Krater – Recenzia

17 júna, 2012 Lukáš Kanik

Postapo RPG Krater z produkcie švédskeho Fatshark je vonku. Pozrime sa, ako obstál hlavný release.

Hlavný release som spomenul hlavne preto, že hra dostávala behom svojho alpha-beta testu rozličné aktualizácie a mal som možnosť byť pri nich od ranných štádií hry. Prečítať ste si mohli report z uzavretého alpha testu hry, dokonca aj rozhovor s vývojármi, ktorí nám tak priblížili uberanie hry do budúcnosti. Hra sa rapídne menila a v porovnaní s preview nájdete v recenzii práve novinky, ktoré pribudli.

Po pár dňoch odohraných v plnej verzie Kratera už môžem vyniesť verdikt. Ten však znova bude s určitou rezervou, keďže autori naďalej aktualizujú hru a pridávajú nové prvky. Trochu škoda, že kooperácia a online režim nie je odomknutý ani dnes, naopak, hru to po pridaní nového obsahu udrží dlho pri živote. Vitajte v Krateri.

[youtube]ajnthUSoJlQ[/youtube]

Prvá epizóda pripravovanej trilógie, dodávanej formou DLC, má názov Shadows over Solside a otvorí nám tak cestu k prvej frakcii – Solside. Tou je agentúra, ktorá do Kratera (životom prekypujúceho miesta na púšti) posiela žoldnierov, ktorí za odmenu pomáhajú tamojším obyvateľom. Musím sa priznať, že k sledovaniu príbehu ma nič nemotivovalo, náznaky vývinu príbehu mi však dodávali hlavné questy. Príbeh bol nevýrazný a utlačený do pozadia celej hry, navyše samotní autori hry prezentujú hlavný cieľ hry – dostať sa čo najhlbšie do krátera, v ktorom sa teoreticky môžu nachádzať dungeony nekonečných poschodí.

Možno nevýraznosti príbehu prispela aj absencia dabingu pri väčšine osôb a čítanie textu nebola práve vec, pri ktorej som strávil najviac času. Pozornosť sa tak upiera k samotným herným postavám, ktoré budete môcť ovládať. Po krátkom tutoriáli, ktorý predtým chýbal, sa naplno pustíte do objavovania krátera, do levelovania postáv a craftovania, čo sú tri hlavné piliere hry. Táto prvá kapitola trilógie prináša okrem desiatok hlavných misií aj dvesto vedľajších. Hernú dobu si pre nedohratie odhadnúť nedokážem.

  

Svoju skupinku si môžete ľubovoľne vytvoriť z troch postáv vybratých zo štyroch rozdielnych tried, nákup nových vás samozrejme bude niečo stáť, ste predsa súčasťou agentúry. Medic vám v skupinke vylieči parťákov, regulator dokáže omráčiť alebo inak ochromiť nepriateľov, útočné postavy bruiser a slayer sa zase striedajú v rozosievaní rýchlych alebo ťažkých úderov. Ktorá zostava tímu vám vyhovuje najviac, si overíte už v prvých ťažších pasážach hry a bez neustáleho vylepšovania nebudete mať s rastúcou náročnosťou šancu.

Osobitné postavy majú pevne daný maximálny level, vyšší level a tak aj viac políčok na vylepšenia si odomknete jedine nákupom novej postavy, takže nejaké stotožnenie môžete kľudne zahodiť za hlavu. S levelom sa odomykajú sloty pre vylepšenie špeciálnych schopností, aj sloty pre vylepšenie vlastnosti postavy. Tie však doslova voperujete do svojej postavy, ak vám panák umrie, zoberie si so sebou všetky vylepšenia, ktoré ste do nej investovali. To je permadeath, jeden z prvkov špecifických pre Krater. Pred definitívnou smrťou však budete mať tri životy, ktoré môžete dopĺňať za poplatok u lekára. Ak si na to nedáte pozor, postavu strácate nadobro. Na jednej strane je tu strach o stratu postavy, ktorú ste si levelovali, na strane druhej tu nie je nič trvalé, čo by ste na svojich charakteroch mohli vyvíjať.

  

Malým skokom prejdem ku craftovaniu, vytváraniu vlastných predmetov, ktoré si užijete do sýtosti. Obchodníci roztrúsení po všetkých väčších mestách v Krateri vám síce ponúknu celú škálu vylepšení pre postavy, to ale stojí pekný balík. Výroba svojho vlastného predmetu, alebo zbrane, vám navyše pridá nejaký ten bonus k postave. Jediné, čo v tom prípade je treba dokúpiť, sú plány na výrobu, materiály padajú z mŕtvych nepriateľov v skvele odhadnutom množstve.

Mapa Kratera je riešená veľmi atraktívne, počas putovania k ďalšej lokalite vás môžu napadnúť náhodný nepriatelia, krátka oblasť, cez ktorú je treba prejsť a pokračovať tak v pohybe po hlavnej mape. Od testovacej verzie sa tieto mini-dungeony viac roztiahli a sú zasadené do pestrejších prostredí. Náhodní nepriateľ vás zastihne v lesoch, aj opustených osadách.

  

Veľké dungeony sú potom delené na poschodia s rozdielnou úrovňou nebezpečia. Už teraz sa na fórach rozoberajú špeciálne questy, ktoré vás zavedú do Limba, dungeonu so 45-timi podlažiami. Ono tie dungeony nie sú tak nudné, ako sa môže zdať, systém boja je celkom podarený, taktika používania schopností tu hrá dôležitú rolu. Tých je ale biedne množstvo a nie je možné ich meniť (okrem troch bonusových akcií), čo považujem za podstatný mínus hry spolu so slabou kustomizáciou postáv. Aj napriek tomu by sa hre fakt hodila funkcia pauzy, alebo spomalenia boja, taktické použitie schopností by bolo ešte výraznejšie.

Ono tak veľa prvkov zase hra nemá. Vychádza z tímovej akcie a značne sa inšpirovala hrami ako Diablo, Torchlight, Baldur´s Gate, či X-COM. Mix je ale skvele vyvážený a nie je dôvod ho radiť do nižšej ligy. Aj hore spomenuté hry začínali ako nezávislé projekty a v Krateri je vidieť skúsenosti štúdia Fatshark. Výber enginu Bitsquid to len potvrdzuje, Fatshark ho navyše bude používať aj pri ďalších svojich hrách (War of the Roses).

Svet Kratera je farebný, vizuálne príťažlivý a má vlastnú originálnu štylizáciu. Pohľad na obrovskú mapu je fenomenálny, no motivácia objavovať nové oblasti, okrem centra celej diery je dosť mizerná. Zvuky sú fajn, dokonca sa do finálnej verzie dostali lepšie skladby, pri ktorých to už v dungeonoch tak nepíli uši. Škoda toho dabingu, čo by bolo na druhej strane časovo, aj finančne náročné.

Krater má momentálne stále dosť nedostatkov, ktoré môžu vadiť individuálnym hráčom. Okrem toho, že hra príležitostne spadne, obsahuje desiatky bugov, ktoré sú však postupne opravované. Autori poctivo sledujú fóra a prosby skladajú do jednotlivých aktualizácií. Očakávame hlavne kooperatívny mód, a online funkcie, kedy bude možné založiť si viac profilov (momentálne funguje auto-save). Tie už boli nachvíľu aj súčasťou testovania beta verzie hry. Celkový dojem je zatiaľ skvelý, neviem však, čo mám čakať od budúcich prídavkov do hry. Snáď opravia nedostatky a pridajú obsah, ktorý hráčom chýba. S príbehom, slabšou náplňou a technickými nedostatkami momentálne nespravia nič.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“skvelý vizuál, zábavné súboje, nakupovanie a vytváranie vlastných predmetov, systém operovania vlastností“ cons=“chýba motivácia objavovať, nutnosť meniť postavy, obmedzený vývoj postavy, slabý príbeh“ score=80 verdict=“Tento rok nás čaká niekoľko zaujímavých indie vydaní a Krater je jednou z tých najlepších. Ak sa prenesiete cez niekoľko nepodarených prvkov a počkáte si na ďalšie prídavky, nemusíte byť priaznivec top-down RPG aby ste si hru zamilovali.“]

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články