Nedělní téma: Progaming

Jak to vypadá s e-sportem u nás? Dá se s ním vůbec uživit? Má vůbec nějakou budoucnost? Pojďme si jej trochu rozebrat v nedělním tématu.

 

Těmito nedělními tématy bych ráda zaplnila váš 7. den v týdnu. Ráda bych vám v nich představila drobný problém nebo radost, které mi momentálně proudí hlavou. Zároveň vám tak nabízím nějaké čtivo až budou rána studená a noci dlouhé. Věřím, že tyto témata nejsou jenom momentální situací, ale problémem či radostí, které nás trápí nebo rozradostňují nějaký ten pátek. Příjemné počtení! Nebojte se na mě navázat v komentářích pod článkem, za množství názorů budu jedině ráda.

Progaming – soutěžení hráčů počítačových her. Soutěží se formou hry pro více hráčů v různých turnajích a ligových soutěžích, které mají stanovená pravidla hry (zdroj – wikipedia.cz)

V poslední době se lze setkat s tím, že se komunita hráčů velice rychle omlazuje. Zatím, co dříve turnaje byly vytvořeny pro hráče, kterým bylo 18 a více let, nyní není problém na regionálních úrovních potkat chlapce a děvčata ve věku desíti let. Horní hranice profi hráče je někde kolem pětadvaceti let, protože se velmi rychle zpomalují jeho reakce a není schopen být stejně rychlý jako mladší hráči. Samozřejmě jako všude se nacházejí výjimky.

Pro hraní her musí být nějaké nadání. Ne každému jde. Nelze po několika hodinovém hrání říct: “chci se stát profi hráčem.” I přesto, že jste člověk, co má vztah ke klikání, má rychlé reflexy a vyrůstal od mala na hrách, vaše schopnosti nemusí být takové, aby se hraním šlo uživit. A pravděpodobně ani v nejbližší době nebudou.

Jenže není to taky jen o vašich schopnostech. Vše je o týmu, kterého jste součástí. Obecně platí, že se v týmu musíte cítit dobře, musí být v něm přátelská nálada. A i přesto, že se ani s jedním člověkem neznáte ze školy, z dětství nebo z práce – musí být něco víc, co vás spojuje. Nemyslím tím tužbu po vítězství, trofejích nebo výdělku. Myslím něco, co tým dělá týmem. Oddanost položit herní život za druhé, oddanost obětovat čas, peníze, kamarády, školu, práci. Mít společný zájem, který se netýká jenom dané hry. Mít společný film, hlášky, smysl pro humor nebo úplně jiné věci.

a40_as_lifestyle2_3_518j1my43c0644jpg

Český progaming je prozatím v plenkách a to i přesto, že se dá říct, že první týmy se u nás ukázali již koncem devadesátých let. První boom přišel s FPS hrami, hlavně tedy Counter-Strike. Ten vyšel už v roce 1999 a skutečně dokázal přilákat mnoho hráčů, kteří měli velké ambice stát se profihráči. Bránilo jim však jen to, že odměny tehdy nebyly zdaleka tak vysoké jako letos, ale taky to, že pokud to skutečně nemyslíte vážně, tak jste odsouzeni k tomu, že ten čas u her je k ničemu. Bez nedostatku financí, času a nebo díky životním změnám (studium, první zaměstnání,…) všechna práce přijde vniveč. Dříve jsme se mohli setkat s klasickým oceněním v podobě diplomu a nějakého poháru, dnes to jsou většinou dražší věcné předměty (sluchátka, herní klávesnice, myši, počítače) a nebo drobná finanční odměna v rámci několika tisíc korun.

Narozdíl od asijských zemí, lze vidět ten velký rozdíl. Zatím co u nás skutečně neexistuje tým, který by si hraním pravidelně vydělával, tak například v Číně nebo Japonsku to je jinak. Sice u nás existuje několik profispolečností, které sdružují hráče, jejich týmy se ale skoro každý půlrok mění. Hráči na naší scéně neustále prochází všemi týmy, až nakonec ukončí kariéru. Jejich podmínky jsou navíc velice těžké. Někdo z týmu ochoří, rozbije se mu počítač nebo stane něco vážnějšího a pro tým to znamená okamžitou přestávku. Nikdo ho nedokáže nahradit, sponzoři mu nedokáží zajistit okamžitě počítač.

U nás vznikají jakési občanská sdružení, které mají větší možnost sponzoringu. Je jasné, že právnímu subjektu se podaří oslovit více firem, soukromníků nebo fanoušků, než pětici kluků, kteří začali s hraním před měsícem a jejich první úspěch byla vyhraná LAN party u jejich kamaráda na vesnici. Díky tomu mají šanci si udržet finance, mít tu nejlepší techniku a zároveň udržet krok s týmy z ciziny. Jenže přesto všechno, je to jen o snaze, protože progaming prostě u nás není populární.

Asijští hráči musí být velice dobří, aby uspěli. Za to na oplátku sklízí to, že mají rychlý přísun k penězům. Díky sponzorům, vysokým prizepoolům, ale i zájmu fanoušků můžou progaming dělat na mnohem vyšší úrovni. Jejich turnaje, ligy, klany se dají srovnávat například s jakýmkoliv jiným sportem v Evropě nebo USA. Výdělky jsou mnohem vyšší, zápasy sledují stovky až tisíce lidí. Jsou schopni vyprodat velké sportovní haly, aby na obrazovkách mohli sledovat dva neznámé týmy. Zatím co všude jinde ve světě mají s tímto problém i na velké události.

Pro-gaming-crowd

Je však skutečně progaming to hlavní? Dá se tím uživit? Je to skutečně zábava? Osobně si neumím představit, že bych byla profesionálním hráčem. Neuměla bych si představit stovky hodin u jedné a té samé hry, vymýšlení taktik a principů. Bojím se, že bych přišla o ten svůj způsob relaxu. Podobně na tom jsou herní testeři, kteří už nehrají kvůli zábavě, ale právě kvůli tomu, že je to jejich práce. Jak tráví profi-hráči svůj čas, když nehrají závodně hry? Sportují, chodí na koncerty? Jak ho tráví, když jsou celý život zvyklí jenom hrát hry? Hrají jiné hry a nebo už počítač nemůžou ani vidět?

Představte si, že přijdete z práce domů a první co, zapnete hru – Counter-Strike, FIFA, Dota 2, League of Legends, Battlefield – a společně s další partičkou hráčů se zapojíte do tréninku. U něj budete do rána a dáte si hodinku na spánek, či nějaké jiné záliby. Další den opět do práce a znovu a znovu to samé. Je toto životní náplň?

Kdy je ten správný moment všeho nechat a věnovat se jen této jediné věci? Jak moc člověk musí být dobrý, aby se v tom uživil? Kdy je ta správná chvíle vykašlat se na rodinu, záliby, studium nebo práci?

Je jasné, že pokud chcete být dobří na regionální úrovni vaše kvalita nemusí být tak dobrá, jako když se budete chtít utkat s týmy z Asie, kteří hraním žijí. Není pochyb, že v seznamu hráčů s nejvyšším výdělkem je většina hráčů z Číny a Ruska (nebo Ukrajiny).

Nick   Jméno  Částka  Hra
Hao   Chen Zhihao  $1,100,851.71  Dota 2
Banana   Jiao Wang  $1,098,719.16  Dota 2
SanSheng   Zhaohui Wang  $1,096,908.67  Dota 2
xiao8   Zhang Ning  $1,088,797.20  Dota 2
Mu   Zhang Pan  $1,085,445.45  Dota 2
Dendi   Danil Ishutin  $569,495.84  Dota 2
XBOCT   Oleksandr Dashkevych  $567,191.75  Dota 2
Puppey   Clement Ivanov  $564,360.15  Dota 2
Jaedong   Lee Jae Dong  $526,961.72  StarCraft: Brood War
MC   Jang Min Chul  $470,426.25  StarCraft II

Samozřejmě výdělek je zapříčený větším zájmem z veřejnosti. Přibylo více hráčů, více týmů, více diváků a dokonce i fanklubů určitých týmů. Díky tomu roste i zájem o sponzorování těchto týmů nebo turnajů. Je třeba si uvědomit, že díky tomu roste i zájem o profiherní vybavení. Kdo nezatoužil mít stejně žlutou myšku jako Dendi z filmu Free to Play? A co teprve ty slušivé mikiny, trička? To vše jen díky sponzorům. Hlavně výrobci a prodejci počítačů a vybavení k nim, si velmi uvědomují, že tady je jejich šance.

Začínají si to uvědomovat i u nás a možná se jednou dočkáme podobných prizepoolů jako z této tabulky.

