povedomé zo San Andreas, severom mapy sa zase tiahne obrovský kus krajiny Blaine County, ktorá kombinuje pohoria, trávnaté pláne, lesy, farmárske polia, púšť aj more. Svet svojim rozsahom skrýva do kapsy väčšinu otvorených titulov na trhu, jeho rozloha je celkovo 120 kilometrov štvorcových. Pre porovnanie, mapa San Andreas mala veľkosť 36 kilometrov štvorcových. Určite vás bude zaujímať, ako dlho vám potrvá prejazd okolo celej mapy po diaľnici, s rýchlym športiakom to zvládnete za jedenásť minút.

Krajina je však tak členitá a rozmanitá, že si jej skutočnú rozlohu uvedomíte až po tom, čo uvidíte veľkosť sveta z tých najvyšších miest. Svet je navyše plný detailov a drobností, ktoré ho nerobia prázdnym, práve naopak, vzhľadom na veľkosť ide o svet veľmi živý a zaujímavý. Naopak, 270-kilometrový ostrov Altis v ARMA III je prázdny a úplne bez ducha. Krajina v možno je o čosi detailnejšia a graficky krajšia než centrum Los Santos, v oboch prípadoch je okolie preplnené reálne zasadenými objektmi, odpadkami, haraburdím aj vegetáciou.

  

Aj napriek živému spracovaniu tu nájdete nevyužité miesta, ktoré príbeh obišiel míľovými krokmi až to vyzerá, že si ich Rockstar Games šikovne schováva pre budúce DLC. Napríklad taká vojenská pevnosť Fort Zancudo ponúkne len jedinú úlohu – krádež vrtuľníka a celé východné pobrežie štátu navštívite len pri prejazde diaľnicou. A to je práve škoda, pohľad na veterné elektrárne alebo vodnú priehradu za mestom je fantastický, nič vás k nim však nezavedie a objavovanie východnej časti mapy ostane na vás. Aj po dohraní príbehu teda budete mať na mape stále neodhalené miesta.

Tri hlavné postavy – novinka nie len v sérii ale aj v žánri

Mapa GTA V je prístupná od samého začiatku, už nedostanete 5 hviezdičiek za prekročenie územia, začíname však v Los Santos, kde bývajú dve z troch hlavných postáv. GTA 5 tak prináša niečo úplne nové nie len do série, ale aj do žánru. Ovládať totiž môžeme tri postavy, medzi ktorými si môžeme pri hraní až na pár výnimiek ľubovoľne prepínať. Tráviť čas teda môžete so svojou obľúbenou, nebudete viazaní na jedného tak, ako tomu bolo v minulosti. Bol tento krok správny a neodpútava to pozornosť od jednotlivých hrdinov?

Každého z nich spoznáte postupne a každý z nich zavedie hráča do iného prostredia a sociálnej vrstvy. Prvý z nich je Michael De Santa – bývalý zlodej a federálny svedok, ktorý si žije vďaka štátu na vysokej nohe, má vilu s tenisovým kurtom a na dvore mu stoja drahé autá, na druhej strane ho žena podvádza, dcéra chce byť pornoherečkou a mladý húli trávu pri videohrách. Druhá postava – Franklin Clinton pochádza z černošskej štvrte, býva so svojou tetou a práca v autopredajni ho rozhodne nebaví. Vždy sníval o tom, byť pravým gangstrom, takým ako chalani z Grove Street, ale nikdy k tomu nedostal príležitosť. Nakoniec preberáme aj rolu Trevora Phlipsa, bývalého parťáka Michaela, ktorý sa po nevydarenej lúpeži pred desiatimi rokmi usadil v púštnom Sandy Shores a teraz podniká ako slušný občas pod obchodným názvom Trevor Philips Enterprises. Pašuje zbrane do San Andreas.

  

Michaela nudný bohatý život prestáva baviť a tak dáva do kopy starú partiu s hackerom Lesterom, do ktorej priberá aj mladého Franklina. Nakoniec sa späť dostáva aj Trevor a spolu naplánujú niekoľko veľkých lúpeží naprieč štátom. Samozrejme sa príbeh komplikuje a lúpežami najlepšie strážených miest v San Andreas proti sebe poštvú aj nejakú tú mafiu, či FIB. Franklin do prípadov zapletie svojich kamošov, Michael svoju rodinu a Trevor bude musieť ochrániť svoj biznis. Všetci traja budú musieť spraviť nejakú tú službu pre vplyvných ľudí mimo vlastných, podotýkam geniálne premyslených lúpeží.

