Metro: Last Light – Recenzia

19 mája, 2013 Lukáš Kanik

Druhá cesta Arťyoma do Moskovského metra dopadla lepšie, než sme čakali. Jedna z najlepšie vyzerajúcuch hier na trhu.

Metro 2033 som povinne dohral len nedávno a tak spomienky z prvej výpravy do Moskovského podzemia som mal v živej pamäti. Nakoniec sami zistíte, že zahrať jednotku sa oplatí, pretože Last Light priamo nadväzuje na udalosti v roku 2033.

Z Arťyoma je teraz Ranger – hraničiar a dostáva novú úlohu – zaistiť posledného Temného, ktorý ostal v kráteri po udalostiach 2033. Počas tejto výpravy sa však udeje niekoľko nečakaných momentov, ktoré nebudú zbytočne naťahovať hru, naopak, dávajú zmysel a dobrodružstvu Arťyoma tiež skvelú prísadu, vďaka čomu nebude žiadna z úrovní rovnaká.

Baviť sa budete od začiatku do konca a po odrátaní krátkych menej zábavných pasáží budete mať pocit z rýchlej jazdy ako to býva v prípade západných akčných strieľačiek. Áno, Metro Last Light ide smerom mainstreamu, ale zároveň si zachováva silnú východnú dušu, ktorú jej vpísali Ukrainskí vývojári zo 4A Games. Až je neuveriteľné, ako dokázali Metro dokončiť pri finanšných problémoch bývalého vydavateľa THQ.

Last Light vás prevedie novými oblasťami metra, ktoré dýchajú životom, ale aj takými, ktoré sú obrastené pavučinami a zhnitými zvyškami tiel. Pohľad na pevninu bude dokonca ešte väčším zážitkom, ako v prípade 2033 a to najmä kvôli scenériám, ktoré hra vykúzli. Zatiaľ čo v podzemí si budete viac menej istí a krytí úzkymi koridormi, tam vonku je atmosféra tak hustá, že by sa dala pokrájať a len sotva by ste si ju natreli na chlieb.

V štvrtiach a námestiach Moskvy si budete predstav1vať, ako to tam vyzeralo pred dvadsiatimi rokmi, k čomu vám pomôžu rôzne halucinogenné flashbacky. Tie sa dostavia postupom hry, dávkovanie akcie a nasávania atmosféry pri prieskume je dokonalé. Napríklad sa pozriete na takmer neporušený Kremeľ obsadený mutantmi, alebo sa prejdete po predmestiach, interiéroch bytov a aj po veľkých základniach.

Vonku vás okrem efektného vystiedania dňa a noci prekvapí aj drsné počasie a všadeprítomné atmosferické zvuky. V diaľke budete počuť výstrely, v blízkosti zase šuchotanie mutantov v tráve. Jedným z najdrsnejších prostredí, v ktorom vám bude rednúť, je otvorené námestie s hustou hmlou, v ktorom z každej strany prichádzajú strašidelné zvuky mutantov. Neskôr sa spustí búrka, ktorej blesky strieľajú nebezpečne blízko.

Atmosféru násobia aj také detaily, ako pípanie hodiniek pri upozornení na dýchací filter, rozbité fľaše, ktoré nepozorne zhodíte zo stola a tiež plynová maska, ktorú treba čas od času zotireť od špiny. Zatiaľ čo vonku sú úrovne relatívne otvorené, ani tam dolu sa nebudete cítiť ako v klietke a minimálne pri eliminácii nepriateľov vám hra dáva tonu možností.

Jedným časom sa posadíte aj za káru, ktorou si prejdete tunely podľa potreby, zastavíte kde chcete a preskúmate detaily okolia. Nepriateľmi obsadené stanice sú relatívne veľké a otvorené a pohybovať sa v nich môžete niekoľkými spôsobmi. Vývojári spolu s mainstreamom prinášajú aj detailnejší stealth, ktorý si vychutnáte hlavne na vyšších obtiažnostiach. Hráč bude k stealth postupu priam vyzývaný možnosťami, ktoré mu prostredie ponúka.

Je pravda, že nepriatelia sú slepí a AI nemotorná – neuvidia vás totiž ani z metra ak ste v tieni a ani vás nebudú počuť, ale prečo nevyužiť okolie? Žiarovky môžete rozstreliť, alebo odkrútiť, vypínačom odpojiť zase celé miestnosti od prúdu. Až je škoda, že stealth pri debilite nepriateľov nepredstavuje nejakú extra výzvu, skôr to bude taký automatický postup, s ktorým sa rýcho stotožníte.

Samozrejme môžete spory riešiť ručne-stručne, arzenál zbraní je pestrý čo sa týka zbraní na blízko, na stredné vzdialenosti, aj na tie veľké, od brokovníc, cez samopaly až po ostreľovačky. Zbrane sa dajú upgradovať o niekoľko komponentov, ide o optiky, hlavne a zásobníky, či pažby. Zo samopalu si teda spolu s tlmičom a kvalitnou nočnou optikou môžete urobiť aj ostreľovaciu pušku využiteľnú tam, kde ste úplne vypli prúd. Novinkou sú vrhacie nože spolu s granátmi a claymore mínami.

Pri prestrelkách naopak nepriatelia nereagujú zrovna ako idioti, naopak pobehujú medzi krytmi, skrývajú sa a navzájom kryjú podpornou paľbou. Ak vás odhalí jeden a stihne skríknuť, vedia o vás všetci a prehľadávajú terén. Naopak, mutanti sú blbí totálne a pravidlom je, že keď sa k vám dostanú priamo na blízko, sekajú bez prestávky. Sprevádza to nepríjemná drobná animácia, kedy je nemožné prebiť, alebo utiecť a mutanti vás dostanú častejšie, než ozbrojení vojaci. Pri strednej obtiažnosti vám dohranie zaberie 7-9 hodín.

Dokonalé chvíle strávite v obývaných mestách pod zemou, z ktorých kyprí život. Ak ste v jednotke boli podzemným životom očarení, v Last Light vám doslova spadne sánka. V mestách sa oplatí poprechádzať, popočúvať príbehy ľudí na každom rohu a pripojiť sa do niektorých aktivít. Jednou z nich je strelnica, kde môžete vyhrať plyšového macka. Ten však chýba jednému chlapcovi, ktorému určite spravíte radosť jeho vrátením.

Radosť môžete spraviť aj sebe, Ukrajinci zo 4A Games sa nemaznali so žiadnou cenzúrou a okrem nefalšovaného striptízu si užijete aj nejaký ten sex. Nakoniec som zistil, že striptérky v Benátkach (zaplavená stanica) majú vymodelované a kompletne otexturované aj svoje…no tam dole. V Benátkach si tiež môžete pozrieť niekoľko minútové vystúpenie v divadle, alebo popočúvať dieťa, ktoré sa bojí rakoviny. Niektoré príbehy obyvateľov metra sú vtipné, iné dobrodružné a iné vás prinútia pozastaviť sa nad konaním ľudskej rasy.

Napokon vás k tomu prinúti aj samotný príbeh, ktorý na konci začne dávať zmysel a uzatvárať príbeh oboh hier. Tak, ako sú kvalitné knihy od Dmitryja Glukhovskeho, aj scenár Last Light vám neraz vyrazí dych a privedie do momentov, ktoré by ste nečakali. Dokonalú výpravu hrou neskazia ani relatívne časté loadingy, čo je daň za konzolovú verziu, ktorá vyzerá tiež fantasticky. V niektorých epických momentov si uvedomíte absenciu hudby, čo je možno rozpočtom štúdia a nevhodnými podmienkami na vývoj.

Peniaze, ktoré na vývoj chýbali, si najviac uvedomia hráči pri mimike tvári, ktorá prakticky absentuje a len hrubo načrtla slová, ktoré postavy hovoria. Naopak, animácie postáv sú takmer dokonalé, v boji, aj v bežnom živote pulzujúcich miest. Bugov je málo a ide hlavne o kolízie objektov, nejaké tie glitche s fyzikou aj nesúlad tieňa s pohybom Arťyoma. Je prinajmenšom divné, že Arťyom vrhá tieň, ale pri hraní svoje nohy nevidíme.

Teraz k niečomu, čím sa hra zapísala do tabuliek už po druhý krát – grafika. Možno nebudeme onanovať nad vizuálom hry, ako v prípade Crysis 3, ale Metro: Last Light je momentálne jedna z najlepšie vyzerajúcich FPS súčasnosti. Grafické nároky by som povedal sú oprávnené, ak chcete perfektný vizuál a zároveň ušetriť výkon, stačí vypnúť SSAA v nastaveniach hry.

Animácie sú perfektné, textúry fakt detailné a nasvietenie scény dokonalé. Battlefield 3, niekdajší grafický kráľ pôsobí pri Metre ako o triedu horšia hra, ale je pravda, že Metro vyzerá detailnejšie v interiéroch, než exteriéroch. Napokon screenshoty, ktoré tu vidíte všade naokolo pochádzajú z PC verzie na maximálnych nastaveniach, obeť výkonu je samozrejme veľká. Screenshoty však dokazujú, že hra vyzerá fakt brutálne, niektoré obrázky pripomínajú skôr concept-art, alebo predrenderovaný záber. Ukrajinci posunuli hranice real-time renderu.

Majitelia Nvidia kariet môžu slintať nad efektami, ktoré ponúka PhysX aj teselácia. Vlajky vejú, po explózii odletia úlomky aj s tlakovou vlnou, ktorá rozoženie paru okolo, sklo sa dá rozbiť a úlomky zo stien padajú na zem. Rozstrieľať na triesky môžete aj drevené kryty a potešia vás aj iskry, ktoré lietajú zo svetiel, aj pri streľbe. Jedným slovom grafický orgazmus a všetko dokopy to v pohybe vyzerá priam neskutočne. Neviem si predstaviť, čo by autori dokázali s vyšším rozpočtom. Tento krát mi však výnimočne chýbala možnosť nastaviť Field of View (zorné pole) aby som sa mohol kochať v širšom obraze.

Genialita. Hra má jeden z najlepších grafických vizuálov v súčasnosti a pokojne bude môcť konkurovať aj v budúcnosti. Za špičkovou grafikou nezaostáva ani kvalitný knižný scenár, ktorý sa cestou mainstreamu pokúsil navodiť epické momenty kombinované s oddychovými časťami a prechádzami po obývaných kolóniách, ktoré vyzerajú ešte lepšie, než minule. Život v metre je rovnako nádherný a fascinujúci, ako život na povrchu a baviť sa budete od začiatku, do konca. Zážitok vám môžu narušiť len chaotické súboje s mutantmi a bossmi, AI nepriateľov, alebo chýbajúca mimika tvárí.

METRO: Last Light si môžete kúpiť s českými titulkami v internetovom shope XGames.sk s okamžitým doručením.

[review pros=“Dychberúca atmosféra a špičková grafika, život v mestách, storytelling a výprava, stealth/akcia, vyváženie akcie a prieskumu“ cons=“Slepé AI, neoriginálni a frustrujúci bossovia, bugy a drobné glitche, dabing detí“ score =89 verdict=“Neskutočný grafický zážitok podčiarknutý kvalitnou výpravou a striedaním akcie s oddychovými pasážami. Last Light to zvládol takmer na jednotku.“]