Iron Front Liberation 1944

Iron Front: Liberation 1944 – Recenzia

3 júna, 2012 Lukáš Kanik

Počas čakania na Armu 3 sa môžu hardcore hráči zamerať na novú vojnovú simuláciu od Deep Silver, a to Iron Front: Liberation 1944, ktorá prináša profesionálny zážitok do druhej svetovej.

Arma 2 síce čaká svojho nástupcu, ktorý vyjde už tento rok a podľa predpokladov znova zasadne na trón vojenských simulátorov, ale je tu ešte niečo, čo by nemalo ujsť pozornosti vyznávačom náročných vojenských hier. Iron Front: Liberation 1944 totiž beží na engine Army a prenáša vojnu do druhej svetovej.

Iron Front vás zavedie na hranice Poľska a Ukrajiny na štyri obrovské mapy, na ktorých sa odohrávajú boje medzi Sovietmi a Nemcami. Už sme tento konflikt videli mnohokrát, nie však tak realisticky ako ho predvádza Iron Front. Kampaň môžete hrať za obe strany a obe strany ponúkajú schopný zážitok. Začínate však ako nováčik na strelnici, neskôr však zistíte, že vojna na bojisku je celkom o nervy. Práve situácia na bojisku vám zaručí, že si vyskúšate všetky dôležité, aj menej dôležité roly.

[youtube]Y-l2sGhcHxA[/youtube]

Už v tutoriáli je možné pochopiť, že Iron Front, rovnako ako Arma, nie je vôbec jednoduchá hra a pri pohľade na desiatky (alebo stovky?) ovládacích tlačidiel v nastaveniach sa vám zatočí hlava. Tutoriál vás však naučí, ako ich používať a do krvi sa dostanú aj úplným nováčikom, ktorí k Arme ani nepričuchli. Už len také hodenie granátu vyžaduje dávku presnosti a tréningu, ovládanie protileteckého dela ešte viac. Tam totiž môžete sedieť na štyroch pozíciách, ako strelec, nabíjač, veliteľ, alebo manipulátor, čo znamená, že delo môžete tlačiť po ceste, dokonca ho zapojiť o nákladiak a preniesť prakticky kdekoľvek na bojisko. Zo strategického aj estetického hľadiska bezchybný doplnok.

Vlastne všetko v hre je tak nejako dynamické a presúvať sa dá skutočne všetko. Stacionárnemu guľometu je možné odstrániť kryt, alebo ho kompletne rozobrať a preniesť na súčiastky. Vo vozidle sa dajú meniť pozície, naštartovať, či vypnúť motor, proste detaily, ktoré ponúka minimum hier. Profesionáli si užijú hlavne ovládanie tanku, v ktorom je možné znova sedieť v niekoľkých pozíciách a počas hry si takto vyskúšate úlohu strelca, šoféra, pozorovateľa, obsluhu dela aj rádio komunikátora. Pestré misie vás zavedú aj na letisko a posadia vás aj do kokpitu lietadiel.

Vojenské operácie sú naozaj uveriteľné a skvele spracované, budete sa plížiť po lesoch, zažijete tankovú bitku, potichu obsadíte mesto, alebo zbombardujete protileteckú základňu. Žiadne scriptované situácie ale nečakajte a schovať si vlastný zadok bude to prvé a posledné, na čo budete myslieť. Občas totiž aj na nižšej obtiažnosti znamená jeden zásah okamžitú smrť. Takúto hru si preto neužije každý hráč vojnových strieľačiek, ale práve cielená skupina – vyznávači vojenských simulátorov a hard-core záležitostí. Čaká vás taktika, plánovanie, stretnutia s nepriateľom na diaľku a pomalý postup. Jedna misia vám tak môže trvať aj hodinu, a to nie len preto, že treba prejsť niekoľko kilometrov pešky. Atmosféra takýchto pochodov a postupov vás jednoducho dostane.

Multiplayer vám dovolí odohrať tieto misie v kooperácii s ďalšími hráčmi, čo celej kampani dodá nie len na dynamike, ale so správnou partiou dokážete vďaka komunikácii skončiť misiu s vyššou úspešnosťou. Umelá inteligencia nie je zlá, no rozkazy živým hráčom proste nenahradíte. Kompetetívne módy v multiplayeri zastupujú Capture the Flag a Attack and Defense. Oba módy stavili na taktiku, bez ktorej ďaleko nezájde ani tým najlepších strelcov. V multiplayeri si tiež môžete vytvoriť vlastnú postavu s tvárou a hlasom, podľa strany, za ktorú hráte. Ak ospravedlníme hrubé problémy s pripojením a nie veľmi prehľadný interface, multiplayer môže hrať dôležitú rolu aj v budúcom vývoji hry, a to aj vďaka módom.

Do online možností vstupuje aj zdieľanie vlastných misií, ktoré môžete vytvárať v editore máp. Ten je prevzatý tiež z Army a ponúka úplne identické možnosti. Tvorbou mapy, rozhodením objektov, zvierat a napokon aj jednotiek a ich jednoduchým naprogramovaním môžete stvoriť nekonečné množstvo nových, originálnych misií.

To všetko znie až príliš pekne, aby sekera nevystrelila. Nápad stvoriť simulátor z druhej svetovej po vzore Army bol síce dobrý, ale technické spracovanie hru úplne zabilo. Aby ste hru vytiahli na plynulých 30 snímkov za sekundu, musíte mať otecka v NASA a poriadne železo. Nastavenia sú bohaté, ale vyvážiť to medzi vizuálne príťažlivé a zároveň hrateľné dá kus roboty. Problém s hrou mala aj GTX 560, čo nie je vôbec slabá grafická karta, požiadavky na hardvér sú proste stále krvavé. Engine je aj po toľkých rokoch nevyladený a autori sa nepoučili z chýb, ktoré priniesla Arma.

Dajme bokom optimalizáciu a dostaneme desiatky bugov priamo v hre. Niektoré bijú do očí menej, iné viac. Ovládanie je aj napriek brutálnej zložitosti pohodlné a prepracované, občas však aj pri takej triviálnej veci, ako je vystúpenie z auta, budete musieť loviť v kontextovom menu. Iné chyby sa týkajú logického zaseknutia, tutoriál som musel reštartovať dokopy trikrát, prvý krát mi došla na strelnici munícia, druhý krát som nedokázal zapojiť protiletecký PAK-40 za nákladiak. Tretí krát som to vzdal a rozhodol som sa pre kampaň za druhú stranu.

Dosť často vám budú biť do očí animácie, kedy pilot nekrúti volantom, ruky nedržia guľomet a naskakovanie do auta začína lezením na strechu. Potešia vás ale vychytávky a obrovské množstvo iínterakcií, ako sedenie na zemi, salutovanie, kompas a výbava, odťahovanie tiel do bezpečia, alebo voľný výhľad bez otáčania postavy. Engine ponúka možností viac, napríklad gigantické prostredia, bohatú vegetáciu (aj keď nekvalitnú), realistické ovládanie vozidiel a hlavne, animácie a vizualizácia vojakov. Zvuky sú síce kvalitné a profesionálne, ich zmixovanie je slabšie a hodnú chvíľu som strávil aj vyvažovaním hlasitosti.

Iron Front: Liberation 1944 nie je zlá hra, ale pôrodné bolesti budú trvať ešte dlho. Autori sa snažia na svojich fórach vyhovieť každej požiadavke od komunity, no vo verzii, v akej sa nachádza práve teraz, konkurenciu nezvalcuje. Ono to vlastne ani konkurenciu nemá, pretože tak realisticky spracovanú druhú svetovú ešte nikto nespravil (výnimkou môže byť Rád Orchestra).

Hru nájdete na Steame http://store.steampowered.com/app/91330/ alebo oficiálnom shope https://store.bistudio.com/iron-front