Každý z protagonistov predstavuje úplne iný druh osobnosti a každému tak sadne niekto iný. Internet si zamiloval hlavne Trevora, ktorý svojim výstredným správaním vyniká z trojice najviac. Jeho brutalita, nevychované mravy, štedrý slovník a nechutnosť sa prejavia v každom momente, ktorý s ním strávite. Nebude nič nezvyčajné, ak ho pri náhodnom prepnutí nájdete ožratého v ženských šatách uprostred hôr. Michael je zase vôbec prvý hrdina v sérii GTA, ktorý má skutočnú rodinu a zároveň je to aj najstaršia postava. Je lídrom skupiny a mozgom väčšiny akcií.

  

Medzi postavami je možné mimo misie prepínať kedykoľvek, vždy ich tak nájdete pri „bežných“ činnostiach. Niekedy spia, surfujú na nete, hrajú tenis, obedujú, alebo vracajú z opice na záchode. Žijú vlastným životom a prepínanie postáv v tomto spracovaní proste nemá chybu. Je dynamické a relatívne rýchle (podľa možností konzol) s odďaľovaním v štýle Google Earth.

Naopak v misiách je prepínanie kapku obmedzené a založené hlavne na efektivite celej scény. Ak je jedna z postáv pod paľbou, okienko s ikonou postavy zasvieti na červeno a bolo by vhodné prepnúť sa na ňu. Inokedy vás zvuk zase upozorní na inú postavu, pri ktorej môžete práve vidieť zaujímavý uhol pohľadu na akciu. Napríklad pri vykrádačke obrnenej dodávky sa Trevor so sniperkou nachádza na vyvýšenom bode, zatiaľ čo Michael a Franklin držia palebnú líniu v uliciach.

Prestrelky sú zvládnuté najlepšie z celej série, v podstate ako aj celý zvyšok hry. Krycí systém je prevzatý z Max Payne 3 a pracuje bezchybne, vývojári z Rockstaru dbali na každý detail. Napríklad po zásahu guľkou ostane na tele krvavá škvrna presne v mieste, kde vás trafili. Znovu funguje ragdoll systém, kedy majú všetky postavy vlastnú váhu a po zásahu telo skutočne reaguje. Všetko to vyzerá fantasticky a na niektorých miestach funguje aj drobná deštrukcia betónu.

  

Niekedy hra ponúka na výber, ako budete pokračovať v misii, alebo si podľa zvolenej postavy upraviť jej priebeh. Napokon hra má tri rôzne konce a rôzne možnosti hlavných misií (lúpeží) takže o znovuhrateľnosť je postarané. Niekoľko možností v rozhodnutiach ponúklo už GTA IV ale päťka ich posúva na úplne nový level.

GTA V ponúka niekoľko možností plnenia misií, o znovuhrateľnosť nebude núdza

Hlavné lúpeže totiž môžete vykonať vždy dvoma spôsobmi a to spravidla taktickým a akčným. Vbehnete do klenotníctva násilným spôsobom a vystrieľate privolané policajné komando, alebo celý obchod uspíte plynom a šperky vykradnete potichu? Všetky lúpeže vyžadujú obhliadku terénu, prípravy únikových ciest, zháňanie vybavenia a najímanie pomocníkov, preto je každá lúpež unikátna, zaujímavá a originálna. Väčšinou sa s nimi tiahne niekoľko ďalších menších misií, ktoré sú prípravou na vykrádačku, krádež ponorky z nákladnej lode bola rovnaká zábava ako jej prenos ponad púšť s obrovským armádnym vrtuľníkom. Špičkovým prekvapením bola aj lúpež malej banky na vidieku, z ktorej naši traja hrdinovia urobili jatky s ohňostrojom.

