Miner Wars 2081 – Recenzia

14 januára, 2013 Lukáš Kanik

Na to dobré sa oplatí počkať a platí to aj v prípade Miner Wars od Keen Software. Hra síce nie dokonalá, ale autori od vydania vylepšili mnoho.

Hru sme si vyskúšali už v deň vydania, čo bolo nejaký ten mesiac a pol dozadu, no pocity z recenzovania aktuálnej verzie sú trochu iné, ako predtým. Možno je to zásluhou autorov, ktorí sa počas celého Decembra snažili vychytať bugy a nedokonalosti, ktoré hru poriadne trápili.

Možno aj preto nám na hru sadal prach a pustili sme sa do nej až teraz. Miner Wars sa od vydania hrá podstatne lepšie a vám, ktorí si chcete hru zaobstarať až teraz by mohla recenzia napovedať, v akom štádiu sa hra nachádza.

Zdá sa, že tento rok nám pribudne na trh niekoľko zaujímavých vesmírnych strieľačiek, ktoré pravdepodobne znovuzrodia tento žáner. Miner Wars 2081 pochádza od česko-slovenských vývojárov z Keen Software, ktorí si z vesmírnej tematiky plánuju odkrojiť väčšie sústo. Po aktuálnej hre Miner Wars 2081 pripravujú aj čisto multiplayerovú akciu z rovnakého univerza, ktoré mimochodom oplýva celkom bohatou „históriou“.

Miner Wars sa odohráva v roku 2081 – 10 rokov po zničení všetkých planét v slnečnej sústave. Tú teraz obývajú státisíce ľudí v kolóniách, ktoré boli vybudované pre ťažbu surovín a bývanie. Celá sústava je tak posiata úlomkami planét, zvyškami ľudských štruktúr a komplexov. Bratia Marcus a Apollo spolu s operátorkou Madelyn brázdia sústavou a snažia sa odkryť záhadu tajného artefaktu.

Stretnete sa tak s niekoľkými frakciami, ktorým budete pomáhať vo vlastnom záujme, alebo frakciami, ktoré vám budú znepríjemňovať dlhé chvíle. Príbeh je aj napriek zdĺhavým dialógom prekvapivo zaujímavý a vtiahne vás hlavne vďaka kvalitnému dabingu postáv a skvele napísaným textom. Bratov si tak obľúbite behom niekoľkých minút.

V Miner Wars ovládate svoje plavidlo – univerzálne lietadlo, ktoré sa v okamihu zmení na ťažobný stroj, alebo smrtiacu zbraň. V priestore sa vždy pohybujete v šiestich osách, môžete ísť teda kde len chcete a gravitácia tu neplatí. Váš stroj je vybavený zaujímavými drobnosťami, ako stabilizátorom náklonu, brzdiacim stabilizátorom, radarom a turbom, všetko si môžete podľa potreby vypnúť a zapnúť. Dokonca aj motor, bez ktorého sa budete proste vznášať bez akéhokoľvek odporu.

Stroj si môžete vybaviť rôznymi doplnkami v šikovnom inventári, ktorý nezabudol ani na zoradenie položiek. Na krídla si môžete navešať zbrane, obranné mechanizmy ale aj nový motor. K simulátoru sa to približuje aj vďaka správe vozidla, o ktoré sa musíte priebežne starať. Dochádza mu palivo, kyslík, náboje a poškodzuje sa aj brnenie. To si priebežne doplníte pri všadeprítomných debnách.

Na dlhšie cesty je dobré sa vybaviť v obchode (Madelyn vám poskytne vybavenie zdarma), ktoré nájdete ojedinele v každej misii. Peňazí nie je veľa, ale investícia do novej zbrane, lepšieho brnenia alebo hackovacích nástrojov sa oplatí. Zbrane navyše podporujú niekoľko druhov munícií, experimentovanie je len na vás.

Akcia tam vonku je skutočne pôsobivá a súboje v stave beztiaže skutočné zábavné. Kampaň vás prevedie misiami, ktoré vyžadujú nie len útok/obranu, ale aj stealth, nejakú tu krádež, transport obrovského nákladu a dokonca aj závody na šrotovisku, ktoré príjemne okorenili zaujímavú kampaň. Misie sa takmer nikdy neopakujú a často budete využívať svoju šikovnosť a orientačný zmysel. Škoda niektorých interiérov, ktoré sú celkom neprehľadné.

Vďaka Bohu, že vaše plavidlo disponuje navádzacím zariadením, ktoré vám aj v neprehľadnej situácií zobrazí cestu. Dostanete sa do vetracích šácht, obrovských koridorov, vyhĺbených asteroidov aj veľkých ľudských pevností. Veľká škoda, že motivácia niečo ťažiť je v hre nulová. Suroviny, ktoré počas cesty môžete vyťažiť, stoja tak málo peňazí, že ich vymeníte akurát za náboje.

Ďalším nie celkom presným údajom od autorov je deštrukcia. „Dá sa zničiť úplne všetko…“ tvrdili autori, avšak pravda je taká, že v príliš detailných scénach si okolité skalné masívy neprerazíte ani raketou, ani vrtákom. Interiéry a konštrukcie nezničíte vôbec. Možno by to potom bolo extra neprehľadné, alebo by bolo na scéne príliš veľa polygónov, Vrage engine vám bude levely dlho načítavať aj bez toho, ten je tiež dosť náročný na hardvér a to viac, ako napríklad Battlefield 3. Na maximálnych detailoch pritom nevyzerá tak, ako by vyzerať mohla.

Svetom vás budú sprevádzať aj pravidelné slnečné erupcie, pred ktorými sa treba schovať, rádioaktívne oblaky, a more pirátov. Vesmír nie je tak celkom mŕtvy a presuny nie sú tak zdĺhavé, aby vás začali nudiť. Naopak, aj plíženie sa v šachtách má svoje čaro.

Grafika je pritom slušná a pochváliť musím aj skvelé ozvučenie, hrou vás bude sprevádzať naozaj perfektná orchestrálna hudba. Na malý nezávislý projekt je to skvele vytvorené dielo, ktoré nie je tak celkom odfláknuté. Čo sa bugov týka, drvivá väčšina bola odstránená spomínanými aktualizáciami, dokonca bola predtým hra ťažká, až nehrateľná. Dnes je vyváženie náročnosti tak akurát a užujú si ju aj tí, ktorí nemajú so žánrom žiadne skúsenosti.

Veľká škoda, že multiplayer nehrá nikto, kampaň môžete prejsť s priateľmi v kooperácii a neskôr sa zapojiť do bojov v Team Deathmatch. Hru vlastnia desaťtisíce ľudí, ale nájsť server pre multiplayer bol sakramentský problém. Uvidíme, ako sa vyvinie Miner Wars MMO, ktorého vydanie je naplánované na koniec roka 2013.

Hru si môžete zakúpiť na stránkach Playman.cz

[review pros=“skvele podaný príbeh, dabing, hudba, súboje, zábavné skúmanie okolia a let“ cons=“pomalý a náročný engine, nulová motivácia ťažiť, neprehľadné scény, škoda multiplayeru“ score=69 verdict=“Miner Wars 2081 je naozaj dobrá vesmírna strieľačka, ktorá od vydania stihla opraviť svoje neduhy, pridala na zábavnosti a originalite, no nie všetky sľuby autorov boli naplnené. Hra so skvelou hudbou a dabingom sadne nie len vyznávačom žánru, ale aj tým, čo chcú experimentovať. „]