The Long Dark – Dojmy zo simulátora prežitia v divočine

30 septembra, 2014 Lukáš Kanik

Simulátorov prežitia nie je nikdy dosť, ale The Long Dark to berie fakt vážne. Prečítajte si, ako nás chytila nehostinná Kanadská divočina. 

19:25…je čas nájsť si strechu nad hlavou, pomaly sa stmieva a teplota klesá. Už je -14 a bude to len a len horšie. Musím prekročiť horu a dúfať, že na južnej strane jazera nájdem nejakú chatku alebo aspoň starý zrub, taký z ktorého som sa ráno vydal na cestu. Nanešťastie začalo husto snežiť. Viditeľnosť je asi desať metrov a zdá sa, že sa to ešte zhoršuje. Neverím že práve teraz prichádza snehová búrka! Ešte stále nie som na južnej strane a ten silný vietor ma reže do tváre ako bič.

Musím pokračovať, nemám si tu kde rozložiť oheň ani spacák a prespať pod kamenným útesom by bola v tejto divočine samovražda. Však som po ceste videl vlka a nemám sa mu ako ubrániť. Ak prežijem túto noc, budem ďakovať všetkým svätým, ktorí stáli pri mne. Práve som zišiel z kopca, pod nohami mi puká ľad – konečne jazero. Vietor fúka tak silno, že sneh padá zľava doprava. Konečne! Vidím siluetu nejakej budovy! Toto je moja spása! Ale počkať…je mi to známe…neverím. Točil som sa do kruhu, som tam, odkiaľ som prišiel. Nevadí, zabuchnem za sebou dvere, zapálim oheň v peci, otvorím si svoju poslednú plechovku rybaciny a budem dúfať, že sa ráno znova zobudím.Už máte pokrk všetkých tých survival hier so zombie, vírusovou nákazou, mutantmi a ďalším zverstvom, proti ktorému musíte bojovať? Alebo máte dosť hier, kde váš jediný kontakt s ďalším hráčom znamená guľku do hlavy? Mám pre vás jeden tip. The Long Dark od novozaloženého kanadského štúdia Hinterland Games. Simulátor prežitia v divočine, ktorý uspel na Kickstarteri.

Vedeli by ste si predstaviť hru, v ktorej vašim najväčším nepriateľom je podchladenie, hlad, únava, smäd a divoká zver? Poprípade nejaký vážny úraz, ktorý sa vám môže náhodou stať? Alebo počasie? Nič iné vás v The Long Dark ani neobklopuje a hráč je vydaný napospas takej nehostinnej prírode, akú v hrách vidíme len málokedy. Nebezpečenstvo tu výnimočne nie je merané v počte nepriateľov, ako to predvádza množstvo iných survival sandboxov, ale hra si kladie na úplne iných hodnotách. Snaží sa byť viac simulátor ako arkáda a zároveň zvyšuje náročnosť tým, že nie je celkom realistický.

William Mackenzie (respektíve Mackenziová podľa voľby pohlavia) je človek, ktorý po páde lietadla pristál v zasnežených kanadských lesoch. Dôvodom tohto nešťastia je silná solárna búrka, ktorá vyradila všetky elektromagnetické zariadenia a práve to je námetom na apokalypsu v The Long Dark. Svet je bez elektriny, bez prúdu, bez vysielačiek a bez rádia. V early access survival móde je len na vás, ako dlho prežijete a ak umriete, znamená to permanentnú smrť a voľba novej postavy.

Už po prvých minútach v hre zisťujete, že vám tikajú hodiny života. Deň a noc sa tu dynamicky striedajú, rovnako ako počasie, poveternostné podmienky a teplota. Na vašom pohybe zase závisí, ako rýchlo budete spaľovať energiu, ako rýchlo sa unavíte a podľa toho čo budete jesť budete aj smädní. Hra teda celkom realisticky simuluje štyri ukazovatele – chlad, únavu, hlad a smäd. O tieto štyri parametre sa musíte starať rovnako ako v Simse a ak sa jeden z nich dostane do červených hodnôt, postava začne pomaly “umierať”. Ak sa teda zhorší vonku počasie a teplota klesne z -5 na -20 stupňov, podchladenie dorazí skôr, ak sa chcete viac zahriať, budete musieť viac behať, avšak spálite viac kalórií. Musíte teda nosiť veľa jedla ale zároveň s ťažkým batohom sa pri chôdzi unavíte viac. Každý váš skutok má nejaký dopad a to najmä pri činnostiach.

V základnej výbave preživšieho určite nebudú chýbať veci nevyhnutné pre zapálenie ohňa. Oheň je akýmsi morálnym povzbudením, pretože až si v hre zapálite oheň, môžete doplniť niekoľko zo svojich štatistík. Ak však nemáte na vytvorenie ohňa kvalitné nástroje, pravdepodobnosť zapálenia bude nižšia a ak sa vám to náhodou nepodarí, prídete o suroviny ako zápalku, papier, drevené triesky a benzín. Ak sa vám to však podarí, postave sa zvýši skill založenia ohňa a nabudúce bude pravdepodobnosť vyššia. Oheň je ultimátny spôsob doplnenia surovín a kondície, keďže je možné sa pri ňom zohriať, roztopiť sneh, prevariť vodu, uvariť mäso a podobne. Aj ten má však určitú trvanlivosť. Povedzme, že bude horieť asi dve hodiny (6 minút v reáli), čomu dáte prednosť? Uvaríte si mäso na jedenie (-20 minút), prevaríte vodu na pitie (-15 minút), alebo ho necháte horieť a vyspíte sa blízko pri ohnisku, aby ste počas spánku nezamrzli?

