NFS: Shift – Recenzia

4 októbra, 2009 Lukáš Kanik

Pokračovanie dlhej série NFS, ktorá búra arkádové základy hry, má názov SHIFT.

SHIFT prinieslo do série nový prvok – simuláciu jazdy, takže závodenie je teraz omnoho reálnejšie ako v predošlých dieloch. Príchod hry sprevádzala silná reklamná kampaň, ale nie nadarmo. SHIFT je naozaj také skvelé ako sa očakávalo.

NFS SHIFT je novým prírastkom do početnej rodiny NFS. Je iný. A čo je na ňom také skvelé? Takmer všetko. Arkádový typ NFS už začal liezť ľudom na nervy, s každým dielom bolo viac a viac kritizované, arkáda proste už nudila. Posledné z nich, Undercover, veľmi sklamalo. SHIFT ale ruší všetko čo bolo predtým a namieril si to inou cestou. Cestou simulátora.

Gameplay

Čo Vám začne pripomínať simulátor? V prvom rade hlavne pohľad z vnútra auta. Kokpity sú dokonale vymodelované, do najmenších detailov, až sa zdá že to je najlepšie na hre. je to reálne zobrazenie, presne podľa predlôh skutočného závodného automobilu. Pri tomto pohľade vidíte len spätné zrkadlá, volant, kopu budíkov a závody. Presne ako naozaj. Niektoré autá majú budíkov až moc, niektoré len tie základné ako tachometer a otáčkomer. Perfektné je urobený hráč, ktorý pri zaraďovaní naozaj dá tú jednu ruku z volantu a zaradí. Samozrejme máte k dispozícii aj pohľad zozadu na celé auto alebo na kapote, ale najlepšie sa vybláznite v kokpite.

K dispozícii budete mať celkovo 72 áut rôznych značiek, ktoré sú rozdelené do 4 úrovní. Je ich tu na výber dosť, a každú značku zastupujú minimálne 2 modely. Každé z áut sa odlišne riadi, inakšie ide do zákruty a inakšie pribrzďuje. Takže 3 alebo 4 autá za celú hru Vám určite stačiť nebudú. Za závody dostávate dosť peňazí takže núdza nebude. Úpravy automobilov sú zamerané hlavne na výkon a na riadiace vlastnosti, takže obrovský počet spojlerov a nárazníkov nečakajte. K dispozícii sú bodykity, na zlepšenie prúdenia vzduchu, alebo len dekoračné disky na kolesá. Vyfarbiť a polepiť auto si môžete tiež a nálepiek tu je naozaj dosť. Alebo si len vyberiete z niekoľkých hotových polepov a môžete jazdiť. Jazdiť sa bude na 18 tratiach. možno sa to zdá málo ale rôznymi variáciami a pozmenenými zákrutami vzniká 50 tratí. Niekoľko tratí je urobených presne podľa reálnej predlohy ako napríklad Laguna Seca.

Ďalším plusom hry sú rôzne typy závodov. Na rozdiel od predošlých NFS je ich tu dosť. Jazdiť sa bude: závod, útok na čas, závod konštruktérov, súboj áut, drift, USA, Európska a Japonská séria, výdrž, závod značky a špeciálne závody na pozvanie. Spomenúť musím závod konštruktérov – všetci pretekári dostanú rovnaké auto od sponzora závodu. Súboj áut – pretekajú dvaja pretekári v dvoch kolách a na určených autách. Tieto súboje bývajú akčné až do úplného konca, pretože protivník sa nedá odradiť. Série – v závodoch tohto typu sa jazdí v autách amerických, európskych alebo japonských značiek, auto musíte mať vlastné. Výdrž – závody zamerané na Vašu výdrž pri jazdení, napríklad obyčajný okruh, ide sa 30 kôl a to znamená 16 minút nepretržitej jazdy. Ide skutočne o výdrž a o sústredenie. Drift – je takým ťažkým orieškom. Len veľmi ťažko udriftujete závod, pretože auto sa správa nepredvídateľne a v okamihu sa pretočíte. v drifte sa treba pohrať s plynom a brzdou. Driftovanie ale pripomína auto na ľade, takže chce to cvik. Počas hry získavate aj špeciálne závody na pozvanie od sponzorov. Tu dostanete auto a závody sú rôzne, od súbojov áut po time-trial. Závody sú rozdelené do 4 úrovní, takže na každú úroveň si musíte kúpiť auto príslušnej úrovne.

Ovládanie

Autori sa snažili vytvoriť čo najrealistickejší model ovládania, čo sa im do istej miery aj podarilo. Zo začiatku sa bude zdať že je to hlúpe ale keď si zvyknete už je to úplne iné a začnete si to užívať. Na najťažšej obtiažnosti je vybrať zatáčku umenie. Auto sa správa realisticky takže ide do šmyku až do driftu. Na najľahšej obtiažnosti je to úplne iné a zvládnete to v pohode. Na začiatku hry idete skúšobné kolo, kde hra zistí aké máte schopnosti a podľa toho Vám hru odporučí nastaviť. Vy si samozrejme môžete hru nastaviť podľa svojho a zmeniť tak prevodovku, ABS a kopu ďalších vecí, ktoré ovplyvňujú jazdu. Model jazdy je naozaj dobrý. Závisí to ale na spomínaných nastaveniach.

Ďalším kladným prvkom v hre je bodovanie. To dodáva motiváciu prekonať sám seba. Body sa získavajú za agresivitu alebo za presnosť. Agresivitu získate napríklad draftovaním, búraním alebo dokonca pretočením súperovho auta. Presnosť získavate chodením po ideálnej stope, perfektne vybratú zatáčku, obehnutie súpera bez kontaktu alebo bezchybné kolo… Môžete si vybrať, buď budete kamarátom robiť zle alebo budete závodiť profesionálne. Ako zvyšujete body, zvyšuje sa aj vaša úroveň, je ich celkom 50, za dosiahnutie každej úrovne dostanete nejakú odmenu. Dostať môžete pekné peniaze od sponzorov, sadu nálepiek, otvorenie novej úrovne závodov a áut alebo nejaké závody na pozvanie.

Za spôsob Vášho závodenia a agresívnych alebo presných úkonov získavate odznaky 4 skupín. Je to niečo ako achievementy. Príklad: za čisté predbehnutie 20 vozidiel – bronzový, 50 vozidiel strieborný, 70 vozidiel zlatý a 100 vozidiel impozantný odznak. Takéto odznaky získate za všetky úkony ktoré sa v hre vyskytujú. A je ich dosť takže aj toto Vás môže motivovať k lepším výkonom. Pozor, inteligencia protihráčov je na vyššej úrovni, takže podľa toho ako sa chováte sa začnú správať, a keď im budete robiť zle, budú Vám to v ďalšom kole opätovať a môžete skončiť niekde v bariére. Sledujú Váš štýl jazdy a skúšajú nové triky proti tomu aby ste zvíťazili.

Grafika

Graficky sa hra odlišuje od predchádzajúcich dielov. Dôraz sa kládol na spracovanie kokpitu automobilu ale aj na okolité prostredie. Autá sú pekne urobené, ale maximum to nie je. Odlesky sú ale kvalitné. Ku okolitému prostrediu asi len toľko, že to tam naozaj žije. Všade plno ľudí, ktorý tlieskajú keď upaľujete ale keď nastane nejaký problém, spokojne Vás vypískajú. Keď idú autá po piesku, pekne sa za nimi práši. Na čo by som narazil je model poškodenia a fyzika. Z pohľadu v kokpite síce pekne ucítite náraz, poriadne to trhne kamerou a dokonca na pár sekúnd takmer nič nevidíte a ste otrasený, ale keď v stokilometrovej rýchlosti napálite do zvodidiel, len sa trocha zastavíte a môžete pokračovať ďalej.

Čakal som, že sa auto poriadne zdeformuje a odletia všetky možné súčiastky. Po poriadnom náraze ale auto nechce zaradiť, hapruje prevodovka a až o niekoľko sekúnd konečne zaradí a môžete pokračovať. Aspoň nejaký náznak zničenia auta. Po takomto náraze zvyčajne pukne predné sklo a dosť zle potom vidno na cestu. Dá sa nastaviť kozmetická alebo úplná deštrukcia, ale pri úplnej to je skoro to isté, akurát tá prevodovka a auto začne trocha ťahať do strany. Taktiež mi tu ten pocit z rýchlosti, obraz sa rozmazáva len minimálne a pri pohľade z vnútra sa rozmazáva celý kokpit, ale nie okolie. Zvuky v hre nemajú chybu, už tu nehrá hudba ale počujete len čistú jazdu a motory. Keď zaradíte neutrál, pekne počuť odstávku motora, ale aj ďalšie detaily.

NFS SHIFT s volantom

Nepoznám lepšiu hru, ktorá má plnú podporu volantov a špeciálne G25 s 3 pedálmi a riadiacou pákou. Akoby SHIFT robili pre ten volant. V nastaveniach, kde sa dá vybrať ovládanie si môžem vybrať medzi myš/klávesnica alebo Logitech G25, ktorý tam už je prednastavený. Skúsil som hrať hru aj na klávesnici ale to sa proste nedalo. Len ťažko som vyrovnal auto. Naopak na volante som si nastavil 350° otáčania, a už sa to dalo hrať super. Citlivosť volanta je predsa iná ako klávesnica. Vibrácie som mal nastavené na maximum, a pri štarte to poriadne trhá, dokonca pri silnejších nárazoch do súpera mi volant vytrhlo z jednej ruky, pretože druhou som musel radiť. Troška mi vadilo, že volant až tak nereaguje na povrchy, ako v Pro Street. Tam keď som išiel po štrku poriadne vibroval. Všetko ostatné je už iba na vás ako viete riadiť. Ešte jedna vec, či som spojku nastavil na manuálnu alebo automatickú, v hre pri zaradzovaní stupňa to bolo to isté keď som spojku zatlačil alebo nie. Žiadne zadrhnutie motora ani nič. Ale z pocitu jazdy tú spojku predsa len stláčam. Ak máte doma volant, SHIFT je správna voľba.

SHIFT je najkvalitnejším výtvorom tejto hernej série, prináša plno noviniek a hlavne nový prvok – simulátor. K tomu 72 kvalitne vymodelovaných áut, každé s odlišným ovládaním a pocit z jazdy. Škoda len že tu nie je vyšší model poškodenia a možno by bolo ešte lepšie, keby do hry zasahovalo aj počasie. Uvidíme ako dopadne vážna konkurencia Grand Turismo 5 a Forza Motorsport 3.

[review pros=“ grafika, zvuk, bodovanie, možnosti nastavenia jazdy, dlhá kampaň “ cons=“ slabý model poškodenia, slabé vizuálne úpravy, dlhý loading “ score=85]