Mass Effect 2 – Recenzia

31 januára, 2010 Lukáš Kanik

Epické, nezabudnuteľné, úžasné dielo Bioware, ktoré Vás svojím príbehom, rozhodnutiami a scenériami pohltí priamo do stredu galaxie.

– John Shepard, hmm prepáčte, nemáme Vás v systéme. Vlastne neexistujete.

– Vôbec ma to neprekvapuje, technicky som stále mŕtvy.

Tak takéto slová môžete počuť pri vstupe do Citadely. Aby sme si to vyjasnili, poďme pekne poporiadku. V roku 2007 sme mali možnosť zahrať si jednu z najlepších akčných RPG Mass Effect. Hra bola zasadená do vzdialenej budúcnosti, kedy ľudia už nemali problém cestovať nekonečným vesmírom. Ľudia tak mali možnosť objavovať a osídľovať nové planéty a gigantické lietajúce mestá. No niečo sa pohnojilo a ľudské kolónie boli na pokraji vyhynutia. Vtedy vznikla na ochranu ľudstva skupina agentov Spectre. Prvým z nich bol John Shepard, povolaný na misiu zastaviť nepriateľskú rasu v ničení kolónií. Shepardovi sa to podarilo, a odvtedy ho pozná celý vesmír. Mass Effect 2 je jedným z najepsickejších diel v histórií, jeho pútavý príbeh a osudy postáv sú neuveriteľné, a hra sa stáva symbolom.

 

Druhá časť trilógie končí presne tam, kde prvá skončila, máme dokonca unikátnu možnosť nakopírovať do hry uloženie z predchádzajúcej hry, a hra bude naberať smer, aký ste si zadali predtým. Veliteľ Shepard sa vracia na svojej lodi Normandia, keď sú napadnutí neznámou loďou a Normandia končí v plameňoch a výbuchoch. Shepard dáva rozkaz opustiť loď v evakuačných kapsulách a on sám sa ocitá na vybuchujúcej lodi. Explózia ho odhodí do hlbokého vesmíru a zomiera.

Áno, Shepard je mŕtvy. Ale…

…prichádza nová hrozba, hrozba v podobe rasy Reaperov ktorých Collectori unášajú ľudí z kolónií. Zdá sa že ľudia nemajú postavenie medzi rasami ale spoločnosť známa ako Cerberus chce za KAŽDÚ cenu uchrániť ľudstvo. Toto dokáže len jediný človek, veliteľ Shepard. Spoločnosť začína s obnovou jeho tela, využije najmodernejšie technológie aby opäť uvidel svetlo sveta. Po dvoch rokoch znova ožíva, a je pripravený znovu zachrániť ľudstvo. Tu si môžete vytvoriť postavu podľa vlastných predstáv, určiť môžete pohlavie, vzhľad, vlastnosti a výzor oblečenia. Takže teoreticky Shepard môže byť mŕtvy stále, a vytvoríte si postavu akú chcete. N začiatku hry si vyberiete zameranie, aké chcete. Hrať sa dá aj za vojaka s mnoho zbraňami a typmi munície, ale aj s biotickými schopnosťami, kde budete nepriateľov vrhať o steny, dvíhať do vzduchu a omračovať.

 

Shepard sa ocitá pred Iluzionistom (Illusive man) – hlavou spoločnosti Cerberus, a vysiela ho na misiu, akú by nikto iný nezvládol. Samotná misia je istá smrť, no Cerberus sú schopní ísť cez mŕtvoly, a je jedno či to bude mŕtvola hrdinu, vykupiteľa a najlepšieho veliteľa vo vesmíre. Shepard má preto za úlohu zostaviť tým tých najlepších bojovníkov v celej galaxii, elitný tým, ktorý mu pomôže v misii. Počas celej hry budete mať pochybnosti, či je vlastne Cerberrus tá dobrá strana, pretože občas na Vás pripraví dosť nepríjemné pasce, akoby boli zradcami. Vďaka uloženej pozície z Mass Effect 1 budete jesť koláč, ktorý ste si predtým upiekli, ak ste sa k jednotlivým postavám správali zle, teraz Vám to môžu pekne vrátiť. Kto zomrel v jednotke, je mŕtvy aj teraz, koho ste zachránili, teraz sa môže pridať k Vášmu týmu.

Aby Shepard a jeho tým nemuseli chodiť po galaxii taxíkom, dostane svoju novú a vylepšenú loď Normandia, aj so svojim starým kapitánom. Je to jeden z najlepších momentov v hre. Normandia oplýva najmodernejšími technológiami, špeciálnymi pracoviskami a AI – umelou inteligenciou, s ktorou radi prehodíte pár slov a výrazne pomôže v misiách. Loď je veľká, nájdete v nej pracoviská výzbroje, obrany, alebo len sektory v ktorých bude čakať váš tým. Vo svojej kajute možno strávite nejaký ten čas, Shepard tam totiž môže chovať rybičky alebo si môžete dokupovať modely vesmírnych korábov. Samozrejme nechýba kapitánsky mostík, z ktorého môžete cestovať po galaxii. Máte prehľad celej galaxie a môžete cestovať na niekoľko hlavných stanovíšť, na ktorých sa nachádzajú prístavy alebo kde si môžete doplniť palivo a sondy. Medzi hlavnými stanovišťami môžete cestovať rýchlo a pohodlne prostredníctvom Mass Relay, čo je urýchľovač Vášho letu. Zo stanovíšť môžete ešte odbočiť na ďalšie hviezdne sústavy a objavovať nové planéty. Každú planétu môžete skenovať, a hľadať dôležité ložiská rúd, tie zozbierate vystrelením sondy na miesto s najväčším výskytom. Na niektoré planéty sa dá pristáť, Umelá Inteligencia lode vám oznámi, že zaznamenala anomálie. Okrem planét môžete vycestovať aj na umelo vytvorené mestá, kde získate dôležité informácie alebo priame ciele misií. Každý príchod do mesta alebo na planétu je sprevádzaný efektnou ukážkou. Lokácie sú impozantné a často vyrážajú dych. Neuveriteľne obrovské lietajúce mestá alebo planéty rôznych druhov sú pastvou pre oči. niektoré planéty sú podobné zemi, iné zase nehostinné. Na jednej planéte plnenie misie sťažovalo slnko (názov hviezdy neviem tak to nazvime slnko :)). Musíte sa totiž zdržiavať iba v tieni, pretože pár sekúnd na slnku Vás zabije. Skúmanie miest a planét zaberie čas, ale ponachádzate rôzne upgrady a peniaze, ktoré sú uzamknuté, no môžete ich otvoriť hacknutím. Má niekto chuť na pexeso?

 

Vráťme sa k príbehu veliteľa Sheparda. Na svojej misii zostaviť tým a zastaviť Collectorov stretáva mnoho postáv. Príbeh je tak prepracovaný a dokonalý, že rozhovory sú zaujímavé, nenudia a hrajú podstatnú rolu v príbehu. Stretnúť postavu z prvej hry je skutočne nabité emóciami, ich príbeh za dva roky Vás bude určite zaujímať. Stretnete naozaj veľké množstvo ľudí a mimozemšťanov rôznych tvárí, alebo čudných faceov. Niekedy je to len o získavaní informácií, no rozhovory s kľúčovými osobami sú plné emócií a napätia, počas rozhovorov máte občas možnosť radikálne zakročiť a urobiť buď násilný alebo dobrosrdečný skutok. To sa vám ukáže buď červeným alebo modrým znakom a vy len odkliknete zákrok. Je dobré si rozmyslieť čo urobíte. Sú to momenty keď potrebujete napríklad informáciu, ale dotyčný Vám ju nechce dať. Tak ho buď pekne požiadate alebo ho vyhodíte z okna a vystačíte si sami. Konanie skutkov sa ukazuje v ukazovateli karmy. V každom rozhovore máte niekoľko možností, čo povedať, a môžete ísť kladnou, alebo záporáckou cestou. hru si určite zahráte viackrát, a vyskúšať si tak tú druhú cestu. Má to výrazný vplyv na príbeh hry.

Postava sa zlepšuje priebehom hry , plnením misií a vedľajších questov, a za questy dostávate aj skúseností aj finančné ohodnotenie. Je ich tu požehnane, občas sa stačí prejsť po mestečku a riešiť problémy stojacich okolo. Väčšinou sú to misie typu nájdi toho a to, ale misie sú nabité akciou, Skúsenosti môžete uplatniť v niekoľkých schopnostiach, ako špeciálne druhy nábojov alebo štíty či adrenalín. Tak ako Shepardovi aj svojmu tímu získane body môžete uplatniť v ich osobných schopnostiach. Pred každou misiou si vyberiete dvoch z celkovo desiatich postáv, ktoré s Vami môžu ísť. Pred misiou taktiež môžete spravovať arzenál sebe a tímu, môžete si vymeniť zbrane za lepšie, ale všetko len v rámci toho, čo počas ciest vyzbierate, alebo skôr nájdete. Rôzne upgrady zbraní alebo si môžete zakúpiť aj vo svojej lodi na rôznych pracoviskách za vyťažené rudy. Ak nemáte rudy, tak na trhoch sú tieto upgrady dostupné aj za peniaze. Nájdete tu vylepšenie na zbrane, obrany, technické vylepšenie na svoju loď, alebo prototypy úplne nových zbraní a štítov. Je dobré občas sa porozprávať s členmi svojho týmu, majú totiž dobré nápady na upgrady.

 

Udržiavať kontakt s týmom je dobré aj z hľadiska morálky, každý z nich má totiž aj nejaký problém, a len Shepard by ho mohol vyriešiť. Po splnení ich misií Vám budú viac naklonení a získajú lepšie schopnosti v boji. Z ich misií sa ešte viac dozviete o ich súkromí a príbehoch. Systém boja je ešte viac prepracovaný ako doteraz, jednoduché ovládacie prvky máte priamo na obrazovke a aktivujú sa stlačením príslušnej klávesy, ale to isté obsahuje aj podrobnejšia ponuka pri stlačení klávesy Shift. Nachádza sa tu prehľadný inventár zbraní, všetky typy munície a špeciálne akcie ako adrenalín alebo pomoc padnutému členovi týmu. Rôzny člen má rôzne schopnosti a tak tu môžete nájsť aj ohnivé gule, štít, alebo zmrazenie nepriateľa v závislosti od týmu, ktorý ste si vybrali. Každý z nich je špecialistom na niečo iné, niekedy sa môže hodiť macher na ťažké zbrane, inokedy macher na energie. Druhy munície skvele využijete pri ťažších protivníkoch ako sú mechovia, alebo veťké bojové stroje. Stačí si vymeniť náboje na mraziace, napálite ich pár do nepriateľa, toho to zmrazí a vy ho už môžete rozbiť aj úderom. Tým ušetríte muníciu, ktorej je mimochodom dosť ale na ťažké zbrane treba šetriť. Arzenál je dostačujúci, od plazmových samopalov po mimozemské zbrane a lasery.

Okrem toho, že môžete používať schopnosti tímu môžete ich aj poslať na určité miesto, odkiaľ Vás môžu kryť, takže máte priestor na taktizovanie boja. Systém krytia Vám pomôže prekonávať mnohonásobnú presilu a taktiež to je jediná možnosť ako si dobyť zdravie a štít. Preskakovanie krytov je účinný spôsob ako sa dostať k nasledujúcej prekážke. Po priestore sú rozhádzané výbušné kontajnery, ktoré zneškodnia aj niekoľko nepriateľov naraz.

Grafika

Hra je postavená na engine ako pôvodná hra, no je vyleštená a vytuningovaná na maximum. V rozhovoroch a cutscénach vidíte len skvelých hercov, výbornú prácu kamery, namakaný orchestrálny soundtrack, perfektný dabing, pohyby postáv a mimiku – to všetko je čerešničkou na torte a cítite sa, akoby ste pozerali film. Čo si Viac môžeme priať? Ku celkovej grafike nie je čo dodať, dá sa povedať že je jedinečná, impozantné lokácie, každé mesto je veľkolepé, každá planéta, na ktorej sa dá pristáť je nádherná. Máte možnosť aj zosadnúť na Zem alebo aj planéty s krásnymi palmami a zeleňou. Efekty výbuchov alebo biotických schopností sú pekné, budete sa pohybovať v dyme, či prachu, alebo len v dobre nasvietených priestoroch. Ak použijete horiace náboje, nepriateľ zhorí na popol a ten popol rozfúka vánok. Hra má síce drobné technické chybičky, ale sú úplne zanedbateľné. Žiadne bugy nenájdete, len trocha vadí tieň, ktorý je občas na zlej strane.

Recenzovaná verzia: PC

[review pros=“príbeh, osudy postáv, grafika a prostredia, upgrady, rozhodovanie, import postavy z jednotky, detaily sveta, dabing a prestrihové scény“ cons=“drobné technické chyby, malá rôznorodosť misií “ score=95 verdict=“Hra vyniká neskutočným príbehom, úplne Vás dostanú dojímavé momenty, odohrávajúce sa na impozantných miestach galaxie. Moderná a jedniečná grafika robí z tejto hry doslova interaktívny film. Užijete si hodiny rôznych questov, budete môcť robiť zásadné rozhodnutia, vylepšovať postavu, a aj keď si hru zahráte viac krát, vždy sa budú udalosti vyvíjať inak. „]

Páči sa ti článok? Podpor nás na Patreone. Ďakujeme.

Súvisiace články