kingdom come deliverance

Kingdom Come: Deliverance - Recenzia

Pri vydaní sa ľudia sťažovali na bugy a zlú technickú stránku. Ono to nakoniec nie je také zlé a v Kingdom Come: Deliverance sa môžete zabaviť kráľovsky.

Prvej hre českého štúdia Warhorse pod vedením známeho Daniela Vávru som veril, preto som pred niekoľkými rokmi prispel na vývoj v Kickstarter kampani. Vývojári ňou chceli dokázať svojim investorom, že záujem o historicky presné videohry je na trhu záujem. No keďže Vávra chcel z hry prakticky urobiť historický simulátor z českého prostredia, mieril tým na veľmi malú skupinu ľudí. To sa tak celkom nepotvrdilo, pretože zhruba 1 milión ľudí si hru kúpilo už počas prvých dvoch týždňov predaja. Kingdom Come: Deliverance tak môžeme označiť za úspešný a po predaji jedného milióna kusov sa vývoj prakticky zaplatil. Vývoj pritom stál nejakých 36 miliónov dolárov a ide o najdrahší herný projekt v histórii českých štúdií.

Hráte za Jindřicha (anglicky Henry), syna kováča, ktorý sa stane svedkom vraždy svojich rodičov a polovice malej českej dedinky, v ktorej žije. Česká Bohemia na začiatku 15-teho storočia je pod tlakom Žigmunda, nevlastného brata aktuálneho kráľa Václava. Žigmud Václava totiž zajal a krajinu bez kráľa drancuje a vykráda. Jindra bude chcieť pomstiť svojich rodičov a väčšinou zhoda náhod spôsobí to, že začne šplhať v hierarchii vazalov kráľa v Bohemii. Jindra je zo začiatku úplne priemerný prebejec, bez skúseností, bez sily, dokonca nevie ani len čítať a písať. Je to jedna z tých mála hier, kde sa chopíte skutočného niktoša, o to viac vám ale prirastie k srdcu. Vlastne som mal zo začiatku pocit, že tento škaredý hrdina s otravným hlasom sa do hry absolútne nehodí, no po desiatke hodín som si na Jindřicha zvykol a vcelku som si ho aj obľúbil. Dokonca som sa nad jeho vtipnými hláškami aj zasmial, hoci ich dával len v rámci svojho vzdelania. Jindra je ale reprezentáciou priemerného obyvateľa Bohemie v stredoveku a to autorom musím pochváliť, nie je to nejaký namakaný rytier.

Titulný obrázok Youtube videa s názvom Kingdom Come: Deliverance - Launch Trailer

Kingdom Come: Deliverance - Launch Trailer

Hra sa odohráva v otvorenom svete, do ktorého sú zasadené mestá ako Rataje, Sázava, Skalice, Ledečko ak Talmberk. Niektorí z našich českých čitateľov určite poznajú hrady a zámky alebo pozostatky týchto miest, v hre sú tieto hrady spracované v mierke 1:1. Dokonca aj kláštor v Sázave vyzerá fantasticky, v hre je akurát v stave, kedy ho budovali. Je absolútne úžasné vidieť skutočné miesta, ako vyzerali pred 500 rokmi a hra dokonale slúži ako realistická historická ukážka stredovekého života. Vývojári si dokonca do tímu najali skutočnú historičku, ktorá detailne študovala všetky historické materiály v čase, kedy sa hra odohráva. Preto nás hra sprevádza skutočnými udalosťami a máme možnosť vidieť postavy rodov, ktoré vtedy skutočne aj existovali.

Príbehom sa preplietajú udalosti celej Bohemie, takže hráč okrem vlastných problémov nasáva aj dobové problémy krajiny. Jindra tak bude riešiť okrem vlastnej pomsty aj prípady obyčajných ľudí v krajine. K väčšine vás privedú hlavné príbehové questy, ktoré sú stavané tak, že k splneniu jedného hlavného cieľa je nutné spraviť desať ďalších menších questov. Inšpirovali sa trochu Zaklínačom, questu to dodáva hĺbku no v tejto hre je to možno trošku prehnané. Jeden hlavný quest tak môžete plniť aj dve hodiny len preto, že je zložený z desiatich menších a už aj zabudnete, o čom vlastne bol. Mimo hlavných questov máte možnosť si aktivovať obrovské množstvo menších a v podstate v každej dedinke na vás čaká nejaká bonusová aktivita. Inak niektoré questy sú fakt a podarené a originálne, niektoré aj vtipné a niektoré také veľmi ľudské. Ako zo života.

Spolu s dynamickým striedaním dňa a noci, počasím a udalosťami vo svete sa mení aj správanie ľudí. Vývojári tak do hry pridali denné činnosti roľníkov či remeselníkov, nechýba ani bohatá príručka sveta Bohemie v pätnástom storočí a tak celá hra pôsobí ako dokonalý materiál na dejepis. Fakt musím pochváliť prácu historikov, je to nádherné. O to viac, že sa to odohráva v tom našom stredoeurópskom prostredí a krajina, druhy rastlín a stromov vám budú veľmi známe. V Kingdom Come: Deliverance sa budete cítiť ako doma.

Ale tiež ide aj o poctivé RPG so všetkým čo k tomu patrí. Vývojári nahradili štandardný strom schopností rôznymi perkami, ich úroveň sa zvyšuje podľa toho ako často činnosť vykonávate a tak napríklad ak sa chcete zlepšiť v páčení zámkov, proste ich musíte páčiť. Je to lepšie než len nahádzať všetky skill pointy do jednej konkrétnej kategórie a vývoj postavy je tak prirodzenejší. Charizmatické vlastnosti Jindřicha tiež viete ovplyvniť tým, čo máte na sebe oblečené a či ste špinaví. Pravidelné umývanie, jedenie a odpočinok je tak povinnosťou na to, aby ste si trochu uľahčili hranie. V množstve dialógov sa vám odomknú možnosti založené práve na charizme a môžete tak oplyvňovať vývoj questu. Dokonca sa mi stalo, že v plnej rytierskej zbroji mali ľudia ku mne väčšiu úctu a dokonca ma oslovovali rytier. Rovnako môžete svoje schopnosti zlepšovať aj v iných odvetviach, zbieraním bylín sa zlepšíte v alchýmii, strieľanie z luku vám pridá na sile, častý beh zase na výdrži.

Špecialitou Kingdom Come: Deliverance sú súboje. Vávra a jeho tím sa rozhodli pre neštandardný formát súbojového systému, kde už nestačí len spamovať tlačidlo pre útok a raz za čas aj obranu. Pri boji s mečom môžete zaútočiť až zo šiestich smerov, meniť postoj, odrážať a párovať útoky nepriateľa. Je extrémne náročné sa to naučiť a pri prevahe prakticky nemáte šancu. Zameriavací systém pri súbojoch navyše často blbne takže ja osobne som sa do toho akosi nevedel dostať. Súbojom som sa často proste vyhýbal, hra vám našťastie ponúka drvivú väčšinu konfliktov vyriešiť aj iným spôsobom. Noste so sebou veľa peňazí.

Čo musím hre uznať – okrem nádherného spracovania prostredia – je voľnosť. Ak by autori povedali „V hre môžeš robiť čokoľvek“ tak by som im to aj po desiatkach hodín uveril. Toto je jedna z hier, kde som robil presne to, čo ma len napadlo, samozrejme v možnostiach stredoveku. Keď som dostal nejaký quest, nebežal som hneď podľa inštrukcií, ale snažil som sa ho spraviť tak, ako by som ho robil v reálnom živote. A tá hra s tým fakt počítala. Keď som quest urobil iným spôsobom, aký bol predpísaný, hra sa prispôsobila a udalosti sa vyvinuli podľa mojich predstáv. Doslova môžete situácie vyriešiť podľa seba s dostupnými nástrojmi, ľudí môžete podplácať, vyhrážať sa im, presviedčať, okrádať ich proste čokoľvek vás napadne. Jedného lovca som dokonca zabil a jeho dom som používal po zvyšok hry ako úkryt, lebo ma to proste napadlo. Tá voľnosť rozhodnutí čo a ako urobiť je tu priam neuveriteľná.

Vývojári pridali aj množstvo skvelých minihier, tie ešte viac pridávajú na hodnovernosti tohto historického simulátora. Nájdete tu skutočnú prípravu lektvarov pri ohni, brúsenie meča na kotúči, lov zvierat alebo čítanie kníh, ktoré v tejto hre skutočne zaberie niekoľko hodín, ba dokonca dní, ako v skutočnosti. Realistický je aj objem inventára a na postavu si môžete dať niekoľko vrstiev oblečenia ovplyvňujúce rýchlosť aj vydávaný hluk. A takisto nechýba ani možnosť vyjednávať o cene s obchodníkom, rýchle cestovanie, možnosť prečkať deň a samozrejme záchody! Vývoj takýchto detailov do enginu musel tím stáť množstvo úsilia avšak je to skvelý základ pre ďalšiu hru. A pre hráčov Deliverance aj skvelým spestrením a pridáva to na realistickosti.

Z technického hľadiska nejde zase o takú katastrofu, ako hovorili médiá pri vydaní hry. Vlastne ja som si na technickú stránku tak nejak zvykol a nejaké doskakovanie textúr, modelov a občasné pády snímkovania ma až tak nevytáčali. Raz za čas sa mi niekde zasekol kôň, inokedy som videl neprirodzené animácie obyvateľov, modely vo vzduchu a podobne. Po najnovšom patchi, ktorý vyšiel pred pár dňami je bugov v hre ešte menej ale uznávam, pri vydaní mohla byť časť hráčov pekne nahnevaná hlavne kvôli takýmto nepodarkom. Najhoršie sa môže stať, že sa vám pokazí alebo zasekne quest a napríklad musíte načítať poslednú pozíciu alebo reštartovať hru. V základe je tu extrémne obmedzený systém ukladania hry a pre jej uloženie musíte vypiť špeciálny lektvar, vyspať sa v posteli alebo prejsť dôležitým míľnikom v queste. Prakticky okamžite som siahol po móde ktorý pridal neobmedzené ukladanie hry a to hlavne kvôli tomu, aby som mohol experimentovať.

Aj vo vizuáli sú nejaké nedorobky, čo sa doskakovania assetov týka, vývojári museli napríklad vypnúť nejaké efekty, a animácie tvárí pri rozhovoroch sú veľmi slabé, často som videl že postavy len čumia do neznáma a vôbec nehýbu očami, nepozerajú na seba. Aj napriek tomu mám z grafiky fantastický pocit, vizuálny a realistický umelecký štýl mi na historické RPG proste sedia. Východy a západy slnka si budete na lúkach užívať podobne ako temné noci, všetko vyzerá tak realisticky. Les konečne vyzerá ako les, potok vyzerá ako potok, blato vo dvore či interiéry budov sú presne také, aké by ste čakali v realite. Dokonca aj obrovské množstvá zbraní a brnenia sú historicky presné, takže všetko vyzerá ako z učebníc dejepisu. Vizuál dopĺňa nádherná hudba českého orchestra. Hoci som mal po hodinách pocit, že pesničky sa až moc opakujú, najmä tie atmosférické by mali byť dlhšie a ich nástup plynulejší.

Kingdom Come: Deliverance rozhodne nie je dokonalá hra a v každom smere by sme našli zlepšenie. Dokonca som si pripravil zoznam 50+ vecí, ktoré mi na Kingdom Come: Deliverance vadia, no o tie sa s vami podelím v ďalšom článku. Treba ale povedať, že české Warhorse si trúflo na AAA open world RPG ako svoju prvú hru, vôbec najťažší žáner na vývoj. A podľa mňa to dopadlo výborne, najmä kvôli tomu akú slobodu vám hra dáva. Deliverance má všetko, čo má kvalitné RPG mať a ten svet je skutočne nádherný.

Kingdom Come: Deliverance na PC, Xbox One alebo PlayStation 4 si môžete kúpiť na XGames.sk.

Kingdom Come: Deliverance

8/10