Nether – Recenzia

19 mája, 2014 Lukáš Kanik

Konečne atmosferický titul, ktorý zaklincuje DayZ? Alebo len ďalšia nudná variácia na open world survival?

Zo žiadnej hry posledného obdobia som nemal také rozporuplné dojmy, ako z Nether. Na jednej strane tu panuje skvelá atmosféra a značné rozdiely nie len s DayZ, ale ďalšími survival hrami, na strane druhej je tu zatiaľ tak málo obsahu, že uvažujem nad neuzavretou recenziou bez verdiktu.

Vývojári nám totiž zaslali hru, aby sme ju zrecenzovali, no faktom je, že Nether stále beží v early-access verzii a je problém vyniesť verdikt nad nedokončenou hrou. A to aj napriek tomu, že už teraz ide o poriadnu porciu zábavy, ktorú by mali skúsiť najmä vyznávači tohto žánru.

Nether nie je tak pomalý a rozlohou veľký ako DayZ, v skutočnosti sa odohráva len v postapokalyptickom meste Chicago, teda v urbanistických štvrtiach a priľahlom okolí. Obrovské pláne DayZ, kde vám presun trvá hodiny tak striedajú relatívne blízke body záujmu, ku ktorým sa dostanete v priebehu desiatok minút. Kto si myslí, že mapa Nether je malá je na omyle, v skutočnosti je momentálne otvorených 150 blokov (cca 10×15 míľ) z pripravovaných 700. Navyše hustota mesta je 80%, zatiaľ čo DayZ má hustotu zastavanej plochy a objektov tak 5%.

Nether 2014-05-03 17-18-30-05 Nether 2014-05-16 18-40-07-57

Chicago je skutočne preplnené autami, padnutými budovami, rôznymi zničenými objektmi a podobne, čo skvele poskytuje možnosti pre pohyb, aj súboje. Navyše polovica všetkých budov je otvorená a takmer všetky majú otvorenú aj strechu, takže mrakodrapmi môžete skutočne prechádzať aj z vnútra.

Nether má odlišných aj nepriateľov a na rozdiel od nemotorných a pomalých zombie tu máme niečo úplne iné. Netheri  sú mutanti so schopnosťou sa teleportovať na krátke vzdialenosti a disponujú oveľa lepšou inteligenciou, ako by ste čakali. Vedia sa vám teleportovať za chrbát, útočiť v skupinkách a to najmä vtedy, ak sú na okolí aj iné druhy. Či už tie lietajúce, alebo veľký Golem, či pľuvajúci toxický Nether. Súboje s nimi sú oveľa väčšia zábava, ako so zombie.

Nether 2014-05-16 17-23-42-41 Nether 2014-05-02 12-07-04-41 Nether 2014-05-16 16-31-18-73

Samotný hráč nemá príliš veľkú šancu na prežitie. Jedného, či dvoch netherov dáte ako nič, skupinke môžete jedine ujsť a tu spočíva čaro kooperácie. Pri hraní v skupinke je to o 100% väčšia zábava a napäté súboje s Nethermi len naberajú grády. Zombie sú proste už staromódni a vývojári z Phosphor Games Studios vymysleli skvelú alternatívu, ktorá je zábavnejšia a akčnejšia.

Atmosféra na uliciach aj vďaka Netherom silne pripomína Metro 2033/Last Light. Predstavte si Metro MMO počas tmavej noci v zastavanom centre mesta. Najmä cez noc to pôsobí fantasticky a na nič netušiacich hráčov sa často znesú strašidelné zvuky Netherov spoza rohu. Nie je to horor, ale v takýchto situáciách sa ľaknete dosť často.

Nether 2014-05-16 17-27-45-59 Nether 2014-05-02 12-26-09-99 Nether 2014-05-03 17-02-37-00

Hernú sériu Metro nám pripomína aj podzemný vlakový systém, ktorým sa môžete presúvať po meste. Keď si to zhrnieme a do rozlohy mapy prirátame všetky poschodia budov, strechy aj Metro, fakt máte čo skúmať. Bohužiaľ je tu veľké negatívum a to je málo obsahu, málo rôznych objektov a rôznych variácií budov. Mapa je síce ručne budovaná, ale asi tak z desiatich budov, desiatich áut a piatich stromov.

Budete mať teda pocit, akoby ste sa točili v kruhu a aj keď samotná stavba mesta je v každom bloku iná, repetitívnosti sa nevyhnete. Motiváciou prehľadať všetky poschodia sú predmety, ktoré môžete otvoriť a získať tak nejaký loot, našťastie sú zvýraznené, aby sa pri záplave ostatných objektov nestratili.

V meste sa nachádza niekoľko základní, v ktorých sú hráči relatívne v bezpečí. Ostatní živý hráči vás nemôžu napadnúť a Netheri sa dnu nedostanú až do momentu, kedy začne na základňu útok. Vtedy je nutné v základni spustiť šesť vysielačov, ktoré základňu vrátia znova do stavu bezpečia. Je to však chaos a častejšie sa budete stretávať s tým, že vás odstrelia hráči, než že spoločnými silami základňu ubránite.

Nether 2014-05-04 13-14-06-59 Nether 2014-05-03 17-24-38-12 Nether 2014-05-02 12-04-50-60

V kempoch je možné nakupovať vybavenie prostredníctvom spoločného inventára alebo craftovať zbrane, či vymieňať suroviny za iné. Takýmto spôsobom sa jednoducho dostanete k strelnej zbrani, lekárničkam, jedlu, nábojom, aj rôznym kúskom oblečenia. Základné suroviny sú rozosiate po svete a dôležité sú aj časti mŕtvych Netherov, keďže práve za ne si je možné vymeniť najlepšie veci. Tento systém funguje celkom slušne, akurát stále je tu väčšia šanca, že budete so sebou nosiť nepotrebný bordel, ako tá, že za to vymeníte niečo cenné.

Fungujúci je aj jednoduchý a praktický inventár. Preživší má určitý hmotnostný limit, ktorý sa bude dať s budúcim updatom zvýšiť nosením batoha. Navyše nemusíte všetko riešiť cez inventár, výmena zbraní klasicky prebieha s kolieskom myši a použitie potravín a nástrojov si môžete namapovať na 4 akčné klávesy.

Nether 2014-05-02 12-05-24-96 Nether 2014-05-18 13-42-47-87 Nether 2014-05-17 14-48-32-68

Celkovo sa mi spracovanie užívateľského prostredia páči oveľa viac, ako v DayZ, kde je nemotorné, nepraktické a každá akcia je komplikovaná. Ešte aj ovládanie postavy je oveľa pohodlnejšie, pretože čo sa pohybu týka, ide o čistokrvné FPS. Trocha mi tu chýba kvalitnejší group systém, momentálne sa spojiť s niekým do skupiny nefunguje podľa predstáv a čaká sa na to v ďalšom update. Aktuálne tu nájdeme len systém kmeňov, ku ktorým sa môžete pridať a ovládnuť rôzne územia. Na nič špeciálne to neslúži a neposkytuje žiadne výhody.

Na všetkom, na čo sa v Nether pozriem, vidím nevyužitý potenciál. Hra je zábavná, najmä v skupinkách, ale vďaka tomu, že sa všetko vo svete opakuje, začína byť repetitívna. Trocha to zachraňuje levelovanie, ktoré je tiež vyriešené celkom slušne. Počas hrania sa pomaličky dvíha váš level účtu a za každú úroveň dostanete drobný bonus k postave. Na druhej strane sa oveľa rýchlejšie dvíha level vašej postavy, s ktorou hráte, kde si po každej úrovni môžete prideliť nové skill body. Týmto je možné si vylepšiť všetky parametre, bohužiaľ po smrti celý strom schopností padá na nulu a vaša výbava ostáva na zemi. Niekto na úplne zmiznutie skillov nadáva, no cieľom hry je predsa prežiť čo najdlhšie, takže nápad prideliť bonus k levelu účtu pokladám za výborný.

Herná náplň sa sústreďuje viac na súboje medzi hráčom a mutantmi a všetci sa prakticky naháňajú len za lootom. Je tu aj určitý typ questov a to zaniesť balíček z jednej základne do druhej, či eskortovať náhodne spawnutý drop do bezpečia, alebo sa môžete postaviť bossovi, či vlne netherov náhodne na mape. Znova platí, že v skupinke to môže byť zábava, v hraní o samote to je len nudné behanie z jednej stanice do druhej kvôli peniazom a skúsenostiam.

Nether 2014-05-16 17-30-12-68 Nether 2014-05-17 15-01-24-63 Nether 2014-05-02 12-44-52-28

Keď som si študoval fóra Nether narazil som na problém, ktorý sa môže odraziť na vývoji hry. Podobne ako v prípade DayZ, aj tu pribúdajú update do hry raz za mesiac, či dva. Sú síce objemné a prekopávajú hru (našťastie som ju hral až po veľkom obsahovom update) ale málo časté na to, aby udržali hráča na dlhú dobu. A síce fóra sú plné hráčov a každodenných nápadov, vývojári na fóra takmer vôbec nereagujú. Je ale skvelé vidieť, že komunita žije a majú o hru záujem, my všetci totiž vidíme v Nether veľký potenciál.

Musím pochváliť grafiku, ktorá je fantastická napriek tomu, že ide o nezávislý projekt. DayZ so starým enginom môže len ticho závidieť a vďaka Unreal 3 Enginu nám vývojári z Phosphoru vykúzlili celkom slušný vizuál. Od atmosférických prvkov až po ďaleký dohľad. Fakt sa teším na to, až hru dokončia, bojím sa však že to bude až po tom, čo sa od nej úplne odtrhnú hráči.

Oficiálne video predstaví všetky prvky hry:

Naskytuje sa tu otázka, je to produkt hodný svojej ceny, alebo máte s kúpou ešte počkať, až pribudne ešte viac obsahu? Na jednej strane je tu skvelá komunita, ktorá pridáva na fóra nápady každý deň, servery sú zaľudnené, grafika nadpriemerná, atmosféra je výborná a ovládacie prvky veľmi pohodlné. Ale ak vás nebude dopredu ťahať strom schopností a hranie s priateľmi, veľa možností tu nenájdete. Proste tu nie je čo robiť, chýbajú tu aktivity, ktorým by ste sa mohli venovať, zaujímavé miesta, ktoré by ste navštívili.

Nether nájdete v Early Access na Steame
Nether
  • 8/10
    Vizuál - 8/10
  • 7/10
    Hrateľnosť - 7/10
  • 7/10
    Cena/Hodnota - 7/10
  • 8.5/10
    Atmosféra - 8.5/10
7.6/10

V tomto stave vás hra rozhodne pritlačí na stoličku na pár dobre strávených hodín, ale svet Nether vás zatiaľ nepohltí na dlhšie obdobie. Bežnému hráčovi odporúčam počkať na obsah, priaznivcovi žánru môžem len doporučiť.

Recenzovaná verzia: PC Early Access Alpha