Greedfall – Recenzia PS4 verzie

Greedfall-Game

Greedfall je ďalší RPG titul od Spiders, ktorý znova dvíha latku.

Hry francúzskeho štúdia Spiders hrám už nejaký ten rôčik, preskákal som si RPG titulmi ako Mars, Technomancer aj Bound by Flame a v každom som videl určitý progres. Progres, vďaka ktorému boli hry Spiders vždy lepšie a lepšie. Greedfall je ich doposiaľ najväčším titulom, v ktorom sa pokúsili o otvorený svet, hlbokú kustomizáciu postavy aj rozhodnutia, vďaka ktorým môžete udať smer príbehu.

Greedfall je skutočne tým najväčším dielom, ktoré vytvorili. Vývojári sa snažili priblížiť iným známym európskym RPG a cítim z toho určité črty Gothic, Risen aj Zaklínača. Greedfall obsahuje množstvo herných mechaník a možností, ktoré očakávate o plne nadupaného poctivého RPG. Tvorba postavy na začiatku hry, voľný pohyb po otvorenom svete, stromy schopností, atribútov a skillov, ale aj voľby v dialógoch a ich dopad na vývoj príbehu. Ale nie všetko je dotiahnuté do stavu, s ktorým by som bol ako fanúšik žánru spokojný.

Vašou postavou v Greedfall bude veľvyslanec obchodníkov z kontinentu, ktorý sa plavil spolu s ostatnými na ostrov Teer Fradee. Tento ostrov sa stal centrom nového osídľovania, obchodnou trasou a rajom pre dobrodruhov. Ľudia z kontinentu ale narazili na odpor domorodcov, ktorí nie sú ochotní prijať politiku, ani náboženské ideológie kontinentu a celá hra sa vlastne točí okolo riešenia tohto konfliktu. Vaša postava v mužskom, alebo ženskom prevedení (postavu si môžete upraviť pred začiatkom hry) je ako veľvyslanec celkom vysoko postavená. Bolo mi to sympatické už len z toho dôvodu, že som konečne nehral RPG s nejakým debilkom, ktorý si musí svoju povesť v spoločnosti budovať. Toto klišé sa deje v príliš veľa RPG hrách a prístup Greedfall sa najviac priblížil tomu v Mass Effecte alebo Zaklínačovi. Budete sa cítiť rešpektovaní a vaše slovo má váhu.

Aspoň teda na oko. Questy v Greedfall sú v prevažnej väčšine jednotvárne a zložené z neustálych dialógov s rôznymi postavami. Väčšinou sa teda po rozhovore vyberiete do iného kúta sveta, kde podniknete ďalší rozhovor, následne ďalší a následne sa vrátite k prvej postave, kde quest ukončíte. Medzi questami sú pokusy o stealth pasáže, alebo detektívnu prácu, všetko je však veľmi lineárne. Áno, aj v tak rozsiahlom RPG som mal pocit, že questy sú lineárne. Totiž je tu veľmi malý priestor na improvizáciu.

Niektoré z questov majú však niekoľko možností splnenia, napríklad možnosť presvedčenia postavy na základe charizmy, alebo vstup do budovy iným vchodom v prípade, že ho nájdete. Takýchto momentov je tu ale pomenej. Vývojári nezabudli ani na vetvenie questov, niektoré  príbehové línie sa tiahnu naprieč hrou, iné viete splniť na posedenie. Až v poslednej tretine hry ale zistíte, že vaše skutky mali skutočne veľký dopad. Najväčšiu voľbu si však vývojári nechali až na samotný záver a až posledná ukážka vám odhalí, ako svet skončí, v závislosti od vašich skutkov.

Vo svete Greedfall nikdy nebudete sami. Spoločnosť vám budú robiť dvaja spoločníci, ktorých si vyberiete s množstva postáv. Spoločníkov, rovnako ako seba, môžete vybaviť rôznymi zbraňami, brnením a kustomizovať ich vzhľad. Aj u nich nájdete jedinečnú príbehovú questovú líniu, vďaka ktorej si môžete nie len posilniť vzťah s nimi, ale si ho aj pokaziť. Neraz sa mi stalo, že moje skutky a dialógové voľby mojim spoločníkom nesadli a viac som utrpel na reputácii, ako si ju posilnil. Dokonca sa mi to stalo aj keď som si bol istý, že práve tou odpoveďou sa NPC postave trochu povtieram…nuž, asi neviem pracovať s ľuďmi.

Vývojári zašli ešte ďalej. NPC postavy, ak ich dostatočne naseriete, môžu opustiť vašu partiu a časom sa z nich môže stať jeden zo záporákov. Každý z nich má teda pripravenú aj alternatívnu príbehovú líniu, čo je kopec roboty navyše, veľmi si to cením.

Greedfall rozhodne nie je open-world

Tu narážam na jeden obrovský problém, ktorý sužuje Greedfall. Ono to totiž nie je open world v tom pravom slova zmysle. Mapa ostrova Teer Fradee je totiž rozdelená na niekoľko menších máp, medzi ktorými musíte cestovať nie jedným, ale hneď dvoma loadingami. Po prvom loadingu vás hra vypľuje do akéhosi cestovateľského hubu, kde si môžete zmanažovať inventár, predať nepotrebné veci u obchodníka, alebo si zmeniť spoločníkov. Následne vás čaká druhý loading, ktorý vás už dostane do otvorenej mapy. Jednak mi loadingy fakt vadia, na druhej strane, mať možnosť si zmanažovať inventár a ľudí popri cestovaní je fajn.

A ani len tie sekcie nie sú úplne open world. Nemôžete ísť kde chcete, nemôžete voľne kráčať prostredím, všade sú neviditeľné steny a mapy sú rozsekané na koridorové úseky. Však si pozrite screenshot nad týmto odstavcom. Vyzerá to skôr ako dungeon, než ako open world mapa. Ešte že sú tie mapy relatívne malé, pretože tu nenájdete ani kone, či iný dopravný prostriedok. Obrovská škoda, že namiesto skutočne open world hry sme dostali len kopec loadingov a menšie rozsekané lokality.

A keď si spomeniem na všetky tie zrecyklované budovy, až mi je zle. V každom meste na ostrove Teer Fradee je úplne identická vládna budova, úplne identická krčma, identický hotel a úplne identické kasárne. A v každej dedine domorodcov je úplne identická chatrč, jediná do ktorej sa vlastne dá vojsť. To fakt boli vývojári s rozpočtom tak zle, že nemohli pre každé veľkomesto vytvoriť jedinečné interiéry? Všetko je recyklované, budovy, tváre, postavy, oblečenie ľudí… A keďže questy sú stavané tak, že vás neustále preháňajú po rovnakých miestach, začne vám to liezť pekne na nervy.

Mesto mi ani nepripomína, že by žilo životom. Pohybuje sa v ňom množstvo NPC, ale čím ďalej ich budete pozorovať, tým čudnejšie vám to celé príde. Drvivá väčšina ľudí v mestách a interiéroch sa pohybuje medzi dvoma pevne stanovenými bodmi v slučke. Všade budete mať rovnaký monotónny zvuk chôdze a k monotónnej hudbe sa ani nevyjadrujem. Musel som si ju vypnúť.

Ono aspoň tá krajina je krásna. Fakt, dizajnéri prírody sa celkom vyhrali. Páčila sa mi vo dne aj v noci, až do momentu, kedy som z prírody nedostal ďalšie facky. Nuž všetka vegetácia je absolútne statická a neprejdete ani len cez malý kríček, všade sú zapnuté kolízie a neviditeľné steny. Zatiaľ čo v Zaklínačovi prejdete aj cez najväčší močiar, zarastený tak, že vás nie je vidno, tu vás zastaví aj konárik. Neuveriteľne to kazí dojem.

Herné mechaniky robia z Greedfall poctivé RPG

Po kritike dizajnu sveta sa poďme povenovať konečne RPG mechanikám, ktoré z Greedfall robia skvelú hru. Nájdete tu všetko, čo by ste od poctivého RPG s rozvojom postavy čakali. Na začiatku hry si môžete vybrať z troch tried, ktoré ale vôbec neobmedzujú váš ďalší rozvoj. Body skúseností môžete investovať do rozsiahleho stromu schopností (sila, mágia, odolnosť, agilita a tak podobne), talenty zase rozvíjajú vaše osobnostné predpoklady (charizma, páčenie zámkov, ohybnosť) a nakoniec sú tu aj atribúty, pasívne zlepšenia vlastností postavy. Hra ich dávkuje relatívne skromne, ponúkne aj možnosť si stromy schopností kedykoľvek zresetovať.

Zbrane môžete mať pri sebe tri a vybrať si môžete z množstva jednoručných aj obojručných zbraní ale aj pištolí a pušiek. Prstene vám zase dodajú magické schopnosti. Počas súbojov môžete pokladať pasce, využívať granáty, alebo úskoky a tak sú súboje veľmi rýchle, dynamické a zábavné. Kamera navyše výborne reaguje na boj v dave, vždy sa trochu vzdiali a o bojisku máte perfektný prehľad. Pri párovaní, využívaní mečov, pištolí a schopností sa z vás stane virtuóz. Vývojári pridali aj taktické zastavenie času, kedykoľvek v súboji si hru môžete pozastaviť a rozhodnúť sa kde a ako zaútočiť. Fíčura veľmi potrebná hlavne na ťažkých obtiažnostiach, takže netreba na ňu zabúdať.

Vybavenie si už tradične môžete vyrobiť, ukovať a vylepšiť vďaka niekoľkým slotom. Tieto vylepšenia majú výrazný vplyv a Greedfall je jedna z mála RPG hier, kde som aktívne využíval služby obchodníkov naprieč hrou. A tiež jedna z mála hier, kde mi vybavenie pomohlo v rôznych situáciách, napríklad nejaká fancy čiapočka doplní chýbajúce bodíky k charizme. Inventár je navyše prakticky neobmedzený.

Po vizuálnej stránke Greedfall rozhodne nie je hrou, ktorá by v niečom udala štandard. Znovu tak ide o titul od Spiders, ktorý sa skôr doťahuje na konkurenciu, respektíve je ešte ďaleko za ňou. Greedfall vyzerá vyložene priemerne, najhoršie je na tom animácia tvárí pri rozhovoroch. Mimika vôbec nekorešponduje hovorené slovo a emócie počas dialógov sú len ťažko odčítateľné z tváre. Tváre sú tak najslabším článkom celého vizuálneho spracovania. Detaily by som pridal aj na rôzne brnenia, ktorým chýbajú odlesky a väčšinu hry pokrýva nechutný hnedý filter. Verím, že z vlastného enginu štúdia Spiders sa dá vyťažiť viac.

Greedfall sa môže pokojne zaradiť medzi tie pravé poctivé RPG. Nájdete tu hlbokú kustomizáciu postavy, systém spoločníkov, kvalitný strom schopností a vyvážený progres, crafting ale aj výborné súboje. Tešiť sa môžete na rozsiahly príbeh s voľbami, ktoré majú skutočný dopad na vývoj sveta, vetvené questy, tonu dialógov, frakcie a prekrásne lokality. Na druhej strane, recyklácia obsahu vám bude biť do očí až príliš, svet vôbec nie je otvorený, ale plný obmedzení a cestovanie vás bude nútiť do nekonečných loadingov. Vylepšiť by sa dalo azda všetko, od dizajnu mapy, cez grafiku, zvuky, hudbu až po animácie. Verím, že ďalšie RPG od Spiders bude znovu o niečo lepšie.

Greedfall vyšlo na PC, Xbox One a PlayStation 4.

Greedfall - Recenzia 49,99€
  • 8/10