Murdered: Soul Suspect – Recenzia

19 júna, 2014 Lukáš Kanik

Square Enix minulý rok predviedol veľmi netradičnú detektívnu adventúru. My sme sa tomuto duchovi pozreli na zúbok.

Murdered Soul Suspect je príjemným oživením na trhu. Na prvý pohľad pôsobí ako trojáčkový kvalitný titul, na druhej strane je z toho cítiť takú menšiu, komornú atmosféru. A to je dobre.

Murdered nebudete totiž počas hrania brať ako megatitul, na ktorý ste sa tešili ako malý Jarda, vlastne nemal ani extra veľkú marketingovú kampaň. Ale v skutočnosti je to skvele podarená detektívka, pri ktorej sa budete viac baviť ako nudiť a to je podstatné.

Hlavný hrdina detektív Ronan O´Connor vypadol z okna na treťom poschodí a následne ho niekoľkými ranami prestrelí záhadný masový vrah – Bell Killer. Ronan sa ale zobúdza a zisťuje, že je z neho duch a nemôže vystúpiť do onoho sveta až dokým nevyrieši svoj prípad. Počas príbehu ale zisťuje, že vo veci je niečo viac a až v samotnom konci zisťujete, prečo musel byť zabitý aj Ronan.

A práve to je na Murdered: Soul Suspect zaujímavé. Príbeh vás nedostane nejakým napätím, alebo akciou, či emóciami, ale ťahať vás dopredu bude túžba po informáciách. 25 hlavných príbehových detektívnych prípadov vždy po vyriešení položia ďalšie otázky, na ktoré by hráči radi poznali odpoveď. Po scenáristickej stránke je to solídne spracované dielo, po výpravnej už menej, pretože sa budete vracať na rovnaké miesta, ktoré nie sú mimochodom ničím zaujímavým. BTW Salem je skutočné miesto a príbeh hry je založený na skutočných udalostiach.

Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_01 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_02

Výborné spracované sú detektívne prípady, ktoré musíte s Conanom vyriešiť, aby ste si v štýle flashbackov vybavili, čo sa na mieste vlastne stalo. Hra vás nenútene posúva do hľadania niekoľkých stôp na mieste zločinu, z ktorých si potom vyberiete sami tie irelevantné. Stopy hľadáte odkrývaním detailov v okolí, ale aj vtelením do človeka, ktorý môže mať v hlave nápomocnú myšlienku. Pri vtelení do človeka ho tiež môžete prinútiť spraviť niečo, čo vám s prípadom pomôže, napríklad otvoriť  fotky v počítači. Ak si myslíte, že máte dôležité stopy, spustíte riešenie prípadu. Označíte vtedy stopy, ktoré považujete za relevantné, naopak za každý nesprávny odhad vám hra strhne jednu hviezdičku z hodnotenia prípadu. Okrem achievementu ale vlastné chyby  vôbec nepocítite, takže sa nemusíte stresovať.

Tempo hry je veľmi kľudné, nikdy sa nebudete nikam ponáhľať a ani strety s nepriateľmi – démonmi vás nebudú stáť veľa. Démonov je vidieť cez steny a dajú sa zneškodniť. To odporúčam najmä preto, že v okolí je schovaných mnoho odkazov na iné zločiny, ktoré sa tam stali, respektíve odkazy na hlavné postavy v príbehu. Neraz uvidíte dávne spomienky toho, ako Connor drží svoju mŕtvu manželku Juliu na ulici v kaluži krvi.

Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_03 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_04 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_05

Zbieraním predmetov si budete postupne odomykať vedľajšie príbehy, ktoré s mestečka Salem spravili divné a pozoruhodné miesto. Napríklad nájdením všetkých bojlerov v dome si odomknete príbeh týpka, ktorý sa čudoval, prečo mu tečie špinavá voda a nevedel si s tým poradiť ani údržbár. To, čo našiel v bojleri ho vôbec nepotešilo. Tieto príbehy sú veľmi zaujímavé a rozhodne odporúčam si ich vypočuť. Pôsobia ako také malé mysteriózne story, ktoré si radi vypočujete pri ohni.

Keďže Ronan je teraz duch, takmer nikto zo živých ho nevidí. Môže ľubovoľne prechádzať interiérovými aj exteriérovými predmetmi a jedinou prekážkou mu budú vonkajšie steny budov a spirituálne predmety, ktoré v meste Salem kedysi boli. Konečne hra, kde prechádzanie predmetmi nie je bug, ale herná mechanika. Navyše je to spracované skvele a hnevať vás nebude ani kamera.

Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_06 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_07 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_08

V okolí sa ale nachádzajú aj iní duchovia, ktorí tu ostali z rovnakého dôvodu, ako Ronan. Môžete s nimi naviazať konverzáciu a spustiť tak niektorý z jedenástich vedľajších prípadov, ktoré môžete riešiť priamo na mieste. Najdôležitejšiu rolu v príbehu ale hrajú skutoční ľudia a aj keď vás nevidia, mostík medzi Ronanom a živými je výborne zvládnutý. K postavám si nájdete cestu a budete sa zaujímať, čo s nimi je. Navyše dabing je viac než skvelý.

Salem je relatívne otvorené mesto a aj keď ho tvorí vlastne len niekoľko úzkych ulíc, môžete medzi nimi ľubovoľne cestovať. Neskôr Conan dostáva možnosť teleportu na krátku vzdialenosť a prekážky je možné prekonávať aj tak, že sa Ronan vtelí do človeka, či zvieraťa. napríklad sa vtelíte do mačky a prejdete tak ventilačnou šachtou, či vyšplháte na strom. Výborný nápad.

Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_09 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_10 Murdered_Soul_Suspect_Screenshot_11

Príbehy hlavných postáv, ale aj obyčajných obyvateľov a jednoduché herné mechaniky sú silným ťahákom Murdered: Soul Suspect. Hrá sa to dobre a detektívne príbehy, ktoré sami skladáte vás ženú dopredu. Možným negatívom je ale slabé prostredie, nudní nepriatelia, prezentácia príbehu a krátka herná doba, ktorá u mňa len ľahko presiahla 5 hodín pri dohraní príbehu a celkového postupu na 80%. Keby však vyšla ďalšia časť, rozhodne si ju zahrám.

Murdered: Soul Suspect
  • 8/10
  • 7/10
    Vizuál - 7/10
  • 8/10
    Hrateľnosť - 8/10
  • 6/10
    Technické spracovanie - 6/10
7.3/10

Čerstvý vánok na trhu, v ktorom vás budú najviac baviť príbehy ľudí po smrti, pretože scenáristi odviedli dobrú prácu. Technické spracovanie a celkovo nudná atmosféra milovníkom detektívok zážitok nepokazia.