MotoGP 14 – recenze

5 júla, 2014 Laďka Jonášová

Nedávno vyšlo pokračování v sérii Moto GP. Čekali jsme velké změny, ale jak u nás nakonec hra dopadla?

Na Moto GP jsem se těšila z mnoha důvodů. Jeden z nich je, že mi neutekl žádný předchozí díl na PC, ten další je, že jsem pravidelným fanouškem těchto závodů a dokonce pravidelně navštěvuji Gran Prix v Brně. Skrytý důvod je, že se mi prostě pánové na motorkách moc líbí.

S minulým dílem jsem byla nadmíru spokojená a s pokračováním, které nedávno vyšlo jsem čekala několik změn. Především jsem čekala velikou grafickou změnu. Jak super detailů, tak i povedené okolí kolem trati, včetně skvělé zpracovaných tváří jezdců. Přeci jen hra letos vyšla i na Playstation 4 a mělo by to být znát. Po pravdě vůbec nebylo. Dokonce si troufám říct, že díl není graficky tak dobrý jako ročník 2013 a lze tak hovořit o kroku zpět. Kvalita stínů, drobné detaily, kvalita záběrů natočených v reálu. Připadalo mi, že vývojáři z Milestonu zapomněli na to, že dnešní hry díky novým konzolím mají nějaký standart. Jako kdyby hra vznikla někde jinde než vyrůstala PS 4 verze.

Ve hře jde zkusit několik herních módů: rychlý závod, šampionát, útok na nejlepší čas, kariéru, Real Events 2013 a Challenge the Champions. Poslední dva zmiňované jsou novinkou, které hru trochu odlišují od minulého ročníku. Jako tradičně máte možnost závodit za licencované stáje a jejich jezdce a motorky z Moto3, Moto2 i MotoGP.

Doufala jsem, že grafické zklamání bude jedinou položkou, která mě zamrzí a dá se říci, že to tak i bylo. Zbytek hry mě totiž bavil.

Hned po zapnutí hry, dostanete možnost si vytvořit svého motorkáře. Vyberete mu tvář(kterých po pravdě moc není), rukavice, boty, přezdívku, věk nebo národnost. Následně bude mít možnost bojovat na okruhu ve své rodné zemi, kde se popere o skvělé umístění do nějaké fajn stáje. Tak začne váš příběh, který lze dokončit v kariérním módu, který posouvá hru k vrcholu. Je prostě něco skvělého vytvořit si svého závodníka, který se snaží uspět v Moto 3. Ze začátku jsem si připadala divně, když jsem viděla úzké gumy motorek v této kategorii. Ovšem již s prvním závodem následovalo několik pádů. Člověk skutečně není zvyklý na takovou mašinu pod zadkem. Ovšem jakmile se dostane do královské kubatury MotoGP spadne vám čelist na klávesnici. To kdy vám zadní kolo pod vámi dělá to, co chce. Kdy se v každé zatáčce modlíte, abyste neskončili v kačírku a ze začátku jezdíte pomalu, jak kdybyste nikdy motorku neviděli – to všechno hru posouvá hodně nahoru. O dost to zvyšuje požitek z hraní, protože musíte udržet pozornost s každým kolem, s každou zatáčkou a s každým předjížděným. Tvůrci si dali záležet i na chování motorek, které je s každou značkou a kubaturou jiné. Každý motocykl má jiné chování při přidávání plynu, brzdění nebo zatáčení. Občas motocykl škubne, jinde jenom zaklouže zadní kolo, ale někdy to skončí i pádem. Právě díky tomu do hry přibyl rewind. Máte možnost se zpět vrátit na trať těsně před tím než došlo k vaší chybě. Mnoho hráčů, kteří touží po kvalitních závodech tuto možnost pravděpodobně ani nevyužijí. Ty také potěší, že se nenachází v multiplayeru. Ten je díky tomu ještě více napínavý. Každá chyba stojí vaše umístění.

