inFAMOUS: Second Son – Recenzia

2 apríla, 2014 Marek Jaroš

Podarilo sa Sucker Punch v inFAMOUS: Second Son skĺbiť perfektnú grafiku so skvelou hrateľnosťou?

Asi to je nejaké prekliatie Playstation 4 exkluzivít, keď na jednej strane hráčom a recenzentom padajú sánky nad nádherným technickým spracovaním titulu, viď. Killzone: Shadow Fall, no na druhej strane príde tvrdý budíček, keď zakrútime hlavami nad príbehom, alebo hrateľnosťou. Nemálo ľudí tak zaskočilo, keď pri launche konzoly bola najlepšou exkluzivitou hra Resogun. No ale ako dopadol inFAMOUS? Podarilo sa mu prekročiť pomyselný tieň veľkých exkluzivít na Playstation 4?

Názov Second Son je pre tento titul ako vyšitý. Hra totiž na novej platforme prechádza akýmsi “reštartom”. Prvýkrát v sérii sa ocitneme v reálnom meste, konkrétne v Seattle, v domovskom meste štúdia Sucker Punch, čo dávalo prísľub dôveryhodnému spracovaniu. Ale aj príbeh titulu na predchádzajúce časti príliš nenadväzuje. Spomína sa len veľmi okrajovo. Konkrétne, ocitáme sa 7 rokov po udalostiach z dvojky, kde bol ku koncu spustený stroj RFI (mal obrať o schopnosti všetkých bio-teroristov – Conduitov). Lenže zopár ich prežilo a s niektorými jedincami sa stretávame aj v Second Son. Mladý, arogantný a sebavedomí mladík, Delsin Rowe je tak na začiatku hry svedkom havárie transportéru s conduitmi, a pri následnom strete s jedným z nich preberie na seba svoju prvú schopnosť – Smoke, čiže dym. Zo začiatku, tak celkom suverénny Delsin, je dosť zmetený, a týždeň čo je mimo, zatiaľ stihne jednotka D.U.P. (Department of Unified Protection – chytá conduitov) pokryť celý Seattle svojimi mobilnými jednotkami, aby Delsina a ostatných uprchlíkov čo najskôr pochytali. Ale aby som tým, čo sa na hru len chystajú, alebo ešte nedohrali, nekazil zážitok, ďalej už prezrádzať z deja nebudem …

Ale teraz už k samotnej hrateľnosti … Sám som bol veľmi milo prekvapený, keď som zistil, že ono to nie len dobre vyzerá, ale sa aj hrá! Na jednej strane, ste Conduit, máte nejakú tu super schopnosť, no aj tak máte pocit, že to je realita, úplne sa vžijete do situácie, ktorá sa vám práve odohráva pred očami. A je to aj vďaka tomu, že Delsin svoju schopnosť získava z niečoho, čo môže bežne nájsť na ulici. Napríklad vyššie spomínaný dym – ten nasáva z komínov, ktoré sú na budovách, alebo ďalšia vec vďaka ktorej nadobudne Delsin schopnosti – neón. Ten pre zmenu nájde v reklamných banneroch a vo výkladoch obchodov. Sú to absolútne bežné veci, ktoré máte po celú dobu hrania vedľa seba.

Zároveň, každá schopnosť, aj keď ponúka rovnaké možnosti (útok na blízko, útok na diaľku, granát, špeciálny útok, rýchly pohyb), je v niečom jedinečná – dym je vhodný na útok zo stredných vzdialeností, zato neón z väčších, ale naopak, také video je vhodné na útok z blízka. Prepínanie medzi silami je tak veľmi prosté – čo nasajete, to máte. Ak je na blízku horiace auto či komín, môžete z neho nasať dym, no ak ste v blízkosti výkladu, nasajete neón. Situácia pri boji si tak nevyberá a vy musíte útočiť s tým, čo máte po ruke. Ak vám dôjde dym, jednoducho nasajete buď ďalší dym, alebo niektorú inú zo schopností.

A keď už sme pri bojoch, tie sú aj vďaka možnosti zmeny schopnosti pri boji veľmi rozmanité. Stratégiu tak musíte meniť za pochodu. S takým dymom či neónov sa môžete držať od nepriateľov pekne na diaľku, no pri videu (ktoré mimochodom získavate z obrazoviek) sa vám skorej oplatí útok na blízko.

V hre tak máme aj prvok RPG, keď si svoje schopnosti môžeme aj vylepšovať. Väčšinou sa však jedná len o drobnosti, ako sú zväčšenie kapacity pre danú schopnosť, či zníženie potrebnej energie na daný útok. Čo však môže zamrzieť je fakt, že akonáhle nejaký druh útoku odomknete, nezvyšujete jeho silu, ale len spomínané zníženie energie.

No a teraz k samotnému obsahu hry. Počas hry, ako tak budete naberať nové schopnosti, budeme sa v príbehu posúvať ďalej. V podstate nejde o nič vážne, a človek by to, že v hre je dobrých úloh menej ako by čakal, dokázal prežiť. No čo však zabíja kvalitu obsahu, je to, že sa opakujú, a to celkom často. Veľakrát sa stane, že vy máte niečo urobiť, no predtým musíte zlikvidovať kopu jednotiek D.U.P., aby ste sa k tomu dostali. A to sa deje dosť veľakrát nato, aby vám to miestami zabilo chuť ísť  v príbehu ďalej. Ďalej máme v hre aj vedľajšie úlohy, no značnú časť z nich stihnete spraviť pri premiestňovaní sa od jednej úlohy k druhej. Tieto úlohy sú tak vcelku podarené, a vďaka nim znižujete vplyv D.U.P. v danej oblasti mesta. Jedná sa tak o ničenie kamier, či hľadanie dobre zamaskovaných kamier vďaka mobilu, ale aj o nájdenie a chytenie agenta v danej oblasti len vďaka jeho fotke, alebo nájdenie zdroja a následného stiahnutia audiologu.

No najzaujímavejšou (pre mňa a podľa reakcii hráčov aj pre nich) je sprejovanie obrazov. Tie nie len že vyzerajú skvelo, no pri ich tvorbe nie ste len pasívny divák, ale vďaka zapracovanie pohybového senzoru Dualshock 4 ho aj maľujete, a výsledné dielo je tak potom hotový umelecký výtvor, a aj vtipný.

Čo však zamrzí je, že po prejdení celej hry vás zapnúť hru nútia už len dva fakty. Ten prvý, prejsť hru ešte raz, či už na vyššej obtiažnosti, alebo za druhú stranu karmi, a tou druhou vecou je vyčistiť kompletne celé mesto od jednotiek D.U.P. Lenže, nakoľko v každú jednu časť mesta od D.U.P. jednotiek zbavujete rovnako, začne to byť dosť rýchlo otravné.

Dualshock 4, a hlavne jeho schopnosti sú v hre využité naozaj dobre. Repráčik na Duashocku tak slúži na prehranie zvuku pri nasávaní nejakej schopnosti, no sú cezeň prehrávané aj spomínané audiology. Touchpad na Dualshocku tak slúži na interakciu s prostredím,po prejdení palcom do boku tak otvárate dvere, a po stlačení nasajete schopnosť.

Infamous: Second Son 2  Infamous: Second Son 3

Ďalšou vecou, ktorá vám občas pretne dej a hranie Second Son je možnosť rozhodovať sa, príznačne v hre nazvané Karma. Môžete sa tak v daných momentoch rozhodnúť pre dobré alebo zlé riešenie, napríklad v prípade “neónovej slečny”, Fetch, sa jej rozhodnete buď pomôcť a naučiť ju sebakontrole, alebo ju necháte tak, napospasť osudu. Je len na vás, akou cestou sa vyberiete, no zásadné zmeny na hru a príbeh to mať nebude.