Misie sú pritom veľmi rôznorodé a nuda nehrozí ani po štyridsiatich hodinách (ukončil som príbeh, štatistika ukazuje 75% prejdenej hry). Snáď jedinú pripomienku k náplni misií mám u Franklina, ktorý musí plniť úlohy odťahovej služby a to prosím pekne na začiatku jeho príbehu. Ako vedľajšia aktivita fajn, ale ono je to zaradené medzi hlavné misie so zelenou ikonkou na mape.

Na druhej strane som sa pri každej z príbehových misií kráľovsky bavil a často som tlieskal scenáristom, ako využili prostredie a herné mechaniky. Zajazdite si na vysokozdvižnom vozíku, zalietate na gigantickom lietadle, vyskúšate si najrýchlejšie vozy v San Andreas v scéne ako vystrihnutej z Need For Speed a tiež dostanete pod kontrolu nákladný vlak a ponorku. Špičkovo navrhnutý scenár, dabing, animácie a filmová kamera prestrihových scén len pridávajú na kvalite tohto majstrovského diela. Proste maximálna spokojnosť a obrovské prekvapenie v každom momente hrateľnej časti príbehu.

  

Mimo hlavnej linky si každá postava bude riešiť vlastné problémy a záujmy. Aj tieto mini-príbehy sú zaujímavé a rozvíjajú osobný profil charakterov hlavných, aj vedľajších. Michael sa chce dostať do filmového priemyslu ako producent, Trevor nakope zadok motorkárom, ktorí oxidujú v jeho rajóne a Franklin si chce budovať postavenie v podsvetí. Franklin je však najmenej výrazná postava, s Michaelom však tvorí vzťah otec-syn. Možno jeho potenciál scenáristi nevyužili práve najlepšie a zodpovednú úlohu dostáva až v samom závere hry. Pritom je to asi najnormálnejší človek z hry, GTA ale stavia na totálnych exotoch. Aj preto hra rozhodne NEPATRÍ do detských rúk, scéna s mučením naživo vyvolala dosť silné diskusie o tom, kde až môže brutalita v hrách zájsť.

Novinkou v sérii sú špeciálne schopnosti a štatistiky pre každú postavu. Zatiaľ čo každý z nich má niekoľko vlastností, ktoré môžete vylepšovať tréningom, jednotlivo majú vlastnú jedinečnú schopnosť. Franklin dokáže počas jazdy vo vozidlách spomaliť čas, Michael ovláda bullet-time prevzatý z Max Payne a Trevor má Rage mód, v ktorom pôsobí väčšie škody a sám sa stáva menej zraniteľným. Tieto schopnosti sa nemenia a dostávame ich prakticky od začiatku hry, dôraz na ich využitie tu ale nevidím. Hráči totiž majú tendenciu na tieto schopnosti zabúdať a využijú ich len v situáciách, v ktorých si nevedia poradiť. Vzhľadom na silný auto-aim a relatívne nenáročné úlohy sa to tak často stávať nebude.

Ostatné vlastnosti ako výdrž, silu, streľbu, riadenie a lietanie môžete u každých postáv jednotlivo vylepšovať tým, že budete tieto aktivity praktizovať častejšie. Trevor je expert na lietanie, takže vrtuľník v jeho rukách bude viac pod kontrolou, ako pri hraní s Michaelom. Ten sa však lietanie môže doučiť v leteckej škole a priblížiť sa k skúsenostiam Trevora. Vlastnosti majú teda skutočne dopad na ovládanie.

  

Páči sa mi aj koncept lúpeží, kde si pred tými veľkými vyberáme ďalších parťákov. Okrem trojice postáv si tak môžeme najať externého vodiča, strelca aj hackera, ktorí budú nevyhnutní pre splnenie misie. Po úspešnom dokončení  ich štatistiky o niečo stúpnu a pri ďalšej lúpeži budú skúsenejší. Znova funguje geniálne spracovanie, kedy sa vzhľadom na ich schopnosti môže misia vyvinúť rôznymi smermi. Ak najmete lacného, ale neskúseného vodiča, môže vás prísť vyzdvihnúť v pomalej kraksni, jeho šoférovanie bude naprd a protagonisti mu to dajú poriadne vyžrať. Skúsenosť hackera napríklad rozhoduje o tom, koľko času ostane do spustenia alarmu.

Ďalšie vedľajšie postavičky čakajú na vás v celom San Andreas, často v podobe náhodných udalostí, ktoré boli prevzaté z Red Dead Redemption. Na mapke sa objaví modrá, či červená gulička, pri ktorej sa môžete zastaviť, aby ste očekovali, čo sa deje. Náhodné misie vám môžu do života primiešať ďalšie zaujímavé charaktery, ktoré vám neskôr zadajú ďalšiu zaujímavú prácu, odmenia sa finančným obnosom, alebo sa ponúknu ako parťáci pri ďalšej lúpeži. Franklin takto relatívne náhodne spozná paparazzi fotografa, ktorý neskôr ponúkne vtipné úlohy, ako fotenie celebrít pri úteku v limuzíne, či tajné točenie porna na záhrade.

Vedľajšie nepovinné aktivity rozosiate po celom San Andreas predstavujú 10% z celej hry

Ak by vás omrzel príbeh, či ste ho už dokončili, Los Santos a Blaine County je plné vedľajších, nepovinných aktivít, ktorými si môžete spestriť hranie. Počet aktivít bezpochybne schová do kapsy všetky ostatné otvorené tituly a osobne som si vedľajšie úlohy zdravo dávkoval popri príbehu. Na výber je slušné množstvo športov, vracia sa triatlon zo San Andreas, skoky s padákom, závody na autách, štvorkolkách aj na člnoch, zahrať si môžete šípky, cvičiť Yogu, loviť lesnú zver, či pašovať zbrane.

Golf je spracovaný lepšie, než všetky Tiger Woods hry dokopy, k tenisu tiež nemám čo dodať, pretože je fantastický a nudiť sa rozhodne nebudete. Občas si môžete zájsť do strip baru, kde nájdete aj minihru, znovu môžete zastaviť šľapke na ceste, ktorá vám “doplní zdravie” a nechýba ani televízor, pri ktorom strávite desiatky minút. Môžete sa ožrať, ísť do kina, vyvenčiť psa (áno, Franklin má psa), zfajčiť sa bongom alebo jointom a minihry ponúka aj vylepšený mobil.

Mobil hrá v GTA V dôležitú rolu, nie len kvôli hovorom a správam. Vlastne je to len ďalšia z vecí, ktorá obohacuje už aj tak gigantickú hernú náplň. S mobilným foťákom je možné odfotiť “selfie” a uploadovať ich na net (Rockstar Games Social Club) a tiež je možné si hru ukladať kdekoľvek a kedykoľvek. Odpadáva tak nutnosť hľadať dom a ukladať hru v posteli, aj keď taká možnosť tu samozrejme nechýba.

  

Mobil disponuje vlastným herným internetom, na ktorom nájdete každý fenomén série GTA, od reklám na Ammu-Nation, cez erotickú zoznamku až po vlastnú sociálnu sieť. Vlastne dve, jedna je paródiou na Fejkbook, druhá na Twitter. Na internete je tiež možné si oficiálne kúpiť vozidlá (bacha na chybu konzolových verzií, kedy vozidlá miznú z garáže), či nehnuteľnosti v celom San Andreas, z čoho sa stáva nový biznis. Kúpou správnej nehnuteľnosti si môžete osobne privyrobiť a pridáte si tak ďalšiu aktivitu do zoznamu. Ceny v hre sú tento raz nastavené podľa reálnych hodnôt a veľké budovy stoja niekoľko miliónov dolárov.

Ďalšou fíčurou internetu je burza cenných papierov. Akciový trh sústreďuje takmer všetky firmy v univerze GTA a funguje tu reálna ekonomika. Ak nakúpite akcie klenotníctva konkurenčného oproti tomu, ktoré idete vykradnúť, môžete sa tešiť na stúpanie týchto akcií, ktoré neskôr výhodne predáte. Trhy sa hýbu vzhľadom na vaše akcie vo svete a oplatí sa počúvať aj správy Weazel News, informujú aj o ekonomike.