196872

Ze začátku jsem však v multiplayeru čekala příliš dlouho na přihlášení všech hráčů. Čekání bylo v řádu několika minut, což mě velmi znepokojilo. Samozřejmě všude se čeká, ale toto čekání bylo delší než bych jako normální hráč chtěla zažívat. V momentě, kdy jsem se dočkala závodu, jsem však byla spokojená. Závody napínavé do poslední zatáčky posledního kola. Každá chybička je znát, každá volba horší motorky vás okamžitě vytrestá. Pokud nemáte na tratích natrénováno bude to navíc velké trápení. Rozhodně se vyplatí poznat svůj motocykl, kde správně zatočit, kde motorku položit, kde brzdit a kde naopak vytáhnout maximální rychlost. Jediná chybička a všechno snažení je v háji. Zaručuji, že se u tohoto multiplayeru rozhodně zapotíte. V momentě, kdy jsem hru měla možnost vyzkoušet, jsem však neměla s přihlášením do online hry nějaké velké štěstí. Čekání bylo zkrátka pravidlo a proto jí dávám maximálně rok a den. Za rok si totiž ani nikdo nevzpomene, že multiplayer hra má.

Potěšilo mě, že si můžete zkusit i domácí multiplayer. Tzv. split-screen je příležitost, jak ztrestat mladšího bratra a nebo souseda.

196878196877 196876

Safety Car, Real Events 2013 a Challenge the Champions
Poprvé v historii vydání MotoGP máte možnost si vyzkoušet řídit safety car. Lze se projet v BMW po všech tratích, měřit si čas a následně jej překonávat. Na hře je však vidět, že hra je čistě motorkářská a řízení auta prostě není ono. Ovládání je chaotické a necitlivé.

Další novinkou v letošním ročníku je mód Real Events 2013. Možnost, jak si zopakovat momenty minulé sezóny a přepsat dění ze závodu. Podobně upraveným je i Challenge the Champions, který se však zaměřil na mnohem starší historii. Lze tak naprosto změnit vše co se stalo, včetně vítězů sezón. Tyto inovace mě velmi potěšili, protože mi to připomnělo, jak jsem poprvé hrála za Michaela Jordana v NBA 2K. Toto je něco podobného. Máte možnost sednou si na motocykl známých legend a dokonce celou historii přepsat. Určit nové vítěze sezón a hlavně znovu si zazávodit za hvězdy, které už s motocykly sekli nebo jezdí jiné závody.

196873 196874 196869

Arkáda nebo simulátor?
Na tuto otázku se ptám každý díl. Do simulátoru měla hra tentokrát dost daleko. A to i přesto, že obsahuje několik prvků, které simulují reálný život motorkáře. Je zde možnost si totálně rozebrat svůj motocykl a součástku po součástce je opět složit. Lze ke všemu nastavit své hodnoty a podle svého uvážení si svůj stroj vytunit jak je libo. Chyba je ovšem v tom, že to lajkovi nebo ženským neřekne vůbec nic. Nejsem automechanik a techniku v autoškole jsem udělala s odřenýma ušima. Právě proto jsem v každém díle zklamaná, když k tomu všemu není pořádný tutoriál, který by naučil, jak seřídit motocykl. Stačí totiž někde udělat chybičku a stroj se chová po svém, dojet závod je tak mnohem těžší než se může na první pohled zdát.

Další skvělou simulací je fakt, že si v kariéře rychle uvědomíte, že bez peněz nelze vůbec bojovat o první příčky na roštu. Brzy objevíte začarovaný kruh, kde se dozvíte, že bez peněz nejsou výkony, ale peníze přibývají jen s výsledky. Jste tak od začátku nucení jezdit za horší stáje, které většinou paběrkují na konci závodního pole. Je jen na vás chytnou šanci za pačesy, jak to přesně jde v reálném světovém šampionátu, kdy plno nováčků a mladíků překvapuje diváky i zkušené jezdce.

Arkádu ze hry však dělá její ovládání. To, co mi chybí v každém vydání MotoGP je slabý důraz na ovládání. Nejde prostě neustále mačkat klávesu či tlačítko pro zatáčení. To musí být prostě plynulé, motocykl se musí spolu s jezdcem v zatáčce naklonit tak, aby šla co nejrychleji projet. Tady se tomu tak neděje. Není vůbec nejmenší problém neustále zatáčet s předním kolem. To, kdyby se v reálu dělo, tak jezdci skončí na rozpáleném asfaltu a jsou věčně na zemi. Podívejte se ve videu na Jorge Lorenza, který podle gestikulace kritizoval to samé. Dokonce je ve videu z jeho testování vidět přesně to, o čem mluvím. Sám hru ovládá ovladačem, ale vězte, že na klávesnici to není o nic lepší (odkaz na video – Youtube).

Co mi ve hře chybí je větší rozum počítačových závodníků. Na tréninku vás všichni předjíždějí, ale během závodu už ostatní jezdci nebojují mezi sebou. Občas mi přišlo, že jak se odstartovalo, tak se dojelo. Přitom se stačí podívat na závody v televizi a vidíte, že jsou opravdu napínavé až do konce. Zvlášť pokud se jede závod na mokré trati. Chybí mi specifická jízda závodníků. Zatím co, někdo má rychlejší mašinu na rovinky, někdo má lepší stroj do zatáček. Někdo má nebezpečný styl, kdy je blízko asfaltu a riskuje tak pád, někdo naopak jede opatrněji. Toto prostě ve hře chybí. I přesto, že bych čekala, že po několika letech práce na celé sérii se již něčeho podobného dočkáme. Je to jako, kdyby tvůrci fotbalových her zapomněli na kličky Cristiana Ronalda a na přesnost Lionela Messiho. Nelze od hry očekávat ani maximální požitek, pokud vypnete různé asistence (při brzdění, řazení rychlosti, naklánění motorky). Sice se motorky nyní chovají skutečně podle sebe, jako kdyby měly svou hlavu, závody jsou takové jednotvárné. Nebýt několika pádů soupeřů, tak jsou naprosto bez překvapení nebo beze změny.

196868 196870 196871

MotoGP 14 je skvělá závodní hra, která rozhodně bude bavit několik hodin. Minimálně v kariéře chce každý hráč dokončit první tři-čtyři sezóny, protože minimálně tak dlouho trvá než se dostanete do kvalitní stáje v nejvyšší kubatuře po boku Marca Marqueze nebo Jorge Lorenza. Celkově lze hovořit o kvalitní zábavě jak v singlu tak i multiplayeru. Na kolena však shazuje, že grafická podoba je horší než v minulém díle. Ročník 2014 si totiž zasloužil veliký grafický krok dopředu, protože letos vyšla i Playstation 4 verze. Hře k lepšímu hodnocení pomáhá přidání několika nových módů, včetně možnosti vyzkoušet si řídit Safety Car.

Je cítit, že tvůrci z Milestonu mají závodění v krvi a to i přesto, že se dříve zaměřili spíše na závody superbiků.

MotoGP 14
  • 4/10
    Vizuál - 4/10
  • 9/10
  • 4/10
    Cena/Hodnota - 4/10
5.7/10

MotoGP 14 je kvalitní závodní hra, bohužel není o mnoho lepší než předchozí díl. Získává tak horší hodnocení, jako všechny hry, co vychází pravidelně každý rok. Je jedinou licencovanou MotoGP hrou, a tak lze závodit se všemi závodníky a jejich stroji, které se objevují v letošním šampionátu. Graficky je hra však hůře povedená a to i přesto, že letos vyšla PS 4 verze. Přináší prvky arkády kombinující simulaci. Díky nekončící zábavě v singleplayeru a možnosti hrát online s přáteli se u letošního vydání dá strávit mnoho času. Pro vlastníky minulého ročníku však koupě nepřichází v úvahu. Hra neobsahuje tolik inovací, aby stála za koupi. Vlastníci PS4 ocení toto vydání, protože se jedná o jediné závody motorek na tyto konzole.

Recenzovaná verze: PC

Laďka Jonášová
Sleduj mě