PlayStation Indies

Indie vývojári ostro kritizujú Sony za prístup, vyberanie poplatkov

1 júla, 2021 Lukáš Kanik

Sony si účtuje 25-tisíc dolárov za to, že hru odpromuje na PS Store.

Zatiaľ čo Microsoft oznámil zníženie podielu na zisku z 30% na 12% pre vývojárov na Microsoft Store, a celkovo vylepšenie prístupu k hráčom, na Sony sa valí kritika zo strany indie štúdií.

Vyplávalo na povrch, že v Sony doprajú úspech len indie hrám, ktoré si sami vyberú. Od všetkých ostatných žiadajú poplatky za zviditeľnenie a vraj ich prístup k vývojárom je otrasný. S týmto obvinením ako prvý prišiel Iain Garner, zakladateľ štúdia Neon Doctrine, jeho tvrdenia podložilo niekoľko ďalších vývojárov.

Sony neponúka žiadne nástroje na manažovanie hry v PS Store

Garner na svojom Twitteri otvoril vlákno, v ktorom rozprával o „Platforme X“ a nejde o platformu, ktorá má Game Pass. Všetkým je teda jasné, že ide o PlayStation.

Little Devil Inside 03

Podľa jeho slov, Sony indie vývojárom neponúka žiadnu možnosť manažovať hru na PS Store. Ak chce vývojár zviditeľniť svoju hru, musí sa Sony doprosovať, prekonať mnoho prekážok, vytvoriť trailer špeciálne pre platformu PlayStation, musí napísať blog a nakoniec ani zviditeľnenie na PS Blogu nie je také efektívne. V skratke – ak sa Sony nepáči vaša hra, nezviditeľní vám ju.

Vývojári nemajú ani možnosť vytvoriť zľavu pri vydaní hry bez súhlasu Sony a aj to je veľmi limitované. Garner povedal, že na akejkoľvek inej platforme môže hráčom ponúknuť hru v zľave, len nie na PS Store – PlayStation hráči majú vždy najhoršie podmienky. Zľavu na hru vo výpredajoch môžu vytvoriť len vývojári, ktorí na do dostanú pozvánku od Sony.

Zastaralý softvér a 25-tisícové poplatky za zviditeľnenie

Aby človek hru na PlayStation Store vôbec vydal, musí sa prebojovať backend softvérom z roku 2000, ktorý sa vraj za tri generácie konzol nezmenil.

Kena Bridge of Spirits

Sony si vraj ručne vyberá hry, ktoré vo svojom obchode zviditeľní. Všetci ostatní – ktorú chcú byť na titulnej strane obchodu, si musia zaplatiť poplatok vo výške minimálne 25-tisíc dolárov, až do sumy 200-tisíc pri AAA tituloch. Nehovoriac o tom, že Sony vývojárom zoberie 30% zo zisku.

Prístup Sony potvrdzujú aj ďalší vývojári

Matthew White, riaditeľ štúdia Whitethorn Games zverejnil graf, na ktorom ukazuje podiel ziskov na jednotlivých platformách. Na PlayStation Store zarobil menej ako 3% zo všetkých platforiem, na ktoré vydal svoju hru.

PlayStation je naša najhoršia platforma, horšia ako Nintendo a Xbox a ešte horšia, ako platforma Itch.io kde hry predávame bez DRM,“ komentuje White. „Minulý mesiac sme zarobili viac na Google mobilných reklamách.“

„Marketing, analytické nástroje, CPM…prakticky neexistujú. Priemerná odpoveď na maily trvá mesiace, nie dni ani týždne. Trvalo nám viac ako osem mesiacovo získať PlayStation devkity, aj keď sme už dávno potvrdili niekoľko značiek na túto platformu.“

Stray PS5 Game Screenshot 02

Predajné výsledky v excelovských tabuľkách, ktorými sa treba prehrabávať

White vo svojom štúdiu zamestnáva človeka, ktorý viac ako polovicu času strávi analyzovaním excelovských tabuliek, ktoré Sony poskytuje ako reporty k predajom. Prirovnáva to k manuálnej práci z roku 1928.

Na vygenerovanie kódov pre Kickstarter backerov čakali mesiace, na meily nikto neodpovedá, nedostávajú žiadne príležitosti sa zviditeľniť v obchode a nikto netuší, podľa čoho si Sony vyberá projekty, ktoré sa zobrazia v ponuke PS Store.

Jay Tholen, vývojár Hypnospace Outlaw povedal: „Hej, PlayStation je na hovno pre indie vývojárov. Predali sme skoro nič oproti ostatným konzolám. Dokonca zarábame viac na Itch.io ako na PlayStation Store.“

Zdá sa, že indie vývojári to majú na PlayStation Store ťažké. Ak nie sú súčasťou PlayStation Indies – ručne vybraného zoznamu vývojárov, tak nemajú možnosť manažovať svoju hru, ani ju zviditeľniť na PS Store. Výsledkom je, že PlayStation je predajne najhoršia indie platforma zo všetkých.

Ako vydať svoju hru na PlayStation? Sony ponúka návod

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Lukáš Kanik
Sledujte ma: