Martha is Dead Recenzia

Martha is Dead – Recenzia

1 marca, 2022 Lukáš Kanik

Hororový thriller mladého štúdia LKA.

Martha is Dead je nový psychologický horor, ktorý sa dostal na pulty virtuálnych obchodov len pred pár dňami. Ide o tradičnú first-person adventúru, v ktorej hráč rieši drobné logické hádanky a popri tom ho strašia nejaké prízraky. Avšak Martha is Dead podľa môjho názoru nevyniká a v mnohých ohľadoch ide o celkom priemernú hru.

Martha is Dead sleduje príbeh dievčaťa Giulie, ktorej sestra-dvojča zomrela na jazere za neznámych okolností. Giulia bola pri tele Marthy prvá, vytiahla ho z vody. Avšak pri tom ju načapali rodičia no mysleli si, že to ona je Martha a Giulia je mŕtva. Problém bol ten, že Martha bola nemá, takže ak chcela Giulia hrať Marthu, nesmela povedať ani slovo. Popri tom chce zistiť, čo sa skutočne stalo. Zo začiatku mi to prišlo ako celkom zaujímavý námet na príbeh. Navyše, odohráva sa počas druhej svetovej vojny v Toskánsku a jej otec je nacistický úradník.

Naša hlavná postava Giulia navyše celý príbeh dostatočne komentuje nielen slovom, ale aj v zápisníku. Hráč by sa tak v ňom nemal stratiť. Až do určitého momentu, kedy sa príbeh tak otáča a zvrháva, že som v ňom prestal mať prehľad a koniec mi už takmer vôbec nedával zmysel. Nakoniec, z relatívne priameho, tradičného príbehu s jasným cieľom, sa stal výlet do psychiky dievčaťa a jej osobnosti. Na konci vlastne ani vy nebudete vedieť, čo je reálne.

Autori na rozprávanie príbehu šikovne využili niekoľko herných mechaník. Napríklad dobový fotoaparát. Hráč z filmu bude postupne vyvoláva evidenciu, ktorá má odhaliť, čo sa v skutočnosti s Marthou stalo. Tiež dostanete možnosť posielať morzeovku cez telegraf alebo jazdiť na bicykli. Väčšina hry sa odohráva cez deň a tak nejde o horor, ktorý by za každú cenu chcel udržať dusnú atmosféru. Časť príbehu je rozprávaná aj cez bábkové divadlo. Tu vás čaká len neustále sa opakujúca jedna pesnička a umelo naťahovaná herná doba.

Oceňujem však, že vývojári okrem hlavného príbehu do hry zakomponovali aj radu vedľajších úloh. Tie môžete plniť na dobrovoľnej báze a odhaliť tak viac o okolnostiach prípadu, či o vojnovej situácii v Taliansku. V Toskánskej vile, kde sa hra odohráva, nájdete tiež množstvo objektov na interakciu. Hlas hlavnej postavy je príjemný a tak sa to počúva dobre.

Nie veľmi strašidelná, ale dosť nechutná

Čo sa strašidelných momentov týka, v Martha is Dead je ich pomenej. Nie je to „horor“ kde by ste sa mali báť. Avšak vývojári do príbehu zakomponovali celkom nechutné scény. Napríklad, budete jednej osobe vyrezávať kožu z tváre, potom jej ju strhnete a nasadíte si ju na svoju tvár. Niektoré tieto scény mi však prišli zbytočné.

Z relatívnej pokojnej, rozumnej a charizmatickej hlavnej postavy tak razom spravili totálneho psychopata bez akýchkoľvek ľudských a morálnych zábran. A možno to bol zámer. Každopádne, kvôli niektorým týmto nechutným scénam musela byť Martha is Dead na platformách PlayStation cenzúrovaná. Ja už chápem prečo, vy si to budete musieť zahrať.

Po grafickej stránke ide o vysoký nadpriemer. Interiéry sú takmer fotorealistické, s pre-baked nasvietením a extrémne detailnými textúrami. Asi nikdy predtým som nevidel detailnejšie drevo na dverách, ako v tejto hre. Parádne vývojári spracovali aj ruky hlavnej postavy, nie som fetišista na ruky, ale tie v Martha is Dead sú krásne detailné a perfektne animované. Nakoniec aj tváre a postavy sú veľmi detailné a oceňujem aj spracovanie nočných scén. Na rozdiel od mnohých iných hier, noc je tu skutočne nocou.

Martha is Dead vám zaberie zhruba 5 hodín. Nejde o prevratnú adventúru a väčšinu času strávite chôdzou od jedného objektu k druhému, pričom budete plniť radu úloh. Príbeh začínal byť dostatočne zaujímavý, ale v závere sa rúca. Po grafickej stránke ide o nadpriemer a kto má rád desivé príbehy, rozhodne si príde na svoje.

Martha is Dead vyšla na PC, Xbox aj PlayStation.

Martha is Dead 26,99€
  • 6/10