Momenty, ktoré definovali herný rok 2018

Nový rok sa začal a tak je čas sa obhliadnuť za tým, čo definovalo herný rok 2018.

Rok 2018 je úspešne za nami a nedá sa povedať, že by bol zlý. Videli sme niekoľko skvelých hier, ako napríklad God of War, už teraz legendárne Red Dead Redemption 2 či Forzu Horizon 4. Avšak, aj tento rok bol bohatý na viacero kontroverzii a sklamaní. Stačí spomenúť len úpadok Steamu či totálne pokazený Fallout 76. To je však len zlomok toho, čo sa v hernom roku 2018 stalo. Poďme sa teda obzrieť za momentmi, ktoré najviac ovplyvnili a definovali uplynulý rok 2018.

Parádne Playstation exkluzivity a prekonanie predajov Xbox 360

Keď na konci roka 2013 vychádzali konzoly Playstation 4 a XBOX One, hovorilo sa o konci konzol. Nastupujúca “sila cloudu” a hlavne slabý hardware, ktorý bol už pri vydaní zastaralý. To mali byť len dva z mnohých dôvodov, ktoré mali znamenať ukončenie éry konzol tak, ako ich poznáme. To sa čiastočne aj stalo, keď Sony aj Microsoft siahli po akejsi medzi-generácii v podobe Playstation 4 Pro a XBOX One X.

Avšak, ani to nezabránilo tomu aby Playstation 4 prekonal predaje najpredávanejšej konzoly minulej generácie – Xbox 360. Playstation 4 má na konte 86.15 milióna predaných kusov, zatiaľ čo číslo X360 sa zastavilo na 85.80 milióna. Na generáciu, ktorá mala byť vraj poslednou je to skvelé číslo. Každopádne, ako Sony tak aj Microsoft vidia, že konzoly ešte nepovedali posledné slovo a preto už otvorene hovoria o tom, že pracujú na ich nástupcoch v podobe Playstation 5 a XBOX Scarlett (pracovný názov).

Za úspešnými predajmi Playstation 4 sú však skvelé exkluzivity. Sony tento rok prinieslo celkovo štyri AAA exkluzivity a z toho až dve sa dostali do nominácie na hru roka. Navyše, God of War toto ocenenie aj vyhralo. Taký Shadow of the Colossus je perfektným príkladom toho, ako by mali vyzerať poctivé remaky. Zato Detroit: Become Human posúva hranice svojho žánru.

Úpadok PUBG a nástup Fortnite

Battle Royale zaznamenal v roku 2017 raketový štart vďaka PUBG. To bolo krátko po vydaní plnej verzie, 20. Decembra 2017, na absolútnom vrchole. Hra sa raketovo predávala na XBOX One a na Steame lámala rekordy v hrateľnosti. 13. Januára hralo hru na Steame naraz viac ako 3.2 milióna hráčov! To je neskutočné číslo. Navyše, PUBG sa stalo prvou hrou v histórii Steamu, ktorá si po dobu jedného roka udržala denné maximum nad hranicou 1 milióna hráčov. Stalo sa tak v Septembri. Hoci začiatok roka 2018 bol pre hru perfektný, koniec už nie. November bol pre hru najhorším mesiacom od vydania plnej verzie, kedy peak hráčov prvýkrát po 14 mesiacoch klesol pod 1 milión. Tento pád sa podarilo zastaviť až v Decembri. Vtedy do hry pribudla snežná mapa Vikendi.

Naopak, zatiaľ čo PUBG neustále padalo, Fortnite od Epicu rástol. A to hlavne vďaka pohotovým vývojárom, ktorý prakticky na dennej báze hru vylepšovali a prinášali updaty. Rýchly bug fixing, časovo exkluxívne herné módy či zaujímavé zmeny mapy a eventy, ktoré boli promované priam excelentne. Stačí spomenúť len také odpálenie rakety a hráči vedia, na čo narážam.

O obrovskej popularite hry svedčia aj iné čísla. Hra v Novembri prekonala hranicu 200 miliónov registrovaných hráčov. Maximálny peak predstavoval viac ako 8.3 milióna súčasne hrajúcich hráčov a tieto čísla raketovo rastú. Veď len od Júna počet hráčov hrajúcich Fortnite vzrástol o 60 percent! Navyše, hra Epicu generuje stovky miliónov dolárov mesačne (zisk za Máj predstavuje 318 miliónov) a poznajú ju aj ľudia, ktorým hry nič nehovoria. Hlavne v Amerike sa Fortnite dostáva aj do klasickej televízie, kde sú najznámejší streameri a hráči častokrát pozývaní do rôznych talkshow.

Čo však predstavuje už úplný extrém je fakt, že rodičia svojim deťom platia dokonca trénerov. Tí majú za úlohu ich deti zlepšiť v hraní tejto hry. V Amerike si takto ľudia vedia zarobiť okolo 15-20 dolárov za hodinu. Zato v Británii sa otvárali tanečné kurzy, kde vás naučili tancovať známe tančeky z hry. Tie Epic nadrzovku odkopíroval a už čelí viacerým žalobám.

Návštevník GamesComu sa vys*al do batoha, zatiaľ čo čakal v rade na Fortnite

Sony povolilo cross-platform multiplayer

Pri Fortnite ešte chvíľu ostaneme. Hra dosiahla takú popularitu, že pohla aj takým obrovským gigantom, akým Sony bez pochýb je. Sony po neutíchajúcom tlaku hráčov, ktorý bol podporený aj šéfom hernej divízie Microsoftu, Philom Spencerom, povolilo. A tak sme sa po mnohých rokoch vôbec po prvýkrát v histórii dočkali cross-platform multiplayeru medzi všetkými hlavnými platformami. Dnes si tak viete zahrať Fortnite a v jednej hre nemáte problém stretnúť hráčov z PS4, XBOX One, Nintenda Switch, PC či z mobilu.

Ono sa to môže javiť ako malý krok, no skutočnosť je iná. Sony dlhé roky odporovalo tomuto kroku a niet sa čomu čudovať. Veľa podobných hier zarába hlavne na dodatočnom obsahu a mikrotransakciách. A ak tento obsah kúpite na PS Store, Sony zinkasuje z obchodu percentá za sprostredkovanie. Takto si skin do Fortnite môžete kúpiť napríklad za lacno na PC a potom s ním hrať na PS4. A Sony neuvidí ani cent.

Je to veľký krok, ktorý v budúcom roku môže nasledovať hneď niekoľko hier. Napríklad taký Minecraft, kde už teraz môžu hrať medzi sebou hráči z Windows 10, XBOX One, Nintenda Switch a z mobilov. Navyše, v budúcom roku bude Epic postupne uvoľňovať svoje nástroje pre cross-platform hranie. To môže znamenať nárast počtu cross-platform hier.

Vydanie Red Dead Redemption 2

Na tomto technologickom zázraku sa podieľalo dovedna 3026 ľudí. Ohromné číslo, ktoré len podčiarkuje kolosálne rozmery tejto hry. Po takmer 5 rokoch od vydania tejto generácie konzol vyšla hra, ktorá sa právom môže označovať za hru generácie. Obrovský otvorený svet plný žijúcich postáv priniesol nezabudnuteľnú jazdu s Arthurom Morganom v hlavnej úlohe.

Red Dead Redemption 2 prinieslo neskutočnú hĺbku, ktorá svetu dala život. Hra a postavy v nej si pamätala vaše skutky a prirodzene na ne reagovala. Vystrieľali ste polovicu mesta? Pri ďalšej návšteve vám ľudia nadávali a vyhrážali sa vám. Ale ak ste počas potuliek divočinou niekomu pomohli a on vás neskôr stretol, odvďačil sa vám. Jedným miestom ste mohli prejsť aj desaťkrát a zakaždým ste objavili niečo nové. Les na rúbanisku pomaly mizol, z rozostavaných budov sa stávali osídlené domy a Dutch mal vždy plán.

Každopádne, Red Dead Redemption 2 sa do dejín zapíše ako najpredávanejší produkt zábavného priemyslu za otvárací víkend. To v praxi znamená, že hra od vydania v Piatok, do Nedele toho istého týždňa zarobila neuveriteľných 725 miliónov dolárov. A ak by vás ani to nepresvedčilo o tom, že hra je to naozaj úspešná, pridávame ešte jeden fakt. Red Dead Redemption 2 totižto predalo za prvých 8 dní viac kópii, ako jeho predchodca za 8 rokov. Celkovo to bolo viac ako 17 miliónov kópii. Mimochodom, nevidel niekto Gavina?

Red Dead Redemption 2 – MEGARECENZIA

Sklamanie roka, alebo ako to Fallout 76 pokazil

Hra, ktorej ani 51 GB day-one patch nepomohol zachrániť tu pohromu, ktorá sa rúti na hráčov. Bethesda skopírovala modely, textúry a celé riadky kódu z Fallout 4 a Skyrimu, vyhodila všetko to zábavné a za 60 dolárov to predávala pod názvom Fallout 76. Aj tak by sa dal nazvať ich najnovší počin. Hra síce ponúka pomerne veľký a rozmanitý svet. Ale čo z toho, keď v hre nenájdete NPC postavy a misie zadávané na páskach sú maximálne nudné.

