Knack II

Knack 2 - Recenzia

Knack 2 vychádza a otázka je jasná – podarilo sa mu zbaviť chýb, ktoré zrážali prvú hru?

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš Marek Jaroš

Knack pôvodne vyšiel ako launch titul pre Playstation 4 v Novembri 2013. Prakticky, svoj účel vtedy splnil. Graficky takmer perfektný, naoko ľudí zaujal. Vytýkané mu bolo akurát to, že je hrateľnosť orezaná prakticky na kosť, kde ste si vystačili s dvoma páčkami a 3 tlačidlami. Jedným to vadilo, iní sa aj napriek tomu kráľovsky bavili. No aký je Knack 2? Je väčší, krajší a lepší, ako jeho predchodca?

Celá hra sa začína scénou, kde je vaše mesto pod paľbou robotov. Pár z nich vybijete, aby ste sa onedlho presunuli 6 mesiacov pred tieto udalosti a začínate pomaly zisťovať, čo sa deje. Pred viac ako 200 rokmi veľmi inteligentná rasa High Goblins vytvorila armádu robotov, pomocou ktorých chceli zničiť ľudí. No tí sa nedali a svojou prefíkanosťou ich zastavili a porazili. A teraz, po viac ako 2 storočiach týto roboti začínajú ožívať a znova útočiť. Pomaly tak začínate objavovať nie len históriu celého sveta, v ktorom Knack žije, ale aj to, čo stojí za súčasnou inváziou Goblinov. Na scéna sa tak opäť vracia Gundahar.

Zápletka hry nikoho neprekvapí, no ani neurazí a pre typ hier ako Knack, je to viac-menej štandard. Dôležité však je, že sa stále niečo deje, pre každú vašu výpravu máte odôvodnenie a nerobíte veci len tak, nezmyselne. Osobne sa mi príbeh v Knack 2 páči viac ako v jeho predchodcovi. Hra vám tak zaberie viac ako 12 hodín a budete sa pri nej baviť, či už ju hráte sám, alebo v co-op. Avšak, ak máte nejakého parťáka, napríklad brata či frajerku, určite ju zavolajte. Vo dvojici sa vám hra bude hrať určite lepšie a zábavnejšie. Hra vďaka svojej roztomilej grafike (za ktorú by sa nehanbil ani Pixar) a jednoduchému ovládaniu chytí aj tých, čo inak hry nehrávajú.

Ani Knack 2 nešetrí rôznorodými prostrediami a prakticky každú kapitolu hráte niekde inde. Prejdete sa tak mestom, krásnym, zeleným lesom, či púšťou, kde objavíte stratené mesto Goblinov. Každé jedno prostredie vyzerá fantasticky a treba vývojárov pochváliť, že sa s nimi naozaj pohrali. Graficky vyzerá hra nádherne a ak by vám niekto povedal, že to na čo sa pozeráte, nie je hra, ale pred-renderovaná rozprávka, zrejme by ste mu uverili. Ak sa o pôvodnom Knackovi rozprávalo ako o "pixarovke", Knack 2 to len potvrdzuje. Navyše, vývojári svoj engine oproti prvému dielu vyladili, nakoľko som nezaznamenal žiadne lagy. Všetko tak beží absolútne plynulo, aj uprostred tých najväčších bojov. Parádne sa tak pozerá na Knacka, ako vyskočí a spraví kombo, v rámci ktorého sa hodí o zem a všetky jeho čiastočky sa rozletia do strán. Keď si k tomu prirátate aj druhého Knacka v podobe vášho co-op partnera a fakt, že na scéne rozbíjate akurát trhovisko a ničíte asi 15 goblinov a všetko naokolo vás len poletuje, je obdivuhodné, že snímkovanie nepadalo a hra sebou netrhala.

Prakticky celú hru tak viete prejsť bez jediného loading okna, nakoľko počas jednotlivých kapitol, ale aj medzi nimi sú loadingy šikovne skryté do cut-scén. Vy sa pozeráte, zatiaľ čo sa na pozadí nahráva ďalší level. Tie sú podobne, ako v jednotke, lineárne, sem-tam sa objaví nejaká tá miestnosť navyše, kde je schovaná nejaká ta bedňa s ďalšími časťami pre Knacka, či s modrými relikviami, ktoré slúžia na jeho upgrade. Po novom tak viete Knackové vlastnosti vylepšovať v strome schopností. Otvárate si tak nové kombá, ale aj vylepšujete ich silu. Knack sa tak priebehom hry mení, vyvíja k lepšiemu a silnejšiemu. Je to zaujímavá zmena, nakoľko v prvej hre vedel asi tak 3 pohyby, aj to udrieť, kopnúť a vyskočiť.

Po novom tak Knack napríklad pri podržaní štvorčeka sekundu-dve "boxuje", pri podržaní guličky zase použije svoju "vystrelovaciu" päsť. Trojuholníkom vie vysunúť ruku a nepriateľa z istej diaľky pritiahne k sebe, aby ho v zápätí nejakým novým úderom odhodil na jeho pôvodné miesto. Pôsobí to pekne a ponúka to oveľa väčšiu variabilitu boja. Ďalšou novinkou je, že pri stlačení L1 vie Knack vytvoriť aj štít, ktorého pomocou sa bráni pred vystrelenými šípmi. Pri správnom načasovaní ich viete dokonca aj odraziť.

V jednotlivých úrovniach teraz oveľa viac skáčete a riešite rôzne puzzle. Mark Cerny, director hry hovoril, že po prvom dieli si to hráči pýtali a tak to jednoducho do hry pridali. Podľa mňa správne rozhodnutie, nakoľko predtým bola hra prakticky len samé bitky s nepriateľmi a sem-tam ojedinelé skákanie. Teraz tak na vás čaká oveľa viac puzzle prvkov, ktorých náročnosť nie je vôbec nijako náročná, no nie vždy vám bude už na prvý pohľad jasné, čo máte robiť, alebo ako sa preskákať niekam vyššie. Po novom je tak hrateľnosť oveľa viac vyvážená. Za tento krok treba vývojárov jedine pochváliť! Pridané boli aj QTE. Tie vás čakajú na konci každej kapitoly, kde si v krátkej QTE sekvencii zaskáčete, či porazíte nejakého nepriateľa. Pôsobí to veľmi pekne a efektne, keď sa len tak dívate, ako za pomoci pár stlačení Knack predvádza vo vzduchu akrobatické kúsky.

Čakajú tak na vás pasáže, kde sa po stlačení R1 zbavíte všetkých vašich reliktov, aby ste po úzkych koridoroch došli k plošinám, tie úspešne preskákali a opätovným stlačením R1 nabrali vaše relikty naspäť. Tie tak efektne letia z diaľky k vám a opäť máte pred očami veľkého Knacka. Ten má dostatok sily na to, aby z rohu úrovne pritiahol kamennú kocku, ktorá vám poslúži ako plošina, aby ste sa za jej pomoci doskákali niekam vyššie. Tu už na vás čaká malá diera v stene, opať sa tak zmenšíte, pretiahnete sa ako malý Knack do vedľajšej miestnosti, kde už na vás čaká zopár goblinov. Opäť si tak zavoláte vaše relikty naspäť a ako veľký Knack ich porazíte raz-dva. Aj takto nejak vyzerá úsek z hrania Knack 2. Rôzne puzzle prvky a oveľa viac skákacích sekvencii tak oživilo hru a tá už nie je tak stereotypná.

Knack vie okrem svojich reliktov, z ktorých je tvorený, "nabrať" aj číry kryštál či kov. Vďaka tomu je nie len väčší, ale získava aj nové vlastnosti. Po takom nabratí kryštálu sa jeho miniatúrna verzia stane priesvitnou, vďaka čomu vie prechádzať cez laserové lúče. Pri kove vie zase postupným strácaním kovových čiastočiek natiahnuť ako keby elektrický kábel, ktorým vie zdroja elektrického prúdu natiahnuť tam, kam má.

Vývojári v Knack 2 zmenili využitie Sunstones. Žlté kryštály tak už neslúžia ako energia pre špeciálne útoky, ako tomu bolo v prvom diely. Teraz slúžia podobne ako brnenie, kedy sa vám po zasiahnutí nepriateľom najprv odoberá ukazovateľ Sunstones, až potom vášho zdravia. V niektorých, hlavne ťažších pasážach, kde na vás čaká veľká kopa nepriateľov, vývojári umiestnili veľký Sunstone, kde po jeho rozbití na pár sekúnd Knack nedostáva žiaden damage. Okrem toho do hry vývojári zase umiestnili aj skryté bedne, v ktorých vývojári poschovávali súčiastky rôznych gadgetov, či špeciálne relikty. Gadgety vám tak dávajú menšie výhody v hre. Spomeniem napríklad ten, ktorý vám po naplnení ukazovateľa pre Sunstone za každé ďalšie rozbité kryštály dáva body do vášho stromu schopností. Aj toto vám vie v hre značne pomôcť.

Čo však vie niekedy poriadne vytočiť, je kamera. Hlavne v co-op móde, ale k tomu sa ešte dostanem. Je fajn, že vývojári vám vďaka nej ukážu jednotlivé úrovne z rôznych perspektív a uhľov, no jej prepínanie je niekedy nepraktické. Neraz sa mi stalo, že zatiaľ čo som pri jednej kamera bežal doprava, tak po prepnutí na druhú kameru sa mi Knack rozbehol do úplne iného smeru a vďaka tomu spadol z plošiny a začínal som od posledného checkpointu. Chvalabohu, toto sa nestáva často, no o to viac to vie prekvapiť a v danom momente naštvať. Ináč s kamerou nie sú problémy a na prepínanie si zvyknete veľmi rýchlo, nakoľko to všetko pôsobí úplne prirodzene.

Čo sa týka spomínaných checkpointov, tie sú od seba tak akurát. Povedal by som, že prakticky pred každou dôležitou časťou hry. Či už tak spadnete pri skákaní z jednej plošiny na druhú, alebo vás porazí tlupa goblinov, hra vás vráti pred tento moment a nemáte to ďaleko. Hranie Knacka má byť predovšetkým zábava a nie zbytočné mučenie a presne tak k tomu samotná hra pristupuje.

Co-op mód v Knack 2 sa dočkal značného vylepšenia. Po novom tak váš parťák už nehrá ako zmenšený "robo Knack", ale je normálnym, plnohodnotným Knackom, ktorý rastie presne tak, ako vy. Akurát s tým rozdielom, že zatiaľ čo vy ste červený, on je modrý. Hru si vo dvojici užijete oveľa viac, akurát vám to niekedy vie sťažiť kamera. Tá sa miestami chovala dosť divne. Napríklad počas súbojov, keď obaja z vás skáčete, uhýbate sa nepriateľom a útočí, je úplne normálne, že beháte hore-dole. V týchto momentoch sa však kamera snaží zachytiť vás oboch v centre diania, rôzne sa otáča a podobne. A vrcholom je, keď jeden z vás bojuje z viacerými nepriateľmi naraz a ten druhý odbehne niekde mimo obraz. Kamera namiesto toho, aby ostala v centre boja, zacentruje presne na toho, kto odbehol preč. Schválne, či uhádnete, ktorý z vás umrie.

Vylepšenia sa dočkala aj náročnosť hry, ktorá tak na normále nie je tak prestrelená, ako v prvom dieli. Ten trpel hlavne na fakt, že hoci mieril na mladšie publikum, náročnosť bola pre to staršie. Vývojári však svoj nedostatok odstránili. Ja som hru prešiel na normálnej obtiažnosti a asi len dvakrát som mal pocit, že to máličko prestrelili. Ináč si tak hru viete nastaviť od easy, kde hra niektoré pasáže hry zjednodušuje až po náročnejšie, kde sú vaši nepriatelia skutočná výzva. Hra je tak ako pre tých menších, kde môže hrať napríklad malý chlapec zo svojim otcom, ako aj pre niekoho staršieho. Zabavia sa dokonale obaja.

Ak by som to mal zhrnúť, Knack 2 robí oproti prvému dielu všetko lepšie. Je väčší, krajší, rozmanitejší. Vývojári sa z prvého dielu poučili a Knack 2 vás bude skutočne baviť. Je až na škodu, že Sony v prípade hry zvolila neskutočne mizernú PR kampaň. Prakticky žiadnu, aj keď hra by si ju zaslúžila. Ak vás bavila prvá hra, nemali by ste váhať siahnuť po Knack 2. A ak ste boli pri prvej hre na vážkach, aj tak by ste mali dať novému Knackovi aspoň šancu, nakoľko zapracoval a odstránil všetky veľké nedostatky, ktoré mu boli vyčítané.

Knack 2

8.3/10

Kvalitná pixarovka, pri ktorej sa budete baviť, či ste mladší, alebo starší. Ak sa vám páčil prvý diel, nemali by ste váhať siahnuť aj po druhom. Hra totižto opravuje chyby a pridáva viaceré novinky, ktoré hru poriadne oživujú a pomáhajú bojovať proti stereotypu, ktorý odrádzal mnoho hráčov pri prvom diely.

Recenzovaná verzia: PlayStation 4

Profilový obrázok autora článku - Marek Jaroš

The Last of Us, Life is Strange či God of War, to je moje 😄 S Lukášom to na webe ťahám už od roku 2013. Navyše, od mája 2020 ma môžete počuť aj v našom CH Podcaste.