Just Cause 3 – Recenzia

21 decembra, 2015 Lukáš Kanik

Priviazať si na helikoptéru auto a ničiť s ním sochy ako s demolačnou guľou, to zažiješ len v Just Cause.

Na Just Cause 3 som sa tešil, však už to je 5 rokov, čo vyšla dvojka. Nezabudnuteľná originálna a hlavne šialená hrateľnosť sa preniesla aj do trojky a síce vyzeral vývoj ako bezproblémová prechádzka ružovou záhradou, finálny produkt má menšie, či väčšie chybky, nad ktorými budem uvažovať vždy, keď si hru zapnem. Poďte sa pozrieť, ako sa Just Cause 3 hrá a či je skutočne tak bezproblémový.

Vývojári si verili a hru mali dokončenú viac než mesiac pred vydaním. To ale zabudli, že finálna hra je plná technických problémov a hlavne PC verzia sa nemusí zrovna chváliť dobrou optimalizáciou. Začínam technickým spracovaním hry práve preto, že je to najslabší článok hry a väčšinou budú nasledovať už len drobné, odpustiteľné chyby.

Kvalita spracovania a optimalizácie je v Just Cause 3 ale odfláknutá. Mám pocit, že je to kvôli obrovskej rozlohe republiky Medici, ktorá ostrovmi aj vodnou plochou pokrýva neuveriteľných 400 míľ štvorcových, čo je jedna z najväčších máp v histórii herného priemyslu. Ostrovy vyžadujú len jeden loading a pohyb medzi nimi je neprerušený, avšak možno to je dôvod pádov FPS. Je to jediná hra, v ktorej som misiu začínal na 45 FPS a končil na 15. Pády FPS počas veľkej akcie a deštrukcie sú tu na dennom poriadku a tak si Just Cause 3 budete musieť raz za hodinku, či dve reštartovať, aby sa zaťažená pamäť prečistila od dočasných súborov.

Veľmi nepríjemné sú aj loadingy, ktoré znovu otravujú na každom rohu. Načítavanie vás čaká pri každej cut-scéne, pri rýchlom cestovaní alebo pri spustení akejkoľvek výzvy, či jej reštarte. Loadingy to vôbec nie sú krátke a je to ďalšia vec, ktorá kazí celkový dojem, inak z vizuálne nádhernej hry. Nezabudnem ani na to, že som v menu našiel ešte ovládacie prvky z Xbox One. Ts ts…

Just Cause 3 Recenzia_02 Just Cause 3 Recenzia_03 Just Cause 3 Recenzia_04

Just Cause 3 sa odohráva na ostrove, kde náš Rico Rodriguez vyrastal. Vracia sa tu, aby potlačil diktatúru generála Di Ravella, ktorý využíva moc minerálu Bavarium, vďaka ktorému je možné postaviť nezničiteľné tanky, helikoptéry a silné bomby. Vlaste chce Di Ravello ovládnuť vďaka Baváriu svet, práve preto prichádzate na Medici vy.

Just Cause 3 vás okamžite od prvej chvíle hodí do akcie s ťažkými zbraňami, padákom a explóziami, akoby vás vývojári ani na nič nechceli pripraviť. Koncept hry vlastne ostal, takže väčšinu hry vyplňuje len ničenie všetkého naokolo, šialené kúsky s vystreľovacím hákom a novými gadgetmi na Ricovom opasku. Ovládanie však nie je na PC vyladené ideálne a tak si na lietanie a zbrane budete chvíľu zvykať.

Just Cause 3 Recenzia_05 Just Cause 3 Recenzia_06 Just Cause 3 Recenzia_07

K dispozícii je vedľa padáku aj Wingsuit, akýsi oblek na plachtenie vzduchom. Takto dokážete preletieť celý ostrov skrz naskrz bez toho, aby ste sa vôbec dotkli zeme a s kombináciou vystreľovacieho háku, wingsuitu a padáku sa dajú robiť neuveriteľné, no hlavne efektívne kúsky. Celú základňu dokážete zničiť bez toho aby ste zosadli na zem a často krát je to väčšia zábava, ako jazdenie autom.

Vystreľovací hák má v trojke niekoľko nových funkcií, jednou z nich je pripútanie, alebo dokonca pritiahnutie predmetov k sebe. Je to nie je efektívne, ale na pohľad atraktívne. Predstavte si, že sochu Di Ravella priviažete niekoľkými lanami o zem a potom ju takto doslova strhnete z podstavca. Alebo čo tak priviazať nepriateľské autá k nádrži s palivom a všetky naraz pritiahnuť do obrovskej explózie? Fantázii sa medze nekladú a to patrí o drvivej väčšine misií.

Just Cause 3 vás síce prevedie rôznymi príbehovými misiami, kde si vyskúšate všetko možné – let padákom, wingsuitom, riadenie tanku, lode, vrtuľníka aj stíhačky a aj plávanie – no všetky hlavné misie mi prišli na jedno kopyto a vo všetkých bolo treba len ničiť väčšie objekty, či vlny nepriateľov. Svetlým momentom bola azda len misia, v ktorej som sa zahral na snipera, alebo tá, v ktorej som zneškodnil obrovskú letiacu raketu. Ručne. Šialeností tu je rozhodne dosť, ale originalita náplne 25 misií je už tak niekde v pozadí.

Just Cause 3 Recenzia_08 Just Cause 3 Recenzia_09 Just Cause 3 Recenzia_10

Vývojári sa tento krát oveľa viac pohrali s príbehom a animáciami, príbehové sekvencie sú už hrané plným mocapom a herci majú lepšie zvládnuté osobnosti aj dabing. Práve preto škoda, že dej nedáva ani trochu zmysel a všetko sa robí prvoplánovo, nad všetkým sa dá mávnuť rukou. Logiku tu rozhodne nehľadajte ani mikroskopom.

Pozitívom ale je, že Just Cause 3 vám nedáva skoro žiadne putá a misie aj objektívy si môžete plniť skoro vždy ako chcete. Obmedzením v príbehu je však oslobodenie určitého počtu území od nadvlády diktátora, po ktorom sa vám následne odomkne aj ďalšia príbehová misia. Väčšinu hry tak budete oslobodzovať územia, základne, mestá, vojenské stanice a ničiť všetko, čo patrí pod vlajky Di Ravella. Ostrovy sú rozdelené do regiónov a každý región má niekoľko mestečiek a základní, ktoré je nutné obsadiť. Zo začiatku hry to budete robiť skôr z donútenia, neskôr vďaka pokročilej výbave už to bude o niečo zábavnejšie. Aj tak ale tvrdím, že takýchto miest je tu prehnané množstvo a oslobodzovanie zaberie oveľa viac času, ako samotná príbehová kampaň.

Mestá sú preplnené reproduktormi, bilboardmi, transformátormi, nádržami s palivom a vysielačmi, ktoré je treba zničiť pred oslobodením. Odomknete si tým nové možnosti v okolí, množstvo challenge misií a garáž, do ktorej môžete ukladať nové vozidlá. Osobne som do garáže nemal potrebu vložiť jediné auto, motorku, ani loď, keďže som sa na vozidlách po ostrovoch nepohyboval vôbec. Každopádne si tieto vozidlá po odložení sprístupníte aj v prípade núdze.

Just Cause 3 Recenzia_11 Just Cause 3 Recenzia_12 Just Cause 3 Recenzia_13 Just Cause 3 Recenzia_14 Just Cause 3 Recenzia_15 Just Cause 3 Recenzia_16

Rebeli vám dokážu kdekoľvek na mape zhodiť vybavenie, alebo akékoľvek vozidlo a to vrátane vrtuľníku, lietadla aj tanku. Stačí si v menu navoliť zbraň alebo vozidlo. Znovu musím povedať, že je to jedna z menej potrebných vecí, pretože som sa väčšinou držal obľúbených zbraní, do ktorých muníciu som si doplnil v každej základni, domácej, či nepriateľskej. Hra vám navyše nadelí neobmedzené množstvo drobných mín s raketovým pohonom, vďaka ktorým si užijete tonu zábavy v spojení s geniálnou fyzikou.

Po dokončení kampane ostáva mapa plná 112 výziev v piatich kategóriách. Či už letíte s wingsuitom na čas cez kruhy, pretekáte na autách alebo člnoch, alebo dosahujete skóre v demolačných derby, za všetky tieto aktivity ste odmenení Gear Módmi. Je to mena, ktorá postupne odomyká vylepšenia pre vaše vybavenie a niekoľko levelov odporúčam odomknúť čo najskôr. Čím lepšie vybavenie, tým lepšia zábava. Všetky aktivity sa potom monitorujú do systému, ktorý porovnáva vaše výsledky s priateľmi a ostatnými hráčmi. Pre niekoho otravné oznámenia o dosiahnutých úspechoch ma osobne nevyrušovali, dokonca som bol rád, že som vždy o pár metrov, či sekúnd prekonal mojich priateľov na Steame. Podobný kompetetívny prvok nájdete aj v Batmanovi a pochvaľujem si ho. Multiplayer tu ale nehľadajte.

Just Cause 3 Recenzia_17 Just Cause 3 Recenzia_18 Just Cause 3 Recenzia_19 Just Cause 3 Recenzia_20

Just Cause 3 vyzerá vizuále nádherne. Krajina a nebo sú farebné, kontrastné a skvele sa na to všetko pozerá, explózie a efekty sú premakané a neprejete sa ich ani po dvadsiatich hodinách. Príroda Medici ako aj tvarovanie povrchu vo mne evokujú exotickú dovolenku a aj keď je rozloha mapy tak obrovská, vývojári sa s ňou pohrali a každé miesto oplýva detailmi. Všade nájdete vegetáciu, zvieratá…proste nádhernú prírodu vždy, keď sa tadiaľ práve nerútite rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. Namakaná je aj deštrukcia, myslím že stačí, keď poviem že je možné odpáliť celé mosty od pilierov. Paráda!

Just Cause 3 sa dá doporučiť všetkým, ktorí majú radi open-world hry s veľkou rozlohou a slobodou pri plnení misií. Hra ponúka náramnú zábavu a hlavne nenáročné odreagovanie, pri ktorom môžete vypnúť mozog a užívať si rýchlosť plachtenia, fintičky s hákom a hrátky s fyzikou v nádhernej grafike. Mnoho prvkov je ale nevyužitých a kampaň sa ráta len do počtu, navyše hru dosť zabíja slabé technické spracovanie.

Just Cause 3 si môžete hneď objednať na XGames.sk s okamžitým doručením

Just Cause 3
  • 5/10
    Príbeh - 5/10
  • 8/10
  • 9/10
7.3/10

Just Cause 3 je ideálny pre všetkých, ktorí hľadajú nenáročné odreagovanie vďaka šialeným kúskom a slobode, ktorú ponúkne asi len táto značka. Kto napríklad nehral predošlé diely, trojka stojí za vyskúšanie.

3 (1 vote)