Rockstar North nevybudoval len hru, ktorá má zabaviť na dlhé hodiny, ale vytvorili celé univerzum, ktoré paroduje západný svet. Robí karikatúru z celej Ameriky, z kultúry a ľudí, ktorých reprezentujú vedľajšie postavy. Honba za hviezdami Hollywoodu, mladí neustále s mobilmi v rukách, reality show, drogy, gangy, FIB a IAA (FBI a CIA) a hlavne parodujúce reklamy v rádiách a TV, ktoré vás skvele pobavia. GTA V si v reklame na štát San Andreas robí srandu s mesta aj vidieka, paroduje aj Call of Duty a vtipnú reklamu budete počuť aj na tému Internetový Cloud. Autori si dali s týmito reklamami toľko práce, že to všetko znie až príliš reálne a odráža to náš skutočný svet. A aj preto si GTA V zaslúži označenie najlepšej hry tejto generácie konzol, ktoré do dôchodku odvádza vo veľkom štýle.

K aktivitám určite môžem zaradiť aj kustomizáciu. Svoju postavu si môžete obliecť a navštíviť kaderníka, výber možno nie je tak bohatý ako v San Andreas, na druhej strane tu nájdeme detailný tuning vozidiel. Pripomenul mi časy starých dobrých NFS, kde boli tuningové možnosti oveľa ďalej, ako dnes. Autá je možné upraviť výkonovo aj vizuálne a z každého je možné si vyrobiť skvelé žihadlo. Na výber je cez tisíc doplnkov a farieb na výmenu, každé vozidlo má unikátne diely.

  

Čo sa vozidiel týka, ovládanie prešlo na úplne arkádový model. Šoférovanie v GTA IV predstavovalo akú-takú výzvu, päťka ale stavila na čistú zábavu z celkom nerealistického jazdenia. Nevadí, že na luxusnom športiaku zdoláte strmé kopce a bahno, hlavne že dokážete na cestách manévrovať okamžite a precízne obiehať vozidlá vo vysokých rýchlostiach. Zákrutu vyberiete prakticky na čomkoľvek a ručná brzda je tu úplne zbytočná, auto sa vždy pretočí ako hodinky. Tento jazdný model však dá sa povedať schvaľujem, je totiž veľmi zábavný, hlavne ak si nájdete to svoje auto, do ktorého sa zamilujete. A možno sa zamilujete aj do zvuku motora, luxusnejšie vozy majú zvuky fakt slušné.

Vývojári sa rozhodli posilniť vozidlá voči deštrukcii. Stále je tu možnosť, že ohnete nápravu či na prvú šupu utrhnete koleso a z auta tiež spravíte placku, bude vám to však trvať podstatne dlhšie. Výdrž áut pri nárazoch je odôvodnená tým, že v starších dieloch GTA hráčom autá začali horieť skôr, než došli na druhú stranu mapy. Tu je mapa obrovská a teda celkom opodstatnený dôvod.

Po novom si môžeme upraviť aj zbrane. Každá zo zbraní má zhruba desať vylepšení, ktoré je možné dokúpiť. Zbraní je v päťke fakt dostatok, vracia sa rotačník, chopíte do ruky granátomet, niekoľko samopalov a pištolí aj guľomet. Nezvyklou špecialitou je kanister benzínu, je ho možné donekonečna liať po zemi a následne to zapáliť. Pribudol aj nesmrtiaci Taser. V obchode Ammu-Nation je však prázdna celá stena, na ktorú pravdepodobne pribudnú zbrane vo forme ďalších DLC. Všetky zbrane, ktoré si zakúpite, navyše máte stále pri sebe, takže v menu výberu zbraní si môžete prepnúť aj ktorý zo samopalov chcete aktuálne používať. Pri zatknutí políciou vám zbrane ostávajú, zoberú vám len všetky náboje.

  

Kvalitné rádio stanice sa stali jedným zo znakov série Grand Theft Auto

Samostatnú kapitolu v živom svete Grand Theft Auto hrajú rádio stanice. Zbierka kultových pesničiek v sedemnástich rádio staniciach je tou najväčšou v histórii GTA a obsahuje viac ako 240 songov. Každá rádio stanica je unikátna a hudby je dosť na to, aby vám vystačila na sedemnásť hodín strávených v aute. Na svoje si prídu vyznávači old-school aj moderného hip hopu, nechýba country rádio, rockové songy, indie scéna, známe popové pesničky od 80-tych rokov až po súčasnosť a samozrejme kultové záležitosti, ktoré pozná každý z nás. Do soundtracku išli obrovské prachy a fakt sa oplatilo, toto je to bezpochyby to najlepšie, čo môžete v hrách počúvať. Len tu môžete mať dobrý pocit už len z toho, že sa pomaly veziete krajinou a počúvate obľúbený song.

GTA V tiež uvádza prvý krát v sérii takzvaný dynamický soundtrack. V momente, keď sa v okolí nenachádza rádio, alebo sa to hodí do scény začne hrať na pozadí vlastný originálny soundtrack. Je tak trochu netradičný, podobne ako ten z Max Payne no hlavne do akčných scén padne priam geniálne. Mení sa v závislosti na postupe hráča a reaguje na vaše úkony. Prestrelky aj tiché akcie vďaka tomu doslova dýchajú parádnou filmovou atmosférou.

Čo sa zvukov týka, mohol by som kľudne spomenúť aj efekty okolného sveta. Až vystúpite z auta, môžete počuť pukanie horúceho motora, v krajine zavíjajú dingovia a v diaľke zase počuť motorku, ktorá to hasí po diaľnici. S kvalitným audio výstupom si GTA V rozhodne užijete naplno.

  

Najväčšiu zásluhu na atmosfére z príbehu majú herecké výkony. Všetky scénky totiž boli reálne točené v mo-cap štúdiu a herci skutočne museli hrať všetky prestrihové scény. Dabing postáv je bezchybný, rovnako ako špičkové animácie, v ktorých Rockstar exceluje. Žiadne rozhovory nie sú v štýle – jeden týpek sa postaví k druhému s dialógom – všetko pôsobí autenticky a reálne, vykonávajú určité činnosti, prejavujú emócie a z dabingu dokážete vycítiť ich nálady. Navyše cut-scény prakticky nerušia hru, žiadny loading, všetko plynule prechádza do hrania a k ovládaniu sa dostávate priamo z animačky. Geniálne.

Grafika hry na osem rokov starom hardvéri je priam neuveriteľná

Na to všetko sa navyše skvele pozerá a vôbec, celé GTA pôsobí o generáciu ďalej pred zvyškom aj napriek tomu, že stále beží len na starých konzolách. Pri prvom spustení som neveril, že to dokáže potiahnuť osem ročný hardvér. Grafika hry pôsobí neuveriteľne, ale zároveň je presne vidieť, kde museli autori orezávať. Rozplývať nad grafikou na Xbox360 alebo PS3 rozhodne nebudete, ale dostanete sa na miesta, ktoré si budete musieť proste odfotiť. Pretože je to Boží!

Hustota obyvateľstva je asi jedna z vecí, ktorá pôsobí ako päsť na oko. Slabé textúry na billboardoch a vzdialených budovách ešte prehltnete a v presune mestom to až tak nežerie, ale to, že v centre Los Angeles je jeden chodec na 15 metrov fakt zamrzí. Naopak chodcov je veľa na miestach, kde je menej dopravy, na móle a na pláži. U PC verzie by som sa o hustotu chodcov nebál, konzola by však určite svoj plynulý chod na 30 snímkov pri toľkých animáciách nezvládla udržať.

Obyvatelia, ktorí ale na uliciach sú, pôsobia dosť reálne, interaktívne a môžete sa im dokonca prihovoriť, či na nich zanadávať. Niektorí z nich vás zbijú už len pre to, že postávate okolo a počúvate ich telefonáty a hlavne v černošskej štvrti nevystrkujte prostredník z auta. Však už teraz nájdete na nete kopu videí s kompiláciou vtipných Knock-Out úderov, kedy nevinného občana vystrie na prvú šupu.

Uveriteľne pôsobí aj doprava, diaľnica je plná vozidiel, v meste je hustota dopravy tak akurát na to, aby ste zvládli manévrovať medzi autami a dokonca sa riadi aj časom na hodinkách. Ráno a večer je doprava hustá, ľudia chodia do práce, v noci je zase vyľudnené. Znovu tiež platí, že luxusné vozy nájdete v štvrti Rockford Hills (Beverly Hills?) a staré črepy zase v dedinkách v Blaine County.

  

  

Pri potulkách krajinou sa vám naskytnú doslova neuveriteľné pohľady. Ak Rockstar Games zvládlo v GTA niečo úplne bezchybne, je to nasvietenie scén. Ono aj napriek slabším detailom na konzolách a chýbajúcemu antialiasingu vyzerajú všetky scény dych vyrážajúco. Slová “no tak toto je šupa” mi lietali hlavou pri každom východe a západe slnka s horami v panoráme a pri búrkach som sa musel pozastaviť. Efekty počasia, striedanie dňa a noci, blesky a hmla sú zvládnuté na jednotku a od čias prvého Crysisu som nemal zo zmeny dennej doby krajší pocit. Stále sa neviem rozhodnúť, či som sa viac zamiloval do slnkom zaliatej púšte, či do západu slnka s červeným obzorom okolo vysokých hôr. Niečo neuveriteľné.

Čo ma prekvapilo boli oblaky, nenájdete tu žiadne hnusné textúry, ktoré sa hýbu po oblohe, oblaky sa totiž počas dňa transformujú do rôznych tvarov a typov, je možné cez ne vyletieť tak vysoko, že nad nimi bude trčať len vrchol najvyššej hory Mount Chiliad. Rovnako realisticky sa správa aj mesiac, mení svoje fázy, presúva sa po nočnej oblohe a dokonca vplýva na príliv a odliv. Samotné more je tiež skvelé a v rámci konzol vyzerá vlnitá spenená hladina fantasticky. Nezabudnem ani na kvalitné efekty explózií a častíc, ktoré si budete doslova užívať.

Fakt som nečakal, že tak rozsiahla hra bude aj na starom HW vizuálnym zážitkom. Jasné, textúry doskakujú, PS3 verzia pri rýchlych obratoch cuká a na Xboxe viditeľne doskakujú objekty. Ale až vyleziete na nejaký ten kopec a pozriete sa na rozľahlé nočné Los Santos, uvedomíte si, že práve takto nejako by mala vyzerať hra označovaná za Next-Gen. Neostáva nám nič iné, len čakať na PC verziu, ktorá by mala priniesť neobmedzenú dokonalosť aj v tomto smere.

  

Ono tejto hre je ťažko niečo vytknúť a ak sa niečo nájde, je to vec osobného názoru, či prílišnej všímavosti. Okrem problémov s doskakovaním objektov a niektorými slabšími textúrami je tu nevyužité celé východné pobrežie hry, Franklin ako postava menej zaujímavá a ovládanie niektorých vozidiel (vrtuľník) nie je zvládnuté celkom na jednotku. Tiež môže vadiť menšia hustota obyvateľov ako obeta inak skvelému vizuálu na konzolách. Tiež sa vyskytol problém, kedy autá mizli z garáže. V recenzii som rozhodne nespomenul všetko, aj keď som sa o to snažil, je to tak masívna a kvalitná záležitosť, že sa bojím, že som ju dostatočne nevychválil.

Skvelý príbeh so špičkovou výpravou, hereckými výkonmi a animáciami vás prekvapí rovnako ako wow momenty, ktorých je päťka plná od začiatku až do konca. Každá z misií je unikátna, kráľovsky vás pobaví a ukáže neuveriteľné možnosti herných mechaník. Vlastne splnením poslednej misie kampane nemusí nič skončiť, pretože kontinent ponúka desiatky aktivít, športov a easter-eggov, že v hre ostanete možno podobne dlho, ako v GTA San Andreas.

Grand Theft Auto V
  • 10/10
    Príbeh - 10/10
  • 9.5/10
    Gameplay - 9.5/10
  • 10/10
    Grafika - 10/10
  • 9.5/10
    Herná náplň - 9.5/10
9.8/10

Verdikt

Hra, ktorej mapu budete poznať naspamäť, hra, kvôli ktorej sa vás priateľka spýta ‘buď ja alebo GTA,’ hra, kvôli ktorej si zoberiete voľno v práci a škole a tiež najlepšia hra tejto generácie konzol. Must Have titul, ktorý znova zašliapol všetku konkurenciu. Toto si proste nesmiete nechať ujsť.

Sending
User Review
5 (2 votes)

Recenzované verzie: Xbox360/PS3

 

Sledujte ma: