Guacamelee! – Recenzia

20 apríla, 2013 Lukáš Kanik

PS Vita je trochu chudobnejšia na hry, no dostala sa nám do rúk nová plošinovka od Drinkbox Studios. Viva La Mexico!

Už to bude nejaký ten čas, čo som na PS Vita odohral dobrú plošinovku a na rozum mi príde asi len Rayman: Origins, geniálna hra, ktorá sa na dlhé cesty s vreckovou konzolou hodí dokonale.

Do rúk sa mi však dostal Guacamelee! (čítaj „Guakamelí“) od vývojárov z Drinkbox Studios, ktorí majú v logu Tetrapak džús so slamkou a za sebou napríklad ďalšiu PS Vita chuťovku – Mutant Blobs Attack.

Guacamelee sleduje príbeh Mexičana Juana Aguacateho, ktorý sa vydá na záchranu dcéry El Presidenta, ktorú drží sám diabol. Juan sa tak ocitne na pomedzí dvoch svetov – svet živých a svet mŕtvych. Diabol a jeho pomocníci však nie sú tak šikovní a Juan si nájde priateľov, ktorí mu pomôžu prekonať aj nadprirodzené nástrahy.

Príbeh a dianie okolo sa drží Mexických tradícií a zvykov a tí, ktorí sa do tejto kultúry aspoň trochu rozumejú, by mali vydieť znaky všade naokolo. Dianie hry je sústredené okolo malej dedinky, cez ktorú však budete skôr len prechádzať, aby ste sa dostali do púšte, do lesa, či do zasnežených hôr. Prostredia sú viac-menej hranaté a práve živé mestečko vnesie do hry väčšiu rozmanitosť.

Hra vám dokonca ponúkne mapu, pretože medzi prostrediami sa budete presúvať a navštevovať budete aj už známe lokality, v nich sa však dostanete na miesta, kam ste dovtedy nemohli. Postupom hry totiž Juan získava nové schopnosti, ktoré mu kombináciou tlačidiel dovoľujú rozbiť steny červenej, zelenej, žltej a modrej farby. Ak ste sa teda na jednom mieste ocitli dva krát, práve druhý krát sa môžete dostať na tajné miesta.

Tie sú vyplnené nejakou tou odmenou vo forme zlatiek, za ktoré si nakupujete vylepšenia pre postavu. Medzi lokalitami môže hráč navyše cestovať fast-travelom a vrátiť sa aj tam, kde ho príbeh nezavedie, ale zvedavosť s využitím nových svhopností vás donúti pozrieť aj tie vzdialené skrýše. Do niektorých sa dostanete len v podobe sliepky, na ktorú sa môžete ľubovoľne premeniť pohybom prsta po dotykovej obrazovke.

Postupom hry si môžete dokúpiť (za nazbierané zlatky) dvojitý skok, super údery a chvaty aj zvýšenie kapacity života a staminy. Jedno políčko staminy ubudne vždy, ak použijete jeden z farebných úderov, používať ich je treba pomerne často. Nie preto, aby ste vyviazli z boja živí, ale vyzerá to proste efektne. Kombináciou takýchto špeciálnych úderov a hodov sa dajú vytvoriť parádne kombá.

Druhov nepriateľov až tak veľa nie je a na každého si nájdete nejaký ten fígeľ. Jedného napríklad vystrelíte do vzduchu, tam ho trochu zmlátite a potom vrhnete supersilou niekde do steny. Niektorí budú mať štíty červenej, zelenej, žltej a modrej farmy a to znamená že treba použiť jeden zo štyroch špeciálnych úderov. Nechýbajú lietajúci nepriatelia a tiež bossovia, ktorí vás však nepotrápia o nič viac, ako niekoľko obyčajných démonov naraz.

Hra nie je jednoduchá, treba však vedieť, kedy stlačiť dané tlačidlo. Autori tak stavili na starý koncept presne vyhradenej trasy a kombinácie tlačidiel, bez ktorých sa na dané miesto proste nedostanete. Keďže v neskoršom štádiu hry dostanete možnosť prepínať medzi dimenziou mŕtvych a živých, náročnosť plošinového skákania stúpne.

Vo svete živých totiž nemusia existovať určité steny a plošiny a platí to aj o svete mŕtvych. Medzi dimenziami treba prepínať práve v momente, keď chcete doskočiť na plošinu z druhého sveta, a často tak treba urobiť keď máte starosti s ďalšími dvoma kombináciami kláves. Zvládať to všetko naraz vyžaduje cvik aj trpezlivosť a všetky tie rýchle kombinácie preveria vaše reflexy, aj nervy. Bacha aby ste od nervov nehodili konzolu o zem, to však ku takýmto plošinovkám patrí.

Ovládanie však nepovažujem za nijak luxusné a hlavne smerový joystik mi príde citlivý až príliš. Problém nastáva hlavne ak náhodou vstúpite do interiérov, alebo ak namiesto modrého úderu vpravo vykoná postava červený úder dohora. Stávať sa to bude často a ten, kto neprešiel tutoriálmi od začiatku by mal s rozohratím hry niekde v strede skutočný problém. Možno až príliš veľa funkcií na jednoduchú plošinovku.

Musím tiež spomenúť možnosť zahrať si ju v kooperácii, pri kúpe hry na PS Vita, či PS3 dostanete obe verzie a môžete si zahrať lokálny coop s partnerom. Druhý hráč dostane do ruky postavu ženy, ktorá získava rovnaké schopnosti, ako hlavný hrdina.

Vizuál hry je skvelý, aj keď na výtvarné orgie s Rayman Origins to asi nedosiahne, ale skvele sa to počúva a skvele sa to hýbe. Autori nezabudli do hry pridať pár odkazov na internetové fenomény, nájdete tam totiž obrázky rôznych známych internetových meme, sú to také malé vtipné easter eggy.

Guacamelee je skvelá zábavka, najmä na poškodenie nervov, na dlhé cesty a mexické seanse s partnerom v kooperácii na PS3. Možno trochu škoda nevýrazných prostredí, ale dopredu váš bude ťahať hlavne túžba odhaliť skryté miesta, ku ktorým sa zaručene dostanete postupom hry.

Hru nájdete na PlayStation Network pre PS3 aj PS Vita, pre majiteľov služby PlayStation Plus je so zľavou.

Recenzovaná verzia: PS Vita

[review pros=“vizuál a hudba, schopnosti a upgrady, originálny súbojový systém, voľný pohyb a objavovanie, humor“ cons=“príbeh, frustrujúce kombinovanie tlačidiel, dĺžka kampane“ score=85 verdict =“Za cenu jedna z najlepších plošinoviek na PS Vita s istými nedostatkami, ale dostanete príťažlivú kooperatívnu hru, či už na PS3, alebo PS Vita.“]