Dobrá a zlá karma tak ovplyvňujú v hre pár vecí. Tou prvou je, že na niektoré schopnosti potrebujete karmu buď zlú, alebo dobrú. Ďalšou vecou je, že ako vás ľudia v meste vnímajú. Ak hráte za dobráka a pomáhate im, vaša dobrá karma stúpa a ľudia vás pomaly začínajú vnímať ako hrdinu, neboja sa vás, zato si vás pre zmenu fotia a oslovujú. No ak hráte za záporáka, vedzte, že okolo vás veľa ľudí nebude, pretože akonáhle vás zbadajú, dajú sa do úteku …

Infamous: Second Son 04 Infamous: Second Son 01 Infamous: Second Son 02

Asi najviac sa tak pred samotným vydaním hry hovorilo o technickej stránke hry a veľkosti mesta. Tesne pred vydaním sa objavilo info, že autori grafickú stránku od E3 prezentácie zhoršili. No to však sú len fámy, nič také sa nestalo a inFAMOUS tak ponúka nádherne vyzerajúcu hru. Je až neuveriteľné, koľko častíc dokáže engine a konzola vykresliť. Hra vyzerá veru nádherne, a ak budú ďalšie exkluzivity vyzerať len lepšie, máme sa načo tešiť.

No miestami aj PS4 dostala zabrať, fps tak niekedy dosť zakolísalo, no na viditeľné lagy to bolo len párkrát. Aj preto je dobré rozhodnutie od autorov, uzamknúť fps na 30 snímkov za sekundu. Toho by sme sa mali dočkať už v nasledujúcom update.

Je až neuveriteľné, ako sa autorom podarilo do hry preniesť emóciu postáv, a to vďaka perfektnej mimike tvárí. V momente, keď sa Delsin smial, nielenže vyzeral šťastný, bol som šťastný aj ja. No v momente, keď bol smutný a skoro vypustil slzičku (plakať a byť zároveň arogantný grafiťák, to jednoducho nejde k sebe), bolo do plaču veru aj mne. Mimika postáv tak dáva príbehu štipku emócie, a tá zas dáva pocit dôveryhodnosti a uverenia.

A k samotnej veľkosti mesta. Je pravda, že virtuálny Seattle v hre nepatrí k najväčším mestám, no rozhodne nie je malé. Skladá sa tak z 2 veľkých ostrovov spojených jedným mostom, a samotné mesto je rozdelené ešte do 12 oblastí. Podľa mňa, mesto nie je ani malé, no ani veľké a na dokonale vyšantenie sa so schopnosťami, ktoré máte dokonale postačí.

Ako dobrú vec, ktorú autorom schvaľujem, je tak pre open-world tituly trochu netypická. V hre sa totiž nestrieda deň a noc. No myslím si, že je to správne. Autori každú misiu dali do inej denne doby, a neviem si predstaviť, ako by zoznámenie sa s neónom vyzeralo za slnečného dňa. Všetko tak má svoj zámer, a aj preto sa v hre s neónom po prvý raz stretnete cez upršanú noc, kde dostanú všetky krásne neónové efekty vyniknúť.

Infamous: Second Son 05

InFamous: Second Son je vskutku podarený titul. Nielenže dobre vyzerá, on sa aj dobre hrá a ponúka vám tak síce menšiu, no o to zaujímavejšiu paletu úloh. Budete si tak užívať každý súboj, vžijete sa s Delsinom a ten na vás za odmenu bude chrliť nejednu vtipnú hlášku, aby ste sa v epickom final fighte postavili zoči-voči hlavnej záporáčkej celej hry.

inFAMOUS: Second Son
  • 7/10
  • 9/10
    Vizuál - 9/10
  • 8/10
    Hrateľnosť - 8/10
  • 8/10
    Cena/Hodnota - 8/10
8/10

Ak ste hrali predchádzajúce diely, Second Son by vám nemal chýbať v zbierke. Zároveň je to titul, ktorý môžu hrať aj tí, čo predchádzajúce diely nehrali. Sucker Punch tak so Second Son vstúpili do novej generácie Playstation tou správnou nohou…

5 (3 votes)

Recenzovaná verzia: PS4