Overwatch 1 Bastion

Overwatch - Recenzia

Toto si nesmiete nechať ujsť!

Blizzard, to je legenda v hernom priemysle. Po megaúspešných značkách ako StarCraft, Warcraft a Diablo sa im podarilo preraziť aj kartovou hrou Heartstone a vypadá to tak, že aj keby sa chytili h*vna, premení sa na zlato. A tým zlatom sa zase stal aj Overwatch, megapecka pre jednotlivcov, aj tímy, ktorá poteší hlavne fanúšikov Team Fortress. Tie hry sú si totiž veľmi podobné, Overwatch si ale dokázal vytvoriť unikátnu fanúšikovskú základňu ešte pred vydaním.

V základe ide vlastne o veľmi jednoduchú hru. Overwatch je first person strieľačka založená na tímovej hre, avšak nie nutne kooperatívnej. Práve preto si ju veľmi užijú aj samostatní hráči, aj skupinka až šiestich hráčov. V jednom zápase proti sebe stojí dvanásť hráčov v dvoch tímoch a síce len štyroch herných režimoch, no kompenzuje to hutný počet kreatívnych máp. A samozrejme aj masívny výber hrdinov.

Blizzard vybudoval marketing hry na postavičkách, ktoré sú ako stvorené na cosplay. V repertoári hrateľných postáv nájdete desať mužských, osem ženských, dvoch robotov a gorilu, takže každý hráč si príde na svoje. Postavy od Blizzardu pomaly dostávajú vlastné animované videá, ktoré nám ich nie len predstavia, ale odhalia bohaté príbehové pozadie. Možno to nie je vidieť na prvý pohľad, ale Overwatch má fakt premakaný príbeh, odhaľovaný rôznymi detailmi v hre, aj mimo nej. Dokonca aj samotné mapy majú svoj vlastný príbeh a pozadie, takže aj zdanlivé tlačenie vozíka má svoj dôvod. Za toto Blizzard maximálne uznávam, mysleli na všetko. Odporúčam si čo-to doštudovať na wiki.

Napríklad Route 66 je mapa typu Escort, kde jeden tím musí tlačiť vozík a prejsť cez niekoľko bodov až do cieľa. Pištoľník McGree je bývalý člen gangu Deadlock, ktorí majú neďaleko jaskyňu s ukradnutými debnami z celého sveta Overwatch. Gangu Deadlock sa podarilo vykoľajiť vlak s cenným nákladom a tým je nejaké tajné zariadenie, či bomba. Toto sa hráči pokúsia pretlačiť cez cestu 66 až do základne gangu. Mini-príbehy máp dokonca spolu súvisia a celkovo dotvárajú úžasný svet Overwatch, kde nič nie je náhodné. Už teraz sa teším na ďalšie animované videá, ktorými doplnia ďalšie diely skladačky.

Kreativitou pri návrhu hrdinov sa nešetrilo. Každý má svoju vlastnú osobnosť a črty správania, unikátne monológy, hlášky a samozrejme herné schopnosti. Však Blizzard má v návrhu postáv už bohatú prax, každá ich hra obsahuje pamätných hrdinov, aj antagonistov. V Overwatch sa vám do pamäti určite zapíše sexi ukecaná Tracer, gorila Winston, sniperka Widowmaker alebo šialený Junkrat. Unikátni sú aj čínski bratia Genji a Hanzo, či hudobný fanatik Lucio, poteší aj krásna Mercy. Každý z nich má tiež svoj vlastný príbeh, originálny dabing, skutočné meno aj pôvod.

Potrvá vám hodiny, než zistíte ktorý hrdina vám sedí najviac. Tých schopností je fakt kvantum a rozpisovať ich tu by bol nezmysel, výber je obrovský a až výnimočne originálny. Väčšina z nich má výborné odladené zbrane aj špeciálne schopnosti (skilly), medzi ktorými nájdete rýchle skoky, lietanie, hák na pritiahnutie nepriateľov, raketovú salvu, mraziaci lúč alebo možnosti uzdravovania spoluhráčov. Hrdinovia sa radia do štyroch kategórií – Útok, Obrana, Podpora a Tank, pre ideálne zostavenie tímu vám pred každým zápasom hra napovie, ktorá z týchto štyroch tried vám v tíme chýba. Útočná trieda má zväčša veľmi silný damage a vysokú mobilitu, na druhej strane málo vydržia. Defenzívna trieda je doslova stvorená na kempenie a držanie línie. Podpora dokáže spoluhráčov healovať na blízko aj na diaľku, zvýšiť pohybovú rýchlosť a poskytovať krátkodobé buffy. Trieda tank je stvorená na masívnu výdrž pri nepriateľskej paľbe a tým pádom odvrátenie pozornosti.

Blizzard však nezvládol tak úplne vyladiť všetkých hrdinov. Winston a D.Va majú veľmi slabý damage a do boja sú takmer nepoužiteľní. Z podpory je potom najslabšia Symmetra, ktorá je dobrá len na vytvorenie teleportu pre spoluhráčov, ako podpora v boji znova nepoužiteľná. Väčšina ostatných hrdinov potom svoje schopnosti, alebo neschopnosti kompenzujú výdržou. Postavy majú okrem primárneho útoku aj dva sekundárne, ktoré sa dobíjajú niekoľko sekúnd. Ultimátna schopnosť sa potom dobíja až niekoľko minút, urýchliť to môžete agresívnejším útokom na nepriateľskú stranu. Verím tomu, že útočná sila, čas dobíjania schopností aj výdrž bude postupne vyvážená ďalšími patchmi.

Na výber je tiež slušný počet máp, no len v štyroch herných režimoch. Tým prvým je klasický Capture mód, kde je treba obsadiť dva body na mape a v tejto kategórii sa točia tri mapy. V režime Escort je treba tlačiť vozík a teda byť v jeho blízkosti. Tu tiež nájdete tri ďalšie mapy. Zaujímavé sú tiež hybridné mapy, kde sa vozík odomkne až po obsadení prvého bodu. Posledným herným módom je Control. Na mapách sa obsadzuje len jedna oblasť, ktorý tím vydrží dlhšie, dostáva bod. Hrá sa na tri body v troch sekciách mapy a aj v tomto hernom móde sú mapy tri. Dokopy ich v hre nájdete teda dvanásť z celého sveta. V menu hry nájdete ešte dva tri vedľajšie režimy, arkádový hráčom znásobí životy, súboj proti AI vás postaví proti tímu ovládanému počítačom a nechýba ani tréning.

Dostávame sa k samotnej hre, ktorá je silne návyková, akčná, dynamická a rýchla. Tak trochu záleží, za akého hrdinu budete hrať, pretože akcia vyzerá z každej perspektívy inak. Ovládanie je však luxusné, postavičky reagujú veľmi presne a vzhľadom na charakter zbraní nebudete mať žiadny problém s hitboxom. Akcia vám neustále bude dvíhať adrenalín a čím dlhšie to človek hrá, tým viac ho to baví. Hlavne na konci zápasov je najlepšia akcia jedného z hráčov odmenená videom „Play of the game,“ ktoré sa na Youtube množia ako huby po daždi.

Zápasy trvajú zväčša menej ako desať minút, čo považujem osobne za ideálny čas. Mnoho krát sa mi tiež stalo, že práve v posledných sekundách zápasu sa bojovalo o bod, alebo payload a chýbali metre do víťazstva alebo prehry. Hra takéto momenty napína predĺžením a tieto posledné súboje doslova dvíhajú adrenalín, všetci hráči vyťahujú najsilnejšie karty, hrá sa o všetko. Proste paráda, najlepšie momenty sú v extrémne vyrovnaných zápasoch. Blizzard dokonca pridal tipy počas hrania, čomu sa vyvarovať, akú taktiku zvoliť a čo váš tím potrebuje.

Po skončení zápasu sa tiež dá hlasovať za výkony ostatných hráčov za rôzne prínosy v hre. Váš výkon sa hodnotí bodmi skúseností a za každý level získavate debnu s lootom. V nej sa skrývajú nové kostýmy (vrátane legendárnych), rôzne taunty, hlášky a motívy sprejov na steny. Loot debny sú dostupné na kúpu aj v reálnych peniazoch, mikrotransakcie vás za normálnych okolností ale vôbec nemusia trápiť, všetko sa dá získať hraním a itemy nemajú žiadny dopad na hranie. Sú to čisto kozmetické doplnky, osobne si nepotrpím a obľúbil som si originálny vzhľad postáv.

Grafiku hry by som vyzdvihol pre podarený art štýl, na ktorý Blizzard stavil aj pri svojich renderovaných videách. Je hravá, živá, farebná a hlavne, dopĺňa ju úžasná zvuková stránka. Vraj dokážete hru hrať aj po slepiačky kvôli prepracovanému zvuku. Je síce pravda, že je počuť chôdzu hrdinov na druhom poschodí, ale so zaviazanými očami by som si netrúfol. Prekvapila aj epická hudba, škoda že si ju neužijete viac, ako pri začiatku, či skončení zápasu a zápas nenudí aj vďaka všadeprítomným hláškam všetkých hrdinov. Dabing je teda špičkový. Inak prostredia sú interaktívne čo sa fyziky týka, rozbiť môžete mnoho vecí naokolo, na jednej mape si dokonca môžete zahrať na veľkých zvonoch.

Overwatch je hravá, rýchla, dynamická akcia s veľmi sympatickými hrdinami, ktorí vám okamžite prirastú k srdcu. To, že sa to skvele ovláda a je to extrémne návykové je už len čerešnička na torte. Blizzard proste zmixoval atraktívny audiovizuálny štýl, skvelú hrateľnosť a pridal k tomu sú svoju legendárnu pedanciu, aby všetko vyzeralo vyladené do posledných detailov. Výborne sa zabavia aj jednotlivci, aj partia.

Overwatch

Multiplayer - 9/10

9.3/10