Aj ďalšie činnosti posúvajú čas vpred rýchlejšie, napríklad také rúbanie dreva, rozklad oblečenia na materiál (užitočný na opravu iného oblečenia) alebo rezanie mäsa z mŕtveho jeleňa. Všetky činnosti tiež spaľujú kalórie, ktoré musíte znova doplniť jedlom. Zjete slané čipsy a bude vás smädiť. A keďže niektoré činnosti zaberú niekoľko herných minút, postave znova začne byť zima. Možností, ako kombinovať jednotlivé činnosti je nekonečno a preto je The Long Dark stále tak dynamický. Stále vás totiž núti ísť po tej, alebo tej surovine, za teplom, alebo za jedlom. V neposlednom rade tu je túžba mať zbraň, nožík, sekeru, alebo legendárny otvárač na konzervy, bez ktorého je prežitie nemožné.

Všetky predmety tiež strácajú výdrž svojim používaním, oblečenie sa opotrebuje a stráca vlastnosť zohriať. Nožík a sekera sa tiež opotrebúvajú častým používaním. Všetko je možné opraviť materiálmi a vo finálnej verzii hry bude možné si vytvoriť aj vlastné predmety. Trochu ale zamrzí, že predmety sa ničia dosť rýchlo, čo síce nenúteným spôsobom sťažuje hranie, ale realistické to nie je. Platí to najmä o oblečení, ktoré sa rýchlo začne ničiť po pár herných prežitých dňoch.

Inventár je veľmi jednoduchý a funkčný, jedinou nevýhodou je, že neukazuje miniatúry, či náhľad na predmet. Problém to môže byť práve vtedy, keď si chcete meniť oblečenie za novšie a musíte sa preklikať na každé z nich, aby ste si porovnali ich štatistiky.

Veľká škoda tiež je, že nemôžete rozbiť predmety naokolo. Nemáte čo priložiť do ohňa, ale všade naokolo sú drevené stoličky a postele? Máte smolu, nič sa rozbiť nedá. Našli ste mŕtveho jeleňa a chcete si ho odtiahnuť do chatky, pretože nemáte nožík? Smola. A čo vás dostane úplne je fakt, že nožík, páčidlo, ani sekeru nemôžete použiť na obranu. Ak na vás zaútočí vlk, jediné čo vám ostáva je mačkať do myšky a dúfať, že odíde.

The Long Dark je ale v skutočnosti nádherná výprava do divočiny. Žiadna hudba, len občasné zvuky zvierat naokolo, netradičné ticho v chladnej prírode a vy. Nič iné, žiadny hráči, ktorí by kazili zážitok. Ešte aj dabing postavy je vkusne spracovaný a vôbec neruší, ba budete mať pocit, že ide o živú osobu, ktorá sa začne klepať, keď jej bude zima, ťažko dýchať pri veľkej únave a výnimkou nebude ani škvŕkanie v bruchu. Práve pre to prírodné ticho ide o jeden z najkrajších survival zážitkov, ktoré som hral. A to všetko sa môže zmeniť v priebehu pár sekúnd, kedy začne snehová fujavica a znova bojujete o prežitie v najhorších podmienkach.

Možno až neprirodzene pôsobia všetky tie drobnosti, ako neustále hľadanie jedla a tepla a nádej, že pred nocou nájdete nejaký domček. Toto sa v podstate bude opakovať každý herný deň a smrť si vás nakoniec nájde v tej najneočakávanejšej situácii. Ja som zomrel napríklad na hlad počas toho, ako som si varil mäso. Zomrel som preto, že som si na hodinku zdriemol v lese a takmer som zomrel aj preto, že som si na ceste vyvrtol členok a do chatky som to mal ďaleko. Nie všetky prvky v The Long Dark sú práve vyvážené, ale výlet do takto netradičnej krajiny je rozhodne unikátnym zážitkom. Navyše je early access verzia úplne bez bugov, za čo jej dávam obrovské plus.

The Long Dark rozhodne doporučujem všetkým vyznávačom survivalu a aj keď je hra len v Early Access, sandbox mód vás zabaví na dlhé hodiny. Minimálne dovtedy, než preskúmate všetky miesta záujmu. Plná hra potom sľubuje príbeh spojený so survivalom, v ktorom stretneme ďalšie postavy a tiež množstvo nových herných mechaník a lokalít. Ja len dúfam, že tie stávajúce budú vylepšené na podnet komunity a pocit, že vám neustále v divočine ide o život, tu ostane.

 The Long Dark nájdete na Steame v Early Access verzii.

 

Lukáš Kanik
Sledujte ma: