KARDS logo

KARDS – Recenzia kartovej F2P hry

28 apríla, 2020 Marek Jaroš

Zrecenzovali sme nádejnú kartovú hru KARDS.

Keď sa spomenú kartové hry na PC, asi drvivá väčšina z vás si vybaví Heartstone či Gwent. Predsa len, sú to hry, ktoré sú zasadené do populárnych svetov a tešia sa obrovskej fanúšikovskej podpore. Avšak, nie sú to jediné kartové hry na trhu. Jednou z menej známych je aj KARDS od štúdia 1939 Games. Tá už hneď na prvý pohľad zaujme svojim zasadením. Druhá svetová vojna je pre mnohých aj po 75 rokoch veľmi zaujímavou témou. Stačí pekná grafika a zaujímavá tematika na to, aby hra zaujala hráčov?

Vývojári sa pri vývoji hry držali reality. Mená kariet nesú skutočné názvy tankov, lietadiel či známych oddielov. Karty majú navyše svoju národnú príslušnosť. V základe nájdeme krajiny ako Veľká Británia, USA, Nemecko, Japonsko a Sovietsky Zväz. Medzi spojeneckými krajinami sú na výber ešte aj Francúzsko a Taliansko. Vývojárov treba pochváliť za skvelé spracovanie jednotlivých krajín. Podarilo sa im vniesť do hry jemné nuansy každej z nich. Také Japonsko má dobré letectvo, zatiaľ čo taká Veľká Británia je skvelá v defenzíve.

Základy

Princípy KARDS sú veľmi jednoduché. Deck (sada kariet), s ktorou idete do zápasu, má 40 kariet. Prvá karta je vždy daná. Je to základňa, ktorú sa vám súper pokúša zničiť. Ostatných 39 kariet je podelených medzi vašu hlavnú krajinu a spojenca. Jediné kritérium je, že od spojenca môžete mať maximálne 12 kariet. Chceli by ste hrať len s Nemeckými kartami? Žiaden problém.

Hráte s dvoma typmi kariet – jednotky a operácie. Jednotky slúžia na útok na vášho protihráča a delia sa do viacerých skupín – pozemné jednotky, lietadlá, tank či delá. Pri týchto kartách vás zaujímajú hlavne atribúty ako útok a obrana, poprípade ich efekt pri zahratí/zničení. Kartami operácie si zase môžete zvýšiť HP vašej základne, navýšiť útok/obranu, poprípade nejakým iným efektom ovplyvniť hru.

Zápas začínate s 1 kreditom. Každým ďalším kolom sa vám kredit navyšuje o jeden, až po maximálnu hodnotu 12. S týmito kreditmi platíte za vaše karty, pretože každá z nich má nejakú cenu. Priniesť kartu do hry niečo stojí, a aj samotná operácia s ňou má svoju cenu. Novú kartu do hry umiestňujete do svoje podpornej línie. Medzi vašou a súperovou líniou sa nachádza front. Ten patrí vždy tomu, kto v ňom má jednotky.

Obsadiť front nie je nutné k víťazstvu, avšak, útočiacemu hráčovi prináša veľkú výhodu. Totižto, tanky a pozemné jednotky môžu súperovu základňu napadnúť len z frontu. Lietadlá a delá môžu útočiť aj z podpornej línie. Aby strategických možností v hre nebolo málo, karty majú aj rôzne vlastnosti. Napríklad Fury vám umožní útočiť dvakrát v jednom ťahu. Alebo Blitz, vďaka čomu môžete s kartou útočiť hneď potom, ako ste ju zahrali.

Samozrejme, vlastností a pravidiel je v hre oveľa viac. Tými vás, našťastie, hneď na začiatku prevedie jednoduchý a veľmi informatívny tutoriál. Na pár zápasoch proti AI pochopíte, čo, ako a s čím v hre súvisí.

Stratégia nadovšetko

KARDS je vo svojej podstate len zmes jednoduchých pravidiel. Avšak, tie sú skvele navrhnuté a vyladené. Vďaka tomu tu na hráčov čakajú mnohé strategické výzvy. Už len pri vytváraní vášho decku sa poriadne zapotíte. Musíte si uvedomiť, aké drahé karty si do balíčka mixujete. Ak si dáte príliš veľa lacných kariet, budete mať v počiatočnej fáze výhodu, avšak v druhej polovici zápasu sa nebudete mať ako brániť. Ak si zasa zvolíte príliš drahé karty, je dosť možné, že sa do druhej polovice zápasu ani nedostanete. Rovnako si do balíka musíte namixovať nejaké karty operácie, nech sa máte ako brániť. A to nehovorím o tom, že musíte brať do úvahy vašu silu v ofenzíve a defenzíve. Niekedy máte zápas prehraný ešte predtým, ako vôbec začne. Poďakovať sa môžete zle namixovanému decku.

Je dobré mať stratégiu. Tej by ste sa mali držať už pri stavaní si vášho balíčka. Na druhej strane, treba vedieť aj improvizovať. Jednak musíte reagovať na ťahy vášho súpera, ale aj na karty, ktoré vám prichádzajú na ruku.

Samotný zápas je zmesou šťastia a stratégie. Modlitba k RNGesusovi nikdy nezaškodí. Neraz sa vám môže stať, že vám tie správne karty nie a nie prísť. No aj perfektný deck sa v nemotorných rukách môže zmeniť na hotovú pohromu. Častokrát záleží na tom, v akom poradí jednotlivé karty zahráte, kam kartu na hracom poli umiestnite… Možností je veľa. Sám som sa neraz ocitol v pozícií, keď som si myslel, že už niet úniku. Súper ma mal na lopatkách, moja základňa mala posledný život. Už som sa chcel vzdať, no v tom spravil chybu. V ďalšom kole mi prišla tá správna karta a do dvoch kôl bol zápas ukončený. Víťazne pre mňa. Každopádne, pri každej zahratej karte vášho súpera by ste sa mal mať na pozore. Stačí jedna malá nepozornosť a aj zo skvele rozohranej hry môžete po pár ťahoch vyjsť ako porazený.

Vývojárov treba pochváliť za skvele namixované karty a ich silu. V hre som strávil viac ako 20 hodín, hral za všetky národy a pri žiadnej karte som nemal vyslovene pocit, žeby bola zbytočná, alebo príliš slabá či silná.

Keď už je reč o kartách, tie môžete v KARDS získať trojakým spôsobom. V prvom rade za plnenie úloh, ako je napríklad zahrať 1000 nemeckých kariet. Druhý spôsob, ako ich dostať, je otváranie balíkov. Tie si kupujete za zlato, ktoré tiež získavate za plnenie úloh či vyhrávanie zápasov v draft móde (ten vysvetlím neskôr). Do tretice, kartu si môžete vyrobiť. Na výrobu kariet však potrebujete zdroje, ktoré môžete získať dvojako – buď za plnenie úloh, alebo za zničenie duplicitných kariet.

Obsadenie frontu v hre KARDS

Obsah

A čo hra momentálne ponúka? Nájdete tu zápas proti AI, v ktorom si môžete zahrať len tak pre zábavu, alebo vyskúšať váš nový deck v praxi. Potom tu máme online zápas. Ten hráte vždy proti náhodnému hráčovi. Vďaka výhre sa posúvate v ranku vyššie. Každá krajina má svoj vlastný. Ak teda hráte s deckom, kde máte ako hlavnú krajinu Nemecko, stúpa vám rank iba pre Nemecko.

Tretím, a najzaujímavejším herným módom je v KARDS je Draft. Je najnáročnejší, no ponúka aj najväčšie odmeny. Avšak, pre vstup doň potrebujete ticket, ktorý získate len za plnenie denných výziev.

Na začiatku Draftu si vyberiete svoju hlavnú krajinu z trojice náhodne daných krajín. Neskôr si rovnako vyberiete spojeneckú krajinu. A následne si tvoríte svoj herný deck tak, že si z náhodnej trojice kariet vždy vyberiete jednu. Samozrejme, platia všetky pravidlá, ako pri budovaní klasického decku. Toto vyberanie z náhodných kariet vás neraz stavia pred ťažkú voľbu, kedy neviete, čo zvoliť.

Po vytvorení decku je vašou úlohou vyhrať 7 zápasov. Za každý vyhraný zápas sa zvyšuje vaša odmena. Po treťom prehranom zápase však končíte a odnášate si to, čo ste doterajším hraním získali. Keďže mód ponúka najväčšie odmeny a vstup doň nie je zadarmo, čakajte tu najväčšiu výzvu. Zväčša ho totižto hrajú len tí najlepší hráči. Rozhodne preto nezaškodí najprv vytrénovať svoje schopnosti v online zápasoch.

Navyše, v hre si viete pridávať priateľov a tak online zápas proti vášmu známemu nikdy nie je problém. Čo však problémom byť môže, sú občasné dlhé čakania na online protivníka. Avšak, toto sa mi stávalo len sporadicky.

Keďže KARDS je bezplatná hra, jediný spôsob, ako jej autori zarábajú, je predaj kozmetických itemov a balíkov kariet. A hoci vám väčší počet balíkov (a tým pádom aj kariet) môže zo začiatku pomôcť pri vytváraní decku, nenazval by som hru pay2win. Totižto, ako som už spomínal vyššie, v zápasoch rozhoduje len a len vaša šikovnosť. Lepšie karty z vás zákonite ešte nerobia lepšieho hráča, pokiaľ neviete, ako ich správne použiť. Ak ste však dostatočne šikovný, nemalo by byť pre vás problém si na lepšie karty hraním draft módu zarobiť.

Na záver by som akurát spomenul podarený vizuál hry. Samotné karty obsahujú naozaj prekrásne kresby, na ktoré je radosť sa pozerať. To všetko počas zápasu podčiarkuje dobová hudba, ktorá vás dostane do tej správnej nálady pre takýto typ hry.

KARDS si môžete bezplatne stiahnuť zo Steamu

KARDS Free to play
  • 9/10
  • 8/10
    Grafika a atmosféra - 8/10
8.5/10

KARDS je už pri svojom vydaní veľmi skvele odladená hra. Je plná strategických elementov, ktoré sa neraz postarajú o veľké zvraty v hre. Navyše, hra ponúka peknú grafiku kariet, či skvelú hudbu na doplnenie atmosféry. No hlavne, zahrať si ju môžete kompletne zdarma!