Název turnaje                            Částka           Hra

The International 2014 $10, 930, 473 Dota 2
The International 2013 $2,874,407 Dota 2
LoL Season 3 World Championship $2,050,000 League of Legends
LoL Season 2 World Championship $1,970,000 League of Legends
The International 2012 $1,600,000 Dota 2
The International 2011 $1,600,000 Dota 2
Call of Duty Championship 2013 $1,000,000 Call of Duty: Black Ops 2
Call of Duty Championship 2014 $1,000,000 Call of Duty: Ghosts
Call of Duty XP $1,000,000 Call of Duty: Modern Warfare 3
CPL World Tour Finals 2005 $510,000 Painkiller
CGS 2007 $477,500 Counter- Strike: Source

Kladu si, ale otázku zda pokud se to české-slovenské komunitě podaří, aby byla stejně rovnocenná té za hranicemi, zda chceme, aby kluci a holky ve věku třinácti let, dostávali takové velké sumy. Chceme jim vůbec dovolit vydělat takové peníze, které si mnozí z nás nevydělají ani za celý život? Chceme dovolit dětem, aby z nich byli namyšlení, arogantní spratci, kterým půjde jen o peníze? Chceme jim sebrat těch několik roků dětství, které pro mnoho z nás bylo plné objevování nových věcí? Chceme jim tímto ukázat bránu do světa alkoholu, drog a nekončících párty? Dnes a denně se setkáváme s mladými herci, zpěváky a sportovci, kteří díky tomu, že přičuchli k milionům, nyní jsou úplně jiní lidé.

Jak vy se stavíte k progamingu? Chtěli jste to někdy zkusit, ale nepovedlo se vám to stejně jako mně? Má podle vás vůbec šanci progaming uspět, když už ani fotbal nebo hokej nedovede zabavit dostatečně lidi? Myslíte si, že v nejbližší době začnou vznikat i televizní přenosy, komentované zápasy, televizní pořady a studia, která se tomuto neoficiálnímu sportu bude věnovat?

Sleduj mě

Laďka Jonášová

Player since December 1998. Editor of centrumher.eu since June 2014. Meaning of life still not found...
Laďka Jonášová
Sleduj mě

Both comments and pings are currently closed.

komentáre 4

  1. Lukáš Kanik píše:

    imho sú najzaujímavejšie turnaje v StarCraft 2. Pochopiť taktiku je jednoduché aj pre nehráča StarCraftu, známi komentátori sú v tom dobrý a komentujú celé roky a hrajú tu jednotlivci, nie tímy, takže zapamätať si ich výkony je jednoduchšie. Mám rád StarCraft a zápasy Intel Extreme Masters patria medzi moje najobľúbenejšie, naopak DOTA ani LOL mi nepríde ani trochu zaujímavá, aj napriek tomu že sú tam vysoké prizepooly. Vďaka tomu vidím DOTU ako komerčnú záležitosť, zatiaľ čo StarCraft je stále na profesionálnej úrovni bez zbytočného HALO okolo toho…ale to bude asi tradíciou, keďže StarCraft je zakladateľom progamingu

    • Michal Pavlík píše:

      Starcraft mi príde ako totálna nuda. Celkovo RTS progaming ma nebaví sledovať a môže to komentovať hockto, aj dvaja Day9 naraz :D. Ale pri Dote, LoLku a CSku je to o spolupráci a pri jednom zápase vidíš skill desiatich hráčov, takže teamfighty a taktiky ako prasa. Samozrejme musíš hru sám hrávať alebo ju dobre poznať ak z toho niečo chceš mať, inak sa WOW efekt nedostaví. NA TI4 tomu trošku pomáhal kanál pre noobov, ale na zážitku to divákovi nepridalo, možno tak získal celkom dobré informácie do svojej hry.

      Inak Ladka perfektný článok, len tak ďalej, toto ma baví čítať 🙂

      • Lukáš Kanik píše:

        šak práve o tom hovorím. LOL a Dotu musíš sám hrávať aby si chápal tomu, čo sa tam deje. To je ako sledovať rugby. Nuda pokiaľ neovládaš pravidlá, zatiaľ čo Starcraft je ako futbal, stačí si pozrieť dva zápasy a vieš ako to funguje

  2. DF píše:

    Nevim kde jsi vzal, že Starcraft je zakladatel progamingu, když o prize money se soutěžilo už od prvních Quake Conů v roce 1996 :). Nepleť čtenářům hlavy Lukáši 😀

How to whitelist website on AdBlocker?

  • 1 Click on the AdBlock Plus icon on the top right corner of your browser
  • 2 Click on "Enabled on this site" from the AdBlock Plus option
  • 3 Refresh the page and start browsing the site