A aby toho nebolo málo, Bethesda si na ďalší problém zavarila tým že oklamala zákazníkov. Našlo sa totižto pár stoviek ľudí, ktorí si kúpil zberateľskú edíciu hry. Tá mala okrem iného obsahovať aj štýlovú plátenú tašku. Ako sa však ukázalo, Bethesda sa rozhodla šetriť a dodala len plastovú. S tým hráči, ktorí zaplatili nemalé peniaze, nemohli byť spokojní. A tak okrem hry bol Bethesde vyčítaný aj tento problém. Po pár dní ticha sa však rozhodli svoj problém riešiť a spomínané plastové tašky začne vymieňať za plátené. Hoci najprv tvrdila, že tak urobiť nemieni. Nuž, aspoň to im slúži ku cti, že sa k problému priznali. Aj keď im to chvíľu trvalo.

Každopádne, všetko nasvedčuje tomu, že Fallout 76 bol narýchlo pozliepaný titul, ktorý vyšiel len preto, že niečo vyjsť muselo. A bohužiaľ, Bethesda si to týmto paškvilom u hráčov jednoducho pokazila. Navyše, Fallout 76 pri vydaní dopadol ešte horšie, ako No Man´s Sky. A to je už veru silná káva. S odstupom času sa oplatí prečítať aj tento článok, kde sme vám zhrnuli, ako vývojári o hre pri predstavení klamali.

Fallout 76 – Recenze

Pokračujúci úpadok Steamu a rastúca konkurencia

Už v Auguste sme vám priniesli vlastný článok, v ktorom Lukáš označil rok 2018 za ten rok, v ktorom započne koniec Steamu. A nemožno mi s ním nesúhlasiť. EA má svoj Origin, Activision začal vydávať svoje hry už len na Bettle.net a Bethesda zasa vydala Fallout 76 len na svoj Bethesda Launcher. A je len otázkou času, kedy Steam opustí Ubisoft a Warner Bros. No a potom tam ostanú už len nekvalitné indie tituly. Pretože tie kvalitné sa presunú na alternatívne služby v podobe Discordu či Epic Games Store. A dôvod? Ten je jednoduchý. Zatiaľ čo Steam si berie 30 percent zo zisku, taký Epic Games Store len 12 percent a Discord ide ešte ďalej, keď len prednedávnom ohlásil zníženie na 10 percent.

A to už pre malých indie vývojárov predstavuje poriadne lákadlo. Veď zatiaľ čo Steame by im pri cenovke 19,99€ za hru bral rovných 6€, taký Epic by im bral len 2,40€. To predstavuje rozdiel až 3,60€ na jednej jedinej kópii. Pri tisíckach predaných kusov sa dostávame do čísel, ktoré sú pre nejedného indie vývojára viac než zaujímavé.

Navyše, Epic sa momentálne vďaka Fortnite doslova topí v peniazoch. Len za minulý rok im mal zarobiť 3 miliardy dolárov. A vďaka tomu si na svojom štartujúcom Epic Games Store môžu dovoliť rozdávať hry zadarmo, či si zabezpečiť exkluzivitu pri daných tituloch. A to sú šikovné nástroje, ako na svoju stranu prilákať hráčov.

CentrumHer po prvýkrát na E3 v Los Angeles

Posledný bod tohto zoznamu je špeciálny. Teda, minimálne pre nás v redakcii. Vôbec po prvýkrát v histórii webu sa redakcia CentrumHer vydala na naj-prestížnejšiu videohernú výstavu sveta – E3 v Los Angeles. Tento sviatok hier sa od GamesComu či Paris Games Week, kde sa už naša redakcia pozrela, v mnohých veciach líšil. Hlavne tým, že akcia bola primárne určená pre novinárov a extrémne dlhých rád na hranie hier bolo pomenej. No niečo majú tieto akcie predsa len spoločné – množstvo skvelých hier a hlavne hráčov, ktorí hry jednoducho milujú.

A hoci sme vám nepriniesli z E3 všetky články, ktoré sme chceli, nič to nemení na tom, že E3 sme aj tento rok plne na našich stránkach pokryli. A taktiež sme vám z výstavy v Los Angeles priniesli aj ohromnú fotogalériu, vďaka ktorej sa aspoň na chvíľu na toto úžasné miesto môžete preniesť.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Dream. #E3 #losangeles #centrumher

Príspevok, ktorý zdieľa Marek Jaros (@xoxo_marek),

Marek Jaroš

Marek Jaroš

Mám 21 rokov a na CentrumHer.eu to s Lukášom ťahám už takmer 6 rokov. A ak práve nehrám najnovšie pecky, tak ma nájdete na MatFyze kde študujem 🙂
Marek Jaroš

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

How to whitelist website on AdBlocker?

  • 1 Click on the AdBlock Plus icon on the top right corner of your browser
  • 2 Click on "Enabled on this site" from the AdBlock Plus option
  • 3 Refresh the page and start browsing the site