NFS: Hot Pursuit – Recenzia

2 decembra, 2010 Lukáš Kanik

EA s Criterionom si zobrali na mušku starú značku Hot Pursuit, ktorej teraz chceli vdýchnuť nový, arkádový život. Prináša niekoľko nových nápadov, ale aj zabehnutých prvkov.

Kto očakával od ďalšieho dielu Need For Speed série poriadnu dávku reality alebo simulácie, musím ho sklamať, a po závodnej hre by mal zaloviť naozaj niekde inde. Veď pred chvíľou vyšlo Gran Turismo 5 na PS3, a ani F1 2010 ešte nezostarla. EA a vývojári z Criterionu sa rozhodli znova oživiť už legendárnu značku Hot Pursuit, oživiť, ale nie napodobiť. Predsa len je rok 2010, a vtedy vyhovujúce prostredie hry by sa dnes asi neuchytilo.

Arkádový Hot Pursuit, ktorý sa teraz objavil takmer na všetky platformy so sebou nesie inovácie ale aj otrepané metódy, ako hráča zabaviť. Vitajte v Seacrest County, oblasti, ktorá je vyhľadávaná majiteľmi najluxusnejších značiek automobilov, na ktoré v hre narazíte. Treba pripomenúť miestnu políciu, ktorá sa na cestných pirátov pripravili tým, že si obstarali podobne luxusné vozy a ktoré sa nebudú báť rozbiť za cenu dolapenia pretekára. To je z príbehu všetko. Criterion na nič lepšie neprišiel, ale môžete využiť vlastnú predstavivosť.

Ono tu totiž ani príbeh nie je treba, a všetky predchádzajúce pokusy zakomponovať do NFS nejakú tú zápletku proste zlyhali. Preto sa radšej vrhnite do samotnej hry, a užívajte si tú adrenalínovú jazdu, ktorá je tak ospevovaná. Do hry vás privíta novinka v podobe Autolog systému. Ten centralizuje všetky výsledky a podujatia z NFS a teda vždy v menu máte prehľad o umiestneniach priateľov, výsledkoch tabuliek alebo nových fotografiách vo verejnej galérii. Autolog sa stará o celé multiplayerové bitky a po zistení, že váš osobný rekord na danej trati niekto prekonal, sa mihnutím oka na daný závod dostanete a pri troche šikovnosti si obhájite prvenstvo. Po každom závode sa môže hráč vidieť aj v celkovej tabuľke, ktorá sa viaže k danej trati.

Bez Autologu v hre toho veľa nenájdeme, a okrem nastavení sa môžeme dostať akurát do režimu kariéry. Očakávania na pestrú nádielku rôznych závodov si hoďte za hlavu. Ani tu Criterion neoplýva prílišnými nápadmi, a od hry som v tomto smere čakal viac. Veľká mapa vám vyhodí niekoľko ponúk na pretekanie, či už to sú ikonky pre pretekárov, alebo pre policajtov, teda bez problémov si vyberiete, ktorú stranu zákona posadíte za volant. Hra v tomto nijako neobmedzuje, ani nenasadzuje lineárne série závodov za jednu, alebo druhú stranu.

Spomínaný pestrý výber závodov z predchodcov sa v Hot Pursuit zúžil na jeden, prechod z bodu A do bodu B. Nič také, ako sú okruhy, drift, alebo vyradzovacie kolá, čo je škoda. Potenciál spravidla obrovskej mapy sa dal využiť aj na iné besnenia. Cesta z bodu A do bodu B ale prináša niekoľko typov, a to klasické závody s niekoľkými protivníkmi, duel alebo Hot Pursuit, v ktorom sa do pretekania zapletú policajti na svojich podobne premakaných vozidlách. V ďalších dvoch módoch ide o to isté, Time Trial si prebehnete s autom, ktoré chcete, no Preview vám pre konkrétny úsek zapožičia ešte neobjavené auto, ktorého majiteľom sa stanete neskôr.

Za stranu Seacrest County Police Department – SCPD – bude denná šichta veľmi podobná. V Hot Pursuit závode chytáte všetkých možných jazdcov, v Interceptore sa v danom čase naháňate za jedným, no oveľa šikovnejším jazdcom a v móde Rapid Response zase musíte čo najrýchlejšie dôjsť na zatýkanie. Zostáva Preview, ktorý ponúka nový model policajného tátoša na vyskúšanie. Prekvapenie, taktiež z bodu A do bodu B za daný čas.

Všeobecne sa závody delia akurát od použitých vozidiel, napríklad amerických modelov, či kabrioletov. Takmer sedemdesiatka licencovaných modelov rôznych značiek, v ktorých prevládajú americké a európske, vyzerá naozaj dobre a nájdete si tam určite svoj obľúbený model z továrne Audi, BMW, či Porsche. Niektoré známe značky ale chýbajú. U každého auta ma ale prekvapil, ktorý až tak neodpovedal realite, niektoré výfuky mali rovnaký rámus. Ani v hre si zvuk burácajúcich valcov neužijete, buď vám do toho budú hrať najmodernejšie songy, policajné húkačky, alebo v prípade naháňačky aj akčnejšia hudba.

Postupom hry budete tieto vozidlá odomykať, vlastne počet pretekov je len o niečo vyšší, ako je počet áut, teda auto odomknete takmer po každom závode. Samozrejme, ak uspejete. Odmenou vám budú medaily a známe Bounty body, vďaka ktorým budete postupovať v hodnosti. Levelov je 20, ako na strane pretekajúceho, ktorému stúpa wanted level, tak na strane policajta, ktorý sa šplhá nahor vďaka hodnosti. upravené vozidlá má aj strana polície, teda odomykajú sa aj tie, po odohratí policajného preteku. Okrem toho čakajú na obe strany rôzne bonusy, ktoré sú nápomocné práve v naháňačkách. Pásy s klincami, zátarasy alebo povolaný vrtuľník si privoláte, keď sa to najviac hodí, k čomu dobre poslúži aj spätné zrkadlo. To neoplýva kvalitou, ale účel plní.

Špeciálnou zbraňou je EMP, ktoré po niekoľko sekundovom zameraní na cieľ auto na okamih vyradí z prevádzky, a uberie mu aj na jeho technickom stave. Stav svojich protivníkov je vidieť na malom indikátore nad autom, a už tri či štyri nárazy do neho ho odpíše na totálku. Efektné zaostrenie kamery na prevracajúce sa auto si budete užívať, no postupom hry vás to začne vyrušovať, najmä, ak takýto „zostrih“ nastane pred prekážkami, či nepríjemnou zákrutou. Za ten čas bude auto ovládať počítač, ale vrátenie sa na trať vás ihneď znova vráti do akcie, či už ste priamo v zákrute alebo nie. Niektoré vybavenie bude obsahovať aj policajné, aj závodné auto, no niektoré je špecializované. Pokým má policajt k dispozícii barikádu z áut, pretekár má zase Turbo, vďaka ktorému sa vyšplhá k nereálnym rýchlostným hodnotám.

Jazdný model v hre považujem za bezchybný. Určite som nečakal dávku realizmu, a na arkádovú hru, akou je HP sa štýl jazdy hodí ako uliaty. Takmer každé auto sa ovláda dobre, a majú veľmi podobné vlastnosti, čo by som u simulácie Shift bral ako obrovské mínus, no tu je to vlastne jedno, s čím jazdíte. Pocit rýchlosti a adrenalínu nebudú vzbudzovať len efekty, ale hlavne dizajn tratí, agresivita nepriateľov, a občasný protiidúci civilista, ktorých bohužiaľ v hre je žalostne málo. Privítal by som častejšie kľučkovanie, aj keď mi práve tachometer ukazuje 300. Civilisti navyše občas zvyknú zastať na ceste. Vôbec sa nemusíte držať hlavnej cesty, väčšina tratí obsahuje množstvo odbočiek, skratiek, ktoré trvajú aj desiatky sekúnd, alebo prírodných tunelov. Za ich objavenie navyše dostanete nejaké tie Bounty body.

Najviac som si užíval zákruty, ktoré by sa na klávesnici dali zvládnuť len ťažko. Aj keď je využitie volantu v hre minimálne, pretože nepotrebujete ani radiť, hranie dostáva iný nádych. Po zošliapnutí brzdového pedála len na okamih a následné hranie s plynom a volantom vyplodia efektný drift, ktorý by som s radosťou použil ako ďalšiu závodnú disciplínu. Druhou variantnou je ručná brzda, na ktorú klepnutie vás dostáva do perfektnej pozície pre vytočenie aj najostrejších zákrut, a pri troche šikovnosti aj krásnemu driftu. Nebavil som sa len pri tom, ale aj pri umelej inteligencii pretekárov, a to nehovorím o ich vynaliezavosti hľadať alternatívne cesty. Súboje s nimi sú na každom úseku trate veľmi akčné, a často som sa dostal do situácie, kedy sa na poslednej, cieľovej rovinke, odohral najrýchlejší súboj. Cieľom som prešiel doslova v stotinách pred, alebo za protivníkom. V podobných momentoch dokáže pomôcť nitro, ktoré sa priebežne dopĺňa. Pomôcť mu môžete driftovaním, tesným obiehaním civilistov, alebo slipstreamom (cucaním z protivníka pred vami).

Scenérie, ktoré ponúka Hot Pursuit sme v sérii NFS nevideli už poriadne dlho. Aj keď niektoré diely sa pokúsili zmixovať mesto a prírodu, tu je to úplne jedinečné, a pretekanie rozľahlou púšťou, zasneženými horami, alebo lesmi má svoj štýl. Nesmieme zabudnúť na dynamické striedanie dňa a noci, či počasia. V noci, máte samozrejme možnosť ovládať svetlomety, ale po tme jazdiť naozaj neodporúčam. V daždi je to znova niečo iné, aj keď tu je jeden z grafických bugov hry. Cesta je samozrejme premočená, z kolies strieka voda a počuť aj zvuk dažďa, no padajúcich kvapiek sa dočkáte až po updatnutí hry a nainštalovaní nového patchu. Ak by to ešte nestačilo, často sa stáva, že počas tohto „dažďa“ svieti slnko, čo je zase efektnejšie. Inak hra disponuje peknou a oku lahodiacou grafikou, deštrukčný model áut považujem za dostačujúci. Viac ako odletujúca farba, iskry, popraskané sklá alebo pokrivené krídla čakať nemôžeme. Troška zamrzia nekvalitné textúry mimo trate alebo slabý antialising, ktorý je treba vynútiť ovládačmi.

Do sveta Níd For Spíd bol teda vnesený nový Autolog systém, ktorý bude použitý aj v NFS Shift 2: Unleashed, ktorý vyjde už o pol roka. Okrem toho sa vývojárom podarilo oživiť Hot Pursuit značku vďaka zbesilým, akčným a adrenalínovým naháňačkám, ktoré ale neoplývajú kreativitou.

[review pros=“Luxusné vozidlá, skvelé lokality, pocit rýchlosti, Autolog, kvalitný soundtrack“ cons=“slabá herná náplň a možný stereotyp, zvuky áut, bugy“ score=85 verdict=“Hot Pursuit pozbieral nápady zo starších hier a skrátka je z toho arkáda, ako má byť.“]