Guerrilla Games: Ako sa z vývojárov hier pre Gameboy stali vývojarí kvalitných hier pre Playstation

27 februára, 2022 Filip Degan

Guerrilla Games je dnes už veľmi známe štúdio zaoberajúce sa vývojom hier na PlayStation konzoly, ich cesta však nebola ľahká.

Štúdio Guerrilla bolo vo svojich začiatkoch úplne iné ako ho poznáme dnes. Vlastne sa ani nevolalo Guerrilla Games. Vzniklo spojením troch holandských štúdii ( Orange Games, Digital Infinty a Lost Boys) a nieslo názov Lost Boys. Počas 3 rokoch svojej existencie vydali 5 hier na konzolu Gameboy Color Advance a to nasledovné: Dizzy’s Candy, Quest, Rhino Rumble, Black Belt Challenge a Invader. Následne v roku 2003 ich odkúpilo vydavateľstvo Media Company a štúdio Lost Boys sa premenovali na Guerrilla Games. Začali vyvíjať dve hry: Killzone (Sony) pre Playstation 2 a Shellshock: Nam ‘67 (Eidos) pre Playstation 2 a Xbox.

V roku 2004 vychádza prvá hra štúdia Guerrilla Games s názvom Shellshock: Nam‘ 67.

Hra nezožala bohvieaký úspech, hráči ju kritizovali za priemernú hrateľnosť a za chabé spracovanie Vietnamskej vojny. Aj keď Shellshock: Nam‘ 67 nevyšiel podľa predstáv a nestal sa úspešným debutovým titulom, štúdio Guerrila Games malo ešte jedno eso v rukáve, Killzone.

Neprešli ani dva mesiace od vydania Shellshocku a na pulty obchodov prichádza nová hra s názvom Killzone.

Hra si viedla omnoho lepšie ako predošlý pokus štúdia, avšak, ľudia ju začali porovnávať so sériou Halo a hre to samozrejme neprospelo. Halo bolo lepšie vo všetkom, či už v umelej inteligencii alebo v hre pre viac hráčov a Killzone sa musel zmieriť s osudom priemernej fps hry. A aby to nestačilo, hra mala veľa bugov, veľa glitchov, trápili ju prepady snímkovania a to viedlo k tomu, že Killzone bol pre hráčov sklamaním. Ale aj napriek tomu, dokázal predať cez milión kópii a to stačilo Sony na to, aby v roku 2004 podpísali s Guerrilla Games zmluvu, že budú vyvíjať hry čisto iba pre PlayStation.

O rok neskôr, Guerrilla Games oživilo záujem o Killzone, keď na E3 ukázali trailer na pokračovanie Killzone série. Trailer bol úžasný, mal skvelú animáciu, úžasne vyzerajúce súboje a vďaka tomu si ukradol celú show pre seba. Avšak, trailer ktorý mal obsahovať skutočne zábery z hrania, v skutočnosti obsahoval len pre-renderované video. Po tomto fiasku sa Guerrila games rozhodli vývoj hry presunúť s plánovanej PlayStation 2 na novú konzolu PlayStation 3. Sám režisér hry, Hermen Hulst, povedal, že ten trailer bol pre nich dobrá vec, lebo sa museli snažiť, aby vo výslednej hre dosiahli kvalít traileru.

Vývoj trval 4 roky a v roku 2009 vychádza Killzone 2.

Aj keď nedosahoval kvalít ktoré ukázali v traileri na E3, mal k tomu sakramentsky blízko. Hra zožala veľký úspech a stala sa najlepším dielom v sérii. Od tohto momentu, fanúšikovia nazývajú Guerrila Games ako „Killzone“ štúdio. Killzone séria začala slúžiť na to, aby ukázala čoho sú schopné konzoly od PlayStation.

Psp spin-off Killzone: Liberation zobralo fps žáner a pretvorilo ho na izometrický dungeon crawler kvôli limitácii PSP konzoly. Killzone 3 slúžilo ako reklama pre PlayStation Move a 3D. Ďalší diel, Killzone: Mercenaries zobral hru na dotykovú obrazovku konzoly Ps Vita. Killzone: Shadow Fall bol launch titul pre novú PS4 a ukázal čoho je nová konzola od Sony schopná. Hry zožali úspech, mali svoje kvality ale ani zďaleka sa nechytali na druhý diel. V Guerrilla Games už pomaly začali cítiť že Killzone sériu už nemajú kde posunúť. A tak, po pár diskusiách so Sony, začínajú pracovať na novej značke.

Prišiel rok 2015 a na E3 konferencii sa nám predstavila úplne nová hra s názvom Horizon Zero Dawn.

Nikto nečakal, že štúdio ktoré po celú dekádu tvorilo fps hry, vytvorí rpg hru s otvoreným svetom. Vytvorili krásny svet plný života, rozpovedali krásny príbeh, pridali zaujímavý bojový systém a úplne sa odklonili od svojej predošlej série. Úplne zmenili svoj postoj a zo štúdia ktoré robilo lineárne a temné fps hry sa stalo štúdio ktoré ponúka hráčom otvorený svet, ktorý len tak hocikde nenájdete. Dostávame sa do roku 2017 a na pulty obchodov prichádza hra ktorá navždy zmenila Guerrilla Games.

Horizon Zero Dawn

Hra mala hneď zo začiatku pozitívne reakcie. Kritici ju chválili za krásny a bohatý svet, za nápaditý príbeh a skĺbenie moderných technológii a zničeného sveta, skvelý soundtrack a dlhú hernú dobu. Sony opäť ukázalo že má nos na kvalitné štúdia a opäť ponúkla hru ktorú jej konkurenčné platformy mohli len závidieť. Hneď bolo jasné že príde pokračovanie. Bodaj by aj nie, keď sa do dnešného dňa stihlo predať neuveriteľných 20 miliónov kópii. Neskôr hra vyšla aj na PC a so Shellshock: Nam ’67 je to druhá hra štúdia ktorá vyšla mimo PlayStation. Prichádza rok 2022 a my dostávame druhý diel.

Horizon Forbidden West

Je to len necelých 9 dní čo hra k nám prišla a zase ju môžme považovať za úspech. Opäť ponúkla prvotriedny audiovizuálny zážitok, vylepšené herné mechaniky a rozsiahlu mapu s dostatkom úloh. Guerrilla Games zase trafili do čierneho a ukázali že aj z malinkej holandskej firmy sa môže stať úspešná firma s kvalitným herným portfóliom.

 

Teraz nám už zostáva čakať s čím zase prídu. Možno to bude ďaľšie pokračovanie Horizon série alebo sa opäť vrátia ku Killzone sérii alebo vytvoria novú značku. Zatiaľ je to len vo hviezdach.

FromSoftware: Ako sa zo štúdia ktoré vyvíjalo programy na zákazku stalo štúdio s najlepšími hrami svojho žánru

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.