Lost Ember – Recenzia

Lost Ember Recenzia

Pekný príbeh, krásne prostredie, príjemná hrateľnosť a kopec zvieratiek. Na to sa nedá povedať nič zlé, alebo áno?

Vizuálne podmanivá adventúra, v ktorej môžete v úlohe rôznych zvierat preskúmavať pozostatky zaniknutej civilizácie. Tak by som v jednej vete zhrnula prvý, pomerne vydarený počin z dielne štúdia mooneye.  Ako pri väčšine prvotín, ani tu sa však vývojárom nepodarilo hráčovi poskytnúť úplne bezchybný zážitok. Najmä z  technického hľadiska si malé nemecké štúdio odhryzlo trochu väčší kus než dokázalo zjesť.

V prvom rade treba povedať, že sa nejedná len o obyčajný zvierací simulátor, ako by sa z niektorých ukážok mohlo zdať. Lost Ember nás zavedie do sveta, kde si príroda pomaly berie naspäť to, čo kedysi vytvorila stará civilizácia. Pravidlá tohto sveta sú neúprosné, ak sa správate podľa príkazov Yanrena (tamojší Boh), po smrti sa vám dostane zaslúženého odpočinku v takzvanom Meste Svetla (City of Light). Všetci ostatní budú odsúdení na život na zemi v podobe divých zvierat. To už sa pomaly dostávame k našej hlavnej hrateľnej postave – čiernemu vlkovi menom Kalani. S naším novým kamarátom, čerstvou dušou hľadajúcou cestu k zaslúženému odpočinku, sa tak vydávame na odyseu naprieč rozľahlým a rozmanitým svetom.

Už od úvodnej obrazovky a prvých tónoch soundtracku je zjavné, že nám tvorcovia chcú ponúknuť emotívny zážitok. To sa im ale nepodarilo úplne podľa predstáv, hlavne kvôli nie príliš vydarenému dabingu. Pekný emotívny príbeh plný prekvapivých zvratov a epických momentov tak stráca na vážnosti zakaždým keď postavy prehovoria citovo nevýrazným hlasom. V tomto prípade si vývojári mohli vziať príklad z takých hier ako sú RiME, journey, little nightmares a mnohé iné, ktoré sa postarali o silný emotívny zážitok bez jediného hovoreného slova.

Po nevýraznom dabingu si hra svoju reputáciu napráva na skutočne výbornej hrateľnosti. Vďaka Kalaniho schopnosti prevteliť sa do iných zvierat si môžeme vyskúšať ovládať skutočne široké spektrum živočíchov od drobnej svetlušky až po veľkého bizóna. V tomto prípade sa bavíme zrejme o najvýraznejšom a najvydarenejšom aspekte hry.

Pocit z hrateľnosti a ovládania jednotlivých zvierat je naozaj výborný. Dojem kazia len neprepracované, často až vtipné animácie. Hlavne pri parkour kozách na konci hry som si podvedome zaspomínala na slávny goat simulator.  Okrem toho vás ale čaká naozaj pekný HUDom nerušený zážitok, pričom niektoré scenérie si doslova žiadajú aby ste sa na chvíľu zastavili a užili si bezcieľne pobehovanie po prírode.

Ako som už spomínala, vašou úlohou je pomôcť zblúdenej duši nájsť cestu do Mesta Svetla. V tom jej bránia obrovské červené bariéry, ktoré zbúrate iba tak, že v každej lokalite poskladáte mozaiku príbehu a zároveň sa dozviete niečo nové z predošlého života Kalaniho. Príbeh vám rozpovedia neprehliadnuteľne dymiace šepkajúce kamene. Dostať sa k nim nie je vždy úplne jednoduché a tak sa ku slovu dostáva Kalaniho schopnosť prevteľovať sa do iných zvierat.

Preletieť priekopu, preplávať rieku, preplaziť sa cez úzky tunel, či dokonca preraziť stenu tak pre vás nebude žiaden problém. Ako zámienku pre dlhší pobyt v peknom prostredí môžete využiť aj hľadanie zberateľských predmetov. Popri reliktoch stratenej civilizácie a skrytých hubách ojedinele narazíte aj na legendárne žiarivo biele zviera.

Pobyt v skutočne rozmanitom a meniacom sa prostredí som si naozaj užila, no aj napriek tomu som narazila na úskalia, ktoré sa tvorcom nepodarilo úplne zdolať. Veľký problém predstavujú najmä textúry. V úzkych tuneloch musíte inak bezproblémovú kameru doslova držať v pozícií tak, aby sa sama nevybrala objavovať svet za textúrami. Ešte väčší problém nastane ak zviera do textúr zapadne a vám neostáva nič iné, len si vrátiť posledné uloženie hry. Rozľahlé mapy taktiež pýtajú daň v podobe fps dropov a seknutí ako skrytého loadingu, hlavne v lineárnych častiach tesne pred otvorenými prostrediami.

Väčšinou som zástancom toho aby si menšie štúdia radšej vydali hru samé, než aby sa nechali v originálnych nápadoch ovplyvňovať vydavateľstvami. V tomto prípade ale srdce hry doslova piští po trochu technologicky zdatnejšom prístupe a viac ako v iných prípadoch tu platí „škoda nevyužitého potenciálu“. No aj napriek tomu sa pre mňa Lost Ember zapísala ako hra, ku ktorej by som sa po čase a dúfam, že aj po technických updatoch veľmi rada vrátila.

Hra Lost Ember vyšla na PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch a PC.
Lost Ember 24,99€
  • 8/10
  • 9/10
  • 8/10
    Grafika, soundtrack - 8/10
  • 6/10
    Technické spracovanie - 6/10
7.8/10

Nepamätám si ktorá hra na mňa naposledy zapôsobila tak príjemným relaxačným dojmom ako tomu bolo v tomto prípade. Ak ste ochotní malému nezávislému štúdiu odpustiť zopár drobných chýb, určite si dokážete atmosféru Lost Ember vychutnať rovnako ako ja.

5 (1 vote)