Inside – Recenzia

25 júla, 2016 Lukáš Kanik

Nástupca slávneho Limba robí všetko lepšie, ako čiernobiely predchodca. Inside je hra moderná, kvalitná, no krátka.

Iste si pamätáte na Limbo – unikátnu čierno-bielu hru z dielní malého štúdia Playdead. Limbo je akýmsi prototypom oddychovej a nenáročnej plošinovky, ktorá však navzdory svojej jednoduchosti vie zanechať v človeku unikátne spomienky. Presne taký je aj Inside, hocie je to len dvojhodinová jednohubka a nehrozí ani znovuhrateľnosť.

Tak ako Limbo, aj Inside je striktne lineárna hra, v ktorej sa pohybujeme z ľavej strany na pravú. Znovu hráme za malého chlapca bez mena a bez tváre a aj napriek tomu si ho znova zamilujete. Chlapec je totiž sám v čudnom svete, kde ostatní ľudia padli do akéhosi tranzu. Čo-to o príbehu odhalíte postupom hry, všetko sú to však len vaše domnienky a teda všetky vysvetlenia príbehu na internete môžu byť len unikátna interpretácia udalostí v hre. Zasadenie hry do tohto bizarného sveta je fakt unikátne a originálne, dokonca by sa dalo z toho vyťažiť viac, aj v iných žánroch.

Inside je skutočne nenáročný titul, napriek tomu majstrovsky zvládnutý snáď po každej stránke. Na ovládanie postavy vám okrem smerových šípok postačí jediné tlačidlo pre interakciu. Predmety v prostredí často nie sú ani farebne vyznačené ako je zvykom, všetko vás ale napadne prirodzeným spôsobom. Napríklad plot poľahky preleziete tým, že si k nemu pristavíte debnu a na náročnejšie  mechanizmy prídete úplne prirodzene.

Vývojári si pripravili niekoľko originálnych pasáží a herných mechaník. Chlapec napríklad dokáže akýmsi prístrojom ovládať pohyby ostatných „otrokov“ v okolí a využiť tak ich skupinovú silu. Puzzle sú tak šikovne vyriešené, že bežný hráč nimi prejde úplne plynule a záseky v logických úlohách nastanú len výnimočne. V hre nie je žiadna nápoveda, stačí sa ale poriadne obzrieť. Oceňujem, že takmer všetky úlohy sú jednoznačné a viditeľné na prvý pohľad, na druhej strane to len potvrdzuje prísnu linearitu titulu.

Ovláda sa to fakt luxusne a skvele sa pri tom zrelaxujete. Animácie chlapca sú vskutku nádherné a prostredie nikdy nepôsobí plocho. Titul dopĺňa len ambientná hudba, respektíve len určité tóny, vďaka tomu vás však nič nebude rušiť pri počúvaní fantastických zvukov v okolí. Či už je to brechot psov, búchanie ocele, chôdza ľudí alebo dážď, zvuk vás totálne vtiahne do hry. Preto odporúčam Inside hrať s kvalitnými slúchadlami. Na obrazovke tiež nenájdete žiadny element, len strateného chlapca v čudnom svete. Žiadne menu, žiadne životy, nič čo by vás rušilo v audiovizuálnom zážitku.

Inside, hoci krátka a na herné mechaniky chudobná hra vás totálne dostane svojim spracovaním. Nie len že je znovu tak originálna ako Limbo, treba oceniť aj umeleckú hodnotu titulu. Inside je nádherný, skvele sa ovláda, skvele sa počúva a je fakt škoda, že vývojári si neprichystali o čosi dlhšie dobrodružstvo. Za 20 eur by som kúpu dobre zvážil. Mnohí povedia, že tento umelecký zážitok s logickými hádankami je hodný každého centu, iní vám budú radiť, aby ste počkali na zľavu. Ja sa prikloním k tej druhej skupinke ale hra si hodnotenie zaslúži vysoko.

Inside si môžete kúpiť na Steame.

Inside
  • 10/10